Un an școlar în derivă… (P)
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Comunicat de Presă

Un an școlar în derivă… (P)

Sănătatea este primordială, dar sistemul educațional trebuie să configureze soluții pentru acum și pentru viitor.

GALERIE
unu
  • unu
- +

Dezbaterile publice și necesitatea unor decizii oficiciale clare în privința activităților din domeniul educației, în sensul posibilității de a se relua cursurile școlare și universitare au revenit frecvent pe agenda publică, fiind o temă socială primordială.

Astăzi declarațiile președintelui Iohannis au adus clarificările necesare și puncte de vedere corecte, din perspectiva prudenței medicale și a preocupării pentru sănătatea și siguranța cetățenilor. Dincolo de faptul că o decizie în acest sens era de mult timp așteptată, că am stat prea mult în incertitudini și măsuri ministeriale contradictorii sau hazardate, se remarcă prudența firească a președintelui și faptul că la nivel de țară nu se dorește asumarea unor riscuri atât pentru sănătatea elevilor, cât și a personalului din învățământ, deci o decizie logică, rațională și prudentă.

Totuși decidenții guvernamentali trebuie să analizeze și să corecteze implicațiile imediate ale măsurilor luate, imperfecțiunile și inechitățile sistemului.

Interogații și probleme dificile, care au nevoie de soluții:

1. Care va fi nivelul de pregătire al elevilor, mai ales pentru copiii din mediul rural, fără acces la educația online?

2. În ce măsură sunt antrenați și pregătiți elevii din anii terminali pentru a se prezenta la examenele naționale? Sunt ei în starea intelectuală și emoțională specifică unui examen important, cu miză pentru viitorul lor educațional și profesional?

3. Cum vor decurge activitățile școlare și universitare în perioada următoare, până la finalizarea anului de învățământ?

4. Măsuri concrete pentru evaluare și notare a elevilor din toți anii de studiu, abordări curriculare necesare, demersuri pedagogice, înțelegere psihologică și comunicare empatică, existența unor demersuri pedagogice avizate, nevoia de înțelegere psihologică a vârstelor diferite și de comunicare empatică în relația profesor-elev/student

Mai mult decât atât, se poate spune acum că toți conștientizăm o realitate gravă - sistemul educațional este inegal ca organizare, ca resurse umane și materiale, prin dotările instituțiilor, prin nivelul de pregătire didactică, metodică a profesorilor sau accesul la tehnologia modernă. Să menționăm și diferențe din punctul de vedere al obiectivității evaluării, al criteriilor de evaluare unitară. Cu siguranță la nivel central, ministerial, nu se poate evalua deplin și complet care este măsura în care elevii s-au pregătit, online sau individual, pentru examenele naționale.

În acest moment atenția și îngrijorarea specialiștilor din educație se îndreaptă spre modul în care vor fi susținute examenele naționale, etapă ce trebuie parcursă în condiții bune, aproape de normalitatea anterioară. Detaliile nu au fost anunțate încă, de aceea așteptăm precizări în privința numărului de elevi din clase la momentul susținerii examenelor, modul de supraveghere de către profesorii asistenți, modalitatea în care vor fi preluate și gestionate tezele, cu respectarea tuturor măsurilor de distanțare socială și igienă imperios necesare. În aceeași măsură sunt importante etapele de pregătire, de reconectare a elevilor la activitatea intensă de studiu intelectual, la concentrare și ritm potrivit de învățare, exersarea testelor de nivele diferite, rolul unor discuții și clarificări ale unor subiecte dificile, alături de colegi și profesori.

Așadar, se impun demersuri de pregătire a elevilor în sistem online, în mod evident presiunea se deplasează spre familii, părinți și spre elevii înșiși, astfel încât persistă și se adâncesc inegalitățile din sistem.

Nu putem aștepta la nesfârșit implicarea primăriilor, a autorităților locale, în absența unor fonduri alocate concret pentru aceste urgențe și a unor programe sociale și educaționale coerente și rapide. La nivel național, nu s-a făcut un inventar al urgențelor, al stării de fapt, pentru a se veni apoi cu soluții concrete privind conectarea tuturor elevilor și a profesorilor la învățarea în mediul online. Viteza de reacție a guvernului, consecvența și pertinența unor măsuri, finanțarea adecvată a educației vor face diferența în perioada ce urmează. Nu putem ignora miile de elevi care acum nu pot ține pasul cu toate deciziile luate uneori în mod intempestiv și fantezist, la nivel național. Sunt încă elevi excluși din start din planurile elaborate de M.E.C. Avem nevoie de un PNDL 3 special pentru educație, pentru salvarea școlilor din medii defavorizate și evitarea eșecului școlar.

Deși urgența este dată de rezolvarea situației momentului - și anume încheierea anului școlar în curs - sunt în continuare eludate programele naționale și finanțarea insuficientă din educație. La fel de urgentă este și organizarea învățământului preuniversitar online în procent de 100%, nu doar pentru a finaliza acest an școlar, ci pentru că suntem în secolul XXI, al tehnologiei, al științei, al cunoașterii, dar și pentru că este posibil ca astfel de situații să mai apară, chiar în cursul anului școlar viitor. Nu putem vorbi de soluții pertinente în educație, de modernizare a sistemului de învățământ și de anticipare a riscurilor dacă nu învățăm din lecțiile dure parcurse deja, dacă vom continua să acționăm și să gândim secvențial, doar în logica prezentului imediat.


Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Urâţii învinşi

Cătălin ONOFREI

Urâţii învinşi

USR-PLUS a început deja să-şi piardă termenul de valabilitate şi poate că o perioadă de opoziţie, în care să demareze un amplu proces de deratizare a partidului, ar fi cel mai util lucru pentru viitor.  

Filmuletul zilei

opinii

Fanatici

Briscan ZARA

Fanatici

Nu este ieşire din această situaţie. Iubirea şi ura se hrănesc una din alta ca un şarpe care îşi înghite coada. Am intrat într-o carusel care ne ţine pe toţi ameţiţi şi care deja funcţionează din inerţie. Cine este, printr-un noroc, o întâmplare fericită, aruncat afară şi se trezeşte ca după o beţie are o singură regulă: fără iubire, fără ură şi fiecare pentru el!

10 lecţii despre lumea postpandemică, de Fareed Zakaria

Ciprian IFTIMOAEI

10 lecţii despre lumea postpandemică, de Fareed Zakaria

Pentru cei care trec pragul librăriilor, Fareed Zakaria este cunoscut publicului cititor din România prin lucrările „Viitorul Libertăţii. Democraţia neliberală în Statele Unite ale Americii şi în lume”, „Lumea postamericană”, „10 lecţii pentru o lume postpandemică”, apărute în traducere la Editura Polirom. Pentru această săptămână am ales să scriu despre „lumea postpandemică” a lui Zakaria deoarece este o carte emblematică pentru un curent de gândire care a căpătat o consistenţă redutabilă în relaţiile internaţionale, cu o opţiune fermă pentru abordarea globalistă şi regândirea suveranităţii naţionale în confruntarea cu probleme ca terorismul, migraţia, pandemiile, privilegierea instituţiilor internaţionale în rezolvarea problemelor globale, degajarea unei simpatii faţă de birocraţia europeană şi faţă de experţii/ consilierii ştiinţifici şi, pe alocuri, chiar pentru autoritarismul şi centralismul practicat de China în soluţionarea efectelor pandemiei de COVID-19.

La ceasul adevărului

Mihai DORIN

La ceasul adevărului

La debutul competiţiei interne i-am suspectat pe liderii PNL de existenţa unui pact secret de promovare a imaginii unui partid democrat, promotor neinhibat al competiţiei şi demn de încredere. Reformele pomise nu mai veneau (şi nici nu vor veni), guvernarea era în impas, iar coaliţia tot mai clar boicotată de liderii liberali şi de lupii tineri, care nu puteau admite cedarea unor ministere bănoase de către fostul premier Orban, în favoarea USR PLUS. 

pulspulspuls

Răzgândacul zice că s-a sucit la sugestia unui participant la trafic

Răzgândacul zice că s-a sucit la sugestia unui participant la trafic

Iată, stimaţi telespectatori, userişti au ba, că am aflat în sfârşit care să fie motivul răzgândirii privind demisia în cazul conţilierului local Iulian Huşanu, cel prins de colegii noştri cu “raţa-n gură”, la contracte cu statul! 

Caricatura zilei

Iohannis și Golful

Editia PDF

Bancul zilei

- Ioane, ce tot strâmbi din nas la sarmalele mele? Nu sunt bune? - Ba da, Marie, sunt bune, dar toti ceilalti din sala de (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.