
Transportatorii ieșeni dau de pământ cu «rovinieta lui Chirica»: „Sume exorbitante! Ar trebui să avem trei-patru centuri””

După ce Primăria Iași a anunțat noi taxe pentru vehiculele de mare tonaj, menite să descurajeze traficul greu prin oraș, transportatorii au reacționat. Ei consideră că tarifele sunt exagerat de mari și nejustificate, subliniind necesitatea rutelor ocolitoare și respectarea legislației.
În urma intenției Primăriei Iași cu privire la introducerea noilor taxe pentru vehiculele de mare tonaj care tranzitează drumurile naționale din municipiu, menite să descurajeze traficul greu, unii transportatori și-au exprimat deja nemulțumirea.
Aceștia consideră că valoarea tarifelor este exagerat de mare și nejustificată, mai ales în contextul lipsei unor rute ocolitoare adecvate.
„Să zicem că înțeleg ideea unei taxe pentru oraș, dar sumele sunt exorbitante! Nu ai cum să ceri prețurile astea decât dacă Iașul ar avea vreo trei, patru șosele de centură și tu, ca transportator, insiști să o iei tot prin oraș, ca să nu mai ocolești prea mult. Sper că nu se aprobă acest proiect, pentru că nu sunt de acord cu valoarea acestor taxe. Dar dacă tot se insistă, măcar să ne zică primarul și care sunt rutele alternative ocolitoare, în afara de zona Lețcani, cu DN-ul deja aglomerat”, a fost reacția lui Iulian Afloarei, un transportator din Iași, de altfel, o părere împărtășită și de alți antreprenori din domeniu.
Mai mult, unii atrag atenția că orice formă de interzicere sau taxare a traficului greu trebuie făcută în conformitate cu legea, prin elaborarea unei Hotărâri de Consiliu Local care să includă cerințele din legislația specifică. În plus, susțin ei, scoaterea traficului greu din municipiu sau taxarea suplimentară poate fi realizată doar prin asigurarea unor variante alternative, cum ar fi culoarele de acces și de tranzit.
„Tergiversările și răzgândirile, lipsa consensului, toate au dus la situația actuală în care Iașul nu are inel de centură măcar cu două benzi, ca să nu zicem de inel de centură la nivel de autostradă, așa cum este necesar. Dar orice formă de interzicere sau taxare trebuie făcută legal”, a declarat Vasile Toma, consultant în transporturi, membru FORT, pentru „Ziarul de Iași”.
Transportatorii circulă prin oraș din cauza lipsei de alternative
Toma subliniază că atât ieșenii, cât și transportatorii își doresc eliminarea traficului greu din municipiu, dar trebuie să se țină cont de faptul că, în prezent, transportatorii sunt „obligați” să circule prin oraș din cauza lipsei unor rute alternative de ocolire.
Concret, acesta a explicat că Hotărârea de Consiliu Local trebuie să ia în considerare reglementările legale din OG 34/1997. Altfel, aceasta este susceptibilă de a încălca legea și probabil va fi contestată în instanță, cu șanse evidente de anulare a HCL prin hotărâre judecătorească, după cum semnalează fostul deputat.
„Administratorul unui drum naţional care traversează un municipiu poate aplica tarife doar atunci când există variantă ocolitoare pentru drumul naţional respectiv deschisă circulaţiei publice pe direcţia de mers şi numai pentru vehiculele care tranzitează municipiul”, a explicat Vasile Toma.
Totodată, acesta a amintit că Primăria Municipiului Iași a mai încercat în trecut să interzică traficul greu în oraș, o măsură mult așteptată și benefică, subliniază Toma, care s-a izbit însă de necesitatea respectării prevederilor legale. „Acum este aceeași situație. Se impune îmbunătățirea proiectului de HCL prin respectarea tuturor etapelor și procedurilor legale.”
Alți transportatori în schimb nu se arată afectați de noile taxe, pe motiv că ei nu tranzitau oricum orașul.
„Pe noi nu prea ne afectează, că noi nu prea intrăm prin oraș. Mergem pe centură noi”, a spus Laurențiu Hanu, un alt transportator din Iași.
Cum vede șeful Regionalei de drumuri naționale aplicarea taxei pentru tiruri
Taxa pentru traficul greu în municipiu nu este un lucru rău, ne-a spus directorul Regionalei ieșene de drumuri naționale. „Dar am spus în Consiliul Local că impunerea taxei trebuie pregătită dinainte”, a atras atenția Ovidiu Laicu.
El a menționat necesitatea amenajării la intrarea în oraș a unor parcări. Apoi, chiar dacă primăria a preluat de la CNAIR sectoarele de drum național care traversează municipiul, respectiv DN 24 (Vaslui-Iași-Sculeni) și DN 28 (Albița-Iași-DN2/E85), va trebuit obținut acordul celor de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, „nu de la mine” – după cum a ținut să sublinieze Ovidiu Laicu. Asta, pentru că, a explicat el, „primarul trebuie să prezinte niște variante alternative care să aibă anumite elemente geometrice, adică să poată încadra tirurile, să nu urce bordurile, să nu agațe indicatoare, stâlpi ori chiar construcții; altfel, degeaba direcționează tirurile pe străzi precum Arhitect Ioan Berindei”.
Șeful DRDP Iași a mai oferit o soluție: un program, eventual de noapte, de acces sau de tranzit al orașului. „Dacă un șofer pe mașină mare are cursă la Iași, să știe că are acces în oraș după ora 20, de exemplu”, spune Ovidiu Laicu. El a repetat că, orice fel de restricție s-ar lua, ea ar trebui impusă după o consultare cu Ministerul Transporturilor și CNAIR și după o perioadă de campanie și anunțuri publice înainte de aplicarea ei.
Tarifele propuse
Potrivit Primăriei Iași, tarifele pe traficul greu vor completa taxele existente pentru drumurile locale și vor trebui achitate pentru o săptămână, o lună sau un an, spre deosebire de taxele locale care pot fi achitate și pentru o zi de tranzit.
Taxele variază astfel în funcție de tonajul vehiculului. Pentru vehiculele de 3,5-12 tone, tarifele sunt de 315 lei/săptămână, 1.350 lei/lună și 16.200 lei/an. Pentru vehiculele de 12-24 tone, taxele sunt de 1.050 lei/săptămână, 4.500 lei/lună și 54.000 lei/an. Pentru vehiculele de 24-40 tone, tarifele sunt de 2.100 lei/săptămână, 9.000 lei/lună și 108.000 lei/an, în timp ce vehiculele peste 40 de tone vor fi taxate conform unor criterii specifice.
Miza se mută la Consiliul Local, care trebuie să aprobe proiectul la finalul lunii februarie.
Publicitate și alte recomandări video