anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM

sambata, 21.05.2022

Un nou pod peste Siret pe drumul din Iași spre Tecuci prin Bârlad

GALERIE
pod siret
  • pod siret
- +

Un nou pod peste Siret și peste calea ferată va fi construit pe drumul european E581 / DN24 Tișița - Tecuci - Bârlad - Vaslui - Crasna - Iași, în comuna Cosmești, județul Galați, la pachet cu circa 5,6 km de drum nou care să acționeze ca o variantă de ocolire a localității Cosmești. Compania de Drumuri tocmai a semnat contractul de execuție pe circa 113 milioane de lei și cu un termen contractual de 24 de luni.
 

Mai întâi a fost un pod de lemn, pe care apele umflate ale Siretului l-au măturat. Apoi, podul proiectat şi construit de inginerul gălăţean Anghel Saligny a fost dinamitat de armata română, în timpul Primului Război Mondial, pentru a împiedica trecerea peste Siret a trupelor germane. Au urmat un pod "provizoriu" şi podul de astăzi, şubrezit, care, după reparaţii, ar urma să rămână funcţional doar pentru trenuri. Aceasta ar fi, pe scurt, istoria podurilor ridicate peste Siret, în comuna gălăţeană Cosmeşti. Aici va fi construit, cu bani europeni, un pod nou, pentru care Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a găsit deja proiectant şi constructor. Este vorba despre asocierea Operes - Cosedil Spa, care a depus singura ofertă în cadrul licitaţiei organizate şi a fost declarată câştigătoare a contractului, cu preţul de 112.987.773 de lei fără TVA.

"Podul nou de la Cosmeşti, peste Siret, pe DN 24, km 7+620" reprezintă unul dintre obiectivele de investiţii pentru care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA (CNAIR) a elaborat şi depus, în august 2020, aplicația de finanțare nerambursabilă prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020. În martie 2021, CNAIR a anunţat că asocierea Operes - CosedilL Spa va proiecta şi construi noul pod.

Toate bune şi frumoase, numai că localnicilor din Cosmeşti li se vorbeşte despre viitorul pod peste Siret încă din decembrie 2012, când la Căminul Cultural al comunei a avut loc o dezbatere publică pe acest subiect. Indicatorii tehnico-economici ai investiţiei au fost stabiliţi prin Hotărâre de Guvern în septembrie 2013. Şi, tot atunci, s-a aprobat şi declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată aflate pe amplasamentul viitorului pod. Deşi au trecut opt ani de atunci, sumele aferente despăgubirilor nu au fost consemnate, deci nu a putut fi emisă decizia de expropriere. Iar acum este nevoie de suplimentarea sumei iniţiale, prevăzută ca justă despăgubire. Istoria recentă a podului promis este depăşită, însă, de uimitoarele poveşti ale podurilor care au precedat construcţia de astăzi de la Cosmeşti. Merită să le aflaţi!

Podul de lemn s-a dărâmat

"Construcția cu cea mai mare valoare istorică în comuna Cosmești este podul de fier de cale ferată de peste Siret, din dreptul satului Cosmești", spune Marius Mitrof, consilier în cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi.

Potrivit acestuia, primul pod de cale ferată de la Cosmeşti, construit între 15 februarie 1869 și 13 decembrie 1870, a fost realizat din lemn, fiind inaugurat la 1 decembrie 1871. Ridicat la sud de actualul pod, avea zece picioare, dintre care două la capete și opt în albia Siretului, dispuse la 45 de metri unul de altul, pe o distanţă de 400 de metri.

"Podul, construit prea jos față de nivelul apei, a fost afectat de inundaţiile din vara anului 1871, astfel că a trebuit să fie refăcut, linia ferată redeschizându-se oficial la 13 septembrie 1872. Din păcate, din cauza umflării apelor Siretului în mai multe rânduri, a aluviunilor și lemnelor aduse de ape, care au zdruncinat rezistenţa podului, acesta a cedat și după 15 ani de la inaugurare a devenit inutilizabil, fiind necesară construirea unui alt pod", spune reprezentantul Direcţiei pentru Cultură.

Mai mult, pe viata-libera

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Generaţia de AUR şi sporturile

Nicolae GRECU

Generaţia de AUR şi sporturile

Stimaţi iubitori de fotbal şi sporturi din spaţiul carpato-danubian-pontic, realizăm acum că noi, condeierii, pixarii şi tastatorii în domeniu am greşit în masă în aprecierile noastre.

opinii

Creşterea oraşului

arh. Ionel OANCEA

Creşterea oraşului

După reculul din anii postcomunişti, când falimentul industriei ieşene a distrus zeci de mii de locuri de muncă, dezvoltarea Iaşului a fost previzibilă. În fapt este marele pol de atracţie al regiunii Nord-Est şi unul dintre cele mai mari din ţară.

Lumina de la capătul Luminiţei

pr. Constantin STURZU

Lumina de la capătul Luminiţei

Aşa cum ni se relatează în pericopa evanghelică ce se citeşte mâine în bisericile ortodoxe (de la Ioan 4, 5-42), Iisus are un dialog deloc comod cu o femeie ce venise să scoată apă de la o fântână din Samaria, de lângă cetatea Sihar, acolo unde Domnul, ostenit de călătorie, se aşezase în aşteptarea ucenicilor plecaţi să cumpere de mâncare.

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (IV)*

Eugen MUNTEANU

Identitate personală, identitate etnică, identitate naţională (IV)*

Articolul se referă pe scurt la apariţia componentei romanice a conştiinţei inaţionale a românilor.

pulspulspuls

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.