Trei Directoare din Iași sunt finaliste la Gala Directorii Anului 2024

joi, 19 septembrie 2024, 03:30
13 MIN
 Trei Directoare din Iași sunt finaliste la Gala Directorii Anului 2024

Trei directoare de școli din județul Iași au fost selectate ca finaliste pentru Gala Directorul Anului 2024, după ce anul trecut Iașul a dat atât trei finaliști, cât și câștigătoarea titlului de Directorul Anului 2023.

Ana Chelaru, de la Liceul Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii, Daniela Claudia Orășanu, de la Colegiul Tehnic de Căi Ferate Unirea din Pașcani, și Claudia-Filareta Cărăușu, de la Școala Primară „Carol I” din Iași, sunt finaliste ale categoriilor Egalitate de Șanse, Antreprenoriat și Inovare. Au făcut schimbări în școlile lor, cu dedicare și muncă, iar acum meritele le sunt apreciate și pot câștiga titlul de Directorul Anului 2024.

Ana Chelaru este directoarea Liceului Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii și, inițial, a fost nominalizată la două categorii Antreprenoriat și Egalitate de Șanse, acum fiind finalistă a categoriei Egalitate de șanse. Daniela Claudia Orășanu conduce Colegiul Tehnic de Căi Ferate Unirea din Pașcani, iar la Gala Premiilor pentru Directorii Anului 2024 este finalistă a categoriei Antreprenoriat. Claudia-Filareta Cărăușu, directoarea Școlii Primare „Carol I”, este finalistă națională la categoria Inovare.

Decernarea premiilor celei de-a opta ediții a Galei Directorilor Anului 2024 va avea loc pe 24 octombrie, la Opera Națională din București, când vor fi premiați patru directori de școală pentru categoriile Inovare, Antreprenoriat și Egalitate de Șanse. Tot atunci va fi acordat și marele premiu, Directorul Anului 2024.

Reporterii „Ziarul de Iași” au stat de vorbă cu doi dintre cei trei directori finaliști naționali, care le-au împărtășit modul în care au încercat să îmbunătățească educația și să promoveze noi valori în școlile pe care le conduc.

 

Directoarea Liceului „Alexandru Cătuneanu” a creat o „școală pentru toți”

Ana Chelaru, în vârstă de 34 de ani, a devenit directoarea Liceului Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii acum trei ani. Absolventă a Facultății de Educație Fizică și Sport din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, ea are o vechime de 10 ani în învățământ. În școala pe care o conduce, aceasta a implementat programe și strategii pentru a integra elevii care provin din diferite categorii sociale, inclusiv cei de etnie romă, care reprezintă 16% dintre elevii de la Școala „Alexandru Cătuneanu”.

 

 

„Faptul că mă număr printre finaliști înseamnă o validare a muncii mele și a echipei mele. S-a încheiat al treilea an de când sunt director și a fost o muncă foarte mare în spate, pentru că nu este ușor să vii cu ideile și cu viziunile personale pentru a ridica nivelul de școlarizare a elevilor din școală. Fără o susținere din partea colegilor nu aș fi reușit acest lucru, pentru că este o muncă extraordinară în spate. A fost muncă de echipă”, a transmis directoarea Liceului „Alexandru Cătuneanu”.

Finalistă a categoriei Egalitate de Șanse, ea și echipa ei s-au dedicat integrării copiilor din diverse medii sociale și culturale, iar școala a reușit să creeze un mediu unde toți copiii se simt parte a comunității.

 

 

„Analizând ceea ce școlarizăm noi, alături de colegii mei, am reușit să aplicăm niște măsuri pentru a ridica nivelul școlii și să integrăm acești copii. Mai mult decât atât, ne-am gândit și la cei care sunt capabili de înalte performanțe și ne-am îndreptat direcția și către aceștia, încurajându-i să se înscrie la competiții școlare, să muncească mai mult pentru ceea ce își doresc și să își pună în valoare abilitățile”, a declarat Ana Chelaru.

În cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar, a inițiat activități remediale la limba română și matematică, atrăgând elevii cu ajutorul unor mici recompense, precum un sendviș și ceva dulce. Prin activități integrate precum cluburi de teatru, radio, lectură, șah sau sport, interesul pentru școală a crescut, iar absenteismul a scăzut cu 25% în ultimii doi ani, la școala din Lunca Cetățuii.

 

 

„Am încheiat al doilea an de implementare a Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar din cadrul școlii noastre. Este un proiect în valoare de 756 de mii de lei. Deși la început poate nu am avut un mare succes pentru a-i atrage către aceste activități, ulterior au reușit să participe în proporție de 100%. Se poate înscrie orice elev din școală, fiindcă astfel ei simt că fac parte dintr-un grup cu aceleași înclinații. În plus, elevii au fost duși două veri la rând în tabere și excursii, prin intermediul acestui proiect”, a precizat Ana Chelaru.

 

Ana Chelaru a înființat liceul din Lunca Cetățuii

Una dintre cele mai mari reușite ale Anei Chelaru este înființarea unui liceu teoretic în comunitatea Lunca Cetățuii. Acest liceu oferă o alternativă educațională pentru elevii din comunitate care nu își permiteau să urmeze un liceu în oraș. Urmează al doilea an de la înființarea liceului și de la renunțarea la denumirea de „școală gimnazială”.

 

 

„Ne-am dorit să dăm șansa elevilor noștri sau elevilor din comunitate care nu își permit să parcurgă un ciclu liceal în oraș sau, mai ales, un ciclu liceal teoretic. În școlile din municipiul Iași, concurența este extraordinară pentru a fi la un liceu teoretic și, atunci, am dorit să dăm o șansă și elevilor care nu au avut o susținere de acasă, care nu au reușit să își ridice nivelul parcursului educațional. Am vrut să le dăm această șansă, pentru că ei sunt niște copii extraordinari, care au potențial, doar că neavând această susținere de acasă nu reușesc să țină pasul elevilor din municipiu”, a explicat directoarea.

Printre eforturile depuse de Ana Chelaru și echipa ei, în cei trei ani de când este directoare, se numără și introducerea unui catalog electronic. Acesta a facilitat comunicarea cu părinții, fiind un instrument util în monitorizarea prezenței și a performanțelor elevilor.

 

 

„Am implementat un catalog electronic pentru a realiza o comunicare mai eficientă cu părinții și să avem acest canal direct cu ei, în ceea ce privește acordarea notelor și absențele,” a explicat directoarea.

Mai mult decât atât, Ana Chelaru spune că a observat o creștere a interesului copiilor pentru școală, iar procentul de absenteism a scăzut cu 25%, din 2022 până în prezent.

„Ne-a ajutat foarte mult și implementarea acestui ordin de acordare a burselor sociale. Pentru a primi bursele, ei nu trebuiau să depășească zece absențe pe lună. Din păcate, la începutul anului școlar trecut, deși își doreau burse, nu erau capabili părinții să completeze dosarul așa cum ar fi trebuit, așa că alături de colegii mei i-am ajutat”, a menționat aceasta.

 

Ana Chelaru: „Desfășurăm activități pentru a-i face pe elevi să găsească soluții atunci când apar provocări”

Directoarea Ana Chelaru, finalistă a categoriei Egalitate de Șanse, a fost nominalizată inițial și la categoria Antreprenoriat, întrucât a gândit diverse activități de antreprenoriat pentru dezvoltarea elevilor de la Liceul Teoretic „Comandor Alexandru Cătuneanu” din Lunca Cetățuii.

 

 

„În cadrul școlii noastre desfășurăm foarte multe activități pentru a-i face pe elevi să găsească soluții atunci când apar niște provocări. Unul dintre aceste acțiuni de antreprenoriat a fost înființarea Consiliului Elevilor. Apoi, am desfășurat târguri de toamnă, de iarnă, de primăvară, unde fiecare elev, alături de colegi, trebuia să-și amenajeze un stand și să găsească cea mai bună strategie de marketing pentru a strânge propriii bani, astfel încât să își doteze clasa cu ceea ce își doresc ei suplimentar, pe lângă ceea ce le oferim noi. Mai puteau folosi banii pentru a organiza o serbare de sfârșit de an mai deosebită sau pentru a merge la film”, a transmis Ana Chelaru.

Aceste inițiative au contribuit la formarea unui parteneriat strâns între profesori, părinți și elevi. Părinții s-au implicat activ, ajutând la realizarea produselor vândute în cadrul târgurilor, precum prăjituri și dulcețuri.

 

 

În ceea ce privește educația ecologică, unitatea de învățământ a desfășurat proiecte prin care elevii și părinții au fost încurajați să aducă la școală deșeuri și aparatură nefolositoare din gospodăriile lor. Prin această acțiune, au învățat să valorifice ceea ce, la prima vedere, pare a fi „gunoi”. Rezultatul a fost impresionant: au colectat aproximativ 1.500 de kilograme de deșeuri și 200 de kilograme de baterii, obținând un voucher de 1.800 de lei. Cu acești bani, elevii își pot dota clasa cu echipamentele necesare.

Ana Chelaru a amintit și de parteneriatul cu Forțele Navale Române, o inițiativă prin care elevii au șansa să descopere diverse activități specifice carierei militare.

 

 

„Antreprenoriatul se referă la faptul că elevii își pot valorifica aptitudinile și încercăm să le oferim o consiliere în carieră în așa fel încât ei să aibă ocazia să își aleagă parcursul pe viitor. Printre activitățile desfășurate în parteneriat cu Forțele Navale Române se numără ateliere de noduri și activități sportive, de zilele liceului, pe 17 octombrie, și, pe parcursul verii, tabăra «Cadeți în forțele navale». Această tabără, organizată cu sprijinul Forțelor Navale Române și al Primăriei comunei Ciurea, oferă elevilor oportunitatea de a petrece o săptămână la mare, unde pot observa în mod direct viața și activitățile specifice carierei în Marină”, a completat directoarea școlii din Lunca Cetățuii.

 

De la săli deteriorate la laboratoare digitale, la Colegiul Unirea din Pașcani

Cu o experiență de aproape 30 de ani în învățământ și în al 10-lea an de când ocupă funcția de director la Colegiul Tehnic de Căi Ferate Unirea din Pașcani, Daniela Claudia Orășanu, profesor de Contabilitate-Finanțe a transformat complet infrastructura școlii. La începutul mandatului său, multe dintre clădirile școlii necesitau renovări urgente.

 

 

„Mă onorează să duc într-o competiție națională de asemenea avengură efortul și meritele echipei de la Colegiul Unirea. Pentru mine, asta înseamnă să fac cunoscut efortul colegilor mei și al elevilor, rezultatele acestora. Dacă acum 9 ani, când am devenit director, aveam plafoane care riscau să cadă în orice moment în grupurile sanitare din căminul școlii, astăzi au fost modernizate absolut toate sălile de clasă. În activitatea mea din ultimii ani am încercat să modernizez infrastructura Colegiului Unirea, astăzi fiind o școală cu o infrastructură de excepție, cu infrastructură digitală. Totodată, am lucrat la un program foarte amplu de dezvoltare profesională a profesorilor”, a declarat aceasta.

Laboratoarele digitale moderne, echipate cu tehnologie VR, realitate augmentată, scanere și imprimante 3D sunt acum la dispoziția elevilor. Sălile de clasă dispun de mobilier modular, iar echipamentele de ultimă generație contribuie la un proces educațional mai eficient.

 

 

„În sensul acesta au fost dezvoltate și proiecte europene pe infrastructură. Chiar în momentul acesta avem un proiect foarte mare de reabilitare energetică, de aproape 3 milioane de euro, prin PNRR, care reabilitează două clădiri ale școlii. Acum, suntem pe închiderea unui proiect prin PNRR de dezvoltare a încă două laboratoare digitale, inclusiv cu 30 de drone, prin care încercăm să dezvoltăm copiilor abilități de pilotare a unei drone care poate să ajute și în domeniul economic, de exemplu”, a precizat directoarea.

 

Directoarea din Pașcani a realizat un curriculum opțional adaptat la nevoile pieței muncii

Un alt pas realizat de Daniela Claudia Orășanu a fost dezvoltarea unui curriculum opțional inovator adaptat la industria 4.0, oferind elevilor acces la tehnologie modernă în cadrul sălilor de clasă. Astfel, elevii pot opta pentru cursuri precum Modelare 3D, Robotică, Analiză date sau Simulare de afaceri în MINECRAFT, dezvoltând abilități care îi pregătesc pentru viitor.

 

 

„În ultimii doi ani am dezvoltat un curriculum opțional inovator pentru clasele de tehnologic, adaptat la industria 4.0, cu tehnologia dronelor în sala de clasă sau tehnologie virtuală, imprimare 3D. Profesorii propun, iar elevii aleg opționalul. Acum dezvoltăm un opțional de pilotare a dronelor, care este adresat tuturor elevilor de la toate clasele de tehnologic”, a explicat Daniela Claudia Orășanu.

Directoarea a mai spus că „Unirea” este cel mai mare furnizor din România pentru calificarea în proiectarea CAD, iar acest lucru se datorează în mare parte dezvoltării unui „curriculum inovator și a parteneriatelor cu mediul de afaceri”.

„Suntem cel mai mare furnizor din România pe piața muncii pentru calificarea/specializarea proiectant CAD. Aici avem o serie de rezultate în ultimii ani și ca urmare a acestui curriculum inovator dezvoltat de către colegii mei și, evident, a facilităților oferite de infrastructura școlii. În plus, Colegiul Unirea are o hartă foarte bogată a parteneriatelor atât cu mediul de afaceri, cât și cu celelalte instituții din comunitate”, a transmis directoarea Colegiului Tehnic de Căi Ferate Unirea din Pașcani.

 

Daniela Claudia Orășanu: „Rata de promovare a Bacalaureatului a ajuns la 80%, de la 50%”

Directoarea din Pașcani a pus accent pe dezvoltarea unui sistem amplu de proiecte educaționale extrașcolare și europene. Colegiul Unirea a reușit să atragă finanțări considerabile, sporind astfel resursele de care dispune școala.

 

„În ultimii 8 ani, pentru fiecare 1 euro primit de la finanțarea de bază pentru fiecare elev, am adus în plus 4,56 euro doar din proiecte europene. Și în acest an avem în curs trei mari proiecte europene la care noi suntem liderii de proiect. Peste o scurtă perioadă de timp, vom organiza o mobilitate cu elevi din Letonia, Spania, Belgia, Turcia. Doar în acest an școlar avem trei proiecte Erasmus pe parteneriate, pe eduație școlară și pe parteneriat VET, fiind în jur de 350 de mii de euro. Pe lângă asta, avem proiecte POCU, unde dezvoltăm activități de mentorat pentru elevii din învățământul profesional, pe calificările mecanică auto și electrician. Mai sunt proiectele de infrastructură prin PNRR, proiectul de reabilitare energetică, proiectul de dezvoltare a două laboratoare digitale de înaltă performanță cu tehnologii de ultimă generație și proiectul de dotare cu mobilier tot prin PNR”, a menționat aceasta.

 

Totodată, Daniela Claudia Orășanu a dezvoltat numeroase parteneriate cu mediul de afaceri, facilitând elevilor accesul la oportunități de mentorat și stagii de practică în calificările profesionale oferite de școală.

„Poate că au dus la nominalizarea mea și indicatorii obținuți pentru performanța academică, astfel că în momentul în care am devenit director rata de promovare a Examenului Național de Bacalaureat era în jur de 50-52%, iar astăzi este între 75-80%”, a afirmat directoarea.

 

Directoarea Școlii „Carol I” și coordonatoarea clubului de robotică CaroLLiiS

Cea de-a treia finalistă națională din județul Iași la Gala Premiilor pentru Directorii Anului 2024, la categori Inovare, este Claudia-Filareta Cărăușu, directoarea Școlii Primare „Carol I”. În această vară, echipa de robotică ,,CaroLIIS” din cadrul Școlii Primare „Carol I” a reprezentat România și a câștigat competiția Lego League Campionship ASIA OPEN – sezonul Masterpice, categoria Explore, care s-a desfășurat în Hong Kong, reunind 240 de echipe din întreaga lume. Claudia Cărăușu este coordonatoarea Clubului de Robotică CaroLLiiS.

Cinci directori au fost finaliști regionali la Gala Directorul Anului 2024

Anul acesta, Asociația pentru Valori în Educație, cea care organizează Gala Premiilor pentru Directorul Anului, a gândit și o etapă de jurizare la nivel regional. Astfel, pe baza rezultatelor evaluării preliminare, județul Iași a avut 5 finaliști regionali. La categoria Antreprenoriat, finaliste, înainte de jurizarea regională, erau Beatrice Carmen Zelinschi (Colegiul Agricol și de Industrie Alimentară „Vasile Adamachi”, Iași), Ana Chelaru (Școala Gimnazială „Comandor Alexandru Cătuneanu”, Lunca Cetățuii) și Daniela Claudia Orășanu (Colegiul Tehnic de Căi Ferate Unirea, Pașcani). La categoria Egalitate de șanse, au fost nominalizate Monica Vasilica Pleșcan (Școala Gimnazială Gâștești) și Ana Chelaru (Școala Gimnazială „Comandor Alexandru Cătuneanu”, Lunca Cetățuii), iar la Inovare a fost numită, din județul Iași, Claudia-Filareta Cărăușu (Școala Primară „Carol I”).

Apoi, în urma jurizării regionale, care a avut loc la Galați, pe data de 5 septembrie, au fost aleși drept finaliști naționali trei directori din județul Iași: Ana Chelaru, Daniela Claudia Orășanu și Claudia-Filareta Cărăușu.

 

Câștigătorii edițiilor precedente din județul Iași

Până acum, județul Iași se află pe locul I în ceea ce privește numărul câștigătorilor Galei Premiilor pentru Directorii Anului. Astfel, în anul 2021, directoarea Liceului Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iași, Adina Romanescu, a primit titlul de Directorul Anului 2021, iar directorul Școlii Gimnaziale Speciale din Pașcani, Cătălin Condrea, a obținut premiul Directorul Anului pentru Inovare. La ediția din anul 2022, directoarea Școlii Gimnaziale Popricani, Simona Elena Voinescu, a primit premiul Directorul Anului pentru Antreprenoriat, iar directoarea Școlii Gimnaziale „Elena Cuza”, Georgiana-Livia Antoci, a fost numită Directorul Anului pentru Egalitate de Șanse. Directorul Anului 2023 a fost Raluca Mariana Cozma, de la Școlala Gimnazială „Ion Ghica” din Iași.

 

Citește și:

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii