Un vot, o carte – 2.000 de ieșeni au primit gratuit cărți de la Cărturești după ce au votat la alegerile locale. Cele mai solicitate titluri
Anunțată cu câteva zile înainte de ziua alegerilor, campania Cărturești care oferea o carte oricui ajungea duminică, 9 iunie, la librăriile Cărturești din Iași cu dovada ștampilei de vot pe buletin s-a bucurat de succes, încă de la deschiderea locației centrale rândul format pentru o carte gratuită în urma votului întinzându-se până aproape de intrarea în Palas.
Cititorii au avut de ales dintr-o selecție prestabilită ce a inclus exemplare din revista Matca și titluri în limba română din diverse domenii, preponderent istorie, științe, sociologie, lifestyle și ficțiune de la editurile Publica, Curtea Veche, Vellant, Alice books, Baroque, Litera, Nemira, Omnium, Black Button Books, Bookzone, Trei, Rao.
Corina Giurgia, PR regional Cărturești, spune că „este posibil ca cei care citesc să fie deja implicați civic și să meargă la vot datorită informării, dar nu trebuie subestimat impactul lecturii asupra dezvoltării spiritului civic și a încurajării participării. De asemenea, promovarea lecturii poate atrage noi persoane care nu aveau anterior un interes pentru participarea civică, contribuind astfel la extinderea exercițiului democratic. De altfel, inițiativa noastră din data de 9 iunie face parte din campania „Cum aleg la alegeri”, o serie de dezbateri cu experți, jurnaliști, oameni activi în zona de implicare civică, organizate în perioada iunie – noiembrie 2024.”
Campania s-a derulat în librăriile Cărturești din toată țara și a numărat peste 15.000 de cărți și reviste disponibile, iar „împărțirea titlurilor s-a realizat și în urma unei imagini de ansamblu în legătură cu numărul oamenilor care intră la noi pe timpul unei zile, ori pe baza numărului de bonuri pe care le avem la final de zi. Au fost în jur de 2.000 de cărți și reviste”, spune Corina Giurgia. Legat de valoarea totală a cărților oferite, PR-ul regional Cărturești spune că „a fost un efort comun al nostru și al editurilor partenere”, dar că nu s-a făcut un calcul exact.
Am întrebat-o pe Corina Giurgia dacă această campanie a fost și un prilej pentru a oferi cărți tinerilor care nu-și permit să cumpere. „Campania s-a axat pe promovarea ideii de datorie civică și n-am avut în vedere prețul cărților din librării. Succesul campaniei poate arăta interesul adevărat al publicului pentru carte, altul decât acela reflectat în sondajele de consum cultural. Astfel, poate că ne ridică întrebări despre accesul la carte, nevoie de librării și, mai ales, biblioteci cu un fond de carte nou și atrăgător”, spune Corina Giurgia.
„Am continuat ceea ce facem în mod obișnuit și am vrut să oferim lumii ceva simbolic într-un moment destul de important, care se întâmplă o dată la patru ani. Ne pare rău că nu am reușit să oferim o carte gratuită tuturor celor care au venit în librării, entuziasmul și participarea lor ne-au depășit toate așteptările. Nu știm dacă vom replica neapărat campania, însă Cărturești va continua să promoveze lectura și accesul la cărți prin inițiative viitoare și sperăm ca această campanie să fie un punct de plecare pentru acțiuni mai ample în sprijinul lecturii. Urmează să inaugurăm, de exemplu, un centru comunitar dedicat lecturii, nu departe de Iași, la Țibănești, unde investim resurse alături de asociația Pro Patrimonio și unde avem chiar acum scriitori în rezidență, prin programul Burselor de Creație Literară Cărturești.”, a mai spus Corina Giurgia, PR regional Cărturești.
Publicitate și alte recomandări video