Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Tir normativ: detecția fraudei fiscale

GALERIE
anaf
  • anaf
- +

La trecerea în cel de-al zecelea an de când defuncta Garda financiară nu mai deranjează pe nimeni, era puțin probabil să nu intervină modifificări de ordin normativ în privința succesoarei - Direcția generală antifraudă fiscală (DGAF). Amintim că DGAF a fost înființată prin OUG nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității ANAF (…). O oarecare presiune vine din partea modei vest-europene în materie, dar nu poate fi neglijat nici faptul că reforma (ANAF) prin digitalizare, prevăzută în PNRR, vizează necesitatea asigurării sustenabilității pe termen lung a finanțelor publice. Aceasta urmărește creșterea raportului venituri/PIB (cu 2,5 puncte procentuale până în trimestrul IV 2025, comparativ cu 2019) și reducerea decalajului fiscal la TVA (cu 5% până în Q4 2026, comparativ cu 2019) cu termen 31 decembrie 2025.

 

Domeniul de activitate al structurilor de control fiscal are ca termen de implementare trimestrul în care deja ne aflăm, indicatorul calitativ pentru acest jalon reprezintându-l dispozițiile legale marcante asumate. Este cunoscut faptul că neîndeplinirea acestui jalon conduce la pierderea fondurilor alocate prin PNRR. Anumite schimbări de ordin legislativ sunt necesare și dacă luâm în considerare doar necesitatea creșterii gradului de colectare a veniturilor statului care să asigure acoperirea cheltuielilor bugetare în noul context economic. În cei zece ani de activitate desfășurată la nivelul DGAF a apărut ”necesitatea sistematizării drepturilor inspectorilor și evidențierea corespunzătoare a acestora, ca bază pentru eficientizarea activității de prevenire și combatere a actelor și faptelor de evaziune fiscală și fraudă fiscală și vamală.” (https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/NFproiectOUGCPF_30092022.pdf).

În consecință, drepturile respective, regăsite doar în  îndeplinirea atribuțiilor personalului vizat (permițându-i-se să poarte uniformă, să păstreze, să folosească şi să facă uz de armament şi mijloace de apărare, dar și să utilizeze mijloacele auto cu însemne şi dispozitive specifice) sunt stabilite printr-un Proiect de OUG astfel (https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/proiectOUGCPF_30092022.pdf): a) să cerceteze și să evalueze activități și/sau operațiuni în vederea stabilirii stării de fapt fiscale precum și să constate împrejurările în care au fost săvârșite faptele care pot avea consecințe fiscale, penale sau contravenționale; b) să efectueze controale în vederea prevenirii, descoperirii și combaterii faptelor de evaziune fiscală și fraudă fiscală și vamală la toate categoriile de contribuabili; c) să verifice legalitatea activităţilor desfăşurate, existenţa şi autenticitatea documentelor justificative în activităţile de producţie şi prestări de servicii ori pe timpul transportului, depozitării şi comercializării bunurilor; d) să efectueze investigaţii, supravegheri şi verificări fiscale şi vamale necesare prevenirii şi descoperirii faptelor de evaziune fiscală şi fraudă fiscală şi vamală; e) să oprească mijloacele de transport pentru verificarea documentelor de însoţire a bunurilor şi pentru verificarea legalității activității de transport de persoane (…).

Potrivit aceluiași Proiect de OUG, personalul DGAF ar mai fi abilitat să: a) reţină documente, să solicite copii certificate de pe documentele originale, să preleveze probe, eşantioane etc. şi să solicite efectuarea expertizelor tehnice necesare finalizării actului de control, în condiţiile Codului de procedură fiscală (CPF); b) legitimeze şi să stabilească identitatea administratorilor entităţilor controlate, precum şi a oricăror persoane implicate în activitățile și/sau operațiunile investigate şi să solicite acestora explicaţii scrise; c) solicite date sau documente de la orice entitate privată şi/sau publică, în scopul instrumentării şi fundamentării constatărilor cu privire la săvârşirea unor fapte care contravin legislaţiei în vigoare; j) constate contravenţii şi aplice sancţiuni contravenţionale în toate domeniile de competenţă ale ANAF; k) confiște bunuri și sume de bani (…). Ca și până acum, personalul DGAF ar urma: a) să sesizeze organele de urmărire penală dacă în desfăşurarea activităţii specifice constată împrejurări privind săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în domeniul financiar-fiscal și vamal; b) să efectueze verificarea documentară reglementată prin CPF; c) să dispună măsuri pentru prevenirea și corectarea abaterilor de la prevederile legislației fiscale și contabile; d) să sesizeze organele competente în vederea valorificării constatărilor. În contextul digitalizării, se reglementează și posibilitatea constituirii şi utilizării bazelor de date, inclusiv ale altor instituţii publice, necesare pentru prevenirea evaziunii fiscale, infracţiunilor economico-financiare şi a altor fapte ilicite în domeniul fiscal şi vamal.

În același timp, s-a constatat necesitatea armonizării terminologiei folosite în ceea ce privește controlul antifraudă, în vederea înlăturării riscurilor de confuzie între activitățile specifice controlului antifraudă și activitățile specifice controlului inopinat sau a altor tipuri de control fiscal. Mai exact, ”la art. 55 alin. (2) lit. e) din Codul de procedură fiscală se propune armonizarea terminologiei în sensul înlocuirii sintagmei controale curente, operative și inopinate sau controale tematice, cu cele de control antifraudă.

Totodată, pentru corelarea cu alte forme de control fiscal în cadrul cărora se pot administra mijloace de probă, se menționează distinct și controlul inopinat.” (https://mfinante.gov.ro/documents/35673/5553347/NFproiectOUGCPF_30092022.pdf). În fine, remarca noastră este că dacă PNRR reprezintă pentru ANAF o oportunitate aparte, care vine cu o importantă sursă de finanțare nerambursabilă (cca. 350 milioane de euro, fără TVA), pentru implementarea unor reforme fundamentale necesare transformării sale, modificările de cadru normativ, precum cea la care ne-am referit aici, sunt imperios necesare.

Doar astfel, promovându-se schimbarea și căutând suport în digitalizare, poate fi efectiv modernizată activitatea acestei importante instituții a statului, devenind aptă să să genereze servicii performante şi o colectare dintre cele mai eficiente.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri