Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
Tomeşti este una dintre cele nouă comune vecine cu municipiul Iaşi, iar localitatea reședinţă este practic lipită de oraș. Este și motivul pentru care mulţi ieșeni aleg să se refugieze aici de aglomerație, de poluare, iar asta a dus la creşterea populației spre 20.000 de locuitori, după cum am aflat de la primarul comunei, Ștefan Timofte.
Am prins tot ce se putea în materie de finanțare, spune el, dar alte propuneri de investiții stau cu anii la rând.
– Cu ce îi atrageţi pe ieșeni la dumneavoastră, în Tomeşti?
– În primul rând, Tomeştiul este o comună frumoasă. Dar important este că am reușit să dezvoltăm aici infrastructura - și mă refer la tot ce ţine de utilităţi: apă, canalizare, gaze, asfalt, nu în totalitate, dar în mare parte. Apoi, Tomeștiul este atractiv și pentru că traficul rutier este ceva mai relaxat în comparaţie cu alte zone. Trebuie să spun totuși că, de când cu războiul din Ucraina, a crescut numărul trenurilor care care vin din Republica Moldova. Se creează astfel dopuri de trafic la bariera de la intrarea în Iaşi și de multe ori şoseaua devine foarte aglomerată. Am discutat cu cei de la drumuri naționale, este nevoie de o pasarelă acolo, chiar dacă proiectul iniţial al şoselei de centură a picat.
– Până la pasarelă vedeţi altă soluţie?
– De la 1 ianuarie va intra pe trasee transportul metropolitan, ceea ce va duce, sper, la scăderea numărului de mașini. Va fi o alternativă de transport mai eficientă, mult mai curată și mai civilizată. Sunt convins că cei care merg în Iaşi sau vin la Tomeşti vor avea motive să aleagă mijloacele de transport în comun.
– Ce se va întâmpla cu linia 29, foarte folosită și acum?
– Vor fi curse de la Chicerea şi de la Goruni până la Rond Ţuţora, iar autobuzul 29 va merge din Tomeşti Vale până în Podu-Roș, ca şi până acum.
Două blocuri înnoite de sus până jos
– În această a doua jumătate a anului aţi lansat mai multe licitaţii. Cea mai mare, aproximativ 15 milioane de lei, se referă la lucrări de renovare energetică a blocurilor. Se ştie că țineți foarte mult la acest proiect. De ce?
– Am mai spus-o, cartierul de blocuri este reabilitat în proporţie de 90 la sută. Blocurile au rămas la urmă. Nu numai că arată urât, dar nici nu asigură eficienţa energetică pe care locatarii o merită mai ales acum, când preţurile la energie au explodat. Anul acesta am scos la licitație proiectarea și execuția pentru două dintre ele : Blocul 47 cu trei scări pentru care am semnat cu Ministerul Dezvoltării acum 2 zile și contractul de finanțare și blocul 45 cu patru scări de apartamente. Aș vrea să menționez că în cadrul apelului al -2-lea de finanțare prin PNRR am reușit includerea la finanțare a încă 3 proiecte ce vizează 7 blocuri din Cartierul Ștefan cel Mare și Blocul nr. 8 din Tomești Deal.
– Pare că mai mult durează să obțineți finanțarea decât lucrările…
– A fost o muncă susţinută şi greoaie într-adevăr. A fost nevoie şi de implicarea cetăţenilor, pentru că apartamentele trebuiau să fie întabulate, să fie constituite asociaţiile de proprietari. Dar în final pot să spun că e o performanță, pentru că pe județul Iași suntem campioni la accesarea acestui fond de finanţare. Având în vedere impactul care l-a avut programul de reabilitare termică, am primit asigurări de la ministrul administrației că începând de anul viitor va fi continuat programul de reabilitare moderată și aprofundată a blocurilor de locuințe prin programe guvenamentale, drept pentru care avem în proiect depunerea a încă 10, 15 blocuri de locuințe în cursul anului 2023.
Din 29 de proiecte de investiții, cel puțin 20 au primit deja acceptul de finanțare
– A doua procedură de licitaţie, ca valoare, este pentru extinderea reţelei de canalizare. În ce zone vor fi lucrări?
– Avem o canalizare „mică”, îi spunem noi, un proiect de 4 milioane de lei. Este reţeaua care va fi construită pe platforma fostului Comtom. Evident, va fi şi o canalizare „mare”, evaluată la 26 de milioane de lei şi care va fi executată pe intravilanul extins al comunei Tomeşti. Acolo sunt deja case, dar cu siguranță se vor mai construi. Dacă nu vom reuși să acoperim întreaga suprafață construită, vom apela la finanțările pe mediu, pe Programul Operațional Sectorial de Mediu. Într-un fel sau altul, vrem să acoperim în totalitate tot ceea ce înseamnă intravilan.
