Un reputat specialist în pedagogie: Copiii trăiesc un calvar într-un sistem retardat
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi
metalco
agri.shop

duminica, 09.05.2021

Un reputat specialist în pedagogie: Copiii trăiesc un calvar într-un sistem retardat

GALERIE
cucos
  • cucos
- +

„Un elev care are nevoie de o a doua şcoală, după ce se întoarce de la şcoală, acela este un copil nenorocit“, arată prof.dr. Constantin Cucoş. Directorul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic foloseşte termeni duri precum „calvar“, „sistem închistat, retardat“. „Dar a obliga pe cea mai mare parte a elevilor (...), să suporte un astfel de calvar, este una dintre cele mai mari perversităţi ale învăţământului românesc“, consideră prof. Cucoş.

Una dintre deciziile recente ale Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi a fost aceea de a obliga şcolile să stabilească testările de admitere pentru clasa a V-a în aceeaşi lună, în mai, limitând astfel temporar perioada acestor testări. Cele mai multe voci au apreciat această decizie, unul dintre efectele acesteia fiind „reducerea factorului de stres“, dar şi împiedicarea unor părinţi de a-şi obliga copiii să participe la zeci de ore de meditaţii pentru a fi capabili să susţină examenele la cât mai multe licee de elită, pentru a avea mai apoi „de unde alege“. În ceea ce priveşte meditaţiile şi goana sistemului de educaţie românesc după testări şi nevoia permanentă de acreditare a eforturilor profesorilor prin exa­mene, specialiştii în domeniu cred că aceste lucruri nu fac decât să şubrezească şi mai mult sistemul de educaţie, dar şi să creeze neadaptaţi.

Prof. dr. Constantin Cucoş, director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi şi unul dintre cei mai apreciaţi specialişti în pedagogie din ţară, crede că nevoia de meditaţii pentru a trece de examene „apare şi înfloreşte când sistemul de învăţământ este închistat, retardat, modelat după principiile unei selectivităţi constrân­gătoare ce ajunge să altereze tot ce se întâmplă în procesul clamat ca a fi educativ“. Astfel, afirmă Constantin Cucoş, sistemul de educaţie românesc este atât de prost dimensionat încât nu reuşeşte să răspundă propriilor exigenţe. „Elevul vine la şcoală şi învaţă, dar nu tot, îi mai rămâne un «rest» ce trebuie deprins altundeva, cu altcineva. Exigenţele la unele examene sunt mari, peste puterea sistemului de a le activa direct, în şcoală, în conformitate cu probe de testare a nivelului competenţelor elevilor. În plus, se tot inventează «portiţe» şi zăgazuri selective aşa, ca să ne aflăm în treabă, şi a demonstra, celor din exterior, cât de serioasă este învăţătura. Un sistem de învăţământ care secretează aşa ceva se descalifică prin el însuşi, demonstrând, astfel, cât de «bun» e, care e altitudinea valorii lui. Un elev care are nevoie de o a doua şcoală, după ce se întoarce de la şcoală, acela este un copil nenorocit. Iar şcoala respectivă nu-i deloc şcoală“, afirmă directorul DPPD.

Specialistul în pedagogie vorbeşte însă despre nevoia majorităţii de a se pregăti suplimentar în afara şcolii, acesta men­ţionând că nu trebuie văzută cu ochi răi orice formă de meditaţie. Astfel, în cazul elevilor supradotaţi, a celor cu talente deosebite sau anumite înclinaţii, pregătirea suplimentară este de dorit. „Un viitor pianist, matematician, sportiv etc. ar avea nevoie de ceva sprijin de acest tip. Dar a obliga pe cea mai mare parte a elevilor, cel puţin în anumite momente, precum trecerea de la un ciclu şcolar la altul, să suporte un astfel de calvar, este una dintre cele mai mari perversităţi ale învăţământului românesc“.

„Fetişizarea examenului este o mare prostie“

Un alt mare defect al sistemului de învăţământ românesc este şi goana după „meritocraţii abstracte“, după cum le numeşte Constantin Cucoş, iar profesorii nu iau în calcul că lucrează cu persoane vii, dinamice, şi încearcă să stabilească „valoarea“ unei persoane printr-o examinare care are loc într-o anumită zi, la o anumită oră, fără a mai lua în considerare, sau foarte puţin, meritele sale anterioare sau dispoziţia din acel moment.

