duminica, 22.05.2022

Un meteorit la fel de vechi ca sistemul nostru solar a fost descoperit în Algeria

meteorit
  • meteorit

Oamenii de ştiinţă au identificat un meteorit drept cel mai vechi de origine vulcanică, provenit dintr-o protoplanetă apărută în primul milion de ani de la formarea sistemului nostru solar.

A avut nevoie de o lungă călătorie, de la cristalizarea sa acum 4 miliarde şi 565 de milioane de ani, înainte de a ateriza "datorită orbitelor" în sudul algerian acum "cel puţin o sută de ani", potrivit geochimistului Jean-Alix Barrat de la Universitatea din Brest. El a semnat recent un studiu, în Proceedings of the National Academy of Sciences, consacrat obiectului găsit în mai 2020 de vânătorii de meteoriţi într-o zonă din Sahara, de la care a primit numele de Erg Chech 002.

Există oficial 43 de fragmente din acesta, dintre care cele mai importante sunt "groase cât pumnul", a explicat cercetătorul pentru AFP.  Roca, cu aspect verzui când este tăiată şi o suprafaţă destul de brună, este un martor "excepţional" al formării de protoplanete, acei embrioni de planete care au precedat apariţia celor din sistemul nostru solar.

Cititi si: Cele două bucăți de meteorit descoperite în județul Iași au aspect de cer înstelat. Radioactivitate neobișnuită

Erg Chech 002 este un obiect rar în mai multe moduri. Dintre cei 65.000 de meteoriţi repertoriaţi, este unul dintre doar 4.000 caracterizaţi prin „material diferenţiat”, mai elaborat decât cel al altor meteoriţi, deoarece provine dintr-un corp ceresc suficient de mare pentru a fi experimentat activitate tectonică.

Drintre cei 4.000 de meteoriţi, 95% provin din doar doi asteroizi, dar Erg Chech 002 provine din resturile de 5% ale unui asteroid. Cu o compoziţie unică, "este singurul din 65.000 de meteoriţi care este astfel", a spus Jean-Alix Barrat. El este totuşi convins că "astfel de roci erau destul de frecvente chiar la începutul sistemului solar".

Potrivit calculelor co-autorilor studiului, Marc Chaussidon, de la Institutul de Fizică a Globului din Paris, şi Johan Villneuve, cercetător la CNRS de la Universitatea din Lorraine, meteoritul s-a format în primul milion de ani ai sistemului solar.

Generaţia de AUR şi sporturile

Generaţia de AUR şi sporturile

Stimaţi iubitori de fotbal şi sporturi din spaţiul carpato-danubian-pontic, realizăm acum că noi, condeierii, pixarii şi tastatorii în domeniu am greşit în masă în aprecierile noastre.

Creşterea oraşului

arh. Ionel OANCEA

Creşterea oraşului

După reculul din anii postcomunişti, când falimentul industriei ieşene a distrus zeci de mii de locuri de muncă, dezvoltarea Iaşului a fost previzibilă. În fapt este marele pol de atracţie al regiunii Nord-Est şi unul dintre cele mai mari din ţară.

Lumina de la capătul Luminiţei

Lumina de la capătul Luminiţei

Aşa cum ni se relatează în pericopa evanghelică ce se citeşte mâine în bisericile ortodoxe (de la Ioan 4, 5-42), Iisus are un dialog deloc comod cu o femeie ce venise să scoată apă de la o fântână din Samaria, de lângă cetatea Sihar, acolo unde Domnul, ostenit de călătorie, se aşezase în aşteptarea ucenicilor plecaţi să cumpere de mâncare.

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (IV)*

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (IV)*

Articolul se referă pe scurt la apariţia componentei romanice a conştiinţei inaţionale a românilor.

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Cireșe, nu ruble