Toata lumea e de acord: Iasul are nevoie repede de un mall cultural
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

vineri, 26.02.2021

Toata lumea e de acord: Iasul are nevoie repede de un mall cultural

GALERIE
teatru iasi
  • teatru iasi
- +

Dupa ce Iasul s-a impleticit in drumul spre obtinerea titlului de Capitala Europeana a Culturii, un titlu care ar fi generat o finantare substantiala (pe proiecte sau investitii directe), capitala Moldovei cauta sa isi regaseasca echilibrul, scrie suplimentuldecultura.ro

Iar in ceea ce priveste investitiile viitoare, in infrastructura in principal, desi cu un buget infinit mai subtire, reprezentantii mediului cultural iesean spun ca acestea trebuie gandite in functie de nevoi si nu de preferinte. Iar unul dintre cele mai mari minusuri in dezvoltarea unui oras atractiv din punct de vedere cultural este lipsa unei sali mari de spectacole, in care sa incapa intre o mie si trei mii de oameni. O sala in care sa se poata organiza manifestari pe atat de grandioase pe cat le vad organizatorii lor si pe atat de atractive pentru publicul din toata tara precum le doresc finantatorii. O sala care sa fie casa Filarmonicii – una dintre cele mai active institutii culturale iesene si una dintre cele mai vitregite –, dar si o sala in care sa poata intra, ca la ele acasa, Teatrul, Opera sau marii artisti ai lumii, care ocolesc momentan Iasul, fiindca orice concert organizat risca „sa pice“ daca vremea se dovedeste capricioasa.

Ideea infiintarii acestei sali de spectacole, la nivelul orasului, a fost inaintata de catre managerul Filarmonicii de Stat „Moldova“ din Iasi, Bujor Prelipcean. Intr-o serie de interventii publice, cat si in interviul acordat luna trecuta pentru „Suplimentul de cultura“, violonistul a precizat ca a avut de mai multe ori intentia de a aduce un mare artist, care ar fi strans zeci de mii de oameni, ca ar fi pus in scena „spectacole grandioase“, dar ca in Iasi nu exista o sala suficient de mare care sa le adaposteasca. Sala Teatrului National „Vasile Alecsandri“ din Iasi are o capacitate de 750 de locuri, una indeajuns pentru orice fel de reprezentantie teatrala sau chiar de opera, insa insuficienta pentru un spectacol de amploare care sa merite sa fie apreciat si vizionat de cel putin 1.000 de persoane.

 Municipalitatea are la dispozitie doua sali cu capacitate ridicata, dar Casa Sindicatelor este in prezent inchisa si a devenit improprie actului artistic, conform declaratiilor primarului interimar Mihai Chirica, in timp ce Casa de Cultura a Studentilor are o sala mare, incapatoare, dar, de asemenea, nepotrivita pentru marile spectacole. „Cu siguranta ar fi nevoie de un astfel de spatiu, fiindca, fara discutii, Iasul are putine locuri care sunt generoase pentru arta. S-ar putea face un centru cultural pur si simplu al Iasului, care sa fie un complex de sali culturale cu diverse functii, dar sa fie si sali de spectacole. Noi, la Universitatea de Arte, ne-am gestionat situatiile si asiguram ceea ce este nevoie pentru un eveniment care ne priveste pe noi sau publicul imediat, dar pentru ceva deschis publicului larg nu avem un astfel de spatiu“, a declarat prof.dr. Atena-Elena Simionescu, rectorul Universitatii de Arte „George Enescu“ din Iasi.

S-ar umple, la unele evenimente, si o sala de 3.000 de locuri

Problema absentei unei astfel de sali este cunoscuta cel mai bine in randul organizatorilor de mari evenimente, chiar si concerte. Dupa cum au declarat pentru „Suplimentul de cultura“ mai multe voci avizate din domeniu, in momentul in care o trupa renumita decide sa vina in Iasi, i se propun o serie de destinatii la care ar putea sa ajunga cu usurinta – accesul cu avionul, al camioanelor cu suportul tehnic etc. –, iar Iasul este evitat tocmai din motivul ca nu exista o solutie de avarie pentru a putea gazdui un eveniment de mare amploare indoor. „Cu siguranta ca, da, cred ca e o intrebare mai mult retorica.

Iasul trebuie sa aiba un spatiu de cel putin 1.000 de locuri, daca nu chiar mai mult, ma gandesc la o sala de 2.000, poate chiar 3.000 de locuri“, a declarat Florin Mindirigiu, CEO al firmei Abplus Events, care a adus pe piata din Iasi, printre altele, si conceptul Festivalului International al Educatiei (FIE), preluat apoi de catre Primaria Municipiului Iasi. Acesta a mai specificat si faptul ca o astfel de sala nu trebuie sa fie construita dupa un format fix sau rigid, spatiile putand fi modulate si transformate intr-o serie de mici zone culturale. „Avem experienta Poloniei, care a inteles foarte rapid acest lucru si a dezvoltat in marile orase sali mari de concerte. De fapt, sunt multifunctionale, in ele se pot face si evenimente si concerte, pentru ca nu ai putea trai doar din concerte. Si atunci vii cu spatii multifunctionale, care servesc si ca spatiu de conferinte, de concerte, dar si de alte activitati“, a precizat Florin Mindirigiu.

Integral, pe suplimentuldecultura.ro

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Politicienii ieşeni faţă în faţă cu adevăraţii băieţi deştepţi

Dan CONSTANTIN

Politicienii ieşeni faţă în faţă cu adevăraţii băieţi deştepţi

Este un domeniu care cere mai ales creativitate, înţelegerea modului de business şi o conexiune bună la internet.

Filmuletul zilei

Franta a construit în insula Reunion o autostrada-viaduct de 12,5 km (care a costat 1,7 miliarde euro), ce serpuieste prin O (...)

opinii

Mituri şi inerţii

Alexandru CĂLINESCU

Mituri şi inerţii

În ura faţă de „trădătorul” Pacepa acţionează două mituri: mitul Securităţii „patriotice”, care ne-a apărat de duşmani (mai ales de sovietici) şi mitul lui Ceauşescu mare patriot, omul care a făcut o sumedenie de lucruri bune şi care a schimbat faţa României. Aceste două mituri sunt de o deconcertantă tenacitate şi e uşor să ne convingem dând o simplă „raită” pe Facebook.

Cel mai modest dintre pământeni (III)

Neculai SEGHEDIN

Cel mai modest dintre pământeni (III)

La 32 de ani Armstrong îşi trăieşte tragedia vieţii: pierderea fiicei sale, Karen, în vârstă de doi ani, în urma unei tumori la creier. El nu va mai vorbi cu nimeni despre acest fapt, nici măcar cu soţia sa, Janet. Momentul este redat în filmul „First man/ Primul om”, realizat în 2018, la şase ani după moartea astronautului.

„Deşoşocizarea” AUR

Nicolae CREŢU

„Deşoşocizarea” AUR

La cum merg treburile în politichia românească, perspectivele de „spectacol” public al tupeului şi imposturii, din păcate, sunt din ce în ce mai… înfloritoare.

pulspulspuls

Cum de a apărut scandalul cu şpaga onorabilului Mugurel care bea Ciuc

Cum de a apărut scandalul cu şpaga onorabilului Mugurel care bea Ciuc

Multă lumea ne-a sunat să ne întrebe ce se întâmplă cu ultima acţiune a procurorilor de anticorupţie, cea care îl vizează pe Mugurel care bea Ciuc, viteazul penelist care a păstorit cândva şi pe plaiurile noastre. 

Caricatura zilei

Bloc lângă vilă

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.