Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Un întreprinzător ieşean trage un semnal de alarmă: “Practic, în acest moment, nu ştiu ce se poate face”

GALERIE
curse
  • curse
- +

“Din punct de vedere financiar sunt la pământ. Ziua trece, leafa merge. Trebuie să îi plătim, oamenii aştia ce mănâncă?”, ne-a declarat patronul unei firme de transport care are curse în Italia.

Extinderea epidemiei de coronavirus la nivel naţional şi instituirea carantinei în Italia, afectată puternic, a ridicat un val de panică în rândul populaţiei în Iaşi şi i-a lăsat pe întreprinzători în faţa unor întrebări fără răspuns. “Practic, în acest moment, nu ştiu ce se poate face, ţara este paralizată”, ne-a spus Marian Iacomi, patronul firmei Ami Turing, specializată în oferirea de servicii de transport internaţional de persoane şi colete, în special către Italia. “Am fost sunaţi de reprezentanţi ai Ministerului de Transport şi ne-au comunicat că trebuie şi suntem obligaţi să închidem cursele regulate către Italia şi din Italia către România”, a spus Iacomi.

Economiştii atrag atenţia asupra consecinţelor pe termen lung. “Anumite domenii vor fi afectate, impactul va fi pe termen lung şi nu se va recupera uşor. Iaşul, din perspectiva producţiei industriale, din păcate nu stă bine. Din perspectiva furnizorilor de servicii, atât în domeniul IT, cât şi în outsourcing, majoritatea companiilor din Iaşi nu sunt încă afectate direct, dar vor fi atunci când beneficiarii sau cei care solicită aceste servicii vor fi afectaţi”, consideră Alin Andrieş, cadru didactic la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor (FEAA) din Iaşi

“Va fi destul de greu”

Epidemia de coronavirus din Italia a dus la scăderea în medie cu 15% a transportului rutier internaţional de mărfuri de firmele româneşti. De altfel, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului să ia măsuri compensatorii financiare şi fiscale pentru transportatorii români ai căror şoferi sunt trimişi spre autoizolare, şi în cazul anulării curselor. În cazul transportului rutier naţional de persoane, numărul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional, scăderea este de aproximativ 100%.

“La transportul de marfă, din cauza zonelor roşii, situaţia este «o nebuloasă». Nu ştii dacă să trimiţi şoferul să încarce la Milano, la Torino, nu ştii dacă să îi dai, să nu îi drumul, iei cursa, nu iei cursa. (...) Plus că sunt foarte multe mărfuri care trebuie să vină către Republica Moldova, iar moldovenii au comunicat să nu vină românii la ei, şi aşa mai departe. (...) Casele de expediţii sună că nu au camioane în Italia, puţini transportatori se hazardează să trimită camioane spre această ţară. Din punct de vedere financiar sunt la pământ. Ziua trece, leafa trece. Trebuie să îi plătim, oamenii aştia ce mănâncă?”, ne-a mărturisit Iacomi.

El crede că situaţia va fi din ce în ce mai urâtă. “Avem marfă de adus de la Sicilia, Napoli, Milano, sunt foarte multe firme inclusiv în Iaşi care aduc bulion, paste, ulei... pe care nu le mai putem livra, avem deja un camion care este sechestrat şi şoferii refuză să plece în cursă”, a adăugat patronul Ami Turing.

El consideră că una dintre soluţii la actuala criză ar fi ca autorităţile să lase marfa să circule, deoarece “marfa nu este purtătoare de coronavirus”. În plus, şoferii stau “doar în cei 4 metri pătraţi”. “Ei nu mănâncă la restaurante, ca să spui că intră în contact cu alte persoane, şoferul român nu îşi permite aşa ceva, când el săracul este plătit cu 60-70 euro pe zi. Va fi destul de greu, şi nu doar pentru noi, cei de la Ami Turing, ci pentru toată lumea. Pentru că o economie puternică trebuie să aibă un transport puternic. Transportul este sângele economiei”, spune Marian Iacomi.

“Toată lumea are de pierdut”

Situaţia nu este strălucită nici în cazul agenţiilor de turism. Mulţi ieşeni şi-au anulat deja excursiile planificate, alţii şi-au luat gândul de a le mai programa.

Bogdan Grădinaru, reprezentantul agenţiei Travis Tourism, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” că le sunt afectate călătoriile din perioada următoare, deocamdată. “Partea de vacanţe în februarie, martie nu este chiar aşa de dezvoltată, sunt vânzări, dar pentru vacanţe la vară.(...) Lumea acum este puţin panicată. Se anulează evenimente, conferinţe, târguri. Călătoriile de business sunt afectate. Noi nu intrăm în panică, evident că nu putem obliga pe nimeni să călătorească. Companiile aeriene oferă anumite facilităţi spre destinaţiile afectate de coronavirus, în sensul că permit anularea, rambursarea biletelor etc. Dar marea problemă este atunci când se anulează evenimente din zone care nu sunt afectate în mod deosebit, iar companiile aeriene nu oferă nicio facilitate. (...) Sunt nişte pierderi, situaţia este complicată. Agenţiile de turism sunt oarecum la mijloc, pentru că dacă banii sunt încasaţi de la clienţi, plătiţi la furnizori, respectiv compania aeriană, hotelieri şi nu îi rambursezi, clientul va fi supărat pe agenţia de turism. Dacă persoana nu a apucat să plătească, iar compania aeriană nu oferă nicio facilitate, atunci agenţia de turism va trebui să achite serviciul respectiv, pentru că altfel îşi pierde dreptul de a emite bilete. Sunt pagube, toată lumea are de pierdut”, a spus pentru “Ziarul de Iaşi” Bogdan Grădinaru.

Revenire în formă de “V” sau de “U”

Avocatul Florin Bocai consideră că din punct de vedere juridic, atât suspendarea curselor pe Italia, cât şi închiderea şcolilor nu sunt stabilite prin Decret Prezidenţial sau Ordonanţă de Guvern ca “Stare de necesitate” (ca în Italia), pentru a fi caz de forţă majoră şi astfel aplicabile clauzele din contractele civile (de muncă, leasing, credite bancare etc.). “Referitor la contribuţiile către bugetul de stat, plătite de operatorii economici (afectaţi de măsurile recente ale autorităţilor şi de nivelul crescut de alertă în contextul epidemiologic actual), ar trebui iniţiat un proiect de Hotărâre de Guvern care să aibă avizul Ministerului de Finanţe, Transport, Muncii, Justiţiei”, este de părere Florin Bocai.

Potrivit economistului Alin Andrieş, în zona industrială se pune întrebarea dacă impactul va fi “sub formă de V”, în sensul că domeniul este afectat puternic, dar recuperarea va fi rapidă, sau “în formă de U”, adică recuperarea va fi întârziată şi efectul se va resimţi pe o perioadă îndelungată. “Dacă ne referim la servicii, majoritatea analiştilor anticipează un impact “sub formă de L”. Astfel, la serviciile de turism sau tot ce înseamnă restaurante, ele nu îşi vor reveni repede. Atunci când anulezi o vacanţă sau o ieşire în oraş, să iei masa, în perioada următoare nu înseamnă că vei consuma dublu”, a conchis  Alin Andrieş. 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri