Un întreprinzător ieşean trage un semnal de alarmă: “Practic, în acest moment, nu ştiu ce se poate face”
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco

duminica, 25.07.2021

Un întreprinzător ieşean trage un semnal de alarmă: “Practic, în acest moment, nu ştiu ce se poate face”

GALERIE
curse
  • curse
- +

“Din punct de vedere financiar sunt la pământ. Ziua trece, leafa merge. Trebuie să îi plătim, oamenii aştia ce mănâncă?”, ne-a declarat patronul unei firme de transport care are curse în Italia.

Extinderea epidemiei de coronavirus la nivel naţional şi instituirea carantinei în Italia, afectată puternic, a ridicat un val de panică în rândul populaţiei în Iaşi şi i-a lăsat pe întreprinzători în faţa unor întrebări fără răspuns. “Practic, în acest moment, nu ştiu ce se poate face, ţara este paralizată”, ne-a spus Marian Iacomi, patronul firmei Ami Turing, specializată în oferirea de servicii de transport internaţional de persoane şi colete, în special către Italia. “Am fost sunaţi de reprezentanţi ai Ministerului de Transport şi ne-au comunicat că trebuie şi suntem obligaţi să închidem cursele regulate către Italia şi din Italia către România”, a spus Iacomi.

Economiştii atrag atenţia asupra consecinţelor pe termen lung. “Anumite domenii vor fi afectate, impactul va fi pe termen lung şi nu se va recupera uşor. Iaşul, din perspectiva producţiei industriale, din păcate nu stă bine. Din perspectiva furnizorilor de servicii, atât în domeniul IT, cât şi în outsourcing, majoritatea companiilor din Iaşi nu sunt încă afectate direct, dar vor fi atunci când beneficiarii sau cei care solicită aceste servicii vor fi afectaţi”, consideră Alin Andrieş, cadru didactic la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor (FEAA) din Iaşi

“Va fi destul de greu”

Epidemia de coronavirus din Italia a dus la scăderea în medie cu 15% a transportului rutier internaţional de mărfuri de firmele româneşti. De altfel, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să ia măsuri compensatorii financiare şi fiscale pentru transportatorii români ai căror şoferi sunt trimişi spre autoizolare, şi în cazul anulării curselor. În cazul transportului rutier naţional de persoane, numărul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional, scăderea este de aproximativ 100%.

“La transportul de marfă, din cauza zonelor roşii, situaţia este «o nebuloasă». Nu ştii dacă să trimiţi şoferul să încarce la Milano, la Torino, nu ştii dacă să îi dai, să nu îi drumul, iei cursa, nu iei cursa. (...) Plus că sunt foarte multe mărfuri care trebuie să vină către Republica Moldova, iar moldovenii au comunicat să nu vină românii la ei, şi aşa mai departe. (...) Casele de expediţii sună că nu au camioane în Italia, puţini transportatori se hazardează să trimită camioane spre această ţară. Din punct de vedere financiar sunt la pământ. Ziua trece, leafa trece. Trebuie să îi plătim, oamenii aştia ce mănâncă?”, ne-a mărturisit Iacomi.

El crede că situaţia va fi din ce în ce mai urâtă. “Avem marfă de adus de la Sicilia, Napoli, Milano, sunt foarte multe firme inclusiv în Iaşi care aduc bulion, paste, ulei... pe care nu le mai putem livra, avem deja un camion care este sechestrat şi şoferii refuză să plece în cursă”, a adăugat patronul Ami Turing.

El consideră că una dintre soluţii la actuala criză ar fi ca autorităţile să lase marfa să circule, deoarece “marfa nu este purtătoare de coronavirus”. În plus, şoferii stau “doar în cei 4 metri pătraţi”. “Ei nu mănâncă la restaurante, ca să spui că intră în contact cu alte persoane, şoferul român nu îşi permite aşa ceva, când el săracul este plătit cu 60-70 euro pe zi. Va fi destul de greu, şi nu doar pentru noi, cei de la Ami Turing, ci pentru toată lumea. Pentru că o economie puternică trebuie să aibă un transport puternic. Transportul este sângele economiei”, spune Marian Iacomi.

“Toată lumea are de pierdut”

Situaţia nu este strălucită nici în cazul agenţiilor de turism. Mulţi ieşeni şi-au anulat deja excursiile planificate, alţii şi-au luat gândul de a le mai programa.

Bogdan Grădinaru, reprezentantul agenţiei Travis Tourism, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” că le sunt afectate călătoriile din perioada următoare, deocamdată. “Partea de vacanţe în februarie, martie nu este chiar aşa de dezvoltată, sunt vânzări, dar pentru vacanţe la vară.(...) Lumea acum este puţin panicată. Se anulează evenimente, conferinţe, târguri. Călătoriile de business sunt afectate. Noi nu intrăm în panică, evident că nu putem obliga pe nimeni să călătorească. Companiile aeriene oferă anumite facilităţi spre destinaţiile afectate de coronavirus, în sensul că permit anularea, rambursarea biletelor etc. Dar marea problemă este atunci când se anulează evenimente din zone care nu sunt afectate în mod deosebit, iar companiile aeriene nu oferă nicio facilitate. (...) Sunt nişte pierderi, situaţia este complicată. Agenţiile de turism sunt oarecum la mijloc, pentru că dacă banii sunt încasaţi de la clienţi, plătiţi la furnizori, respectiv compania aeriană, hotelieri şi nu îi rambursezi, clientul va fi supărat pe agenţia de turism. Dacă persoana nu a apucat să plătească, iar compania aeriană nu oferă nicio facilitate, atunci agenţia de turism va trebui să achite serviciul respectiv, pentru că altfel îşi pierde dreptul de a emite bilete. Sunt pagube, toată lumea are de pierdut”, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” Bogdan Grădinaru.

Revenire în formă de “V” sau de “U”

Avocatul Florin Bocai consideră că din punct de vedere juridic, atât suspendarea curselor pe Italia, cât şi închiderea şcolilor nu sunt stabilite prin Decret Prezidenţial sau Ordonanţă de Guvern ca “Stare de necesitate” (ca în Italia), pentru a fi caz de forţă majoră şi astfel aplicabile clauzele din contractele civile (de muncă, leasing, credite bancare etc.). “Referitor la contribuţiile către bugetul de stat, plătite de operatorii economici (afectaţi de măsurile recente ale autorităţilor şi de nivelul crescut de alertă în contextul epidemiologic actual), ar trebui iniţiat un proiect de Hotărâre de Guvern care să aibă avizul Ministerului de Finanţe, Transport, Muncii, Justiţiei”, este de părere Florin Bocai.

Potrivit economistului Alin Andrieş, în zona industrială se pune întrebarea dacă impactul va fi “sub formă de V”, în sensul că domeniul este afectat puternic, dar recuperarea va fi rapidă, sau “în formă de U”, adică recuperarea va fi întârziată şi efectul se va resimţi pe o perioadă îndelungată. “Dacă ne referim la servicii, majoritatea analiştilor anticipează un impact “sub formă de L”. Astfel, la serviciile de turism sau tot ce înseamnă restaurante, ele nu îşi vor reveni repede. Atunci când anulezi o vacanţă sau o ieşire în oraş, să iei masa, în perioada următoare nu înseamnă că vei consuma dublu”, a conchis  Alin Andrieş. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Ce mai rămâne din idealurile olimpice

Nicolae GRECU

Ce mai rămâne din idealurile olimpice

O mega-competiţie internaţională cu sportivi aleşi pe sprânceană, pe baza unor calificări la sânge şi în urma căreia cel mai bun trebuie să câştige cel mai mult.

Filmuletul zilei

opinii

Seimeni (XIII). Ucenicia în meşteşugul pescuitului cu undiţa (4)

Eugen MUNTEANU

Seimeni (XIII). Ucenicia în meşteşugul pescuitului cu undiţa (4)

Autorul continuă evocarea unor ani din anotimpul paradisiac al copilăriei şi adolescenţei petrecute pe malurile Dunării.

A fi creştin ieri şi azi

pr. Constantin STURZU

A fi creştin ieri şi azi

În viaţă experimentăm mult şi, cel mai adesea, ne alegem cu un gust amar, cu un gol în suflet. Chiar şi când suntem curioşi să aflăm cât mai multe dintr-un domeniu sau altul, ajungem la concluzia că toată ştiinţa noastră nu valorează, în faţa morţii, nici cât o ceapă degerată. Ba chiar şi când avem curiozitatea de a interacţiona cu anumite persoane, riscăm uneori prin a sfârşi dezamăgiţi.

Libertatea, statul şi politica prudenţei: o pledoarie modestă

Ioan STANOMIR

Libertatea, statul şi politica prudenţei: o pledoarie modestă

Ceea ce criza sanitară a impus, în mod dramatic şi poate ireversibil, este politica fricii. Creşterea fără precedent a controlului statal, invadarea unor teritorii care păreau până atunci de neatins, vocaţia domesticirii cetăţenilor, toate acestea sunt simptomele răului pe care administrarea pandemiei l-a născut în societăţile noastre. Liberul-arbitru şi drepturile constituţionale au fost constant şi agresiv erodate. Frica, iar nu prudenţa, a dominat.

pulspulspuls

Noi tabere la liberali: bam-bam! Iaşul pare acum chiar pe lângă

PULS

Noi tabere la liberali: bam-bam! Iaşul pare acum chiar pe lângă

Când credeau şi liberalii noştri de la Iaşi că măcar pe jumate tot or să fie în tabăra câştigătoare, căci oricum jumatea lui Muraru merge cu Cîţu, iar jumatea lui Alexe se duce cu Orban, hop că dinspre Bucureşti vin veşti care răstoarnă toată calimera de la Iaşi.

Caricatura zilei

Răzbunarea lui Bill

Editia PDF

Bancul zilei

Când ma întâlnesc în parc si vorbesc cu barbati casatoriti, am impresia ca toti traim cu aceeasi femeie! (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.