
Trenul promisiunilor reintră în Iași pe șinele birocrației, dar cu mai puține vagoane. Transportul metropolitan: proiect reluat, aceleași incertitudini

Autoritățile locale au creionat o nouă strategie pentru implementarea trenului metropolitan la Iași. După eșecul de la începutul acestui an, a fost lansată o nouă licitație, în speranța că vor fi accesate fondurile necesare până la finalul anului în curs.
„Ziarul de Iași” a relatat săptămâna trecută despre faptul că Ministerul Transporturilor a prelungit până pe 31 decembrie 2025 depunerea cererilor de finanțare. Între timp, Iașul a lansat licitația pentru întocmirea studiului de fezabilitate (SF). Documentația tehnică va cuprinde doar liniile existente, fără linia nouă către Aeroport – această componentă are un grad de complexitate ridicat, iar probabilitatea ca studiul să fi fost gata în 6 luni era extrem de redusă. Și alte componente inițiale ar putea fi excluse până la finalul anului din proiect.
Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Care este planul autorităților
Licitația a fost relansată de Primăria Iași, iar valoarea contractului se ridică la 8 milioane lei. În schimb, trenul metropolitan va fi gestionat de Asociația Metropolitană de Transport Public Iași (AMTPI).
AMTPI vrea să depună studiul și cererea de finanțare în decembrie 2025. Ulterior, în 2026, ar urma să fie organizată licitația de execuție a lucrărilor (adaptarea liniilor existente pentru operarea trenului metropolitan) și, în paralel, procedura de achiziție a trenurilor. În 2027, va fi selectat un operator al trenului metropolitan care, în primă instanță, va desfășura activitatea de transport cu rame proprii până la momentul livrării trenurilor noi ce vor fi achiziționate de AMTPI.
Proiectul care va fi depus de către AMTPI va avea șase componente principale: analiza infrastructurii existente, investițiile necesare în infrastructura locală de acces (noi puncte de oprire, parcări Park&Ride, pasaje pietonale denivelate sau la nivel, accesibilizarea trecerilor la calea ferată etc.) în vederea conectării cu zonele rezidențiale și infrastructuri existente, investiții în elemente de siguranță feroviară, necesarul de trenuri, construirea unei remize de cale ferată (întreținere rame) și, nu în ultimul rând, construirea de pasaje rutiere supraterane.
„Tot în cadrul acestei documentații, proiectantul va trebui să analizeze dacă se impune construcția unui al treilea fir de cale ferată către comuna Lețcani, adiacent căii duble existente, pentru a se asigura un program bine definit și care să nu interfereze cu mersul trenurilor naționale. Într-un astfel de scenariu, se va urmări integrarea elementelor deja studiate la faza SF de către CFR în cadrul proiectului de modernizare a liniei Roman – Iași – frontieră strict pentru componenta Iași – Lețcani”, se arată în caietul de sarcini.
Fără linie nouă spre Aeroport și, posibil, fără pasaje
Documentația tehnică solicitată de AMTPI vizează analiza liniilor existente (Podu Iloaiei – Ungheni și Nicolina – Ciurea, în total circa 55 kilometri), fiind exclusă linia nouă spre Aeroport. În același timp, un semn de întrebare este și în cazul pasajelor supraterane propuse: Dacia – Păcurari și cel din lungul șos. Iași – Tomești.
„Contractantul va analiza posibilele soluții tehnice, iar, în cazul în care apreciază că studierea acestora și obținerea avizelor necesare ar depăși termenele limită stabilite în cadrul PT 2021 – 2027 (programul de finanțare, n.r.), va întocmi o documentație separată pentru aceste pasaje, în așa fel încât să nu pericliteze obținerea finanțării pentru celelalte investiții”, se precizează în documentația de licitație.
Astfel, proiectantul va putea preda SF-ul fără pasaje la finalul acestui an, iar aceste obiective ar urma să fie analizate separat. În acest sens, perioada contractuală a fost stabilită la 18 luni: primele 6 luni pentru SF, iar celelalte 12 luni pentru suport tehnic inclusiv în ceea ce privește organizarea licitațiile de execuție.
Care sunt stațiile propuse pentru trenul metropolitan
Cele mai importante lucrări vor viza crearea de noi puncte de oprire și modernizarea celor existente. La acest moment, sunt propuse peste 20 de stații, trenul metropolitan urmând să fie implementat pe trei segmente de cale ferată.
Primul segment avut în vedere de AMTPI este Podu Iloaiei – Nicolina, traseu pe care ar urma să fie 11 stații: Podu Iloaiei (stație existentă), Dumești, Lețcani (2 stații, dintre care una existentă), Phinia (Delphi), Antibiotice, Mall Moldova, Canta, Țigarete, Gara Iași (existentă) și Nicolina (existentă).
Al doilea segment este propus între Nicolina și Ungheni, cu 9 stații: Nicolina, Frumoasa, Socola (existentă), Tehnoton, Vlădiceni, Holboca, Cristești (existentă), Ungheni România și Ungheni Republica Moldova.
Nu în ultimul rând, traseul celui de-al treilea segment este între punctele Nicolina și Picioru Lupului, cu 9 stații: Nicolina, Frumoasa, Piața Sudului, Fortus, Horpaz, Lunca Cetățuii (existentă), Ciurea, Picioru Lupului și Bârnova.
„Aceste segmente nu reprezintă în mod automat și linii propuse. Proiectantul este cel care va propune alternative de lucru”, arată AMTPI.
Pe lângă investițiile în infrastructura de acces la stații și amenajarea propriu-zisă a punctele de oprire cu toate elementele de siguranță feroviară necesare, AMTPI solicită proiectantului să facă o analiză a zonei din jurul fiecărui punctul de oprire, pe o rază de 1-2 km, în vederea derulării unor proiecte de regenerare urbană.
„Propunerea unor planuri urbanistice în vecinătatea punctelor de oprire care să se concentreze pe proiectarea unei zone sau piațete în fața gării, cu facilități pentru parcarea bicicletelor, parcare pe termen scurt, parcare P&R, elemente de artă urbană, amenajări peisagistice și stații de transport public”, potrivit documentației de licitație.
Etapa 2 de dezvoltare: linie spre Aeroport și SRU
AMTPI a exclus linia nouă spre Aeroport din SF întrucât șansele ca proiectarea unui astfel de obiectiv să fie gata în 6 luni erau extrem de reduse. La prima licitație ratată de autorități, în timpul desfășurării procedurii, au existat solicitări de clarificare pe tema acestei linii și, în final, niciuna dintre companii nu a mai depus ofertă.
În schimb, AMTPI susține că o legătură feroviară spre Aeroport și Spitalul Regional de Urgență (SRU) va putea fi finanțată prin intermediul următorului exercițiu european, la orizontul anilor 2030. Linia de cale ferată ar urma să conecteze Holboca de Aroneanu, cu opriri la Aeroport și SRU.
Introducerea trenului metropolitan la Iași a fost, în ultimii ani, un proiect vehiculat intens în timpul campaniilor electorale. În 2020, Primăria Iași a încercat timid să implementeze o astfel de investiție prin realizarea unui studiu superficial care, ulterior, a primit denumirea de „studiu de prefezabilitate”. Timp de aproape 4 ani, pe proiect s-a așternut praful, iar, în paralel, Ministerul Transporturilor pregătea lansarea liniei de finanțare. În primăvara anului 2024, proiectul a fost preluat de AMTPI, studiul inițial suferind o serie de modificări. Însă, licitația pentru studiul de fezabilitate a fost lansată târziu, în noiembrie 2024, și a fost sortită eșecului.
Publicitate și alte recomandări video