Impact FM regional

Teoria sistemelor solare, pusă sub semnul întrebării în urma observaţiilor recente

ciocniri planetare
  • ciocniri planetare

Planete dintr-un sistem solar ajuns la maturitate, cu vârsta de cel puţin 1 miliard de ani, aflat într-o altă galaxie, se ciocnesc, ceea ce contrazice teoria astrofizicienilor despre formarea Sistemului Solar şi a altor sisteme stelare, conform căreia astfel de ciocniri între obiecte de masă planetară nu sunt posibile decât în fazele incipiente ale formării unui sistem stelar, atunci când planetele nu au încă orbite stabile în jurul stelei mamă.

Să luăm spre exemplul Sistemul Solar. Pământul abia se răcise după procesul de formare, în urmă cu 4,5 miliarde de ani, când s-a ciocnit cu o altă protoplanetă de mărimea lui Marte, ciocnire care a dus la transformarea Pământului într-o minge de lavă topită, ceea ce a condus la distrugerea completă a celuilalt corp de masă planetară dar şi la formarea Lunii, satelitul fără care nu ar fi putut exista viaţă pe Terra.

Astfel de coliziuni sunt evenimente obişnuite în sistemele solare tinere, însă devin mult mai rare cu trecerea vremii. Astronomi ai NASA susţin însă că au identificat o excepţie de la această regulă, conform unui material publicat vineri de Live Science. În sistemul solar BD +20 307 - un sistem binar aflat la aproximativ 300 de ani lumină de Pământ - două planete din clasa Pământului s-au ciocnit, eveniment ce a generat un nor fierbinte de praf şi resturi de roci topite ce a fost surprins de telescoapele în infraroşu. Având peste 1 miliard de ani, sistemul solar în care s-a produs acest eveniment este la maturitatea completă, ceea ce, teoretic, înseamnă că în cadrul său nu ar trebui să se mai producă astfel de evenimente.

"Aceasta este o oportunitate rară de a studia coliziunile catastrofale ce se produc târziu în istoria sistemelor planetare", a comentat Alycia Weinberger, cercetător la Institutul Carnegie pentru Ştiinţă din Washington, D.C., autoarea unui studiu recent cu privire la această coliziune.
 Norii de praf sunt omniprezenţi în spaţiul cosmic. Planetele se formează din astfel de nori de praf cosmic aflaţi pe orbita unor stele tinere. Când noile planete se fixează pe orbite stabile în jurul stelelor, cea mai mare parte a acestor nori de praf au dispărut, fie intrând în compoziţia planetelor, fie fiind atraşi şi incineraţi de steaua pe care o orbitau sau împinşi de vântul stelar până la marginile reci ale nou formatului sistem planetar.

Citiţi materialul integral pe agerpres.ro

Ucraina, Taiwanul şi Amnesty International (I)

Alexandru LĂZESCU

Ucraina, Taiwanul şi Amnesty International (I)

Percepţiile eronate privind riscurile şi oportunităţile au avut adesea consecinţe catastrofale în istorie; decizia Chinei privind o invazie a Taiwanului va fi influenţată şi de percepţia privind consistenţa răspunsului Occidentului faţă de agresiunea Rusiei.

Slavă lui Rabelais

Nichita DANILOV

Slavă lui Rabelais

Vom intra într-o epocă în care resursele de materii vor conta la fel de mult ca şi tehnologia. Epoca energiei ieftine, după cum spunea un comisar european, a luat sfârşit. Epoca revendicărilor abia a început.

Ţara asta-i un miracol

Michael ASTNER

Ţara asta-i un miracol

Nu ştiu de ce, dar parcă-n România guvernanţii par să exclame cu toţii (în gândul lor): Păi, unde-am ajunge dacă tot poporul ar putea să se ducă fără probleme dintr-o parte în alta, pe autostrăzi şi drumuri expres şi drumuri naţionale modernizate şi decongestionate de existenţa autostrăzilor şi drumurilor expres?!

(Re)denumiri anapoda ale unor instituții de învățământ (V)

(Re)denumiri anapoda ale unor instituții de învățământ (V)

Nu este exclus ca timpul și uzul să valideze și să impună aceste formule denominative noi, dar, deocamdată, cel puțin pentru persoanele cu o educație umanistă solidă, impresia de improvizație și oportunism persistă.

Cum au fost arvunite locurile AUR de la Iaşi pentru viitoarea legislatură a Parlamentului

Discuţiile de la Şcoala politică de vară de pe Bahlui, care s-a ţinut în aceste zile pe terasa unei berării boeme din târg, ar fi continuat la nesfârşit pe tema imposibilei şi, totuşi, foarte probabilei, coaliţii dintre liberali şi userişti, dacă cineva nu ar fi adus în discuţie, nu se ştie cu ce intenţii, problema vizitei în oraşul nostru a lui George Simion, liderul partidului AUR.

Suspensii speciale