– Dacă e să tragem linie după prima jumătate a mandatului, care ar fi bilanţul la acest capitol, al proiectelor de investiţii?
– Sunt pregătite 29 de proiecte. Până acum, cel puțin 20 dintre ele au fost aprobate și urmează să primim confirmarea scrisă că suntem eligibili. De exemplu, reabilitarea termică a Școlii „D.D. Pătrășcanu” şi a sălii de sport, a Şcolii de la Goruni - care a fost reabilitată în primul meu mandat, deci în urmă cu 15 de ani și necesită intervenţii. Două proiecte de peste 2 milioane de lei fiecare vor moderniza complet iluminatul public din Comuna Tomești prin montarea de corpuri de iluminat led cu sistem de telegestiune și prin modernizarea tuturor punctelor de aprindere. Am prins bani, peste 100 de mii de euro, şi pentru actualizarea Planului Urbanistic General, care va expira anul viitor, dar și pentru realizarea hărților comunei prin tehnologie GIS, astfel încât oricine va putea să afle informații, de exemplu, despre utilitățile existente la o anumită adresă sau dacă este risc de alunecări de teren.
Anul 2022 a fost unul foarte bun, dacă ar fi să mă refer la drumuri. Am asfaltat 10,5 km de drum cu bani de la Compania Națională de Investiții, până la finalul anului trebuie să fie gata. Am construit un dispensar în satul Goruni și cu el am încheiat acest capitol, adică fiecare sat al comunei Tomești să aibă dispensar.
Trebuie să mai spun că am cheltuit mulți bani pe studii de fezabilitate, pe studii geo, pe tot felul de relevee și așa mai departe. Numai la proiectele de reabilitare termică moderată și aprofundată a blocurilor de locuințe a fost o muncă titanică și foarte multe documente care au fost realizate în vederea depunerii spre finanțare.
De ce durează un proiect şi cum s-ar putea scurta partea birocratică?
– Cele 29 de proiecte trebuie să parcurgă și ele aceleași etape? Trebuie să le faceți anticameră la București?
– Ca să ajungă în implementare, un proiect este în pregătire vreme de 3, 4 chiar 5 ani. În momentul de față avem de cinci ani două proiecte la Compania Națională de Investiții. Este vorba de sediul primăriei și de cel al casei de cultură. Au trecut toate fazele pre-CTE, Comisia Tehnico-Economică, am preluat noi proiectările, am făcut proiectele, am trimis proiectele la București… Ce să vezi, au crescut prețurile. Ni le-au dat înapoi, să refacem calculația prețurilor. Alți bani, alt timp scurs, depunem și o luăm de la zero, adică din nou pre-CTE, din nou CTE, din nou ordin de ministru. Sper să nu se întâmple așa, dar e posibil ca să mai dureze 2-3 ani, iar să crească prețurile, iar să o luăm de la capăt.
– Ca să meargă mai repede, ați avea nevoie de un sprijin politic sau ar trebui modificată legislația?
– Cred că trebuie modificată legislația. Altfel, fiecare localitate are nevoie de sprijin. Dar sprijin politic aproape că nici nu mai există astăzi. Fiecare se descurcă cum poate, cu echipa pe care o are. Mi-aș dori ca cei care primesc proiecte pentru a fi implementate să aibă o strategie corectă și să nu le primească pe bandă rulantă. Primarii vor să facă și depun proiecte. Dar s-au adunat teancuri de bibliorafturi și de dosare, de nu mai știe nimeni de ele. S-au cheltuit bani pentru documentația asta. Adică ar putea foarte clar să spună: „domnule, îți dau casă de cultură dacă ai măcar 5, 7, 10 mii de locuitori; îți dau sală de sport dacă ai pentru cine să faci să faci sală de sport; îți dau creșă, dar vreau să văd câți copii ai de vrei creșă cu 50 de locuri?”
– Propuneți să fie condiții mai clare pentru selecția de proiecte în vederea finanțării…
– Așa ar trebui. Nu vreau să supăr pe nimeni, dar am văzut săli de sport nou construite care stau goale. Nu își permite administrația locală măcar să încălzească acea sală de sport. Ca să nu mai spun că aici, la Tomești, a venit în control pe săli de sport și când au văzut 50 de bibliorafturi cu contracte și-au făcut cruce. Au întrebat: „astea sunt numai la sala de sport?”. Păi, dacă ar fi toate sălile de sport din țară cu activitate ca la Tomești, da, ar fi rentabil. Dar sunt săli de sport care și-au schimbat destinația în arhive, în spații de depozitare, în tot felul de chestiuni. E corect să cheltuim bani în astfel de obiective ca să cânte apoi cucuvelele în ele?
A fost un an bun, am prins tot ce se putea în materie de finanțare
– Aveți dreptate, dar atunci cum ar trebui procedat?
– Am discutat și cu cei de la de la Consiliul Județean, de la Drumuri Județene, de la Drumuri Naționale. Că și curățenia o începi din jurul casei și o termini în restul curții. Haideți să începem din Zona Metropolitană. Păi în Tomești sunt mii de mașini. La ora 5 dimineață, dacă ninge, eu trebuie să am drumurile deszăpezite, altfel sună oamenii la 112. Nu e ca alte drumuri unde trec cinci mașini pe zi.
– Cu ce alte probleme se confruntă oamenii în Tomești?
– La primărie vine lumea cu tot fel de plângeri. Unele țin de primărie, altele, nu. Multe sunt legate de fondul funciar, pentru că terenul a ajuns să fie foarte căutat la Tomești, iar mulți descoperă acum că bunicii au avut o curte prin zonă, dar să fie la stradă cu utilități. Apoi, ca să pui în posesie acuma pe cineva sau să faci o rectificare titlu de proprietate, trebuie să faci plan parcelar. Cam 80 la sută din titlurile de proprietate emise la Tomești sunt greșite. După Revoluție era o normă să scrie un număr de titluri pe zi, dar măsurătorile nu erau exacte.
– Sunteți primar din 2004. Comparativ cu anii trecuți, cum vedeți această primă jumătate din al cincilea mandat?
– Dacă aș fi prins cele două proiecte care stau de cinci ani la CNI, m-aș fi bucurat foarte mult. Da, avem proiectele de modernizare a 17 km de drumuri. Anul ăsta pot să spun că a fost unul bun. Am reușit să accesăm tot ce s-a lansat în materie de finanțare și uitați-vă că rezultatele au început să vină.
Am remarcat că sunt mulți bani pentru proiecte de digitalizare, aplicații inteligente gen smart city, or noi nu cred că suntem pregătiți cu toții pentru acest pas. Încă mai sunt locuințe cu wc-ul în fundul curții, la propriu. Adică vom avea stații de autobuz inteligente, dar ne trebuie în continuare investiții în infrastructură, măcar să nu vină oamenii la autobuz cu noroi pe încălțăminte, nu? Să știți că am depus un proiect pentru finanțarea amenajării unor astfel de stații, însă nu am fost considerați eligibili.
Cuvinte cheie: + tomești, proiecte, infrastructura, finanțare, transport metropolitan, scoala, canalizare
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Prima Doamnă Jill Biden a scris o carte pentru copii despre pisica de la Casa Albă
Sonda japoneză SLIM a supravieţuit celei de-a doua nopţi pe Lună
Medicamentele hormonale ar putea creşte riscul de tumori cerebrale
PSD Iaşi anunţă că un nou primar PNL va candida pe listele lor la alegerile locale
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Totul despre evaluarea copiilor din Iaşi care vor împlini 6 ani după începerea clasei pregătitoare
O nouă reţea de gaze, cu peste 1.700 de branşamente, într-o comună de lângă Iaşi
Un arhitect în cursa pentru Primăria Iaşi. Este candidat din partea REPER
Expoziţie de enciclopedii la BCU Iaşi, sub titlul “Universul într-o carte”
Permis reţinut în vederea anulării: mergea beat criţă cu maşina prin sat
S-a aprobat o nouă majorare de tarife la CFR Călători. Intră în vigoare luni
Guvernul PSD și Antibiotice Iași: un parteneriat strategic pentru sănătatea românilor (P)
Diana Şoşoacă: Mă gândesc foarte serios să candidez la primăria Iaşiului. Cred că voi candida
Doliu la Tribunalul Iaşi. „A fost un accident”. O judecătoare abia pensionată a murit la 54 de ani
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Angajat al Primăriei Timișoara, prins de primar copiind la examen cu o cască (P)
Lecția de demagogie politică: Episodul moțiunii de cenzură împotriva Ministerului Agriculturii (P)
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |