Trenul metropolitan Iași – Licitația a fost suspendată, iar cu finanțarea a rămas „ca-n tren”

miercuri, 15 ianuarie 2025, 04:44
2 MIN
 Trenul metropolitan Iași – Licitația a fost suspendată, iar cu finanțarea a rămas „ca-n tren”

Obținerea unei finanțări pentru înființarea trenului metropolitan la Iași pare un vis din ce în mai îndepărtat. Licitația pentru întocmirea studiului de fezabilitate a fost suspendată. Acest studiu ar trebui să fie gata până în iunie, dar, mai întâi, trebuie finalizată licitația.

Pentru a putea obține fonduri, Iașul trebuie să depună proiectul în vară. Anul trecut, când a fost relansat proiectul, estimările Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMPTI) erau că necesarul de finanțare se ridică la 270 milioane euro, iar 140 milioane euro din această sumă reprezintă achiziția de trenuri moderne (10 bucăți).

Dar costurile reale pentru introducerea trenului metropolitan vor fi cunoscute după întocmirea studiului de fezabilitate. În mod normal, licitația trebuia finalizată în decembrie 2024, dar termenul pentru deschiderea ofertelor a fost amânat până ieri, când a fost decisă suspendarea procedurii.

Noul termen va fi 29 ianuarie

„Pentru că au fost solicitări de clarificări cu privire la prelungirea termenului, de la trei operatori diferiți, și până ce se publică erată la JOUE (Jurnalul oficial al UE, n.r.), a fost necesar să suspendăm și se va relua. Noul termen va fi 29 ianuarie și va fi vizibil după ce se publică la JOUE, când procedura va fi scoasă din suspendare”, a declarat ieri purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga.

Valoarea estimată pentru realizarea studiului de fezabilitate se ridică la 10,5 milioane lei, fără TVA. Termenul pentru finalizarea studiului, care figurează în documentația de atribuire, este de 6 luni. Dar, având în vedere întârzierile în adjudecarea contractului, cu siguranță Primăria va solicita un termen mai scurt pentru a putea depune proiectul în vederea obținerii finanțării.

Proiectul de tren metropolitan a fost relansat în vara anului trecut, în condițiile în care, anterior, nu a existat o aplecare reală a Primăriei sau Consiliului Județean pentru derularea unei astfel de investiții. În schimb, subiectul a fost speculat electoral fără o bază în realitate. Din 2024, proiectul a fost asumat de către AMPTI.

Tronson nou, între Aroneanu și Vlădiceni

În întocmirea studiului se va lua în considerare, conform documentației de atribuire, o rețea de cale ferată existentă care va fi modernizată (55 km), la care va fi adăugat un tronson nou, între Aroneanu și Vlădiceni (10,5 km), cu scopul de a asigura transport spre Aeroport. Traseele propuse vizează introducerea trenului metropolitan spre zone din Podu Iloaiei, Ungheni, Aroneanu, Holboca și Ciurea. Vara trecută, la momentul în care a fost actualizat un studiu de soluții (la nivel de studiu de prefezabilitate), estimarea AMPTI era că proiectul trenului metropolitan costă în jurul sumei de 270 milioane euro. Din această sumă, 140 milioane euro erau estimate pentru achiziția a 10 trenuri  cu o capacitate de 120-160 de pasageri.

Conform studiului de prefezabilitate, proiectul trenului metropolitan cuprinde reabilitarea de gări, înființarea unor noi stații, amenajarea de treceri de cale ferate și construirea de pasaje supraterane. Din ultima categorie, principalele lucrări vizează conexiunea Dacia – Canta și pasajul șoseaua Iași-Tomești.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii