Impact FM regional

duminica, 05.02.2023

Un studiu revoluţionar, la care a contribuit un cercetător de la UAIC, publicat în celebra revistă Nature

uaic, revista nature
  • uaic, revista nature

Un asistent de cercetare de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi este co-autor al unui articol ştiinţific care a fost publicat în una dintre cele mai prestigioase reviste de comunicare ştiinţifică din lume: Nature Communications.

Dr. Dumitru-Claudiu Sergentu lucrează în cadrul Laboratorului de investigare a proceselor fizico-chimicce din faza gazoasă cu implicaţii în formarea aerosolilor organici secundari de la UAIC. A realizat un studiu publicat pe 23 noiembrie în Nature Communications, în colaborare cu o echipă pluridisciplinară de cercetători din SUA şi China. Studiul vizează sinteza şi caracterizarea unor noi compuşi ce stabilizează legături chimice multiple între un atom de uraniu şi unul de azot. „Relevanţa acestui studiu este susţinută la un nivel mai general de problematica procesării deşeurilor nucleare la nivel global, ce atrage după sine nevoia de a cunoaşte cât mai precis comportamentul fizico-chimic al actinidelor. Actinidele sunt elemente metalice radioactive cu aplicaţii, în principal, în industria nucleară, acestea fiind extrem de nocive vieţii odată intrate în contact necontrolat cu mediul înconjurător (sol, apă sau atmosferă). Astfel, dintr-o perspectivă ştiinţifică, cercetătorii din cele mai mari laboratoare ale lumii îşi unesc eforturile pentru a se ajunge la un consens cu privire la capacitatea actinidelor de a forma legături chimice cu alte molecule şi de a le caracteriza pe acestea”, a declarat dr. Dumitru-Claudiu Sergentu.

Articolul este intitulat „A charged diatomic triple-bonded U≡N species trapped in C82 fullerene cages” şi descrie, conform cercetătorului, legătura covalentă triplă dintre un atom de uraniu şi unul de azot ce se formează în interiorul unor „fulerene”. Astfel de compuşi chimici sunt foarte rari în literatura de specialitate, a explicat dr. Dumitru-Claudiu Sergentu. Acesta este absolvent în 2011 al Facultăţii de Chimie de la UAIC, a absolvit un master european în Chimie teoretică şi modelare computaţională la Universitatea din Groningen, devenind doctor în Chimie la Universitatea din Nantes, Franţa.

Stupida lex, sed lex!

Stupida lex, sed lex!

Stimaţi suporteri, nu contează că înjuraţi, aveţi grijă pe cine înjuraţi.

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (XI)

Gh. Ivănescu. O poveste de iubire de odinioară (XI)

Lunga pledoarie pro domo a tânărului asistent universitar continuă în ampla scrisoare adresată profesorului Balan, tatăl fetei pe care și‑o dorea de soție.

Blocul, pacoste sau nevoie?

arh. Ionel OANCEA

Blocul, pacoste sau nevoie?

Spre sfârşitul comunismului din România, posibilitatea obţinerii rapide a unui apartament la bloc era reală. Majoritatea populaţiei urbane trăia în cartiere de locuinţe colective. Ambiţiile partidului comunist au fost anularea proprietăţii private, demolarea caselor cu grădină şi mutarea proprietarilor în apartamente cu chirie modică. Aproape au reuşit.

Ca piatra-n lac

Radu POPESCU

Ca piatra-n lac

Până nu demult, atunci când Rusia încă se simțea aproape ca acasă în Republica Moldova, Kremlinul nu avea prea multe bătăi de cap legate de posibilele aspirații ale Chișinăului de a se apropia de Uniunea Europeană. Chiar și după 2009, momentul dispariției din prima linie a lui Vladimir Voronin și a comuniștilor moldoveni, primele guverne reformatoare și proeuropene de peste Prut erau temperate repejor de către Rusia atunci când mergeau parcă mai des în vizită la Bruxelles decât la Moscova.

Prind sau nu cei doi penali de la Iaşi listele? Nori negri deasupra filialei, trimişi de Ciucă

Ce vă spuneam noi mai pe alaltăieri, stimaţi telespectatori, cum că alde nea Mihăiţă şi dom’ Costel nu ar sta deloc pe roze acuma la alesul liniilor directoare în vederea abordării anului electoral 2024?

Pițuțurlică

Doi prieteni se întâlnesc dupa multa vreme: - Ei, prietene, cum e viata de barbat însurat? - Excelenta! Am reu (...)

Un raport al Universitatii “Babes Bolyai” din Cluj Napoca a stabilit ca teza de doctorat a ministrului de Interne este plagiata. Credeti ca Lucian Bode sa demisioneze?