Românii își trăiesc viața digitală într-un mod paradoxal: sunt campioni la socializare online, dar rămân codași când vine vorba de cumpărături și operațiuni bancare pe internet.
În timp ce locuitorii rivalizează cu țările nordice la utilizarea rețelelor sociale, doar o mică parte a populației folosește internetul pentru gestionarea finanțelor – un contract care reflectă un peisaj digital plin de oportunități nevalorificate și provocări în adoptarea tehnologiilor financiare moderne.
TikTok și pe urmă, cu greu, operațiuni bancare online
Suntem printre ultimii în Europa la utilizarea internetului pentru serviciile bancare, dar ne plasăm în top la utilizarea rețelelor de socializare. În 2023, din 214 regiuni europene, în șapte regiuni din România procentul populației care participă pe rețele sociale prin crearea de profiluri, postarea de mesaje sau alte contribuții pe Facebook, Twitter, TikTok, etc a fost de peste 70%. Ne comparăm la acest capitol în special cu ţări precum Olanda, Finlanda, Suedia, Norvegia și Danemarca, precum și cu Ungaria vecină sau cu Serbia.
Legendă: Persoanele care au folosit Internetul pentru participarea pe rețele sociale (în %, pe țări din Europa)/Sursă: Eurostat
Din România, doar populația Regiunii de Dezvoltare Sud-Est pare mai puțin atrasă de utilizarea rețelelor sociale. Acolo, în 2023, doar 62% din populație a utilizat internetul pentru crearea de profile, transmitere de mesaje sau alte tipuri de interacțiuni.
Regiunea București-Ilfov, acolo unde 83% din populație a utilizat internetul pentru participarea pe rețele sociale nu este doar prima la acest capitol în România, ci și printre primele din Europa. Anul trecut, din 214 regiuni analizate, București-Ilfov a fost pe locul 16.
Iașul și județele din jur pe locul III în țară
Ieșenii și locuitorii celorlalte cinci județe care împreună formează Regiunea Nord-Est (Suceava, Bacău, Botoșani, Vaslui și Neamț) a fost pe locul al treilea în România. Aici, peste 78% din populație a utilizat rețelele sociale. Cu excepția regiunii capitalei, doar în zona de vest a țării mai sunt români care iubesc socializarea online mai mult decât moldovenii.
În schimb, când vine vorba de cumpărături online sau de operațiuni bancare realizate pe internet, românii sunt codașii Europei. Lucru care se vede cu ușurință într-un infografic interactiv publicat pe Eurostat, platforma de statistică a Comisiei Europene. Graficul permite selectarea oricărei țări europene și a regiunilor acesteia, pentru a putea face comparații. Cumpărarea online de bunuri și servicii este utilizată de peste 90% dintre olandezi, dar e evitată de italieni, bulgari și români. Procentele de populație care face cumpărături online s-au situat între 44% în Regiunea Sud-Muntenia și 63,4% în regiunea București-Ilfov.
Așa arată graficul:
Operațiunile de internet banking sunt evitate masiv de români și bulgari. Cu doar 14,4% din populație utilizând internet banking, Sud Vest Oltenia a fost pe penultimul loc în Europa, în timp ce Norvegienii din regiunea de nord a țării au utilizat internet banking în proporție de 98,6%. În ce privește regiunile României, 38% din populația din București-Ilfov a utilizat internet banking. Iar în Nord-Est – regiunea cu a patra cea mai mare rată a populației care folosește on-line banking, procentul a fost de 19,9%.
Franța, Germania și Italia, codașe la rețele sociale
În ce privește utilizarea internetului pentru participarea pe rețelele sociale, pe ultimele locuri au fost regiuni din Franța, Germania și Italia, în timp ce cei mai activi au fost danezii, norvegienii, ungurii și românii. Pare însă să fie mai degrabă o particularitate a românilor și bulgarilor aceea ce a utiliza intens internetul pentru socializare și extrem de puțin pentru cumpărături sau pentru administrarea veniturilor. Cu alte cuvinte, deși ne aflăm printre cei mai activi europeni pe platformele de socializare, utilizarea internetului pentru cumpărături și servicii bancare rămâne un capitol la care România are mult de recuperat. Această disparitate evidențiază atât potențialul, cât și provocările transformării digitale în această țară.
Publicitate și alte recomandări video