Un plan şoc: rondul din Podu Roş, desfiinţat. Reorganizare totală a circulației
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
Oala cu Gust
anunturi

Un plan şoc: rondul din Podu Roş, desfiinţat. Reorganizare totală a circulației

GALERIE
rond_podu-ros
  • rond_podu-ros
- +
Exasperată se pare de reacţiile tot mai vehemente ale opiniei publice, Primăria ia în calcul inclusiv soluţii radicale în încercarea de a îmbunătăţi traficul de pe traseul capăt CUG - Podu Roş. Ideea pe care se merge: „Noi suntem din Iaşi. Asta înseamnă că eu trebuie să îi favorizez pe cei din Iaşi, nu pe cei din comunele adiacente, unde primarii dau autorizaţii de construcţie fără să se preocupe de alte aspecte“. Prima măsură, care pare acum iminentă, este introducerea unei benzi unice pentru transportul în comun pe tot traseul, delimitată cu popici. Se ia în calcul totodată interzicerea virajului la stânga pe această direcţie de mers în majoritatea intersecţiilor, peste tot acolo unde este posibil. Fostul viceprimar Radu Botez, membru în Comisia de circulaţie de la nivelul Primăriei, a prezentat ieri pe larg pentru „Ziarul de Iaşi“ care sunt în prezent planurile şi ce soluţii se întrevăd pentru fluidizarea traficului. Una dintre măsurile radicale analizate este eliminarea sensul giratoriu din Podu Roş. Practic, e vorba de transformarea nodului într-o intersecţie oarecum normală, iar pe termen scurt se vrea impunerea „Obligatoriu dreapta“ pentru toţi cei care vin de pe bulevardele Socola şi Ţuţora. Practic, interzicerea virajului la stânga în rond, spre Nicolina sau mai departe spre Socola, sau intrarea spre Cantemir pe Şoseaua Naţională, pentru toţi cei care intră în rondul actual de pe Socola sau Ţuţora.

Comisia de circulaţie de la nivelul Primăriei Iaşi s-a reunit din nou în cursul zilei de ieri, pentru a discuta problemele din traficul ieşean, principalele aspecte discutate fiind legate de ruta capăt CUG - Podu Roş.

Fostul viceprimar Radu Botez, membru în Comisa de circulaţie din cadrul Primăriei, a prezent pe larg care sunt planurile pentru fluidizarea traficului, care sunt soluţiile pe termen scurt şi ce se are în vedere pe termen mediu. „Un aspect care va fi, sper eu, general valabil: noi avem Consiliul local al Iaşului, Comisia de circulaţie este a Iaşului, şi noi suntem cei din Iaşi. Asta înseamnă că eu trebuie să îi favorizez pe cei din Iaşi din punct de vedere al traficului, şi nu pe cei din comunele adiacente, unde primarii respectivi dau autorizaţii de construcţie, dar nu se preocupă de şcoli, de grădiniţe sau de toate aceste elemente“, a punctat Radu Botez.

Piloni pentru banda unică. Viraj la stânga interzis

În cursul zilei de ieri, în cadrul Comisiei de circulaţie s-au discutat mai multe propuneri cu privire la fluidizarea traficului, doar reprezentanţii Poliţiei venind, potrivit lui Radu Botez, cu aproximativ 18 propuneri. „Reprezen­tan­ţii Poliţiei au venit cu vreo 18 propuneri, printre care şi această bandă unică, pe care o doreşte şi Primăria. Şi am stabilit că facem bandă unică de la capăt CUG şi până în Podu Roş, urmând să reanalizăm, sau să analizăm toate intersecţiile de pe această rută, în sensul în care, acolo unde se poate, să interzicem virajul la stânga“, precizează Radu Botez.

Mai exact, acolo unde este posibil, să nu se mai creeze o bandă de stocare pentru cei care vin din capăt CUG şi doresc să vireze la stânga pentru o străduţă sau alta. Astfel, cei care doresc să facă o astfel de manevră să fie nevoiţi mai întâi să vireze la dreapta, şi apoi de două ori la stânga sau dreapta, după caz, şi să vină în intersecţie perpendicular cu şoseaua Nicolina, la semafoare. „Încercăm să nu avem bandă de stocare pentru virajul la stânga, sau să avem cât mai puţine, pe şoseaua Nicolina“, explică Radu Botez.

Deocamdată, se doreşte mai întâi introducerea benzii unice, cu introducerea de piloni pe toată ruta capăt CUG - Podu Roş, iar mai apoi să se analizeze şi aspectele legate de interzicerea virajului la stânga pentru fiecare intersecţie în parte. „Nu este simplu să analizăm. Folosim şi un program informatic, făcând şi un fel de animaţie, pentru a vedea exact ce se întâmplă“, explică Botez.

Când vom avea banda unică şi cine va avea voie pe ea

Întrebat când ar putea fi efectiv introdusă banda unică capăt CUG - Podu Roş, Radu Botez a menţionat că nu poate oferi acum o dată exactă. „Noi vom avea prima dată toate semnăturile, după care nu am idee în cât timp o vor pune în aplicare. Vor fi introduşi piloni pe tot traseul, pentru că fără piloni nu funcţionează nicăieri. Este bandă unică şi în Tudor, şi peste tot nu respectă nimeni prevederile. Toţi ar vrea, dar nu respectă“, explică Botez.

Fostul viceprimar explică faptul că vor fi realizate modificări şi în ceea ce priveşte intrarea în oraş în capăt CUG. Mai exact, potrivit lui Radu Botez, cei care vin din Lunca Cetăţuii şi care intră la acest moment în Iaşi pe două benzi, pentru că a treia e ocupată de tirurile de la Vamă, vor mai avea la dispoziţie doar una, iar pe cea de-a doua se va intra la dreapta spre o parcare gratuită şi păzită, oferind astfel posibilitatea de a lua mai apoi spre oraş tramvaiul. „Eu doresc acest lucru de patru ani, iar acum se pare că toată lumea înţelege acest lucru. Dacă punem acest lucru în practică, sigur cei din afara Iaşului o să vină ori cu trenul urban, dacă reuşim să-l facem atractiv, ori îşi vor lăsa maşina şi vor lua tramvaiul“.

În acest sens s-au discutat şi problemele legate de capacitatea de transport cu tramvaiul, soluţia fiind introducerea de tramvaie de mare capacitate la orele de vârf şi pe rutele aglomerate. „Să nu existe cineva să zică că a stat înghesuit în tramvai sau că nu a venit tramvaiul. Vor exista tramvaie suficiente în aceste zone“, dă asigurări Botez.

Pe lângă tramvaie, pe banda unică vor avea însă acces şi taxiurile, la fel ca în ţările europene. Totuşi, în prezent nu se ştie dacă vor avea acces pe această bandă şi cei înscripţionaţi cu Bolt sau Uber. „Lucrurile aici sunt încă destul de neclare în România, legislaţia este neclară. Nu spune nici că poţi să le dai voie, dar nici să le interzici. Este totul undeva la mijloc“, afirmă Radu Botez.

Cum se poate face eliminarea giratoriului din Podu Roş

Comisia de circulaţie din cadrul Primăriei Iaşi este de părere că principala problemă în prezent este cea din intersecţia Podu Roş, şi în prezent sunt analizate soluţii cu privire la sensul giratoriu de aici.

Potrivit lui Radu Botez, soluţia cea mai bună ar fi eliminarea completă a sensului giratoriu şi a rondului, şi transformarea în intersecţie normală, chiar dacă mai complexă, dar reglementată. „O propunere pe care ar trebui să o punem în practică, noi discutând-o în Comisia de circulaţie, şi toată lumea a fost de acord, pentru a creşte fluenţa traficului din direcţia Nicolina înspre oraş, problema noastră numărul 1 este Podu Roş, rondul de acolo. Soluţia de bază ar fi să renunţăm la rond şi să facem o intersecţie normală. Nefiind un rond sau sens giratoriu, putem să creştem viteza de tranzitare a unei intersecţii. Nu mai stai să intri unul câte unul, ci poţi traversa intersecţia cu 50 km la oră. Soluţia acolo este să scăpăm de rond, dar nu putem pune acest lucru imediat în practică, pentru că nu-i simplu deloc. Iar atunci o soluţie, pe care am discutat-o şi am avizat-o cumva, este să nu mai permitem celor care vin de pe bulevardul Ţuţora sau de pe bulevardul Socola, adică dinspre Bucium sau din partea cealaltă, dinspre Tomeşti/Zona Industrială, să intre în rond şi să meargă spre Nicolina sau spre Cantemir. Prin urmare, rondul să nu mai fie rond, să nu se mai poată învârti maşinile în rond, să nu mai poată face virajul la stânga“, explică Radu Botez.

El a mai afirmat că, în urma analizării traficului de acolo, s-a ajuns la concluzia că se pierd foarte multe secunde în trafic în urma unor astfel de viraje.

Câteva intersecţii mari din oraş vor fi „redesenate“

Pe lângă aspectele legate de cea mai presantă problemă în prezent, cea de pe ruta capăt CUG - Podu Roş, la nivelul Comisiei de circulaţie s-au ridicat şi problemele din alte intersecţii din Iaşi. Astfel, se iau în calcul modificări în zona Gării, dar şi în zona Moara de Foc sau bulevardul Independenţei. „Au existat mai multe discuţii şi s-au analizat mai multe aspecte. Vom redesena intersecţia de la Gară, vom redesena pe Independenţei, Moara de Foc. Cel care era cumva responsabil, Răzvan Cazuc, a plecat din Primărie, şi acum trebuie să o luăm de la capăt“, explică Botez.

