Titularizare sau autonomia școlilor pentru angajare? Liderul USLIP Iași: „Examenul este transparent și obiectiv”

duminică, 02 februarie 2025, 03:00
6 MIN
 Titularizare sau autonomia școlilor pentru angajare? Liderul USLIP Iași: „Examenul este transparent și obiectiv”

Este sau nu Titularizarea un examen de angajare potrivit pentru sistemul de învățământ?

Într-un interviu acordat în această săptămână pentru EduPedu, Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că ia în considerare regândirea examenului de Titularizare, întrucât nu este o practică răspândită la nivel european. În acest context, președintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învățământul Preuniversitar (USLIP) Iași, Laviniu Lăcustă, apără actualul mecanism, considerându-l transparent și obiectiv, și respinge ideea descentralizării, despre care crede că ar favoriza angajările subiective.

Liderul USLIP Iași susține că examenul de Titularizare este transparent și obiectiv, având subiecte unice la nivel național, iar corectarea tezelor desfășurându-se în alte județe. El consideră că acest examen este esențial pentru o ierarhizare corectă a candidaților și se opune descentralizării școlilor, deoarece acest lucru ar putea favoriza angajările pe criterii subiective.

Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici

„De ce deranjează examenul de Titularizare? Este examen transparent, prin care cineva poate prinde un post printr-un examen cu niște subiecte de la București. Faptul că este obiectiv este marele său avantaj că este obiectiv, întrucât tezele sunt corectate în alte județe. Apoi, vorbim despre obiectivitatea ierarhizării. Nu avem locuri titularizabile pentru toată lumea. Să zicem că avem cinci locuri titularizabile și vin 40 de oameni pe alea cinci locuri. Este clar că din cei 40 de oameni care dau examenul pe subiecte identice, ai o ierarhizare corectă, obiectivă, afli care au fost cei mai buni. De ce aș schimba lucrul acesta? Pentru a permite ca la școala X să se angajeze din vorbe?”, a declarat Laviniu Lăcustă pentru „Ziarul de Iași”.

Titularizarea, un examen național cu limite județene

Președintele USLIP Iași propune chiar o extindere cu adevărat a concursului la nivel național, pe ideea sistemului rezidențiatului, astfel încât profesorii să poată alege posturi din orice județ, nu doar din cel în care au susținut examenul.

„Eu chiar aș face următoarea modificare în ceea ce privește examenul de Titularizare. Aș face examene cu posturi la nivel național, în așa fel încât un profesor din Arad să aibă posibilitatea ca la același concurs de Titularizare să aleagă un post în Iași. Acum, degeaba îi spunem «examen național de Titularizare», pentru că nu e chiar național, fiindcă eu fac repartiție doar la nivel de județ. Deci, am o formă de descentralizare a concursului, dar, după părerea mea, incorectă. Aș veni cu un concurs ca la medici, unde dai rezidențiatul și, în funcție de medie, îți poți alege orice post vrei tu din țară”, a explicat liderul USLIP Iași.

În plus, profesorii își pot continua evoluția profesională prin definitivat și grade didactice, având ulterior posibilitatea de transfer pe baza unui dosar. Lăcustă a accentuat ideea că examenul de Titularizare este unul „extrem de dificil”, lucru care asigură „un standard ridicat de selecție”.

„După ce te titularizezi, dai definitivatul, gradul II, gradul I, după ai diverse realizări. Poți să îți faci un dosar și după să te duci pe un transfer. Ce e rău aici? Intrarea în sistem deja ți-ai făcut-o prin acel examen național care, principial vorbind, ar trebui să fie unul extrem de dificil și așa și este. Toate posturile, la ora actuală, care sunt pe titularizare, se iau cu medii foarte mari, dar așa a fost dintotdeauna”, a completat Laviniu Lăcustă.

Președintele USLIP Iași: „Nimeni nu se poate titulariza cu note sub 7”

În ceea ce privește cazurile în care titularizarea pe post s-ar face cu note de 3 sau 4 în examen, datorită relațiilor din sistem, președintele USLIP Iași spune că astfel de situații ar fi ușor de urmărit.

„Nimeni nu se poate titulariza cu note sub 7. Dacă ai avut un post titularizabil, acela se titularizează cu 8, 9 sau 10. A existat povestea stupidă că ajung cu 3 sau 4 și predau în oraș. Au mai fost excepții, tot din cauza pilelor, dar pe care le poți regla. Spui că nu intră nimeni, doar în situația în care tu ai demonstrat că cei de pe listă, cu semnătură, au refuzat postul. Dacă tu ai cinci refuzuri din partea celor care au participat și au refuzat, îl iei pe următorul, cobori punctajul până când găsești un profesor”, a declarat acesta.

Laviniu Lăcustă: „Nu sunt de acord cu descentralizarea școlilor”

Laviniu Lăcustă se opune ferm autonomiei școlilor în angajarea profesorilor, argumentând că învățământul este național și trebuie să ofere condiții egale pentru toți. El consideră că examenul de Titularizare este cel mai obiectiv și corect sistem de selecție, asigurând transparență și securitatea subiectelor.

„Categoric nu sunt de acord cu ideea de a descentraliza școlile și de a avea autonomie la angajarea profesorilor. Cum să descentralizez, dacă învățământul e național și uniform? Eu trebuie să asigur aceleași condiții la toți. Chiar și în prezent există o formă de selecție. Chiar și după ce ai intrat în sistem, există o formă de angajare pe post prin pretransfer, care vizează tot o formă de concurs. Se înscriu pentru un post titularii din sistem care vor să ajungă acolo și se fac inspecții la clase. Nu văd de ce aș renunța la un concurs național și să duc evaluarea pe școală. Ce se urmărește? Care e jocul? Să ne explice, cu argumente, de ce un concurs pe școală e mai obiectiv decât unul la nivel național, pentru că e clar că sunt concursuri fragmentate pe care nu ai cum să le controlezi”, a completat liderul USLIP Iași.

Ministrul Educației: „Acest examen de titularizare este destul de specific pentru noi”

Ministrul Educației, Daniel David, a declarat, într-un interviu pentru Edupedu, că examenul de Titularizare este o practică specifică României și nu se regăsește la scară largă în alte țări europene.

„Nu știu, nevenind din acest sistem, dar am dat și celor cu care lucrez în zona de consilieri această temă. Ce pot să vă spun până acum e că am descoperit că într-adevăr acest examen de titularizare este destul de specific pentru noi, nu-l găsești ca practică sau cel puțin ca o practică răspândită la nivel european. Și asta din start mie îmi pune un semn de întrebare și că trebuie să regândim lucrurile. Cum trebuie să le regândim iarăși în acel moment știu doar e o problemă. Nici măcar nu corespunde, cum am spus, cu ce se întâmplă la nivel european și vom căuta o soluție astfel încât să avem un model care să ne integreze în ce se întâmplă și la alții la care noi ne raportăm. Eu știu, dar iarăși trebuie să verific acest lucru, că nota pe partea de suplinire o poți invoca de la un an alt la altul”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării.

Titularizarea reprezintă procesul de angajare pe termen nedeterminat într-o instituție școlară. Pentru a obține statutul de titular, profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 la examenul scris și la inspecția la clasă, în conformitate cu cerințele postului. Pentru a fi angajați pe termen determinat, în calitate de suplinitori, candidații trebuie să obțină cel puțin nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii