anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Un film de Mungiu, din nou favorit la Cannes

GALERIE
Mungiu, rmn, cannes
  • Mungiu, rmn, cannes
- +

 „RMN“, care a avut premiera în acest weekend a primit cronici elogioase în presa internaţională de specialitate. „Mungiu nu a plecat niciodată cu mâinile goale de la Cannes“, aminteşte PremièrUn sat din Transilvania ca laborator exploziv al xenofobiei: cineastul român Cristian Mungiu, în competiţie la Cannes, speră cu „RMN“ să deschidă ochii europenilor despre acest rău care îi roade, scrie AFP. „Sper că oamenii vor înţelege că vorbesc despre ei“, a explicat pentru AFP regizorul, în cursă pentru un al doilea Palme d’Or la 15 ani de la „4 luni, 3 săptămâni, 2 zile“, despre problema avorturilor clandestine. e

Titlul său, „RMN“, face referinţă la acronimul românesc pentru imagistică prin rezonanţă magnetică. Mungiu cercetează dedesubturile xenofobiei, un rău care ar fi metastazat până în acest sat încă împietrit în tradiţii, la marginea Europei. „Sper ca (spectatorii) să nu scape uşor de responsabilităţile lor, că nu vor spune că asta a avut loc într-un spaţiu îndepărtat, sălbatic. Mă tem că nu este cazul“, a continuat cel care a revenit pe Croazetă la şase ani după ce a fost onorat cu premiul pentru regie cu „Bacalaureat“, despre corupţia endemică. 
 
Acţiunea se derulează la câteva zile după Crăciun, într-un sat din Transilvania, microcosmos unde comunităţile au trăit una lângă alta de secole: se vorbeşte română, maghiară sau germană, mărturie a unei istorii lungi şi zbuciumate. Romii au dispărut de acolo, alungaţi de locuitori şi de prejudecăţi. Dar din nou „blestemaţii pământului“ şi-au făcut apariţia, trei din Sri-Lanka, veniţi să lucreze la brutăria din colţ, românii fiind toţi plecaţi să lucreze în Vest. Pe fondul precarităţii, a prejudecăţilor şi tradiţiilor, conflictele între comunităţi vor renaşte, ameninţând să distrugă pacea din această mică comunitate. 
„Prin intermediul micilor evenimente, în mici sate, încerc să vorbesc de natura umană şi de starea lumii de astăzi, şi despre acest sentiment pe care noi îl avem că lucrurile nu merg în direcţia bună“, explică regizorul, care a confirmat că „nu poate fi optimist în privinţa“ viitorului. „Natura umană nu se schimbă aşa... Sunt suficiente 24 de ore pentru a identifica duşmanul şi a elibera instincte animale care sunt în noi. Oameni care sunt vecini sunt capabili să violeze, să tortureze şi să ucidă“, a continuat el. 
 
„Un film impresionant“
 
«Cu RMN, Cristian Mungiu scanează xenofobia ordinară. Regizorul ne prezintă o cronică implacabilă a ravagiilor naţionalismului. Filmul este magistral» scrie încă din primele rânduri şi revista culturală Télérama. «Mungiu, prin toate filmele sale, diagnostichează relele societăţii române de ieri şi de azi. De această dată, în inima R.M.N., sunt naţionalismul şi xenofobia», a scris Le Monde într-o cronică elogioasă. Cotidianul Les Echos salută «un film impresionant, puternic, care vorbeşte nu doar despre România dar şi despre Europa de azi. Cu R.M.N. Mungiu analizează tarele care se abat asupra bătrânului continent: revendicări comunitare exacerbate, teama de o pretinsă «mare înlocuire» a populaţiei locale cu imigranţi veniţi de pe alte continente, criza economică şi mizeria socială care aţâţă teama de celălalt şi rasismul» mai scrie influentul ziar economic din Franţa.
 
Colegul elveţian de la Le Temps este şi mai laudativ. «Mungiu semnează primul mare film al acestei ediţii a Festivalului de la Cannes. Forţa cineastului constă în maniera sa de a arunca o privire implacabilă asupra societăţii. R.M.N. are o estetică impresionantă» notează acelaşi ctidian.
În timp ce cotidianul catolic La Croix salută o «operă magistrală», Première, publicaţie specializată în cinema, ne reaminteşte mai întâi că «Mungiu nu a plecat niciodată cu mâinile goale de la Cannes. Nu vine niciodată degeaba aici. Evident, este imposibil de dat un pronostic cert la acest stadiu al competiţiei. R.M.N. are însă toate atuurile pentru a înregistra o nouă performanţă. Gestul cinematografic este de o limpiditate nebună iar naturalismul şi onirismul dialoghează de minune. Mungiu ne propune un voiaj în inima inumanităţii. Fără cinism de doi bani sau priviri dispreţuitoare asupra personajelor sale. Nu, regizorul doar explorează absurditatea situaţiilor, decriptează zvonurile la baza urii faţă de străini. Planul final este pe atât de maiestos pe cât de propice tuturor interpretărilor. Un final deschis pentru o operă impresionantă» conchide Première, citată de RFI. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Vremurile, ambiţiile neo-imperiale ale Rusiei, guvernele şi noi

Alexandru LĂZESCU

Vremurile, ambiţiile neo-imperiale ale Rusiei, guvernele şi noi

Războiul din Ucraina nu a făcut decât să amplifice crize globale deja existente; în condiţiile unui nou Război Rece, iluziile că mai este posibil modul de viaţă din trecut şi mai pot fi menţinute politicile sociale generoase, deja nesustenabile, trebuie abandonate.

opinii

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Nichita DANILOV

Oglinda fisurată a lui Nicolae Stan

Lumea lui Nicolae Stan se configurează rotindu-se melancolic în jurul pipei din lemn de cireş pe care o fumează agale stând în cerdacul casei parohiale tânărul preot al satului Crăsani, Radu Plămadă, pătruns până dincolo de adâncul sufletului său de ceea ce crede că ar fi menirea sa.

Un top al problemelor sociale din judeţul Iaşi şi din împrejurimile sale

Ciprian IFTIMOAEI

Un top al problemelor sociale din judeţul Iaşi şi din împrejurimile sale

Orice demers ştiinţific, implicit sociologic, începe cu definirea conceptelor, cu o definiţie, pentru ca toată lumea să ştie despre ce vorbim. În cazul ne faţă, trebuie să lămurim ce este o „problemă” şi ce anume o face să fie „socială”. De pildă, consumul de alcool sau droguri poate să fie o problemă individuală sau poate să devină socială la un moment dat. În genere, problema socială este un dezechilibru, o disfuncţie la nivelul societăţii, sau un eveniment care afectează oamenii negativ, despre care există percepţia că poate fi rezolvată prin anumite măsuri din partea statului (strategii, politici, metode, tehnici şi proceduri de intervenţie) şi/sau din partea mediului neguvernamental.

Sportul alb şi Războiul negru

Michael ASTNER

Sportul alb şi Războiul negru

A iscat ceva vâlvă decizia organizatorilor turneului de mare şlem de la Wimbledon, atunci când au decis să nu permită participarea jucătorilor şi jucătoarelor din Rusia şi din Belarus. 

pulspulspuls

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Acţiunea Autobuzul la filiala unui partid din Iaşi: crosul poştaşilor la votarea de azi

Foială mare de câteva zile la poştalionul ieşean, stimaţi telespectatori. Motivul: nu vreo chestiune profesională sau vreun eveniment legat de instituţiune, ci cu totul altceva: faptul că şeful de la Iaşi, un locotenent de-al menajerului de oraş Grămadă, va candida la alegerile pemepiste din filiala judeţeană, alegeri care au loc chiar astăzi. 

Caricatura zilei

Tik Tok Yoga

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.