Legislaţia, „băţul“ din roţile din trafic

Radu Botez afirmă că sunt o serie de neclarităţi care trebuie soluţionate în privinţa celor care au voie sau nu pe banda unică. Mai exact, potrivit fostului viceprimar, s-a discutat posibilitatea permiterii pe această bandă şi maşinilor cu mai mult de patru persoane în interior. „Un alt lucru pe care l-am discutat, dar este imposibil de aplicat, un lucru care funcţionează foarte bine şi de foarte mulţi ani în multe ţări vestice şi nordice, pe banda unică să poată circula şi autoturismele care au cel puţin patru persoane în interior. Doar că în România acest lucru este imposibil. Doar dacă montăm, cum au ei, camere care sesizează acest lucru şi trimit automat amenzi dacă nu se respectă această regulă. La noi nu există legislaţie care să ne permită asta. Minusul cel mai mare la tot blocajul acesta este dat de legislaţie“, explică Botez.

Fostul viceprimar explică faptul că este nevoie de o legislaţie care să descurajeze şi un număr mare de maşini pentru fiecare familie, la fel ca în Vest... „În Vest, impozitul la maşini este în progresie geometrică într-o familie. La prima maşină plăteşti un leu, la a doua doi, la a treia plăteşti patru. La noi au maşină şi părinţii, şi copilul, şi bunica“, afirmă Botez.

Tot legat de sistemul de impozitare, Botez arată că este nevoie de schimbări în privinţa emisiei de carbon. „La început, în Vest a fost pe bază de euro, acum efectiv pe ce arată aparatul la RAR. Dar la noi şi pe bază de Euro ar fi bun; la noi, sistemul de impozitare este pe bază de cilindree, într-o creştere exponenţială spre cilindreea mai mare. O prostie. Dincolo este invers. Pentru că spune că dacă ăla e prost să aibă motor de 4.000 el plăteşte accize, cauciucuri mai scumpe, piese mai scumpe, lasă-l să cumpere, pentru că îmi merge mie economia. La ei este invers faţă de la noi cu impozitarea. Legislaţia este problema. Toţi ăştia care sunt parlamentari pur şi simplu freacă menta în loc să vadă cum este în altă parte, să gândească cum e la noi“, concluzionează Botez.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Armistiţiu ca să ce?

Cosmin PAȘCA

Armistiţiu ca să ce?

Propunerea unui armistiţiu este un semn de disperare din partea PNL. Un indiciu în plus că Iohannis şi Cîţu au aruncat ţara într-o criză politică fără să aibă un plan B, că baronii liberali joacă de două luni la cacealma, improvizează soluţii ca să câştige timp şi să se agaţe de putere.

Filmuletul zilei

opinii

O poveste (nebună) victoriană

Codrin Liviu CUȚITARU

O poveste (nebună) victoriană

Scriitorii sunt, din ce în ce mai mult, „regizorii” unor filme cu intrigi şocante, derulate, dinamic, în imagini pe hârtie, imagini creionate prin complicitate cu abilităţile onirice ale „consumatorului”, adică ale cititorului însuşi. Intervalul epic a ajuns spaţiul de desfăşurare a unor blitzkrieg-uri devastatoare cu imaginaţia celui de dincolo de fila cărţii.

Arta surâsului

Nicolae TURTUREANU

Arta surâsului

Această încercare de portret, săvârşită de mine în urmă cu cinci ani, şi reluată aici şi-acum, s-a vrut o punere în lumină a Vioricăi S. Constantinescu (27 mai 1943 - 22 oct. 2021). Pentru că Viorica însăşi emana lumină. Asta nu-i o metaforă (răsuflată), ci chiar modul de-a fi al unei fiinţe empatice, solare, exclamative şi interogative cât să nu tulbure „corola de minuni a lumii” celuilalt. A acceptat spontan să colaboreze la „Cronica veche”, bucurându-ne paginile cu traducţiuni şi comentarii „din lumi ce vorbeau în versuri”. Într-o vară şi într-o doară, mi-a spus (telefonic) că are o casă cu grădină, la Agapia, se duce să se odihnească în raiul acela. Îmi place să cred că-i tot acolo.

Instabilitatea politică şi performanţa economică

Alin ANDRIEȘ

Instabilitatea politică şi performanţa economică

Instabilitatea politică este considerată de economişti un factor care afectează negativ economia. Instabilitatea politică este definită în studiile economice ca fiind probabilitatea ca un guvern să fie demis şi înlocuit cu un alt guvern din cauza conflictelor sau a competiţiei vehemente dintre diferiţi politicieni sau partide politice.

pulspulspuls

Tot despre mâini înfinpe-n gât la partidoi: ce are nea Măricel şi n-are nea Vasile?

Tot despre mâini înfinpe-n gât la partidoi: ce are nea Măricel şi n-are nea Vasile?

Stăteam aseară la filosofat câte-n lună şi-n stele cu amicul Archibald Tănase, om cu doftorat magna cu lăute în sforăraie politică de Bahlui, iar la un moment dat, de la Prolegomenele lui Kant şi Zarathustra lui Nietzsche, am început a analiza, în context, şi oareşce psihologie socială legată de feţele unora sau altora de prin politichia locală. 

Caricatura zilei

Mall

Editia PDF

Bancul zilei

Cercetatorii ardeleni au descoperit ca oricâta mâncare le-ai da musafirilor, tot se îmbata.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Ar trebui închise școlile dacă se trece de 6 la mie?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.