Chirica: 4 dosare / Alexe: 3 dosare. De ce totuşi cei doi nu au motive de îngrijorare până în ziua alegerilor?
Daca cei doi vor câstiga la viitoarele alegeri locale înca o tura în fruntea insti (...)
citeste totjoi, 28.03.2024
“Din punct de vedere financiar sunt la pământ. Ziua trece, leafa merge. Trebuie să îi plătim, oamenii aştia ce mănâncă?”, ne-a declarat patronul unei firme de transport care are curse în Italia.
Extinderea epidemiei de coronavirus la nivel naţional şi instituirea carantinei în Italia, afectată puternic, a ridicat un val de panică în rândul populaţiei în Iaşi şi i-a lăsat pe întreprinzători în faţa unor întrebări fără răspuns. “Practic, în acest moment, nu ştiu ce se poate face, ţara este paralizată”, ne-a spus Marian Iacomi, patronul firmei Ami Turing, specializată în oferirea de servicii de transport internaţional de persoane şi colete, în special către Italia. “Am fost sunaţi de reprezentanţi ai Ministerului de Transport şi ne-au comunicat că trebuie şi suntem obligaţi să închidem cursele regulate către Italia şi din Italia către România”, a spus Iacomi.
Economiştii atrag atenţia asupra consecinţelor pe termen lung. “Anumite domenii vor fi afectate, impactul va fi pe termen lung şi nu se va recupera uşor. Iaşul, din perspectiva producţiei industriale, din păcate nu stă bine. Din perspectiva furnizorilor de servicii, atât în domeniul IT, cât şi în outsourcing, majoritatea companiilor din Iaşi nu sunt încă afectate direct, dar vor fi atunci când beneficiarii sau cei care solicită aceste servicii vor fi afectaţi”, consideră Alin Andrieş, cadru didactic la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor (FEAA) din Iaşi
“Va fi destul de greu”
Epidemia de coronavirus din Italia a dus la scăderea în medie cu 15% a transportului rutier internaţional de mărfuri de firmele româneşti. De altfel, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să ia măsuri compensatorii financiare şi fiscale pentru transportatorii români ai căror şoferi sunt trimişi spre autoizolare, şi în cazul anulării curselor. În cazul transportului rutier naţional de persoane, numărul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional, scăderea este de aproximativ 100%.
“La transportul de marfă, din cauza zonelor roşii, situaţia este «o nebuloasă». Nu ştii dacă să trimiţi şoferul să încarce la Milano, la Torino, nu ştii dacă să îi dai, să nu îi drumul, iei cursa, nu iei cursa. (...) Plus că sunt foarte multe mărfuri care trebuie să vină către Republica Moldova, iar moldovenii au comunicat să nu vină românii la ei, şi aşa mai departe. (...) Casele de expediţii sună că nu au camioane în Italia, puţini transportatori se hazardează să trimită camioane spre această ţară. Din punct de vedere financiar sunt la pământ. Ziua trece, leafa trece. Trebuie să îi plătim, oamenii aştia ce mănâncă?”, ne-a mărturisit Iacomi.
El crede că situaţia va fi din ce în ce mai urâtă. “Avem marfă de adus de la Sicilia, Napoli, Milano, sunt foarte multe firme inclusiv în Iaşi care aduc bulion, paste, ulei... pe care nu le mai putem livra, avem deja un camion care este sechestrat şi şoferii refuză să plece în cursă”, a adăugat patronul Ami Turing.
El consideră că una dintre soluţii la actuala criză ar fi ca autorităţile să lase marfa să circule, deoarece “marfa nu este purtătoare de coronavirus”. În plus, şoferii stau “doar în cei 4 metri pătraţi”. “Ei nu mănâncă la restaurante, ca să spui că intră în contact cu alte persoane, şoferul român nu îşi permite aşa ceva, când el săracul este plătit cu 60-70 euro pe zi. Va fi destul de greu, şi nu doar pentru noi, cei de la Ami Turing, ci pentru toată lumea. Pentru că o economie puternică trebuie să aibă un transport puternic. Transportul este sângele economiei”, spune Marian Iacomi.
“Toată lumea are de pierdut”
Situaţia nu este strălucită nici în cazul agenţiilor de turism. Mulţi ieşeni şi-au anulat deja excursiile planificate, alţii şi-au luat gândul de a le mai programa.
Bogdan Grădinaru, reprezentantul agenţiei Travis Tourism, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” că le sunt afectate călătoriile din perioada următoare, deocamdată. “Partea de vacanţe în februarie, martie nu este chiar aşa de dezvoltată, sunt vânzări, dar pentru vacanţe la vară.(...) Lumea acum este puţin panicată. Se anulează evenimente, conferinţe, târguri. Călătoriile de business sunt afectate. Noi nu intrăm în panică, evident că nu putem obliga pe nimeni să călătorească. Companiile aeriene oferă anumite facilităţi spre destinaţiile afectate de coronavirus, în sensul că permit anularea, rambursarea biletelor etc. Dar marea problemă este atunci când se anulează evenimente din zone care nu sunt afectate în mod deosebit, iar companiile aeriene nu oferă nicio facilitate. (...) Sunt nişte pierderi, situaţia este complicată. Agenţiile de turism sunt oarecum la mijloc, pentru că dacă banii sunt încasaţi de la clienţi, plătiţi la furnizori, respectiv compania aeriană, hotelieri şi nu îi rambursezi, clientul va fi supărat pe agenţia de turism. Dacă persoana nu a apucat să plătească, iar compania aeriană nu oferă nicio facilitate, atunci agenţia de turism va trebui să achite serviciul respectiv, pentru că altfel îşi pierde dreptul de a emite bilete. Sunt pagube, toată lumea are de pierdut”, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” Bogdan Grădinaru.
Revenire în formă de “V” sau de “U”
Avocatul Florin Bocai consideră că din punct de vedere juridic, atât suspendarea curselor pe Italia, cât şi închiderea şcolilor nu sunt stabilite prin Decret Prezidenţial sau Ordonanţă de Guvern ca “Stare de necesitate” (ca în Italia), pentru a fi caz de forţă majoră şi astfel aplicabile clauzele din contractele civile (de muncă, leasing, credite bancare etc.). “Referitor la contribuţiile către bugetul de stat, plătite de operatorii economici (afectaţi de măsurile recente ale autorităţilor şi de nivelul crescut de alertă în contextul epidemiologic actual), ar trebui iniţiat un proiect de Hotărâre de Guvern care să aibă avizul Ministerului de Finanţe, Transport, Muncii, Justiţiei”, este de părere Florin Bocai.
Potrivit economistului Alin Andrieş, în zona industrială se pune întrebarea dacă impactul va fi “sub formă de V”, în sensul că domeniul este afectat puternic, dar recuperarea va fi rapidă, sau “în formă de U”, adică recuperarea va fi întârziată şi efectul se va resimţi pe o perioadă îndelungată. “Dacă ne referim la servicii, majoritatea analiştilor anticipează un impact “sub formă de L”. Astfel, la serviciile de turism sau tot ce înseamnă restaurante, ele nu îşi vor reveni repede. Atunci când anulezi o vacanţă sau o ieşire în oraş, să iei masa, în perioada următoare nu înseamnă că vei consuma dublu”, a conchis Alin Andrieş.
Cuvinte cheie: + Iasi, curse, Ami Turing, Bogdan Grădinaru, Travis
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Rusia acuză Armenia că încearcă să rupă legăturile cu Moscova
Cât costă kilogramul de miel de Paște: ”Nu-mi pot permite luxul ăsta”
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Rusia a primit un avertisment scris de la SUA înainte de atacul terorist de la Moscova
Cazul fetiţelor încurcate la externarea din maternitatea Ploieşti: ce sancțiune a primit asistenta
Ploieşti: Ce a păţit asistenta care a încurcat doi bebeluşi la externare
În pofida războiului, economia ucraineană a crescut cu 5,3% în 2023
Economia SUA a înregistrat o creştere peste estimări în trimestrul patru din 2023
Boloş: Cel care stă în concediu medical primeşte mai mulţi bani decât atunci când este la serviciu
Manchester City a transferat un fotbalist american de 14 ani
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Modificări: Tramvaiul 6 (Dacia – Târgu Cucu) va circula până în Tătăraşi Nord
Orașul din România de două ori mai mare decât Bucureștiul în care mulţi ieşeni îşi petrec vacanţa
Philipp Plein şi-a părăsit logodnica pentru o ieşeancă. Tânăra din Paşcani e însărcinată
Ministrul Finanţelor, întrebat cât i-a venit factura la curent: 199 lei
Prahova: Bărbat ucis cu un singur pumn după o ceartă pe modul în care a parcat maşina
Dan Şucu anunţă că merge cu galeria Rapidului la meciul cu U. Craiova
Preţul aurului a urcat joi la 327,8351 lei/gram, o nouă valoare record
Nou scandal: Postări cu soldaţi israelieni care se joacă cu lenjeria intimă a femeilor din Gaza
Prefectul Cojocaru acuză conducerea Aeroportului Iaşi de "politizare cu penali"
Conferința ,,BRICS și ordinea economică mondială”, la sediul Academiei Române din Iași
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
Ministrul Energiei explică modul cum va fi aplicată schema de plafonare la gaze şi energie
Noi măsuri în privinţa sistemului electronic RO e-Factura. Ce măsură anunţă Guvernul
Integritatea hibridă a lui Herman von Hebel, preşedintele Comisiei Pre-Vetting din Republica Moldova
STUDIU - Gheaţa polară se topeşte şi modifică rotaţia Pământului: Timpul însuşi este afectat
Grav accident rutier în Dolj, unde două maşini s-au ciocnit, iar una a luat foc
Luis Enrique şi Hansi Flick, pe lista scurtă pentru a-i succede lui Xavi la FC Barcelona
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Putin spune că Rusia nu va ataca NATO, dar că avioanele F-16 date Ucrainei vor fi doborâte
Ucraina afirmă că a doborât peste noapte 26 de drone de atac ruseşti
Beyoncé, vedeta pop de culoare din Texas, îşi lansează primul album country
Grecia: Cele mai ridicate temperaturi pentru luna martie din ultimii douăzeci de ani
Nissan va investi în unitatea de vehicule electrice Ampere a grupului Renault
Dan CONSTANTINMoştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
George ŢURCĂNAŞUDespre discursul regionalist din Moldova (II) |
Bogdan ILIESCUSpărgătoarea de coduri |