Un deputat de Timiş explică de ce nu se construiesc autostrăzi în Moldova. Concluzia e tristă
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Un deputat de Timiş explică de ce nu se construiesc autostrăzi în Moldova. Concluzia e tristă

GALERIE
autostrada
  • autostrada
- +

Deputatul USR de Timiş, Cătălin Drulă, a scris pe Facebook despre starea la zi a celor două tronsoane de autostradă care ar urma să fie construite în Moldova. Concluzia parlamentarului: lipseşte voinţa politică pentru realizarea celor două proiecte de infrastructură. Mai jos postarea deputatului:

“Moldova este singura provincie istorică fără vreun kilometru de autostradă construit. Consecințele sunt izolarea economică și pierderea de oportunități (și de vieți pe șosele). Două sunt proiectele mari care trebuie construite urgent: axa est-vest Tg. Mureș-Iași și axa nord-sud București-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani. Voi explica în continuarea unde sunt blocate și cum guvernul PSD le ține pe loc. Sper ca astfel cetățenii să afle care e stadiul real, nu minciunile de la compania de drumuri. Și să pună presiune acolo unde trebuie. Încep cu viitoarea autostradă A7 care se va desprinde din A3 București-Ploiești în zona localității Dumbrava și va merge apoi către Buzău și mai departe pe ruta Focșani-Adjud-Bacău-Roman-Pașcani unde se întâlnește cu autostrada Tg. Mureș-Iași. Autostrada are finanțare europeană disponibilă în procent de 75% fonduri nerambursabile din Fondul de Coeziune 2014-2020. M-am luptat în anii 2014-2016 ca acestui proiect aflat pe un coridor european principal să-i fie dată prioritatea cuvenită și să fie făcut ca autostradă, nu ca drum expres. În Programul Operațional Infrastructură Mare este în topul proiectelor finanțabile. În toamna lui 2016 s-au lansat licitațiile pentru realizarea studiilor de traseu, studiilor geotehnice, obținerea avizelor și acordului de mediu, elaborarea proiectelor tehnice pentru cei 346 km de autostradă - practic toată partea premergătoare construcției, inclusiv autorizația de construire.

Ce s-a întâmplat de atunci? Avem contractele semnate pentru această parte de pregătire? NU. Avem întârzieri peste întârzieri. S-a amînat de 15 ori termenul de depunere a ofertelor anul acesta! În iulie-august au fost depuse ofertele în sfârșit. Nici astăzi nu este gata evaluarea lor și desemnarea unui câștigător! Avertizam la începutul anului pe ministrul Cuc și directorul de la drumuri Ioniță că e nevoie de resurse adecvate, de specialiști pentru derularea acestor licitații, altfel se va pierde enorm de mult timp până la semnarea unui contract. Am vorbit degeaba.

Trecem la celălalt mare proiect și cel mai așteptat de Moldova: autostrada Tg. Mureș-Iași.

Autostrada e împărțită în 3 mari sectoare cu lungime de aproximativ 100km fiecare:

- Tg. Mureș-Ditrău: sectorul transilvănean

- Ditrău-Tg. Neamț: trecerea Carpaților, de departe cel mai complex și scump proiect de infrastructură de transport al României

- Tg. Neamț-Iași-Ungheni (pod peste Prut): sectorul moldovean

Pentru fiecare există niște studii de fezabilitate fără un nivel de detaliu suficient pentru a permite lansarea unor licitații de construcție (sau proiectare+construcție). E aceeași situație ca la Sibiu-Pitești. Așa se făceau studiile în anii 2000, fără foraje geotehnice conform standardelor și investigații detaliate de teren, fără o proiectare la nivel de detaliu necesar pentru a putea estima realist costul, durata de execuție și fezabilitatea traseului. Pe așa ceva nu se poate merge la o licitație de construcție decât pentru a amăgi opinia publică că “am lansat ceva”. În anul 2015 a fost semnat un contract pentru actualizarea la nivelul de detaliu necesar a sectorului Tg. Mureș-Ditrău (primii 100km ai autostrăzii). Din păcate, nici în prezent acest contract (cu finanțare nerambursabilă europeană disponibilă) nu a demarat. Deci atenție! Avem contract semnat! Dar din motive birocratice și din lipsă de asumare a răspunderii (faimosul “vine Curtea de Conturi, mai bine nu semnăm nimic”), Compania de drumuri CNAIR ține contractul suspendat.

