Sediul Colegiului Pedagogic intră anul acesta în şantier
Dupa ani de degradare fara nicio interventie, perioada care a culminat cu evacuarea elevilor – (...)
citeste totmarti, 21.03.2023
Este mare noroc să întâlneşti în tinereţe dascălii potriviţi intereselor, climatului intelectual-temperamental propriu, capabili să îţi deschidă spiritul spre tot ce este mai nou, mai valoros în profesia aleasă.
Antonin Ciolan şi-a găsit norocul în Germania. La Dresda, Leipzig şi Berlin a studiat contrapunct, fugă şi compoziţie cu Felix Draeseke, adept entuziast al concepţiilor componistice marca Richard Wagner, ceea ce i-a marcat toată viaţa, determinându-l să acorde cea mai mare importanţă legilor orchestraţiei, partiturile corifeului de la Bayreuth ajungând deseori pe pupitrul său dirijoral. Continuitatea în însuşirea profundă a muzicii lui Wagner i-a fost prilejuită de renumitul dirijor german Hans von Bülow prin urmaşii săi, importantă sursă de inspiraţie în definirea lui Antonin Ciolan şi ca specialist în interpretarea simfonismului brahmsian. Alt dirijor de dicţionar, Arthur Nikisch, a rezonat cu temperamentul vulcanic, firea volitivă, sensibilitatea ardentă a tânărului muzician român. Atunci s-a constituit fundaţia concepţiei, a stilului dirijoral propriu lui Antonin Ciolan, luminând un binom preţios: minuţiozitatea redării textului din partitură, dinamismul interior, ritmul alert, masivitatea-poezia pasajelor orchestrale, impactul emoţional puternic în secvenţele dramatice, în crearea scenelor lirice de o ingenuitate şi delicateţe emoţionante, luminarea fiecărui solo instrumental fără a transforma vreodată orchestra în simplu acompaniator, modernitatea uimitoare a versiunilor semnate de Antonin Ciolan. Ultima calitate menţionată este cu atât mai preţioasă astăzi, când muzicianul şi melomanul au atâtea posibilităţi de a asculta comparativ aceeaşi lucrare.
Descriind sumar viziunea dirijorală a lui Antonin Ciolan, modul de aplicare a învăţămintelor acumulate în Germania, am schiţat, la rândul meu, două trasee contrastante, în funcţie de ce ar fi putut fi, şi ce a fost. Mult apreciat de Draeseke şi Nikisch, care i-au deschis perspectivele carierei dirijorale de excepţie în Germania, de acolo în toată Europa, după încheierea studiilor, Antonin Ciolan nu a optat nici măcar pentru Bucureşti, ci s-a întors în Iaşul natal. Pentru că a mai avut o calitate - a fost patriot. E adevărat, Primul Război Mondial l-a obligat să îmbrace haina militară, să lupte pe front, unde a scăpat ca prin minune de la moarte, însă nici după încheierea luptelor, nici mai târziu de-a lungul anilor, nu a încercat să se stabilească în capitală. Încrederea în talentul, în ideile, în spiritul de acţiune proprii, vocaţia de organizator l-au convins să rămână în Iaşul natal spre a fonda orchestre, spre a fi profesor la Conservator. Preţuirea, ajutorul lui George Enescu l-au stimulat şi mai mult. Efectele calităţilor sale sunt vizibile dacă studiezi afişele concertelor susţinute în perioada interbelică: lui Antonin Ciolan i se datorează înnoirea obişnuinţelor de audiţie ale publicului ieşean, convins să aprecieze nu numai valsurile, polcile, cadrilurile, cel mult operetele austriece. Antonin Ciolan a impus în sălile de concerte simfoniile de Beethoven, Brahms, Ceaikovski, Dvořák, uverturile de Wagner, paginile orchestrale din operele compozitorilor ruşi.
Migala, eficienţa lucrului cu orchestra, rapiditatea obţinerii rezultatului dorit din punct de vedere tehnic şi muzical-artistic, spectaculozitatea muzicii şlefuite de Antonin Ciolan nu au argumentat doar admiraţia lui George Enescu, ci şi a dirijorilor străini sosiţi în turneu la Iaşi, care şi-au exprimat opiniile superlative în presa de aici. De altfel, dirijorul şi-a extins puterea de iradiere a talentului şi spectaculozităţii artei interpretative în toată Moldova istorică, fiind admirat la Chişinău, Cernăuţi, Bălţi, Soroca, Ismail, Odessa, în unele localităţi împlinindu-şi rolul de înnoitor al vieţii muzicale. La cererea Societăţii simfonice, a Primăriei oraşului, a direcţiunii Societăţii muzicale din Chişinău, Antonin Ciolan a acceptat în 1927 funcţia de director general al Societăţii muzicale. Alt merit al său istoric - a înfiinţat Orchestra filarmonică a Basarabiei, apoi a fost numit inspector general al Fundaţiilor Culturale Regale în domeniul muzicii pentru teritoriile Prut şi Nistru.
