anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Un actor de la Teatrul Luceafărul acuză conducerea instituţiei că îl ţine departe de scenă

GALERIE
Ionut Ginju, actor LuceafarulIonut Ginju in Simbad MarinarulIonut Ginju in Povestea unui om lenes
  • Ionut Ginju, actor Luceafarul
  • Ionut Ginju in Simbad Marinarul
  • Ionut Ginju in Povestea unui om lenes
- +

Ionuţ Gânju, care cu ceva timp în urmă a fost concediat şi apoi reîncadrat în urma unui proces în instanţă, susţine că oficialii Teatrului nu îl mai distribuie în roluri. „Ionuţ Gînju este apt condiţionat. Asta înseamnă că nu este în deplinătatea capacităţilor fizice, că are anumite restricţii în privinţa mişcării scenice”, arată oficialii instituţiei. Ionuţ Gânju suferă de hernie de disc, motiv pentru care face terapie.

Unul dintre actorii Teatrului pentru Copii din Iaşi trece printr-o experienţă neplăcută în urma unei probleme de sănătate. Întors la locul de muncă, unde lucrează de peste 15 ani, acesta spune că s-a trezit fără roluri. Singura sa dorinţă este să joace din nou în piesele pe care le îndrăgeşte atât de mult. La rândul lor, reprezentanţii instituţiei spun că a fost dat afară pentru că a refuzat în mai multe rânduri să joace.

 
Cum s-a ajuns aici
 
Ionuţ Gânju a aflat  acum doi ani că este bolnav de hernie de disc. A fost dat afară de la Teatrul Luceafărul iar în urma unui proces şi-a recâştigat locul de muncă. Întors însă în teatru, acesta mărturiseşte că nu a mai fost distribuit în niciuna din piesele la care a muncit şi în care juca anterior bolii. „După ce mi s-a pus diagnosticul, am spus că vreau să fiu scos din Harap Alb pentru a putea merge la tratament. Nu am fost operat, ci am făcut recuperare, la şase luni merg la proceduri. M-au dat afară abuziv pentru că eram bolnav şi pentru că am zis că avem şi noi actorii nişte drepturi. Sunt orgolii mari în conducerea Teatrului Luceafărul. Eu nu am nimic cu nimeni, îi îndrăgesc şi pe domnul Holban şi pe doamna Oltiţa Cîntec, însă tot ce-mi doresc este să respecte hotărârea instanţei. Ei m-au dat afară fără să aştepte rezultatul medicilor, au sărit etape. În instanţă s-a stabilit că este vorba de management defectuos, un contract ilegal cu medicul de medicina muncii şi nerespectarea drepturilor şi securităţii în muncă. M-am reîntors la muncă dar nu mi-au mai dat voie să joc. Când îi întrebam de distribuţii îmi dădeau diferite explicaţii, ba că nu se mai potrivesc rolurile, ba că e curent pe scenă, etc”, povesteşte actorul, nemulţumit de situaţia în care se află. În prezent, acesta mai joacă la Ateneu, unde pregăteşte o premieră pentru copii. Cu privire la acest conflict de muncă, actorul a făcut o scrisoare la prefect, în urma căreia a fost sesizat ITM-ul. „Am primit o sesizare iar acţiunea de control s-a desfăşurat. Momentan, stagiunea e închisă, fiind plecaţi toţi angajaţii în concediu, astfel că verificările vor cotinua când se vor întoarce aceştia din vacanţă”, au precizat reprezentanţii ITM Iaşi. În răspunsul primit de actor în urma sesizării, inspectorii ITM precizează faptul că pot interveni doar pe securitatea în muncă şi că pentru discriminarea la serviciu există alte organe competente.
 
„Eu nu fug de muncă, eu vreau să joc!”
 