În 12 aprilie 2017 am făcut o interpelare parlamentară pe această temă către ministrul Transporturilor. Răspunsul primit (abia în iulie) de la ministrul Cuc spunea că în luna iunie (deci cu o lună în urmă, sic!) va fi desuspendat contractul. Rezultatul? Azi, în luna noiembrie, e tot suspendat!

Aici trebuie, dragi moldoveni, să puneți întrebarea: de ce ministerul și Compania țin de ani de zile un contract suspendat cînd Moldova are nevoie de autostradă? De ce mint că-l vor desuspenda și nu fac nimic?

Cât privește celelalte două sectoare, cel montan (Ditrău-Tg. Neamț) și cel din Moldova (Tg. Neamț-Iași-Ungheni): este urgentă contractarea studiilor geotehnice conforme Eurocod și a proiectării la nivelul de calitate și detaliu necesar pentru o autostradă montană. Nicio zi nu mai trebuie pierdută și nu mai trebuie vândute oamenilor gogoși că "dăm drumul la construcție". Un calendar și un parcurs realist sunt infinit de preferat politicianismelor ieftine. Fac un apel la noul ministru să rezolve situația acolo unde domnul Cuc s-a dovedit complet incapabil! Autostrăzile Moldovei trebuie deblocate. Nu putem permite unor incompetenți și politruci să ne mai țină în loc!”

 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Prognosis: negative

Cătălin ONOFREI

Prognosis: negative

Tratamentul se amână după moartea pacientului.

Filmuletul zilei

opinii

Visuri pietrificate

Briscan ZARA

Visuri pietrificate

Credem fără urmă de îndoială în ceva, chiar dacă nu are nici cea mai mică legătură cu realitatea, pentru că aşa am fost educaţi, pentru că toţi ceilalţi cred, pentru că nu există nimic care să contrazică această credinţă care ne dă confort, încredere, mulţumire, siguranţă, şi chiar dacă adevărul ni se revelează într-un mod logic sau evident, palpabil, implacabil, covârşitor de clar, noi tot nu îl recunoaştem, pentru că nu vrem.

Unirea ca axă a istoriei noastre

Mihai DORIN

Unirea ca axă a istoriei noastre

Unirea este incontestabil axa istoriei noastre moderne, întrucât de realizarea ei depindea existenţa naţională. Ea s-a construit pe existenţa unei premise - unitatea neamului şi a unei realităţi dramatice - risipirea neamului. Din îngemănarea acestora a rezultat metoda la care a recurs generaţia unirii, şi anume aceea de a pune istoria să lucreze astfel încât risipirea să fie înlocuită cu unitatea. 

Universalitatea artei lui Marcel Chirnoagă

Nichita DANILOV

Universalitatea artei lui Marcel Chirnoagă

… a fost atras nu de latura angelică, ci de latura demonică a lucrurilor, încercând să scoată la lumină o parte din întunericul ce sălăşluieşte-n om. Pe domnia sa nu l-au obsedat îngerii, ci demonii, creaturile diforme ce populează zi de zi, clipă de clipă, gândurile muritorilor, insuflându-le tot felul de patimi (pofte) şi vicii.

pulspulspuls

Nea Măricel, prins la mijloc în ‘şto-uri, de colegi

Nea Măricel, prins la mijloc în ‘şto-uri, de colegi

Iată, stimaţi telespectatori, ce ne trimite un cetitor fidel înregimentat politic, pe poşta rubricuţei, cu Archibald Tănase la adrisant: poza de care se face cea mai mare panaramă în interiorul filialei partidoiului ieşean în ultimele zile! 

Caricatura zilei

Defilare cu distanțare

www.haidalacafeasiceai.ro

Editia PDF

Bancul zilei

O ambulanta goneste pe strazi si, la o intersectie rastoarna si accidenteaza un pieton. Soferul coboara imediat, ridica victima (...)

Linkuri

Alte ziare locale

    Intrebarea zilei

    Relaxarea condițiilpr de deplasare în starea de alertă va duce la:

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.