Dar, se ştie - mediocrii, impostorii, veleitarii (mai ales cei din partea locului) nu obosesc niciodată în a-şi închipui performanţele personale, denigrându-le pe cele autentice. „Şef de pluton” al celor care nu au încetat să-l conteste pe Antonin Ciolan poate fi considerat Mircea Bîrsan. Bineînţeles, timpul nu i-a confirmat vreo performanţă nici ca dirijor, nici ca profesor (şi la Conservatorul din Bucureşti), nici ca autor de emisiuni radiofonice, nici în domeniul compoziţiei. Totuşi, în perioada interbelică, memoriile trimise Ministerului Învăţământului, „valurile” ridicate în societatea muzicală, în presa ieşeană au ajuns la „performanţe” vremelnice: demiterile lui Antonin Ciolan din funcţii, demisiile sale. Poate că Iaşul era prea mic pentru un om de acţiune, un dirijor, un profesor, un conducător de instituţii muzicale cum a fost Antonin Ciolan. Cu siguranţă, alegerea sa spre a dirija simultan Corul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, corul Bisericii Sf. Spiridon i-a iritat pe mulţi. Dar opţiunea Patriarhului Nicodim al României, care a dispus alcătuirea celor două ansambluri vocale şi din studenţii Academiei de muzică, unde era profesor Antonin Ciolan, spre a se asigura competenţa profesională, a fost respectată.
Un nou „val” l-a înălţat pe neobositul profesor şi dirijor la cotele performanţei, ale recunoaşterii oficiale: în septembrie 1942, cu prilejul inaugurării la Chişinău a Turnului Dezrobirii Basarabiei, el a condus corurile reunite din Chişinău, Bălţi, Soroca, Hotin, Orhei, Cetatea Albă şi Ismail (pe care le-a pregătit separat!). Au fost de faţă Regele Mihai I al României, primul ministru, reprezentanţi ai guvernului, prelaţi din conducerea Bisericii Ortodoxe Române, un public numeros. Sunt informaţii de excepţională valoare istorică pentru cultura muzicală română, pentru cunoaşterea personalităţii lui Antonin Ciolan - informaţii decenii la rând ocultate de cenzură, dar imperios necesare cunoaşterii în momentul de faţă.
Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor
Cuvinte cheie: + Antonin Ciolan, Felix Draeseke, Arthur Nikisch, George Enescu, Mircea Birsan, Turnul Dezrobirii Basarabiei
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Dacă nu-i închideţi pe infractori şi nu le luaţi banii, lăsaţi-ne măcar să râdem de ei
Analiză: Eliminarea care a rupt derby-ul. 11 puncte avans faţă de baraj!
Handbaliştii au mai dres busuiocul. Două victorii în trei zile în ultima divizie
15 ieşeni depistaţi cu tuberculoză în cadrul unor teste aleatorii realizate de DSP
CJ pune la bătaie 300.000 de lei pentru curăţenia pe un an din Casa Pătrată
Demolarea depoului din Dacia va costa 3 milioane de lei şi se va face pe bucăţi, de sus în jos
Proces între Operă şi primul balerin: răsturnare de situaţie la Tribunal
Număr record de proiecte PNRR la Tomeşti. Valoarea totală a acestora: 35 mil. euro
Digital Innovation Zone – o conferinţă interesantă, joi, la Centrul de evenimente “Agora”
Pandemia nu s-a încheiat: mai multe cazuri de Covid la copii. Ce trebuie făcut, care sunt simptomele
El este Ionuț, tânărul care se află de în comă, după ce a ajuns la spital cu o durere de măsea
A murit Luminiţa Grădinariu, una dintre cele mai iubite profesoare de la Colegiul “Mihai Eminescu”
Tupeul fără margini al lui Chirica în fața disperării elevilor de la Colegiul „Vasile Lupu“! (P)
Colocviu Național de Muzicologie - Ediția XXV, 24-25 Martie 2023
Ce accesorii să utilizăm pentru protecție și dezinfectare (P)
Ce se cere pe piaţa muncii: profesii, experienţă, competenţe?
Cresc blocuri pe locul fostei fabrici Nicolina. Va fi mutată piaţa? Planurile lui Constantin Duluţe
FOTBAL: Succes meritat, aşteptat, la Galaţi, promovarea e din ce în ce mai aproape (VIDEO)
Cum a apărut criza bancară din America şi cum ne-ar putea afecta
Mihailo Podoliak după vizita lui Putin la Mariupol: Criminalul revine întotdeauna la locul crimei
Românii cer tot mai mult locuri de muncă remote, dar oferta este în scădere
Cum motivează Vladimir Putin lansarea războiului din Ucraina în 2022 şi nu în 2014
Ce spune românca Romina Gingaşu, căsătorită cu patronul Ferrari, despre Ion Ţiriac
Delvine Meringor (CSA Steaua), locul al treilea la maratonul de la Barcelona, cu barem olimpic
Australia nu a promis ”sub nicio formă” că va ajuta SUA să apere Taiwanul
Un bărbat din Florida care a răspuns la o bătaie la uşă a fost muşcat de un aligator
Importurile de gaze au scăzut cu peste 85%, în ianuarie 2023. Producţia a crescut cu 7,5%
Un bărbat şi-a pierdut viaţa după ce a fost strivit de un utilaj într-o fabrică din Corbu
Ciolacu şi Clotilde Armand, contre pe Facebook pe tema curăţeniei din Sectorul 1. Cine are dreptate?
Florentino Perez nu va asista la El Clasico, din cauza scandalului de corupţie de la FC Barcelona
O femeie de 86 de ani a murit arsă de vie după ce casa în care locuia a luat foc
Edi Iordănescu: Această campanie trebuie să fie una de calificare, nu de scuze
Cosmin PAȘCADacă nu-i închideţi pe infractori şi nu le luaţi banii, lăsaţi-ne măcar să râdem de ei |
Briscan ZARAInevitabilul scandal |
Cristina DANILOVSoacra cu o singură noră |
Mihai DORINPe urmele incaşilor (II) |
Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.