Impact FM regional

vineri, 30.09.2022

Telescopul Hubble a surprins o imagine în care aceeași supernovă apare în patru ipostaze

supranova telescopul Hubble Foto Reuters
  • supranova telescopul Hubble Foto Reuters

Astronomii au obținut o fotografie neobișnuită prin intermediul telescopului orbital Hubble, în care, în contextul unui efect de lentilă gravitațională, aceeași supernovă apare de patru ori, conform unui material publicat de Reuters.

Cele patru imagini ale aceleiași stele explozive surprinse de Hubble într-o singură fotografie sunt rezultatul luminii de la supernovă care a ocolit prin patru direcții diferite un cluster galactic foarte masiv, aflat între stea și telescopul Hubble.

Gravitația extremă a clusterului galactic a deviat fotonii (particulele de lumină), un fenomen teoretizat încă de acum aproape un secol de Albert Einstein.

Astronomii profită de aceste așa-numite "lentile gravitaționale" pentru a amplifica puterea telescopului Hubble și a surprinde imagini din zone aflate extrem de departe în spațiu și timp. Din întâmplare, această supernovă, o stea care a explodat în urmă cu aproximativ 9 miliarde de ani, era aliniată cu o masivă aglomerare de galaxii ce a fost folosită - tocmai pentru efectul de lentilă gravitațională pe care-l provoacă - în timpul unor observații realizate de Hubble în 2011.

Oamenii de știință au examinat în luna noiembrie fotografiile realizate de Hubble în 2011 pentru a căuta supernove și au descoperit această imagine în care apare aceeași stea explozivă de patru ori, configurație cunoscută sub denumirea de "crucea lui Einstein".

'Echipa care căuta supernove se uita peste aceste imagini și a descoperit nu una, nu două, nu trei, ci patru instantanee. Au fost foarte norocoși", a comentat Jennifer Lotz, de la Space Telescope Science Institute din Baltimore, Maryland.

Acest obiect, denumit supernova Refsdal, în onoarea astronomului norvegian Sjur Refsdal, este prima supernovă detectată de patru ori în același cadru. Ca urmare a efectului de lentilă gravitațională, ea pare de 20 de ori mai strălucitoare decât ar fi fost în mod natural. Supernova Refsdal se află în grupul de galaxii MACS J1149.6+2223.

"Cele patru imagini ale supernovei au apărut în cadru la câteva zile distanță una față de alta" (timpul de expunere pentru realizarea acestor fotografii din profunzimile cosmosului este foarte îndelungat), conform lui Steve Rodney, de la Universitatea Johns Hopkins. "Credem că această supernovă ar fi fost vizibilă într-o singură ipostază în urmă cu aproximativ 20 de ani, într-o altă parte a aglomerării galactice și ar putea să reapară în interval de 1 până la 5 ani, când sperăm să o putem surprinde în acțiune", a mai adăugat el.

Studiul care însoțește această fotografie apare în ultimul număr al revistei Science. (Agerpres)

De ce câştigă extrema dreaptă

Pavel LUCESCU

De ce câştigă extrema dreaptă

Tot mai mulţi din aşa-zisa lume civilizată strigă tot mai strident că vor o schimbare. Deocamdată nici ei nu ştiu cum şi către ce. Dar, ca de atâtea ori în istorie, se vor găsi mereu politicieni care vor ştii să călărească valul şi să ne vândă cu succes o nouă rundă de iluzii.

Cu ochii larg închişi

Cu ochii larg închişi

Unele evenimente din ultima vreme, mai ales aşa-zisele „referendumuri” organizate de ruşi în terioriile ocupate, m-au făcut să-mi reamintesc de un text pe care l-am publicat în urmă cu nouăsprezece ani. Îl reiau aici, în ideea că el va arăta, o dată în plus, că liderul de la Kremlin este, în tot ce face, de o nesmintită şi sinistră consecvenţă.

De la oraşul creativ, la cel al creatorilor (I)

George PLEȘU

De la oraşul creativ, la cel al creatorilor (I)

Săptămâna trecută a fost lansată, fără prea mare tam-tam mediatic, dar cu reacţii bune în online, platforma orasulcreatorilor.com. În spatele ei sunt oameni din echipa care a realizat logo-ul Iaşului, care de data aceasta au invitat pentru consultări mai largi o serie de tineri implicaţi în industriile creative locale, în timp ce site-ul era încă în perioada de teste.

Ego-grafii. Emil Brumaru (I)

Ego-grafii. Emil Brumaru (I)

Emil Brumaru era, în subsidiar, aidoma tuturor scriitorilor adevăraţi, fiinţa cea mai delicată cu putinţă - aproape fragilă, aş îndrăzni să observ - care-şi disimula, în identitatea (construită) de rebel al culturii, propriile temeri şi inhibiţii în faţa „infernului” din celălalt.

Aripa fără scrupule a partidoiului local tocmai dă atacul la un proiect de milioane de iepuroi!!

Iată, dacă mai era nevoie, stimaţi telespectatori, dovada că şi în politichie este valabilă vorba aia că aşchia nu sare departe de trunchi şi unde altundeva puteam vedea mai bine o asemenea confirmare decât în familia fostului deputat Rachetă Patriot, hahalera universitară care a făcut de râs oraşul în ţară şi nu numai cu iniţiativa legii privind pensiile speciale, dar mai ales prin nenumăratele declaraţii şovine, patriotarde şi pompoase de tip vadimist.

Zbor anulat