Un meteorit la fel de vechi ca sistemul nostru solar a fost descoperit în Algeria
agri.shop

meteorit
  • meteorit

Oamenii de ştiinţă au identificat un meteorit drept cel mai vechi de origine vulcanică, provenit dintr-o protoplanetă apărută în primul milion de ani de la formarea sistemului nostru solar.

A avut nevoie de o lungă călătorie, de la cristalizarea sa acum 4 miliarde şi 565 de milioane de ani, înainte de a ateriza "datorită orbitelor" în sudul algerian acum "cel puţin o sută de ani", potrivit geochimistului Jean-Alix Barrat de la Universitatea din Brest. El a semnat recent un studiu, în Proceedings of the National Academy of Sciences, consacrat obiectului găsit în mai 2020 de vânătorii de meteoriţi într-o zonă din Sahara, de la care a primit numele de Erg Chech 002.

Există oficial 43 de fragmente din acesta, dintre care cele mai importante sunt "groase cât pumnul", a explicat cercetătorul pentru AFP.  Roca, cu aspect verzui când este tăiată şi o suprafaţă destul de brună, este un martor "excepţional" al formării de protoplanete, acei embrioni de planete care au precedat apariţia celor din sistemul nostru solar.

Cititi si: Cele două bucăți de meteorit descoperite în județul Iași au aspect de cer înstelat. Radioactivitate neobișnuită

Erg Chech 002 este un obiect rar în mai multe moduri. Dintre cei 65.000 de meteoriţi repertoriaţi, este unul dintre doar 4.000 caracterizaţi prin „material diferenţiat”, mai elaborat decât cel al altor meteoriţi, deoarece provine dintr-un corp ceresc suficient de mare pentru a fi experimentat activitate tectonică.

Drintre cei 4.000 de meteoriţi, 95% provin din doar doi asteroizi, dar Erg Chech 002 provine din resturile de 5% ale unui asteroid. Cu o compoziţie unică, "este singurul din 65.000 de meteoriţi care este astfel", a spus Jean-Alix Barrat. El este totuşi convins că "astfel de roci erau destul de frecvente chiar la începutul sistemului solar".

Potrivit calculelor co-autorilor studiului, Marc Chaussidon, de la Institutul de Fizică a Globului din Paris, şi Johan Villneuve, cercetător la CNRS de la Universitatea din Lorraine, meteoritul s-a format în primul milion de ani ai sistemului solar.

„Câtă populaţie din oraş poate să vorbească cu un robot?”

Cosmin PAȘCA

„Câtă populaţie din oraş poate să vorbească cu un robot?”

De la o vreme, nu există discurs public (de obicei, agramat) în care Chirica să nu folosească în sens peiorativ „progresul” şi „progresiştii”. Iar mesajul său prinde, pentru că cei mai mulţi ieşeni, care au înlocuit relativ de curând căruţa cu maşina, se simt inconfortabili cu traiul într-un oraş la început de secol 21.

Experimentalism

Experimentalism

„Am compulsia irepresibilă a ordinii perfecte, a alinierii simetrice a lucrurilor. Câtă vreme ea, obsesia, mă tulbura strict în zona domestică - pantaloni puşi la dungă, haine încadrate morbid de simetric în şifonier, tablouri aşezate perfect pe pereţi, mobilier rânduit milimetric-infinitezimal, precum soldaţii la paradele militare din Piaţa Roşie moscovită, şi alimente puse în frigider pe categorii şi sub-categorii draconic delimitate -, viaţa mea mai era cum mai era, dar, brusc, nebunia mi-a infectat şi munca de cercetare şi, mai ales, de scris academic.”

Farfuria care nu e niciodată fierbinte - Capcana Facebook (II)

Bogdan ILIESCU

Farfuria care nu e niciodată fierbinte - Capcana Facebook (II)

„The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place./ Cea mai mare problemă în comunicare este iluzia că a avut loc.” George Bernard Shaw

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (ultima parte)

George ŢURCĂNAŞU

Reţeaua urbană a Moldovei între 1774 şi 1859 (ultima parte)

Repertoriul creării inegalităţilor e unul vast, atât timp cât fiecare structură teritorială se găseşte într-o situaţie particulară, dar dincolo de fiecare acţiune luată separat a ingineriei teritoriale la care a fost supusă Moldova, acumularea şi cronicizarea acestora a creat spaţiul marginal de astăzi, arhetipul teritoriilor interstiţiale.

Pod de lemne politice între Iaşi, Suceava şi Neamţ: iaca filiera!

Că tot încă mai avem salate beof prin frigidere unii dintre noi, iacătă ca să vedeţi cum se mai leagă câteodată maioneza asta nu numai în bucătăriile gospodinelor din Iaşi, dar şi prin laboratoarele politichiei de Bahlui sau din judeţele vecine, conectate la Iaşi!

Două măști

Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?