Un drum al dobândirii identității - Florin Ungureanu 50
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

Un drum al dobândirii identității - Florin Ungureanu 50

GALERIE
GRIGORE-ILISEI Lucrare de Zamfira Birzu
  • GRIGORE-ILISEI Lucrare de Zamfira Birzu
- +

Într-o casă din cele vechi ale târgului celest, în Copoul Iașului, în mijlocul unei familii respectabile, de oameni vrednici, purtând cu discreție panașul tradiției nobiliare a cetății moldave, s-au ivit în urmă cu peste 50 de ani doi zugravi de subțire cu nume baladesc, Ungureanu, amintind de mioriticul cioban ungurean. 

Cel mare, Cristian, e meșter al culorii și liniei, dar și un gânditor privind conceptele artelor frumoase, izvoditor de idei novatoare. E artist și dascăl din cei prestigioși ai înaltei școli de arte a Iașilor. Mezinul, Florin, întruchipează parcă într-o măsură și mai mare ca frate-su, chiar paradigmatic, aș spune, pe ieșeanul de viță veche. E blajin cât cuprinde, dulce la vorbă și sfat, cuviincios îndeobște, luminos, cu o ironie bonomă presărată cu parfum rar. Îi place răsfățul visării, dar nu și-l îngăduie decât atunci când nu-i dă bice inspirația și nu vin stol ideile din care se vor naște plăsmuirile lui plastice. Cei doi frați au studiat cu pasiune și seriozitate artele frumoase la Iași și la capătul anilor de formare se profilau nu doar ca speranțe, ci ca niște certitudini. Au luat amândoi drumul străinătății să cunoască cu ochii lor lumea și mai ales să se pătrundă de secretele creațiunii în formele cele sublime. Totodată, erau interesați să știe direcțiile artei contemporane universale spre a fi sincroni cu ceea ce e nou, valoros și nu căutare sterilă. Au hotărât să se îndrepte spre țara în care arta își are unul din leagănele ei legendare, în Italia, acolo unde capodoperele te întâmpină la tot pasul. Au stat la Verona, dar au cutreierat toate incintele astrale ale artei din peninsulă. S-au bucurat, au fost fericiți, contemplând, dar n-au ostenit în strădaniile lor de a pătrunde tainele actului creator al platourilor înalte. Le-au cercetat în profunzimea alcătuirii, alegându-se cu învățămintele necesare articulării originale a propriului discurs plastic. Şi au mai făcut un lucru important. Le-au arătat italienilor, cu mâna lor măiastră, splendoarea icoanelor românești. I-au cucerit cu viziunile din fir de lumină taborică pe prelații catolici și pe oamenii simpli. A fost acest exercițiu nu doar o pledoarie pentru un mod tulburător de a exprima îngemănat credința și frumosul în incantații cromatice, ci și o sursă de existență decentă a unei șederi inițiatice. După această binefăcătoare ucenicie la clasici, Cristian s-a întors la Iași și a început o remarcabilă carieră universitară, contrapunctată, evident, de o mănoasă lucrare creatoare. Se vede că l-a chemat pământul, această legătură de nedezlegat a ieșenilor cu obârșia lor.

Florin Ungureanu și-a continuat aventura și mai departe de vâlcioara natală a Iașilor, stabilindu-se la Londra, unde a dobândit și cetățenia britanică. Şi-a perfecționat uneltele urmând un master la prestigiosul Institut Glodsmiths al Universității din Londra și a fost curator la Muzeul Victoria și Albert. Şederea la Londra din 2003 până în 2017 a fost una fecundă, de afirmare a unui discurs artistic ce s-a rafinat și a devenit consonant cu cele mai noi tendințe din arta contemporană. A fost selectat de jurii exigente și a expus în companii selecte la renumitele galerii Saatchi, Royal Academy of Arts, Courtauld Institut of Art. Efervescența acestui mare centru artistic mondial i-a fost benefică lui Florin Ungureanu. A acumulat, a experimentat, s-a confruntat cu un public avizat și cu o critică de ridicat profesionalism. Astfel și-a decantat și cristalizat poetica, mijloacele de expresie potrivite temperamentul său artistic și gândirii sale plastice. În 2017 s-a întors și el în vatra părintească și ocupă de atunci un post de muzeograf la Palatul Culturii. Trecuseră aproape 20 de ani de la plecarea din România din 1998. În aceste două decenii s-a conturat un stil, cu fațetele lui multiple. Pornise cu elan la drum și expoziția de la sfârșitul studiilor de la Centrul Cultural Francez din Iași a învederat un spirit căutător și dornic de înnoire. Nu se desprinsese atunci din mantaua figurativului, dar cel pe care îl îmbrățișase în acea etapă aurorală era unul relativizat, impregnat de un lirism discret. Privirea sa asupra realității se petrecea printr-o lentilă a ingenuității ce amintea de viziunile naivilor marii picturi. Tablourile realizate în tehnici mixte, bine stăpânite, demonstrau aptitudini de colorist, în game când domolite, când ardente, în buna tradiție a școlii ieșene. În perioada londoneză, arta sa s-a deschis spre modul de a reflecta realitatea al promotorilor noului pop art, foarte prizați la Londra. Dar nu s-a raliat total acestui curent, ci doar a preluat creator acele elemente de care avea nevoie în definirea propriei exprimări. A rezultat o sinteză în care se regăsesc topite organic colorismul de sorginte răsăriteană, blânda ironie și autoironie a duhului moldav, cu preocuparea noului pop art de a decupa din realitate obiectele ce ne înconjoară ca într-un decor de teatru, încărcându-le cu simboluri și metafore, transformându-le în embleme ca în publicitatea ce invadează mediul diurn al existenței. Interesul acestor artiști pentru obiect e diferit de cel al hiperrealiștilor care au fost preocupați de perfecțiunea formală în cultul reproducerii exacte. Reprezentanții pop art-lui vor să surprindă esența realității și să-i decodifice sensurile de adâncime, mesajul subliminal, spre a incita și a declanșa reacțiile privitorului, care redescoperă într-o altă lumină și conotație lucrurile ce-i populează viața. Acest mod de abordare cere o tratare liberă, un mesaj puternic și ușor recognoscibil, în care simplificările inteligente, și nu simplismul, sunt la ele acasă. Ceea îl individualizează în acest demers pe Florin Ungureanu e simbioza reușită între modalitățile graficii, de obicei preponderentă, cu cele două culori predilecte, albul și negrul, și colorismul caracteristic picturii, precum și apelul la auriul foiței de aur, ingredient esențial în creațiile iconice, ce înnobilează cu reflexele sale strălucitoare întinsurile de alb și negru. Compozițional artistul a procedat la juxtapuneri de volume ce se pun contrastant, sau contrapunctic, în valoare, și la sugestii subtile ce ating zăcământul de memorie al privitorului, activându-l să intre în comuniune empatică.

Cu aceste strădanii creatoare fructuoase a ținut artistul Florin Ungureanu să marcheze jubileul de 50 de ani. A expus pe simezele a două galerii, la Muzeul Unirii și la Sala Victoria, fixând vernisajul pe 1 martie, ora 18, adică în ziua și la ceasul venirii sale pe lume. Şi-a conceput expoziția filmic, cu fotograme grăitoare ale unor elemente ale realității ce-au fost borne ale existenței sale. A purces cu alte cuvinte la o reconstituire în registru ironic și autoironic a propriului traiect existențial prin embleme ale testimoniale ale perioadelor succesive ale timpului, ce fost-au și însemne ale trecerii și petrecerii lui prin lume. Întâlnim în tablourile lui Florin Ungureanu bătrâna Dacie 1300, Warburgul și Trabantul est german, dar și Lancia italiană, ori aristocratul automobilelor, lordul acestora, Rolles Roys-ul britanic. Ne bucurăm să descoperim ca într-o poveste siluete familiare, ce fac parte din biografia noastră, Palatul Culturii din Iași, Parlamentul de la Londra, bazilici italiene. Suntem invitați să nu uităm și ceea ce a fost dureros, chiar tragic în istoria umanității, precum rețelele de sârmă ghimpată ce au însângerat continente, ori frângerea lumi în două lagăre de protagoniștii funestei reuniunii de la Ialta. Ţesătura plastică e din fir alb și negru în contururi grațioase și expresive, iluminate de reflexele omniprezentei foițe de aur, ce-i parcă o cutie de rezonanță. Artistul privește în urmă la oră aniversară. Nu o face cu mânie, ci cu humor, duioșie și amărăciune ca de sâmbure de migdală. El ne tălmăcește prin aceste izvodiri ale noului pop art în versiune originală un timp, o jumătate de veac, cu semnificațiile cele mai însemnate în transpuneri simbolice și metaforice prin zugrăvirea emblemelor unor momente ce au reprezentat date memorabile în istorie.