Din primăvara acestui an, actorul se află pe statul de plată al Teatrului Luceafărul însă nu a prestat până în prezent în nici un spectacol. Acesta spune că este apt medical şi că poate juca în toate spectacolele în care a jucat şi înainte, cu excepţia unuia în care trebuia să care greutăţi. „Jucam în opt spectacole. Atât în perioada procesului cât şi de când m-au reîncadrat pe post, am jucat în alte părţi, nu am stat degeaba. Eu nu fug de muncă, eu vreau să joc! Am făcut o sesizare şi la Consiliul Judeţean, care a răspuns că nu are calitate juridică şi să mă adresez în penal. Dar nu ei sunt coordonatorii de credit? Nu ar trebui să vadă despre ce este vorba? Am să mai fac o sesizare la ITM la care am să ataşez şi fişa de riscuri, deoarece pe lângă răguşeală, actorii mai merg şi pe picioroange, mai joacă şi pe schele, manipulează greutăţi, etc. Eu niciodată nu am lipsit nemotivat de la serviciu, nu am venit băut, nu am mai fost bolnav niciodată, mi-am făcut treaba pe care am avut-o”, mai adaugă acesta.
 
Ce spun oficialii Teatrului Luceafărul
 
Întrebaţi de această situaţie, reprezentanţii Teatrului Luceafărul din Iaşi spun că este destul de complicat şi că pe fişa medicală scrie „apt condiţionat”, asta însemnând că Ionuţ Gînju nu este apt 100% pentru a juca. „Acum, artiştii de la Luceafărul sunt în vacanţă, dar la reluarea activităţii în toamnă, exact ca toţi ceilalţi 29 de actori ai trupei, va fi distribuit de regizorii teatrului sau de cei invitaţi conform potrivirii pe rol, în urma unor castinguri şi în acord cu adeverinţa eliberată de medicina muncii în care se precizează că, deocamdată, Ionuţ Gînju este apt condiţionat. Asta înseamnă că nu este în deplinătatea capacităţilor fizice, că are anumite restricţii în privinţa mişcării scenice, a elementelor de coregrafie, costume, măşti, păpuşi etc. Din punctul nostru de vedere, nu este vorba despre nici un conflict, iar îngrijorările sale sunt nefondate”, a declarat Oltiţa Cîntec, directorul artistic al instituţiei de cultură. Aceasta mai menţionează faptul că în perioada octombrie-decembrie 2015, actorul Ionuţ Gînju, după un concediu medical de 14 zile pentru probleme la coloana vertebrală a revenit în activitate, dar  a refuzat să joace în spectacolele în care era distribuit „deşi adeverinţa de la Medicina Muncii de la acea dată preciza clar că este apt necondiţionat. Actorul venea la teatru, dar stătea în sală sau în culise, refuzând să-şi exercite obligaţiile precizate în fişa postului. În consecinţă, prin repetarea acestei situaţii, pe baza referatelor regizorilor tehnici şi a notelor explicative, actorul a fost chemat în faţa Comisiei de disciplină şi penalizat, conform prevederilor Codului Muncii, cu sancţiuni progresive, până la desfacerea contractului de muncă (decembrie 2015)”, a mai precizat Oltiţa Cîntec.
 
Şefii instituţiei, nemulţumiţi de sentinţă  
 
Directorul artistic mai spune că după ce Curtea de Apel Iaşi a decis, în urmă cu câteva luni, reîncadrarea pe post, actorul a fost reangajat, cu toate drepturile. În sentinţa respectivă, Teatrului Luceafărul i s-a imputat faptul că i-a programat lui Ionuţ Gînju spectacole în cursul zilei de duminică, considerată „zi legală de repaus”. „Conform Codului muncii, programul săptămânal este de 40 de ore, dar, datorită specificului, într-o instituţie de spectacole zilele de weekend sunt lucrătoare pentru personalul artistic. La Teatrul Luceafărul duminica este zi de lucru (spectacole de la ora 10 şi 11,30, repetiţii, după-amiază), zilele libere fiind, conform Regulamentului de Organizare şi Funcţionare, sâmbăta şi lunea”, a încheiat directorul artistic.  În ceea ce priveşte rolurile în care actorul nu a mai fost pus să joace, reprezentanţii Teatrului Luceafărul mărturisesc că în unele piese actorul a declarat că nu poate juca, alte titluri au fost scoase de pe afiş, în altele s-a schimbat viziunea regizorală şi s-au eliminat personaje. Până să fie dat afară, Ionuţ Gînju juca în „Motanul încălţat”, „Simbad marinarul”, „Povestea unui om leneş„, „Kajtus vrăjitorul”, „Sarea în bucate”, „Păcală”, „Fram ursul polar” şi „Croitoraşul cel viteaz”. Copiii l-au mai putut vedea anul acesta la Ateneu în „Alice în Ţara minunilor”, unde a jucat rolul iepuraşului. Actorul mai joacă şi în „Un tramvai numit dorinţă”, „O noapte furtunoasă, „În ţara lui Papură Vodă”, „Steaua fără nume”, „Păcală şi Tândală” dar şi în alte spectacole regizate de Andrei Ciobanu. Dacă nu va fi distribuit în roluri din nou, actorul spune că va lupta pentru drepturile lui şi va merge mai departe pe calea instanţei şi la Ministerul Culturii. 
 
