Managementul traficului de influenţă? Contract putred verificat de DNA la Primărie
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
Oala cu Gust
anunturi

Managementul traficului de influenţă? Contract putred verificat de DNA la Primărie

GALERIE
chirica
  • chirica
- +

DNA şi-a făcut punct de lucru la Primăria Iaşi. De două zile se fotocopiază documente. „Au venit să-şi culeagă datele despre proiectul sistemul de management de trafic“, declară sec viceprimarul Mihai Chirica. În afară de dosarul cu filajul amantei, „Ziarul de Iaşi“ a arătat că Nichita face obiectul unui dosar de trafic de influenţă şi favorizarea făptuitorului. Sistemul de management al traficului este un proiect care a suferit o corecţie uriaşă: Uniunea Europeană nu va mai deconta Primăriei suma de 21 milioane lei.

Procurorii DNA au lansat „o ofensivă“ pentru identificarea neregulilor la proiectele europene derulate de Primăria Iaşi. După ce timp de peste 15 luni au verificat şase proiecte, anchetatorii acordă o atenţie sporită la cel puţin unul: înfiinţarea sistemului de management al traficului. Contractul de finanţare europeană a fost semnat încă din iunie 2012, iar teoretic trebuia finalizat până la sfârşitul anului trecut, dar municipalitatea a întârziat implementarea lui. Unul dintre motive a constat şi în stabilirea unor factori de evaluare ilegali în caietul de sarcini aferent licitaţiei de lucrări, lucru confirmat de autorităţile statului. Tot clauzele abuzive au atras şi o sancţiune aspră din partea Comisiei Europene, de peste 21 milioane lei, în contextul în care valoarea totală a contractelor semnate în cadrul proiectului ajunge la 69,9 milioane lei (fără TVA).

DNA a scotocit calculatoarele Primăriei

În ultimele două zile, o echipă de procurori de la Bucureşti a consultat la sediul municipa­lităţii documentaţiile aferente proiectului sus-menţionat. DNA a început verificarea marţi după-amiază, iar pe timpul nopţii a sigilat una din sălile de şedinţă ale Primăriei unde au fost depozitate copii după documente. Ieri, pro­cu­rorii au încheiat procesul verbal al acţiunii de control. În total, anchetatorii au stat la Primărie peste zece ore.

„Într-adevăr, ştiţi foarte bine că este în curs de elaborare o cer­cetare penală pe câteva proiecte europene şi au venit să-şi culeagă datele despre proiectul sistemul de management de trafic. Nu avem niciun fel de informaţie despre existenţa vreunei infracţiuni, a faptului că se caută un anumit lucru, ci, pur şi simplu, sunt în fază de culegere de date. Echipa de management a pus la dispoziţie calculatoarele, începând de la achiziţie şi până la implementare“, a declarat ieri viceprimarul Mihai Chirica. Lucrările la sistemul de trafic sunt executate de către UTI Grup - Information Business Consulting, asociere care însă a subcontractat multe dintre lucrări.

Trafic de influenţă şi favorizarea făptuitorului?

Procurorii nu au făcut ieri nicio comunicare oficială privind acţiunea de la Iaşi. Însă, întrebaţi de presa centrală, reprezentanţii DNA au precizat că se află în cercetare „cauza în care este implicat Gheorghe Nichita“. În afară de operaţiunile ilegale de filaj dispuse la adresa amantei şi a unor ieşeni, Nichita face obiectul unui dosar de trafic de influenţă şi favorizarea făptuitorului, dar nu se ştie calitatea sa în această speţă. În acest caz, pro­curorii s-au autosesizat în luna septembrie, iar investigaţiile i-au dus pe anchetatori pe firul dosarului filajului.

Licitaţie anulată pentru nelegalităţi

Povestea proiectului de management al traficului începe în septembrie 2012, când a fost lansată o primă licitaţie de execuţie pentru lucrări. Nu mai puţin de trei firme au contestat caietul de sarcini, iar una dintre acestea, Canel SA, a obţinut anularea procedurii. Prin­cipala acuzaţie consta în stabilirea unor criterii de atribuire abuzive şi nelegale, fapt confirmat de Consiliul Naţional pentru Soluţio­narea Contestaţiilor (CNSC). De exemplu, realizarea unui obiectiv din proiect (funcţio­nalităţi avansate privind sistemul de monito­rizare video) reprezenta 22% din punctajul total care trebuia obţinut de participanţii la licitaţie, cu toate că ponderea valorică a obiec­tivului era de numai 0,03% din valoarea totală a întregului proiect.

Primăria, acuzată din nou de abuzuri

Municipalitatea a scos din nou la licitaţie lucrările în februarie 2013, iar în termen de două săptămâni a primit nu mai puţin de trei contestaţii, toate acuzând ilegalităţi. „Criti­căm modul defectuos în care autoritatea con­tractantă a stabilit sistemul de factori de evaluare, prin aplicarea căruia intenţio­nea­ză să distorsioneze în mod nejustificat şi ilegal concurenţa în procedura de atribuire, orientând în mod evident contractul către un singur operator economic“, se arăta într-o contestaţie a firmei Evolusys Services SRL (Bucureşti). Potrivit documentului, o parte dintre factorii de evaluare ar fi avantajat providerii de sisteme IT.

Un exemplu în acest sens a constat în oferirea a nu mai puţin de 20 de puncte (dintr-un total de 100 de puncte) pentru un suport tehnic în limba română acordat „direct de producătorul soluţiei IT“. „Adică, un suport tehnic acordat în limba română de către un provider autorizat să comercializeze o soluţie IT este mai puţin inteligibil decât suportul tehnic acordat în limba română de către producătorul soluţiei IT“, se menţiona în contestaţie.

O altă sesi­zare a fost înaintată de Edil Contract SRL (Cluj). De data aceasta, Primăria a fost acu­zată că a stabilit „cerinţe nelegale şi abuzive de calificare tehnică şi profesională“. „Apre­ciem că autoritatea a impus criterii de selecţie restrictive şi discriminatorii“, acuza firma clujeană. Conform companiei, Primăria ar fi prevăzut cerinţe excesive privind experienţa personalului tehnic al firmelor care ar fi fost interesate să participe la licitaţie.

O altă companie, Casido SRL (Brăila) a cerut anularea selecţiei de oferte pentru că municipalitatea nu a împărţit în cinci loturi achiziţia publică (semaforizare, semnalizarea rutieră statică, sistem comunicaţii, sistem monitori­zare trafic şi centru telesupraveghere), iar, astfel, autoritatea „impune o restrângere a con­curenţei“. Potrivit Casido, Primăria a explicat că achiziţia trebuie făcută în „sistem integrat“, dar nu a arătat „cum se integreaază în sistemele de monitorizare şi control al semnalizării traficului rutier lucrările de marcaj rutier sau lucrările de construcţii“. Cu toate acestea, Casido a renunţat la contestaţie după ce municipalitatea a informat că împărţirea în loturi ar duce la pierderea finanţării europene.

CNSC a suspendat procedura în martie 2013 pe fondul multiplelor sesizări înaintate de potenţiali ofertanţi. Însă, până la sfârşitul lunii respective, toate firmele care au înaintat contestaţii au renunţat la sesizări, iar doar una dintre acestea (Casido) a prezentat şi moti­vaţii.

Firmele, puse să numere călătorii RATP fără a avea studii tehnice la bază

O altă contestaţie a ajuns la CNSC în apri­lie 2013. Una dintre cele mai importante aspecte sesizate de firma Mira Telecom SRL (Bucureşti) consta în faptul că Primăria ar fi modificat documentaţia de atribuire în timpul licitaţiei, lucru de natură să atragă, conform legii, reluarea procedurii.

Potrivit firmei, Primăria introdus un nou criteriu de calificare în timpul licitaţiei, respectiv metoda prin care companiile interesate trebuie să determine reducerea cu cel puţin 17% a timpului de călătorie în Iaşi în primul an după finalizarea proiectului şi creşterea cu minimum 5% a numărului de persoane care utilizează transportul public în comun. În plus, Mira Tele­com a subliniat că Primăria nu a pus la dispoziţie informaţii privind actuala „durată a timpului de călătorie sau numărul persoanelor care utilizează mijloacele de transport în comun, aceştia fiind în esenţa lor indicatori ce pot fi influenţaţi de numeroşi factori“. „Ofertanţii vor avea în sarcină rea­lizarea unui sistem de management de trafic şi nu evaluarea numărului de persoane“, preciza firma.

Însă contestaţia firmei nu a fost judecată pe fond întrucât a fost respinsă ca tardivă. În cele din urmă, pe 16 mai 2013 au fost deschise ofertele depuse de către asocie­rile UTI Grup - Information Business Con­sulting, Imsat - Menorah şi Etrabonal - Sisener Ingenieros Zaragoza. Comisia de evaluare, condusă de directorul tehnic al Primăriei, Dumitru Tomorug, a decis că doar oferta primei asocieri este admisibilă şi a atribuit contractul acesteia. Managerul de proiect este Cătălina Lucaci, iar supervizorul acesteia, prin calitatea sa de director al Direcţiei Dezvoltare şi Proiecte Europene, este Cosmin Coman.

Contracte câştigate cu 5% din valoarea estimată

Potrivit informaţiilor publicate în Sistemul Electronic al Achiziţiilor Publice (SEAP), auditul proiectului este asigurat de Lupsa Consult (Brăila). Firma şi-a adjudecat contractul în noiembrie 2012 pentru incredibila sumă de 10.200 lei, în contextul în care valoarea estimată iniţial de Primărie se ridica la 196.565 lei. Asistenţa tehnică aparţine companiei Total Road SRL (Bucureşti), care a licitat la 26,5% din valoarea contractului, respectiv 58.700 lei faţă de 221.473 lei.

O altă firmă implicată în sistemul de management al traficului este Expert Proiect 2002 SRL (Bucureşti). Aceasta asigură serviciile de management pentru o sumă de 91.039 lei (38,5% din valoarea iniţială). În acelaşi timp, de dirigenţia de şantier se ocupă Specialist Consulting SRL (Bucureşti), care a licitat la 39% din valoarea contractului şi încasează 160.000 lei. În schimb, lucrările de execuţie au fost câştigate de UTI Grup - Information Business Consulting (Bucureşti) cu o sumă de 69,6 milioane lei, respectiv 97,8% din valoarea estimată de Primărie.

Plăţile pe proiect ar putea fi sistate

Cu toate că, ieri, Chirica a susţinut că proiectul „nu este în pericol“, legislaţia lasă de înţeles că ar putea fi probleme în cazul în care lucrurile se agravează. Potrivit art. 8 lit. m) din OUG 64/2009, privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale, actualizată în februarie 2015, plăţile pe proiectele „pentru care a fost formulată o sesizare de fraudă“ se efectuează de la bugetul de stat „până la punerea în mişcare a acţiunii penale“. Mai mult, dacă DNA transmite dosarul sistemului de management al traficului în instanţă, atunci proiectul va fi finalizat de Primărie cu fonduri proprii. Cu alte cuvinte, municipalitatea poate pierde finanţarea europeană.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Aukus-ul şi starea relaţiilor transatlantice

Alexandru LĂZESCU

Aukus-ul şi starea relaţiilor transatlantice

Ambiţiile Franţei de a determina decuplarea UE de Statele Unite, în baza conceptului „autonomie strategică”, şi de adoptare a unei poziţii neutre în competiţia geopolitică dintre America şi China, în coroborare cu focalizarea Washingtonului pe zona Indo-Pacifică, riscă să divizeze serios Europa şi să fractureze grav relaţia transatlantică.

Filmuletul zilei

opinii

Un geniu

Nichita DANILOV

Un geniu

Aici ar trebui să depună jurământul atât preşedintele, cât şi tot guvernul României, a spus el. Da, aici, în fosta închisoare de la Sighet, unde se mai aud scâncetele şi urletele foştilor deţinuţi politici care au fost supuşi la privaţiuni şi chinuri inimaginabile, tocmai ca să avem acum o temelie pentru a ne clădi noua democraţie şi noua societate...

Practicile mele agricole

Michael ASTNER

Practicile mele agricole

Zilele trecute, pe când culegeam strugurii reci de la ploaie şi burniţă ba din vârf de vişin (unde s-a căţărat fraga neagră), ba din corzile tăiate cu crăci de vişin cu tot, deci la sol, mi-am adus aminte de copilărie, când, cam tot în perioada asta, eram duşi, după doar două săptămâni de şcoală, la practică agricolă.

Etimologicale pescăreşti (VIII)

Eugen MUNTEANU

Etimologicale pescăreşti (VIII)

A venit acum momentul ca să dedic câteva paragrafe admirabilei lotci lipoveneşti, indisolubil legată în memoria mea afectivă de explorarea apelor Dunării, pentru pescuit sau în alte scopuri.

pulspulspuls

Iacătă şi legăturile senatoarei de Iaşi! Nu, nu cu Biserica, ci cu altcineva

Iacătă şi legăturile senatoarei de Iaşi! Nu, nu cu Biserica, ci cu altcineva

Pentru că tot a făcut Şoşoaca cinste târgului care a ales-o anul trecut senatoare, venind la hramul Sfintei şi făcând şi olecuţă de circ, am zic că nu ar strica să vă prezentăm o fotografie mai de arhivă, din colecţia rară, că ar fi multe de comentat şi, mai ales, de băgat la cap dacă vrem să ştim de unde şi de către cine ne-a fost paraşutată pe listeaceastă revelaţie politică. 

Caricatura zilei

Sochoauxă

Editia PDF

Bancul zilei

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.