Transportul în comun din Iași, tot mai deficitar – directorii încasează bonusuri uriașe pentru „performanțe”

miercuri, 22 mai 2024, 03:46
5 MIN
 Transportul în comun din Iași, tot mai deficitar – directorii încasează bonusuri uriașe pentru „performanțe”

Șefii operatorului de transport au performat peste măsură în cursul anului trecut. Atât directorii, cât și administratori (nouă persoane, la număr) și-au depășit cu mult indicatorii de performanță, conform raportului anual al CTP aprobat săptămâna trecută de adunarea generală a acționarilor. Acest lucru se-ntâmplă în condițiile în care datoriile CTP au crescut vertiginos.

Îndeplinirea acestor indicatori le va permite șefilor CTP să încaseze bonusuri financiare: așa-numita „componenta variabilă” a remunerației lor prin intermediul căreia, în unele cazuri din anii trecuți, aceștia și-au dublat, practic, lefurile lunare, încasând 12 indemnizații suplimentare. Indemnizația netă lunară a directorilor este în jurul sumei de 3.000 euro (remunerațiile directorilor sunt similare, diferențele sunt mici), iar cea a membrilor din Consiliul de administrație (CA) depășește 1.200 euro. Cuantumul exact al „salariului” va putea fi cunoscut luna viitoare, când este termenul prevăzut pentru depunerea declarațiilor de avere.

 

Care va fi valoarea bonusului? Bucureștiul ar putea decide

 

Pentru anul 2023, nu este clar încă nivelul cotei variabile care va fi acordată. Potrivit directorului CTP Cristian Stoica, interpelat ieri de ZDI pe această temă, numărul indemnizațiilor suplimentare va fi de minimum 4 sau de maximum 10. Pe fondul unor schimbări legislative survenite anul trecut, CTP a decis să solicite un aviz în acest sens de la o autoritate națională, care a devenit operațională în primăvara acestui an, respectiv Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP).

Valoarea componentei variabile, odată ce indicatorii de performanță au fost îndepliniți, este influențată de mai mulți factori, cei mai importanți fiind: neluarea în calcul a primelor 2 luni din 2023 (indicatorii sunt pe fostul mandat, noile mandate au intrat în vigoare în martie 2023), adoptarea modificărilor legislative la jumătatea anului trecut și avizul AMEPIP. În cazul membrilor CA, cota variabilă mai poate fi acordată doar pentru anul 2023, modificările legislative de anul trecut eliminând această facilitate financiară. Însă, administratorii de la CTP speră ca AMEPIP să le permită să încaseze până la 10 indemnizații suplimentare pe motiv că această autoritate a devenit funcțională abia în acest an.

În bugetul CTP pe anul 2024, cheltuielile de natură salarială în cazul CA au fost făcute în ipoteza acordării a 6 indemnizații variabile (prima jumătate a anului 2023). Dacă AMEPIP va aviza până la 10 indemnizații, este obligatorie o rectificare de buget. La directori, au fost luate în considerare din start 10 indemnizații suplimentare, dar rămâne de văzut câte vor fi încasate. Cert este că îndeplinirea indicatorilor de performanță de fiecare dintre cele nouă persoane le permite acestora să încaseze astfel de bonusuri financiare.

 

Cine sunt performerii de la compania de transport

 

CTP este condusă de Cristian Stoica (director general), Maricel Ghercă (director tehnic), Valetin Talef (director exploatare) și Lavinia Crina Dobrescu (director economic). Din CA fac parte cinci persoane. Chiar dacă selectarea acestora a fost făcută prin concurs, este de notorietate faptul că, la astfel de posturi au acces persoane care sunt sprijinite de partide politice, cei mai mulți dintre membrii CA fiind înregimentați politic. Din Consiliu fac parte Cătălin Bejan (deși pe site-ul CTP acesta apare ca „neafiliat politic”, el este, în prezent, reprezentantul PSD în biroul electoral Iași, fiind, în același timp, și angajat al Primăriei Iași), Ioan Grigoriu (PSD), Cristina Răuțu (ALDE, partid absorbit de PNL), Dumitru Tomorug (consilier personal al primarului Mihai Chirica – PNL) și Mihaela Trufanda (apropiată de PSD). La momentul începerii mandatului în CA (începutul anului 2023), fiecare dintre aceștia avea o indemnizația fixă lunară brută de 10.760 lei.

 

CTP este dependent, în mare măsură, de bani publici

 

În anul 2023, CTP a înregistrat venituri de 220 milioane lei, iar cea mai mare parte a banilor a fost virată de Primăria Iași: circa 125 milioane lei, în contul diferențelor de tarif (reducerile sau gratuitățile oferite diverselor categorii socio-profesionale) și a compensației (CTP efectuează un serviciu de interes public). Conform raportului anual al Consiliului de Administrației, datoriile totale ale CTP, la final de 2023, erau de peste 100 milioane lei, iar cele restante erau de 62 milioane lei, de peste două ori mai mult față de anul 2022.

Numărul de călătorii în anul 2023 a fost de 87 milioane, în creștere cu 6%: cele mai multe călătorii (63% din total) au fost cu autobuzul. „În cursul anului 2023, au fost înregistrate 706 de întreruperi de circulație care au dus la blocarea circulației timp de 139 ore și 16 min. Numărul mare de blocări la tramvaie față de autobuze a fost cauzat de defectele survenite, dar, în special, din alte cauze, cum ar fi: blocări ale căii de rulare de către autoturismele parcate ilegal, accidentele petrecute pe linia de tramvai”, se arată în raport.

În ceea ce privește evenimentele rutiere, CTP a înregistrat 436 de incidente în care au fost implicate vehicule ale operatorului, dar, conform raportului, în doar un sfert dintre acestea vinovat a fost un salariat al CTP.

La finalul anului 2023, CTP avea 1.309 de salariați, în creștere față de 2022, dar sub nivelul de acum 5-6 ani, când erau înregistrați cu circa 100 de angajați mai mult. „Salariul mediu net cu tichetele de masă și voucherele de vacanță a ajuns în anul 2023 la suma de 5.037 lei”, se mai precizează în raport.

Minimum cinci sesizări în fiecare zi

 

În ciuda investițiilor făcute în ultimii ani cu fonduri europene, similare cu cele realizate și în alte orașe mari ale țării care au beneficiat de aceleași linii de finanțare UE, există încă numeroase probleme în desfășurarea activității de transport. Acest lucru este dovedit inclusiv de datele oficiale ale CTP: operatorul a primit, în cursul anul 2023, circa 5 sesizări în fiecare zi (aproape 1.800 în tot anul).

„Majoritatea sesizărilor s-au referit la timpul mare de așteptare în stații și la comportamentul personalului de bord – șoferi și vatmani. Restul sesizărilor au avut ca obiect comportamentul controlorilor de bilete, defecțiuni ale mijloacelor de transport, lipsa căldurii în mijloacele de transport, aglomerarea traseelor, reclamații privind dispecerii, modificarea traseelor, mutarea stațiilor, cursele speciale pentru elevi, traseele noi”, se mai arată în raportul CA.

 
Extrase din două hotărâri ale AGA: pentru a primi indemnizații suplimentare, indicatorii de performanță ai șefilor CTP trebuie să fie de minimum 100%

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii