Tabloul românesc al testărilor antidrog: De ce testele sigure 99,5% în SUA dau erori de 38% în România? Cum a pus guvernul carul înaintea boilor

marți, 09 iulie 2024, 23:56
3 MIN
 Tabloul românesc al testărilor antidrog: De ce testele sigure 99,5% în SUA dau erori de 38% în România? Cum a pus guvernul carul înaintea boilor

Ordonanța OUG 84/2024 este o improvizație românescă pentru a răspunde la tragedia de anul trecut din localitatea 2 Mai, atunci când doi tineri au murit după ce Vlad Pascu a intrat cu automobilul direct în ei. Șoferul consumase droguri.

  • Prima reacție a Poliției Române a fost să cumpere teste rapide antidrog pentru șoferii opriți în trafic. Polițiștii au fost dotați cu 400 de teste Draeger 5000, mai mult decât dublul numărului aparatelor folosite de agenții rutieri până în august 2023.

 

  • Dispozitivele Draeger au născut multe acuzații ale șoferilor. Un raport al medicilor legiști consideră că testele de salivă Draeger au dat rezultate greșite în 20% din cazurile de presupus consum de cocaină și canabis al șoferilor și în 38% din cazurile totale.
    Aceleași analizoare Draeger 5000, folosite de polițiștii români și verificate de medicii legiști români, sunt însă sigure în peste 99,5% din cazurile de testare din SUA.

 

  • A doua reacție a autorităților la tragedia din localitatea 2 Mai a fost lansarea în acest an în dezbatere publică și aprobarea la sfârșitul lunii iunie a proiectului cunoscut acum ca OUG 84/2024. Ordonanța prevede ca șoferii să rămână fără carnet în cazul în care contestă testul rapid antidrog sau refuză să-l facă. Carnetul auto este suspendat până când ies testele de sânge, teste care sunt superioare în instanțe testelor rapide.

 

 

  • Problema este că, deși Poliția Rutieră a început să fie dotată cu drugteste, sistemul de sănătate de medicină legală NU este pregătit să verifice cu analize la sânge numărul tot mai mare de șoferi confirmați pozitiv la consumul de droguri. Soluția unor laboratoare proprii de analize la sânge a persoanelor suspectate de consum de droguri naște nemulțumirea medicilor legiști, care consideră că e un conflict de interese: poliția nu ar trebui să verifice în laboratoarele proprii testele făcute de aceeași poliție.

 

Să schițăm, în 8 puncte, tabloul românesc al testărilor pentru droguri, în care carul e pus înaintea boilor și să explicăm întregul mecanism de testare antidrog din România, pentru a răspunde la întrebarea: De ce testele sigure 99%în SUA dau în România erori de 38%?

1, Problema în discuție în câteva rânduri: cum poți, nevinovat, să rămâi 6-10 luni fără carnet de șofer

Noua legislație impusă de OUG 84/2024 îi pune pe conducătorii auto în postura de a accepta să fie verificați cu testele rapide antidrog dacă un polițist rutier le cere asta.

 

Agenții au două tipuri de dispozitive de teste, și anume Draeger 5000 și Acvila (în special în județele din nordul Moldovei).

Aparatele verifică consumul de droguri din ultimele 24 de ore prin analiza unei probe de salivă. Dacă refuză să facă acest test rapid antidrog, șoferul trebuie să facă analize de sânge pentru a confirma că nu a consumat substanțe interzise. În tot acest timp, conform OUG 84/2024, șoferul rămâne fără carnet.

Cel mai mediatizat caz al testelor fals pozitive este cel al cântăreței Xonia (Loredana Sachelaru). Aceasta a așteptat 11 luni ca să poată demonstra că Nu consumase cocaină. Artista a fost oprită de agenții rutieri în iunie 2023 la un control de rutină, iar drugtestul a indicat prezența cocainei în organismul ei. Xonia a negat în permanență că ar fi consumat substanțe interzise. Rezultatele la analizele toxicologice i-au dat dreptate, dar au venit după circa un an, în mai 2024. Testele toxicologice au arătat că Xonia nu consumase nici alcool, nici droguri.

Problema este că sistemul sanitar autohton nu e pregătit să facă astfel de analize rapid și în număr mare, așa că testele de sânge se pot face și după 6 luni. În cazul în care conducătorul auto refuză și testul rapid, și analizele de sânge, el va fi anchetat penal pentru că a condus sub influența drogurilor. Acesta ar fi rezumatul OUG 84/2024 aprobată de Executivul de la Palatul Victoria în ședința din 28 iunie. Documentul a modificat OUG 195/2002 privind siguranța rutieră pe drumurile publice.

Mai mult, pe cursdeguvernare

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii