Trei locotenenți de-ai primarului Chirica sunt la un pas de a fi trimiși în judecată. Dosarul „Revelionul” frige
Dosarul „Revelionului” se apropie cu pași repezi spre momentul trimiterii în judecată. Surse judiciare au declarat pentru ZDI că este doar o chestiune de timp până când DNA va înainta rechizitoriul în instanță: recent, procurorii au întrebat Primăria dacă se va constitui parte civilă în proces.
Prejudiciul calculat de DNA este de 560.000 lei. În speță este vorba despre modul în care Primăria a atribuit, în decembrie 2022, contractul pentru organizarea spectacolului de Revelion. Procurorii susțin că funcționari ai municipalității au favorizat firma R&A Events & Concerts SRL, reprezentată legal de către impresarul Radu Groza.
Ancheta DNA a pornit în ianuarie 2023 și, după opt luni, au fost identificați mai mulți suspecți. Principalele acuzații aduse funcționarilor Primăriei sunt de abuz în serviciu și complicitate la abuz în serviciu. În august 2023, procurorii au anunțat începerea urmăririi penale în cazul a trei funcționari: Vasile Tiron (director de relații publice al Primăriei), Alina Cepoi (șef Birou evenimente publice) și Cătălin Boțoiu (consilier Birou evenimente publice). Toți cei trei vor fi suspendați din funcție odată ce vor fi trimiși în judecată de către DNA.
Procurorii au ajuns la momentul în care au întrebat Primăria dacă se va constitui sau nu parte civilă. În alte spețe similare anterioare, municipalitatea a evitat să fie parte din proces din acest punct de vedere.
Care sunt acuzațiile DNA
Potrivit procurorilor, în perioada 21 – 31 decembrie 2022, cei trei funcționari ai Primăriei au încălcat mai multe dispoziții ale legislației privind achizițiile publice.
„În concret, cei trei suspecți ar fi inserat în cadrul Anunțului de participare, a Caietului de sarcini și apoi în procesul de evaluare a ofertelor și de execuție condiții restrictive astfel încât singura societate care ar fi putut îndeplini condițiile solicitate ar fi fost SC R&A Events & Concerts SRL, împiedicând astfel participarea la procedură și a altor operatori economici”, arătau procurorii DNA în august 2023.
Citește și: DNA confirmă ancheta de la Primărie: în vizor – contractul de organizare a Revelionului
Astfel, anchetatorii spun că funcționarii au adus un prejudiciu de aproape 560.000 lei Primăriei, suma reprezentând valoarea serviciilor contractate de municipalitate la firma menționată. Principalele încălcări ale legii invocate de DNA vizează principiul proporționalității (restrângerea artificială a concurenței cu scopul de a favoriza anumiți operatori economici), tratamentul egal și principiul transparenței. Cercetarea procurorilor a presupus și modul în care Primăria a acceptat modificarea contractului de achiziție publică prin diminuarea obiectului acordului cu serviciile aferente unui spectacol cu drone și lasere, spectacol prevăzut în contractul inițial, dar care nu a mai avut loc.
Aceste încălcări, arată procurorii, au avut ca scop favorizarea societății R&A Events & Concerts, singura firmă care putea să îndeplinească condițiile din caietul de sarcini.
Procedura de achiziție a fost din start viciată
La finalul anului 2022, ZDI a relatat despre faptul că procedura de achiziție pentru spectacolul de Revelion a fost din start viciată. Municipalitatea a lansat atunci, pe ultima sută de metri (21 decembrie), achiziția serviciilor, iar pe 28 decembrie a semnat contractul cu R&A Events. Modul acesta de lucru era de notorietate la Primărie: an de an a fost aplicată aceeași rețetă.
În documentația de achiziție publicată în decembrie 2022 de Primărie figurau inclusiv numele artiștilor, iar unii dintre aceștia erau colaboratori ai lui Radu Groza, cel care controlează firma care avea să câștige contractul.
De asemenea, spre diferență de caietele de sarcini din anii anterior, documentația de la finalul anului 2022 a avut o particularitate: prevedea și organizarea unui „spectacol cu drone și lasere”. Cu toate că erau îndeplinite toate condițiile (inclusiv cele meteorologice) pentru desfășurarea acestui spectacol, un astfel de show nu a mai avut loc.
La întrebările ZDI de la vremea respectivă, inclusiv în ziua de 31 decembrie, Primăria nu a oferit vreun răspuns. Ulterior, odată cu declanșarea anchetei DNA, municipalitatea a invocat faptul că, înainte de Revelion, firma a trimis o notificare că nu poate organiza spectacolul de drone întrucât nu ar fi fost întrunite condițiile tehnice și meteorologice necesare. „Ca urmare, suma aferentă spectacolului de drone, de 83.200 lei, fără TVA, a fost scăzută din valoarea contractului și, evident, nu va fi achitată. Restul serviciilor prevăzute în contract au fost onorate”, arăta Primăria Iași într-un comunicat.
Citește și: Cine a furat Revelionul? Şefi din Primărie, în vizorul DNA pentru organizarea unui concert în faţa Palatului
Publicitate și alte recomandări video