„Sunt cu plata la zi şi cu toate acestea mi-a fost sistată furnizarea apei curente”. Iată răspunsul specialistului!
Zilele trecute, Ziarul de Iaşi a publicat scrisoarei unei ieşence care reclama faptul că i-a fost oprită apa în apartament deşi este cu plata la zi. Asta s-a întâmplat la toate cele 16 apartamente ale scării, deşi doar trei din ele au datorii.
Ce se poate face într-o astfel de situaţie? Iată răspunsul consilierului juridic Marius GHEORGHIU, din cadrul Asociaţiei PROCONS, autor al rubricii „Viaţa de Asociaţie” a Ziarului de Iaşi!
Scrisoarea din 26 mai a ieşencei Carmen Avădanei, str. Atelierului:
„Sunt cu plata la zi şi cu toate acestea mi-a fost sistată furnizarea apei curente”
În data de 25.05.2023, în jurul orei 9.00, au sistat apa rece pe toată scara, plus alte 2 scări, fără a fi anunţaţi ceva în acest sens. Am luat legătura cu doamna de la asociaţie din Bularga, în jurul orei 16, moment în care aceasta nu ştia din ce motiv e sistată apa. După multe telefoane la Apa Vital, înapoi la asociaţie, sun la domnul director Chiriţă Ciprian de la Termoservice, care îmi spune că din cauza datoriilor s-a întrerupt apa. Aceste discuţii au avut loc pe data de 25.05.2023.
În data de 26.05.2023, la ora 8 dimineaţa, apare pe uşa scării de bloc o notificare emisă în data de 18.05.2023 (deci cu o săptămână în urmă), emisă de Termoservice, în care înştiinţează că în termen de 5 zile se situează apa pe scară. Deci notificarea a fost pusă pe uşa blocului după o săptămână de la emitere, timp în care Apa Vital sistase deja apa. În data de 26.05.2023, sun din nou la asociaţie, nu răspunde nimeni, sun din nou la acest domn director, Chiriţă Ciprian, care îmi spune că ei nu au nicio vină. Menţionez că eu sunt cu plata la zi, ca şi mulţi alţi locatari de pe această scară. Termoservice nu îşi face treaba, deci nu anunţă nimic pe nimeni, dar nu poate rezolva problema.
Din această scară cu 16 apartamente, un număr de 3 apartamente au datorii (de altfel, principalii datornici), dar beneficiază de apă caldă pentru că sunt la un alt sistem de centralizare, astfel încât măsura luată de cei de la Termoservice este abuzivă. Eu am centrală termică de apartament şi nu beneficiez de nicio sursă de apă în condiţiile în care am achitat la zi toate utilităţile. Această măsură afectează persoanele care sunt buni contribuabili.
Carmen Avădanei, Str. Atelierului, Nr. 4, Bl. B4-1 , Scara A
RĂSPUNSUL SPECIALISTULUI: „Există câteva instrumente pe care le puteţi folosi”
În legătură cu scrisoarea dumneavoastră, prin care sesizaţi faptul că, deşi sunteţi cu plata la zi la întreţinere, vi s-a sistat furnizarea apei pe motiv că, la nivel de asociaţie, nu s-au achitat facturile către anumiţi furnizori, vă prezentăm punctul nostru de vedere.
Am crezut, că, după anul 1989, pedeapsa colectivă la adresa unei comunităţi a dispărut din arsenalul punitiv. Din păcate, suntem contrazişi de realitate şi asemenea măsuri primitive şi ilegale, până la urmă, se întâlnesc destul de des. Nemulţumirea dumneavoastră este pe deplin justificată şi nefiind un caz izolat la nivel de municipiu, vom dezvolta acest subiect, în cele ce urmează.
Întreaga responsabilitate pentru bunul mers al asociaţiei de proprietari revine: adunării generale, comitetului executiv, în frunte cu preşedintele asociaţiei şi nu, în ultimul rând, cenzorului acesteia. Dacă cei enumeraţi îşi exercită în mod profesional atribuţiile, conform Legii nr. 196/2018 şi statutului asociaţiei, se pot evita situaţii ca cele expuse de dumneavoastră. Administratorul asociaţiei fie persoană fizică, fie persoană juridică are atribuţii specifice stabilite de lege, statut, hotărârile adunării generale şi deciziile comitetului executiv.
Neexercitarea atribuţiilor sau exercitarea lor în mod defectuos de către comitetul executiv şi preşedinte este sancţionată de lege cu amenzi pe care le aplică compartimentul specializat din cadrul primăriei precum şi de adunarea generală prin luarea de măsuri administrativ organizatorice, inclusiv prin înlocuirea celor consideraţi vinovaţi.
Conducerea asociaţiei ar trebui să cunoască fiecare situaţie în parte, pentru a dispune măsuri, diferenţiate, astfel: în privinţa eventualelor cazuri sociale adunarea generală poate dispune măsuri care să protejeze pe cei în cauză fără a se afecta obligaţiile financiare ale asociaţiei, iar în cazul rău platnicilor, prin chemarea lor în judecată.
În al doilea rând, să reţinem că furnizorii de servicii nu întrerup, în mod instant, prestaţiile lor, fără să adreseze somaţii (şi nu una), conducerii asociaţiei şi nu administratorului, adică celor obligaţi, prin lege, să se răspundă de rezolvarea problemelor cu care se confruntă. Întreaga responsabilitate pentru identificarea şi aplicarea de soluţii prin care să se evite întreruperea furnizării de servicii este a conducerii asociaţiei, desigur şi cu contribuţia directă a administratorului acesteia.
În cazul dumneavoastră există câteva instrumente pe care le puteţi folosi, respectiv să sesizaţi compartimentul asociaţii de proprietari din cadrul primăriei şi/sau să iniţiaţi împreună cu alţi proprietari, reprezentând 20% din numărul membrilor asociaţiei, convocarea unei adunări generale extraordinare unde să luaţi hotărâri privind acest subiect, hotărâri care trebuie, în mod obligatoriu, puse în executare de comitetul executiv şi preşedintele asociaţiei.
Noi, am exclude varianta chemării în judecată a asociaţiei pentru daune morale (al căror cuantum este relativ, dat fiindcă nu s-a produs nici o pagubă materială) şi rămânem la cele două soluţii propuse în alineatul precedent. (Marius GHEORGHIU – PROCONS, consilier juridic)
Publicitate și alte recomandări video