anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Sunt în stare politicienii locali să negocieze cu Guvernul mutarea Penitenciarului din Iaşi?

GALERIE
mutare, penitenciar
  • mutare, penitenciar
- +

Grupul Bahlui.ro a organizat miercuri seara o dezbatere referitoare la posibilitatea relocării penitenciarului din Iasi, în contextual în care în Consiliul local se cere trecerea unui proiect prin care, dimpotrivă,  s-ar autoriza extinderea clădirii actuale a instituţiei. Discuţiile au fost deschise de Pedro das Neves, un expert canadian în probleme de acest gen, care a prezentat o fascinantă descriere a mai multor relocări de penitenciare în lume. A trecut în revistă cazuri de puşcării transformate în hoteluri, centre culturale etc in oraşe mari ale lumii, precum şI difficultăţile care apar în asemenea procese (Lisabona fiind un exemplu interesant). 

Pe scurt, el a spus că fondurile publice disponibile pentru proiecte de acest tip sunt puţine, şI aparţin, de regulă, guvernelor. Există ferestre de oportunitate caracterizate de preţurile terenurilor pe care sunt construite închisorile, interesul dezvoltatorilor imobiliari, disponibilitatea guvernelor şI presiunile organismelor internaţionale pentru îmbunătăţirea condiţiilor în care trăiesc deţinuţii. Cu toate că asemenea iniţiative sunt primite cu entuziasm, punerea lor în practiceă este dificilă, de obicei termenele rezonabile fiind undeva între 10 şI 15 ani.

DeşI au fost invitaţI, la dezbatere nu a participat nici un reprezentant al ministerului Justiţiei sau al Penitenciarului din Iaşi. A vorbit însă Ciprian Bostan, consilier local liberal, care a prezentat stadiul în care se află astăzi proiectul de hotărâre din consiliul local. El şi-a exprimat dorinţa de relocare a penitenciarului, dar el a lăsat de înţeles că o soluţie mai bună ar fi o negociere cu reprezentanţii ministerului Justiţiei pentru un calendar de relocare, în paralel cu satisfacerea doleanţei acestora. Altfel spus - deşI nu a fost explicit - Consiliul local să trecă proiectul în cauză, în schimbul promisiunii ministerului că va reloca mai târziu instituţia din Copou. O prestaţie deosebită a avut Iulian Boia, din partea Asociaţiei Civica, cel care, de altfel, a iniţiat şI petiţia prin care se cere stoparea proiectului de hotărâre şI relocare efectivă a penitenciarului.

CItește și: Proiect controversat în Copou. Sunteţi sau nu de acord cu extinderea Penitenciarului?

 Din cele discutate la dezbatere a reieşit că în momentul de faţă Guvernul încercă să forţeze mâna aleşilor locali, cu argumente mai mult sau mai puţin sofistificate, referitoare la eventualele sancţiuni pe care le-ar putea suporta ţara noastră dacă nu pune în practică măsuri concrete de îmbunătăţire a vieţii în închisori. Iulian Boia a respins varianta prezentată de consilierul Bostan. Odată ce Guvernul şi-ar vedea sacii în căruţă, determinarea de a reloca penitenciarul nu ar mai fi o prioritate, a susţinut el. Investiţiile de acest gen depăşesc 100 de milioane de euro, lucru confirmat de expertul canadian. Dacă Guvernul ar obţine trecerea hotărârii de consiliu, iar extinderea închisorii pe actualul amplasament ar primi undă verde, cu siguranţă nu ar mai fi interesat de relocarea acestuia, chiar şI peste zece ani. Experienţa locală în relaţia cu Guvernul, pe sume mult mai mici, este elocventă în acest sens. De altfel, lipsa unui reprezentat la dezbateri a fost sugestivă. Chiar dacă dezbaterea nu s-a încheiat cu o concluzie clară, a fost evident pentru participanţI, şI pentru cei care au urmărit online, că este nevoie de o atitudine fermă a autorităţilor locale pe această temă şI că negocierea de principiu cu Guvernul, fără garanţii solide, ar fi doar o pierdere de vreme. Suntem în situaţia în care toată lumea vrea relocarea, dar în practică cel mai probabil se va vota altceva. Bostan a mai spus că, la nivel local, trebuie implicat Consiliul Judeţean, pentru că o eventuală relocare ar trebui să se facă în una din localităţile din afara Iaşului. Trecerea hotărârii prin consiliu va fi, prin urmare, un test asupra capacităţii liderilor politici locali de a discuta cu Guvernul şI de a folosi “fereastra de oportunitate” în interesul oraşului. Până acum nu sunt semne că au un plan şI sunt capabili să facă asta.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

Cosmin PAȘCA

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

A se observa formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.

opinii

New York şi Alabama. Un circuit epic

Codrin Liviu CUȚITARU

New York şi Alabama. Un circuit epic

Prin povestirile lui, Capote a avut, în mod evident, o influenţă hotărâtoare asupra a ceea ce s-a numit proza minimalistă americană din ultima jumătate a secolului XX. Acest tip de epic se concentrează pe frânturi din existenţa imediată, pe care le explorează nesofisticat şi totuşi artistic. Viziunea naratorului minimalist e pragmatică, evitând, din start, construcţiile monumentale ale romanului tradiţional, căutarea adevărurilor majore ale lumii sau elucidarea codurilor absconse şi derutante din istorie.

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

George ŢURCĂNAŞU

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

Când ai într-o regiune devenită fundătură prin proiectarea şi construcţia statului naţional, respectiv o aglomeraţie urbană de 400-450 mii de locuitori, ce ar fi singura capabilă să gestioneze fluxuri importante la nivel regional şi să polarizeze cât de cât regiunea, atât cât să-i creeze o minimă stabilitate şi coeziune teritorială, nu o izolezi din cauză că nu i-ar fi Bucureştiului de folos nu ştiu ce autostradă, ci faci eforturi să o deschizi către lume.

Întâmplările lui Nobel (I)

Bogdan ILIESCU

Întâmplările lui Nobel (I)

„All things are ready, if our mind be so.” (Toate lucrurile sunt pregătite, dacă şi mintea noastra este.) - William Shakespeare, Henry V

pulspulspuls

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Două vorbe mai relaxate pe astăzi, dacă tot e joi, despre unul din evenimentele notabile care au loc în aceste zile în târg, stimaţi telespectatori şi drăguţe telespectatoriţe: selecta adunarea arhitecţilor de pe tot rotogolul ţării şi, de ce nu, chiar al Evropii şi al planetei. 

Caricatura zilei

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

Editia PDF

Bancul zilei

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.