Telescopul Hubble a surprins o imagine în care aceeași supernovă apare în patru ipostaze

duminica, 26.09.2021

supranova telescopul Hubble Foto Reuters
  • supranova telescopul Hubble Foto Reuters

Astronomii au obținut o fotografie neobișnuită prin intermediul telescopului orbital Hubble, în care, în contextul unui efect de lentilă gravitațională, aceeași supernovă apare de patru ori, conform unui material publicat de Reuters.

Cele patru imagini ale aceleiași stele explozive surprinse de Hubble într-o singură fotografie sunt rezultatul luminii de la supernovă care a ocolit prin patru direcții diferite un cluster galactic foarte masiv, aflat între stea și telescopul Hubble.

Gravitația extremă a clusterului galactic a deviat fotonii (particulele de lumină), un fenomen teoretizat încă de acum aproape un secol de Albert Einstein.

Astronomii profită de aceste așa-numite "lentile gravitaționale" pentru a amplifica puterea telescopului Hubble și a surprinde imagini din zone aflate extrem de departe în spațiu și timp. Din întâmplare, această supernovă, o stea care a explodat în urmă cu aproximativ 9 miliarde de ani, era aliniată cu o masivă aglomerare de galaxii ce a fost folosită - tocmai pentru efectul de lentilă gravitațională pe care-l provoacă - în timpul unor observații realizate de Hubble în 2011.

Oamenii de știință au examinat în luna noiembrie fotografiile realizate de Hubble în 2011 pentru a căuta supernove și au descoperit această imagine în care apare aceeași stea explozivă de patru ori, configurație cunoscută sub denumirea de "crucea lui Einstein".

'Echipa care căuta supernove se uita peste aceste imagini și a descoperit nu una, nu două, nu trei, ci patru instantanee. Au fost foarte norocoși", a comentat Jennifer Lotz, de la Space Telescope Science Institute din Baltimore, Maryland.

Acest obiect, denumit supernova Refsdal, în onoarea astronomului norvegian Sjur Refsdal, este prima supernovă detectată de patru ori în același cadru. Ca urmare a efectului de lentilă gravitațională, ea pare de 20 de ori mai strălucitoare decât ar fi fost în mod natural. Supernova Refsdal se află în grupul de galaxii MACS J1149.6+2223.

"Cele patru imagini ale supernovei au apărut în cadru la câteva zile distanță una față de alta" (timpul de expunere pentru realizarea acestor fotografii din profunzimile cosmosului este foarte îndelungat), conform lui Steve Rodney, de la Universitatea Johns Hopkins. "Credem că această supernovă ar fi fost vizibilă într-o singură ipostază în urmă cu aproximativ 20 de ani, într-o altă parte a aglomerării galactice și ar putea să reapară în interval de 1 până la 5 ani, când sperăm să o putem surprinde în acțiune", a mai adăugat el.

Studiul care însoțește această fotografie apare în ultimul număr al revistei Science. (Agerpres)

Fascinaţia şi corvoada Cupei

Fascinaţia şi corvoada Cupei

Competiţia KO are farmecul ei, dar cu rezerve aduse de pe alte coclauri ori tineri crescuţi prin rizibilul „mentoring” e greu să te baţi chiar şi cu Văsălie de la Baia Mare.

Etimologicale pescăreşti (V)

Etimologicale pescăreşti (V)

Speculaţiile etimologico-istorice continuă cu o discuţie despre denumirile vaselor moderne.

Metallica. Dar ce fel de monstru? (I)

Metallica. Dar ce fel de monstru? (I)

Kim Ung-Yong, supranumit "copilul-minune" şi "omul cu cel mai ridicat coeficient de inteligenţă de pe pământ", fost cercetător la NASA, a ales să se retragă, încă tânăr fiind, în ţara sa natală, Coreea de Sud, la o facultate din provincie, ca profesor.

La plimbare pe axa culturală (1)

arh. Ionel OANCEA

La plimbare pe axa culturală (1)

Dacă parcurgi Iaşul de la Palatul Culturii până la ultimul rond al bulevardului Carol, intrat definitiv în memoria colectivă cu numele de Copou, oricât nerv critic ar avea cineva din partea locului sau de oriunde, trebuie să recunoască, să accepte, să admire personalitatea, duhul specific, farmecul oraşului. Axa aceasta nu este perfectă. În urbanism, indiferent unde în lume, nu există perfecţiune. Dar este vie, variată, dinamică. Este o poveste care se lipeşte de sufletul iubitor de oraş. Dacă reuşim să întregim povestea, să-i adâncim semnificaţiile, ea poate deveni un spaţiu cultural cu forţă de seducţie universală.

Iaca un partid şi pentru Gigi!

Pentru că tot e uichend şi, aşa cum am mai zis, nu vrem să vă mai amărâm pandemia cu acreala din politica actuală, am zis că, iată, să vă mai prezentăm şi fate ancorate în sinergia trecutului.

Victorie Cîțu

- Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?