Dar aceasta, cum aveam să constat, e doar una dintre fațetele artistului. Coloristul își continuă râvnitor lucrarea în efortul de dobândire a identității și pe acest tărâm. Tonalităților, cu lucirile lor de ceramică în care dogorăște parcă încă focul cuptorului din lucrările de tinerețe, din care trei se află în colecția fiului nostru Ionuț, în Belgia, Florin Ungureanu le contrapune azi o nouă abordare, în care culoarea e mai densă, pulsând fauvist uneori prin pigmenți acrilici așternuți în mase mai mari, ce se pun în valoare unele pe altele, dând la iveală o metarealitate.

La jubileul de 50 de ani, Florin Ungureanu și-a scris cu inteligență, detașare, fină ironie, biografia, proiectând-o pe marele ecran al lumii. Secvențele alese sunt grăitoare privind spiritul unor epoci și ale omului care le-a străbătut ca ființă creatoare.

Grigore Ilisei este scriitor, critic de artă şi publicist

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Apărarea şi rechizitoriul lui VV. De unde atâta pasiune?

Cosmin PAȘCA

Apărarea şi rechizitoriul lui VV. De unde atâta pasiune?

Rămâne de văzut dacă demiterea lui Voiculescu, întâmplător chiar după anunţata depolitizare a CAS-urilor, va aduce o binemeritată linişte în societate (că în „sistem” cu siguranţă va aduce). În toate cazurile, patima cu care opinia publică s-a raportat la mandatul lui VV, tangentă cu metafizica, ar merita nişte studii sociologice sănătoase.

Filmuletul zilei

opinii

K1 didactic

Codrin Liviu CUȚITARU

K1 didactic

„Ai căpătat contuziile la un meci!” „Oh, nu!” a răspuns Noe. „Nu sunt în faza meciurilor. Învăţ. Aveam însă de predat, la anul I B, portretul lui Ştefan cel Mare, făcut de Grigore Ureche. Am vrut să-i dau culoare marţială, chiar dacă nu lupt încă în ring. Am cerut un voluntar pentru rolul domnitorului. Am precizat că eu voi fi un boier inocent. S-a oferit Mişa Ovinuţ, băietanul creţ din Vaslui. M-a rupt, frate, nu altceva! A interpretat, cred, sintagma degrabă vărsătoriu de sânge nevinovat extrem de literal.”

Datoria publică în contextul crizelor

Alin ANDRIEȘ

Datoria publică în contextul crizelor

Datoria publică a crescut considerabil în ultimele decenii în majoritatea economiilor şi această tendinţă a fost amplificată de actuala criză de sănătate.

La Cristeşti Regiunea din cuvinte a coborât efectiv în stradă

George ŢURCĂNAŞU

La Cristeşti Regiunea din cuvinte a coborât efectiv în stradă

Politicienii Bucureştiului ar trebui să ţină seama de faptul că în faţa lor se află acum o mulţime pentru care discursul reţinut şi pedant nu mai e o opţiune! Aceiaşi politicieni ai centrului ar mai trebui să ţină seama şi de faptul că viteza cu care se propagă ideile regionaliste şi se revizuiesc convingerile personale ale trăitorilor din regiune noastră accelerează. Cu alte cuvinte, dragi politicieni de la centru, regionalismul în Moldova nu (mai) e o fandoseală, aşa cum mulţi dintre voi aţi sperat să fie. Culmea e că şi voi aţi pus umărul la această accelerare, prin preluarea ideilor vehiculate de unii membri ai MDM, IpA8 sau MVA în campaniile electorale mai recente.

pulspulspuls

Traseu bătut în cuie de la Bucureşti pentru Paralexe

Traseu bătut în cuie de la Bucureşti pentru Paralexe

Pentru că, iată, de vreo două zile încoace tot auzim cum se fac şi se desfac scenarii care mai de care despre ce se va întâmpla la vârful filialei liberale de la Iaşi în perioada următoare, am zis că e cazul să vă spunem şi noi ce-am auzit pe ici pe colo. 

Caricatura zilei

Abrogare ordin

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.