 
 
 
 
 
 
    

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

O idee pentru Legea învăţământului superior

Ioan Alexandru TOFAN

O idee pentru Legea învăţământului superior

Ceea ce lipsea, acum 145 de ani, învăţământului superior românesc, era o veritabilă comunitate academică, o formă vie de interacţiune şi dezbatere între membrii breslei învăţătorilor. Cam asta lipseşte şi acum. Suntem prieteni între noi, ne sunăm şi ne vedem din când în când, mai organizăm conferinţe şi colocvii, scriem în aceleaşi reviste şi, rar, ne recenzăm cărţile. Tot din prietenie, mai degrabă. Dar instituţiile unde ne petrecem mare parte a zilei, Universităţile patriei, nu par a se hrăni, cum ar fi normal, din prieteniile noastre.

opinii

Nebuna de la Rhornfield Hall

Codrin Liviu CUȚITARU

Nebuna de la Rhornfield Hall

Meritul „intertextului” lui Jean Rhys este acela de a reconfigura un personaj schematic (în forma sa iniţială) şi de a-i conferi dimensiune psihologică. Fantoma lunatică „Bertha” devine, în acest roman postmodern, sensibila şi nevropata „Antoinette”, victima unui univers rigid şi extrem de neconcesiv cu inadaptaţii.

Criză majoră de încredere în politicienii români

Dan TAPALAGA

Criză majoră de încredere în politicienii români

Lipsa cronică de încredere în liderii politici şi în actualul sistem de partide nu anunţă nimic bun. În momente de criză economică majoră, în situaţia în care inflaţia va muşca şi mai tare din puterea de cumpărare, pe fondul stării generale de iritare amplificate de războiul din Ucraina, este nevoie doar de o scânteie şi butoiul cu pulbere riscă să sară în aer provocând explozii sociale în lanţ.

Călăreţul de aramă: Occidentul şi neliniştea rusă

Ioan STANOMIR

Călăreţul de aramă: Occidentul şi neliniştea rusă

Nici o altă întrebare nu este mai obsedantă în istoria intelectuală a Rusiei decât cea care priveşte propria ei identitate. De trei secole, din clipa în care Petru cel Mare a acordat Moscovei hlamida imperială, Rusia se află prinsă în acest dialog frenetic cu Occidentul. În această oglindă pe care i-o întinde civilizaţia pe care o imită, dar şi pe care o detestă, Rusia îşi poate contempla propriul chip.

pulspulspuls

Un scenariu în care MRU ar împuşca mai mulţi iepuri dintr-o lovitură

Un scenariu în care MRU ar împuşca mai mulţi iepuri dintr-o lovitură

Aşadar, numai ce s-a vorbit la Şcoala politică de vară de pe Bahlui despre şansele fostului premier MRU la candidatura pentru funcţia supremă în târg, că au şi apărut două căi divergente în parcursul său ipotetic. 

Caricatura zilei

Isărescu și calul

Editia PDF

Bancul zilei

Un sofer de TIR opreste la un popas, comanda un sandwich, o cafea si o placinta. Intra trei motociclisti rai, unul îi man&ac (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.