anunturi
grandchef
mineralia
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

GALERIE
autostrada, moldova
  • autostrada, moldova
- +

A se observa formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.

 

„Am pus căruţa înaintea boilor. Mai întâi trebuie să vrei să mergi la Iaşi. Abia apoi te gândeşti cum ajungi la Iaşi. Noi pur şi simplu vrem şosea până la Iaşi. După aia ne întrebăm ce facem la Iaşi. Autostrada a devenit obiectiv în sine. Oriunde în altă parte, autostrada este doar un instrument. Este un mijloc ca eu să ajung undeva. Dar ne putem deplasa în mai multe feluri, uite, trenul este şi mai sigur. Mai greu de crezut că se ciocnesc trenurile, aşa cum se ciocnesc maşinile. Ar fi frumos ca românul să urle că vrea autostradă ca să meargă la Iaşi, la o piesă la Teatrul Naţional de acolo. Dacă ar există o presiune de acest gen, ar fi extraordinar. În afară de Sfânta Parascheva, singura care ne scoate pe ideea că avem nevoie să deplasăm populaţii mari în teritoriu, în rest, presiunea este relativ mică”, a declarat în weekend Alfred Bulai, la dcnews.ro.
 
În esenţă, ne explică sociologul, la Iaşi e plictiseală mare, trebuie să-ţi lipsească o doagă să tragi o fugă până acolo. Ca urmare, oraşul/judeţul nu are (ne)voie de infrastructură rutieră pentru că nu e suficient de atractiv. Ideea autostrăzilor spre Moldova a devenit o obsesie naţională, când rezolvarea e mult mai simplă: „ciudaţii” care au drum încolo să se urce în tren.
 
Nu insistăm prea mult pe discuţia dacă ai sau nu ce face la Iaşi. S-au scris în ultimii ani sute de articole pe acest subiect, probabil fără ecou la SNSPA Bucureşti. În esenţă, Iaşul este surprinzător de ofertant şi dinamic pentru cei care-i calcă rar pragul, mult sub potenţial pentru cei familiarizaţi cu el, pentru că îl compară, pe bună dreptate, cu oraşe similare din Europa.
 
Până la un punct, nu ar trebui să facem caz din opinia lui Alfred Bulai. Şi un profesor universitar are dreptul uneori să fie ignorat sau să-şi exprime diverse antipatii. Problema e că domnul Bulai a fost timp de trei ani şeful Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale. Între 2006 şi 2009, când economia „duduia” şi premierul Tăriceanu arunca miliarde în stânga şi dreapta, domnul Bulai îl consilia cum să cheltuiască „vizionar” banii. Acum înţelegem de ce Iaşul a trebuit să se mulţumească atunci cu o singură bretea la şoseaua de centură şi aia în regim de uliţă. „Nu ai ce face la Iaşi, cu atât mai puţin de jur împrejur. Vor să înconjoare oraşul, să ia trenul.”
 
Pentru omul care a schiţat direcţiile strategice ale Guvernului, scopul principal al autostrăzilor este să satisfacă traficul de loisir. Dezvoltarea economică e un moft, mai nou o „obsesie”. Guvernul trebuie să construiască autostradă de la Bucureşti spre mare (bifat), spre Viena (aproape bifat) şi neapărat până în Poiana Braşov. Dacă românul (a se citi bucureşeanul) vrea să meargă la schi, e păcat de Dumnezeu să-l înghesui în tren, ca pe sărăntocii din Elveţia şi Austria. Dacă omul de afaceri din Iaşi vrea să-şi vândă marfa prin sud sau vest, să şi-o urce în marfar, iar dacă nu se poate să accepte spăşit falimentul. A se observa şi formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.
 
Interesant, de asemenea, cum un profesor de la SNSPA, o universitate de felul ei mai socialistă, nu observă dezechilibrul major în alocarea pe regiuni a fondurilor pentru infrastructura mare. Din cei 960 de kilometri de autostradă care străbat România, în toată regiunea Moldovei s-au construit doar 16, lângă Bacău. La o adică, şi dacă tot nord-estul ţării ar fi fost încă populat de triburi, „inima” ţi-ar fi spus că e o discrepanţă a investiţiilor publice strigătoare la cer. Unde mai pui că „triburile” plătesc şi ele taxe.
 
Dacă un dascăl care conduce lucrări de doctorat la cea mai reputată universitate de administraţie publică din România înţelege atât de primitiv scopul unei autostrăzi, putem doar să ne imaginâm ce gândesc amantele, nepoţii şi, în general, toată clientela analfabetă aciuată prin Guvern, responsabilă de politici publice.
 
PS. Când drumurile îl vor trimite la Iaşi, ar fi indicat ca domnul Bulai să aleagă trenul. Să nu uite că „pe şosele se ciocnesc maşinile” (pe autostrăzi mai puţin, dar vezi bine, nu-s necesare).
 
Text apărut în secțiunea EDITORIAL a Ziarului de Iași

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

De ţinut minte

Cătălin ONOFREI

De ţinut minte

Cele cinci mari trădări ale liberalilor.

opinii

Cine mai vrea să fie liber

Briscan ZARA

Cine mai vrea să fie liber

Nu mai există compatibilitate de idei şi credinţe nicăieri. E doar un curent general oficial, impus şi încurajat permanent de stat, la nivel de politică naţională, iar pe acela se merge într-un sens prin propagandă continuă. Se numeşte corectitudine politică. Nu poate fi definit de nimeni prin nimic, de aceea oricine poate face teoretic orice, dar poate fi şi tras la răspundere pentru orice, dacă situaţia o cere.

Curcubeul deasupra unei lumi intolerante

Cristina DANILOV

Curcubeul deasupra unei lumi intolerante

Fiecare dintre noi a avut o experienţă în care s-a simţit deplasat, o situaţie în care s-a simţit ruşinat sau inconfortabil doar pentru că a fost sau a făcut ceva diferit faţă de ceilalţi. Oamenii sunt experţi în a identifica aceste situaţii şi a face glume pe seama lor, uneori, din nefericire, excesiv.

Uzul raţiunii

Nichita DANILOV

Uzul raţiunii

Un popor fără un lider care să-i apere demnitatea şi interesele tinde să devină o mulţime nulă. Oare mai e nevoie să mai spun că spre asta alunecă zi de zi, ceas de ceas, România zilelor noastre?! Căci azi, noi, cei care am trăit în comunism, vedem cum idealurile în care am crezut sunt călcate unul după altul în picioare.

pulspulspuls

Pregătiri de puci la partidoiul ieşean: cine e organizatorul şi cine, vizatul?

Pregătiri de puci la partidoiul ieşean: cine e organizatorul şi cine, vizatul?

Un uichend agitat tare s-a încheiat ieri la partidoiul ieşean, stimaţi telespectatori. Ceva ce nu s-a prea văzut din stradă, că la discreţie lumea de la partidoi e campioană zonală, dar care cică a lăsat urme grele prin multe berouri, dacă nu cumva chiar şi cicatrici pe unele obrazuri mai puţin tăbăcite. 

Caricatura zilei

Retragere din Insula Serpilor

Editia PDF

Bancul zilei

Doctorul, panicat de o spargere de teava, suna repede instalatorul: -Hai, te rog, urgent, toata pivnita e inundata din cauza un (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.