„Învăţământul nostru a dezvoltat un «cult» al examenului şi concursului din care nu mai putem ieşi. Fetişizarea examenului, transformarea lui în momentul nodal al evoluţiei unei fiinţe este o mare prostie. E ca şi cum ai decreta că viitorul unei persoane depinde de starea şi prezenţa de spirit dintr-o anumită zi, dintr-un anumit ceas. Dar ceea ce a fost probat până atunci şi care anunţă ce urmează, nu contează?“, afirmă profesorul universitar.

Astfel, cele două „păcate“ ale sistemului de educaţie românesc, al meditaţiilor şi al examenelor, par a fi interconectate. Cei care fac meditaţii simt nevoia de a arăta că efortul suplimentar nu este în van şi că sunt superiori celorlalţi, iar permanenta presiune a examenelor creează suficiente presiuni încât să-i oblige şi pe ceilalţi elevi, mai ales când viitorul lor le este decis de prestaţia pe care o au la un examen, să caute, la rândul lor, profesori care să-i pregătească suplimentar, în afara şcolii.

Una dintre soluţiile propuse de către Constantin Cucoş este aceea a examinării pe parcursul unei perioade, după modelul şcolilor din afara ţării. „Alţii, de prin alte părţi, ştiu să-şi rezolve cu calm aceste lucruri. Fără mare gălăgie, fără irosiri de energie. Aproape că nu se simte cum se trece de la un nivel la altul al şcolii, fără tensiuni şi zvârcoliri. Selecţia se face în timp, fără concentrări, fără campanii. Elevul, pe baza unor fişe sau descriptori privind competenţele atestate şi evoluţiile posibile, este orientat, din timp, pas cu pas, acolo unde trebuie. Iar unele teste care se dau, pentru ierarhizări sau departajări, nu presupun industrii de pregătire suplimentară în acest sens“, menţionează specialistul în Pedagogie.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Obsesiile microbiştilor români

Nicolae GRECU

Obsesiile microbiştilor români

„Ne-a furat arbitrul” şi „jucătorul X ne-a vândut la pariuri” sunt unele dintre acestea.

Filmuletul zilei

opinii

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VI)

Eugen MUNTEANU

Metamorfoze ale protocronismului sau despre incompetenţa cu ştaif (VI)

Episodul de azi, penultimul din această serie, conţine o succintă prezentare a confuziei medievale dintre denumirile istorice Dacia versus Danemarca, respectiv Dacus versus Danus, confuzie pe baza căreia autori contemporani construiesc ipoteze aberante, cu motivaţie „patriotică”, dar cu un puternic iz protocronist.

După Înviere

pr. Constantin STURZU

După Înviere

Cea mai importantă predică a Domnului a fost una fără cuvinte. A început în Ghetsimani, cu sudoarea Lui, care "s-a făcut ca picături de sânge" (Luca 22, 44) şi a continuat pe Cruce, până la gestul de a-Şi da duhul de bunăvoie, nu pentru că fusese biruit de moarte. 

Dezastru de sărbători

Alexandru CĂLINESCU

Dezastru de sărbători

Să nu ne amăgim cu gândul că lumea, în special tinerii, nu se mai uită la televizor. România TV are audienţă la un segment deloc neglijabil din populaţie, sensibil la „patriotism” şi la grija pentru „nevoile românilor”. Direct sau insidios, postul exercită o influenţă nefastă, cu consecinţe pe termen lung.

pulspulspuls

Imagini de colecţie: oare ne-am schimbat sau nu în bine?

Imagini de colecţie: oare ne-am schimbat sau nu în bine?

Un amic cetitor atent atent ne-a pus ieri la dispoziţie această faină poză de campanie, stimaţi telespectatori. 

Caricatura zilei

Bravo autorităților locale care au ținut gol Spitalul Mobil de la Lețcani!

Editia PDF

Bancul zilei

Parintele Vasile a strâns 5 ani bani pentru clopotnita, dar nu i-au ajuns decât pentru un BMW.  

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Sute de persoane au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva resticțiilor legate de COVID. Care ar trebui să fie pasul următor?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.