In Iasi, de la o zi la alta, calatoriile cu taxiul au devenit o tocmeala penibila, in care cel care pierde este de fiecare data clientul. Zecile de persoane intervievate de reporterii cotidianului "Monitorul" in momentul in care au coborit din taxi au declarat ca soferii nu au pus in functie aparatele de masura in momentul plecarii. Foarte putini au fost acei care au avut curajul sa ii oblige pe taximetristi sa porneasca aparatele, pentru a fi siguri ca vor plati numai pentru citi kilometri s-au parcurs.
Andrei Calin, 40 de ani, din Iasi, ne-a declarat ca i s-a facut lehamite cind a vazut cum se ruga un taximetrist de la firma Romaris sa nu fie pirit sefului sau. " L-am lasat sa vad ce face. Nu a pornit aparatul. Trebuia sa merg din Tirgu Cucu pina in Pacurari. Mi-a cerut repede 10.000 de lei. I-am spus ca nu ii dau decit jumatate din suma pentru ca nu a pus aparatul in functie. Si l-am amenintat ca ii voi face plingere ", a declarat Andrei Calin.
Desi traiesc cu riscul de a li se retrage autorizatia, daca sefii afla ca nu sint pornite aparatele pe taxiuri, soferii mizeaza pe flerul lor in a-i determina pe oameni sa ceara ei un anume pret. Soferul are timp sa faca un calcul rapid, iar daca pretul oferit este avantajos si cistiga si el o mie-doua de lei accepta sa transporte persoana la destinatie. Este clar ca in momentul in care soferul nu accepta pretul spus de calator, nu ar intra nici un ban in buzunarul sau.
In cel mai fericit caz, soferii accepta o negociere a pretului inca de la plecarea in cursa. Ca la piata, prin usa deschisa a masinii, se negociaza un pret pentru o anumita ruta. Atit soferii cit si taximetristii si-au fixat preturile pe trasee. Astfel, un drum din zona Tudor Vladimirescu pina in cartierul Alexandru cel Bun costa 8.000 de lei, dar pretul poate fi scazut pina la 6.000 de lei. Din Bucsinescu pina in Pacurari, taximetristul solicita 12.000 de lei, dar se poate scapa si cu 10.000 de lei.
Daca factorul timp nu preseaza si persoanele nu sint nevoite sa ia primul taxi care le iese in cale, "tirguirea" poate fi facuta mergind din taxi in taxi, pina cind pretul lansat pe piata taxiurilor este acceptat. Anda Croitoru, studenta, a afirmat ca a negociat din ambitie citeva minute bune pina a obtinut un pret mai mic cu 2.000 de lei decit pe cel care il cerea soferul. " Stiam ca am de parcurs mai bine de 5 kilometri si i-am spus ca nu dau mai mult de 5.000 de lei. Nu a acceptat si mi-a cerut 7.000 de lei. Am negociat citeva minute pina ce a acceptat 5.000 de lei. Cel putin stiu ca nu a bagat bani in buzunar ".
Unele persoane ne-au declarat ca au vazut strazi noi cu ocazia unei calatorii cu taxiul. Vasile Marghidan, 39 de ani, din Iasi, a declarat ca taximetrul l-a purtat pe un traseu mai lung pentru a-i lua mai multi bani. " Era prea tirziu sa ii spun ca trebuia sa o ia pe o alta strada. L-am intrebat si eu, asa, intr-o doara, daca nu era mai scurt prin alta parte. Mi-a spus ca sint gropi si ca nu vrea sa isi strice masina. A doua zi am descoperit ca mintise ".
Pretul pe kilometru variaza intre 950 de lei si 1.240 de lei. Oficial, toti dispecerii firmelor de taxi din oras sustin aceste tarife, dar nu isi asuma responsabilitatea pentru initiativele personale ale soferilor. Dar cei mai multi taximetristi ignora pur si simplu preturile oficiale, impunindu-si propriile tarife. La gara, un taximetrist al firmei "ROTaxi" a stins pur si simplu caseta luminoasa de deasupra masinii, pe care era afisat tariful de 900 lei/km, in momentul in care un student i-a atras atentia ca, pina in Tudor Vladimirescu o cursa n-ar trebui sa coste mai mult de 6.000 de lei. " Soferul respectiv a descalificat numele intregii firme. A fost o recunoastere directa a faptului ca nu-i intereseaza ce pret are afisat deasupra capului, pretul oficial. N-am mai intilnit asa ceva ", ne-a precizat Catalin Neaga, student la Universitatea tehnica. Noua scumpire a benzinei, cu 250 de lei, nu a afectat inca pretul pe kilometru. Dispecerii firmelor de taxi din Iasi ne-au declarat ca pina la sfirsitul saptaminii vor avea loc sedinte cu toti soferii si ca va ramine la latitudinea lor daca majoreaza sau nu pretul. (Nicolae MANOLIU)
Publicitate și alte recomandări video