Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Un reputat profesor ieşean pune degetul pe “rana” învăţământului românesc

GALERIE
cucos
  • cucos
- +

La început de an şcolar, prof.dr. Constantin Cucoş, directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universităţii „Al.I. Cuza“, vorbeşte despre problemele învăţământului românesc dincolo de „bătăi pe umeri“, de „festivisme ieftine“, „de reiterări plictisitoare“ sau de de „împăunări evidente“.

Universitarul ieşean tranşează principalele răni ale educaţiei, manualele şcolare, vorbeşte despre faptul că se realizează un nou proiect de lege a educaţie fără a se şti cine îl realizeză, aminteşte despre deficitul de cadre didactice, de birocratizarea sistemului de învăţământ sau despre condiţiile materiale precare ale unor şcoli cu toate că suntem în secolul XXI.

Profesorul Cucoş, unul dintre cei mai reputaţi specialişti în pedagogie la nivel naţional, ale cărui cărţi stau la baza pregătirii profesorilor din întreaga ţară, critică modul prin care oamenii politici se folosesc de momentul festiv al începerii anului şcolar pentru a se lăuda cu lucruri care ţin de fapt de normal. „La nivel central s-a asigurat o gestionare de «menţinere», fără prea multe încercări de schimbare sau revigorare.

A gestiona ceva, în parametri de normalitate nu e un motiv de laudă. A asuma şi genera schimbri benefice, asta ar fi demn de luat în seamă. Nu e cazul acum“, crede profesorul ieşean.

Deficitul de cadre didactice

Constantin Cucoş aminteşte că în acest moment se lucrează la un nou proiect de lege a educaţiei, însă critică faptul că nici până în acest moment nu se ştie cine lucrează la acesta, pe baza căror principii pedagogice sau fără a realiza consultări sau consilieri de specialitate.

„Cele mai multe intervenţii s-au centrat pe «corectări» sau «updatări» ale legii naţionale, în consens cu interesele şi linia politică a celor care deţin puterea. Nu le contestăm acest drept, dar suntem atenţi la proceduri şi, mai ales, la consecinţe. Ceea ce atrage atenţia, mai ales beneficiarilor educaţiei, dar şi specialiştilor neimplicaţi politic, - printre care mă consider a face parte -, este oferta curriculară actuală, mai ales la nivel de bază, de manual şcolar. Facem deocamdată abstracţie de greşelile de conţinut, evidenţiate deja“, afirmă Constantin Cucoş.

De asemenea, el mai spune că ar fi o greşeală să se adopte un manual unic, „chiar dacă în spatele acestei realităţi se află, chipurile, un concurs între oferte multiple“, menţionând că monopolul nu este susţinut de „principul libertăţii în educaţie“.

Cu toate acestea, nu este de acord nici cu o ofertă mult prea largă, cu „peste 20 de manuale“ pentru o singură disciplină, şi propune existenţa a trei sau patru variante, în funcţie de profilurile şcolilor, de elevi sau de profesori. Totodată, dascălul ieşean scoate în evidenţă o altă problemă a învăţământului românesc: deficitului de cadre didactice, numind-o „o rană a învăţământului nostru.

Profesorul Cucoş aminteşte şi de cele două noutăţi legislative, intenţia ministerului de a se pune în practică masterul didactic, dar şi despre posibilitatea accederii la nivelului II al modulului psihopedagogic a tuturor absolvenţilor de licenţă indiferent de specializare, pe cea din urmă numind-o „o reparare a unor îngrădiri legislative anterioare“.

Protecţia datelor, măsură „păguboasă“

O altă problemă cu care se confruntă dascălii din şcolile româneşti este cea a birocratizării excesive, care încarcă nepermis activitatea profesorilor. Profesorul Cucoş aminteşte despre problemele legate de secretizarea şi protecţia datelor personale, care ar crea şi probleme pedagogice legate de funcţiile evaluării.

„A «publicita» prestaţia unui actant al dispozitivului educativ pare a fi devenit o problemă dacă nu de «securitate naţională», cel puţin de «psihopatologie personală». Ca unul care s-a format într-o cultură a evaluării deschise, transparente, pe direcţie intra şi inter-personală, prin comparare şi competiţie, astfel de măsuri mi se par cel puţin păguboase, dacă nu suspecte din punct de vedere educaţional“, afirmă specialistul în pedagogie.

Profesorul Constantin Cucoş nu uită să amintească şi de problemele legate de spaţiul de desfăşurare a cursurilor. „Apar în plus alte deficite, ce se reiterează de la an al an, cu privire la condiţiile materiale, la obţinerea unor avize de toate felurile, la continuarea unor discrepanţe nefericite dintre urban şi rural, la asigurarea accesului egal la educaţie, la condiţia, pregătirea şi motivarea corpului profesoral.

Aceştia sunt parametri care ţin de macrosistem, de evoluţii economice, de viziuni politice, de condiţionări obiective - naţionale, internaţionale. Nu ne putem aştepta la miracole peste noapte, ci la evoluţii tendenţiale, progresive care, în parte, ar putea să-şi facă apariţia“, afirmând totodată că motivele de optimism vin de la copii, profesori şi părinţi, cei „care cred mai departe în educaţie, în puterea «cărţii» de a forma, înălţa, spiritualiza.

Emoţia unui părinte, zâmbetul unui copil sau privirea încrezătoare a unui dascăl cântăresc mai mult decât intervenţiile zgomotoase, false sau inoportune ale celor care acompaniază sau «parazitează» acest remarcabil eveniment“, menţionează profesorul Cucoş, cu referire la festivitatea de început de an.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

    Intrebarea zilei

    Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

    vezi raspunsuri