anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM

Unu+… sau cum să regizezi prin telecomandă

GALERIE
dana tabrea200
  • dana tabrea200
- +
Lucian Dan Teodorovici reuneşte într-un volum trei piese de teatru, scrise ca şi cum ar include deja indicaţiile de regie, de parcă autorul ar regiza din fotoliu, prin telecomandă. Prima dă titlul cărţii [Unu+unu (+unu…)] şi a fost prezentă, într-o variantă nerevizuită, la FITPT 2013, montată sub forma unui spectacol-lectură. Cea de-a doua - Lift în mişcare e nouă, ritmică, minimalistă, contagioasă; cea de-a treia comedie, Elefanţi roz şi elefanţi galbeni, a făcut parte dintr-un volum colectiv, Antologia dramatIS (2008).

Dramaturgia lui Lucian Dan Teodorovici urmează modelul înveteraţilor în branşă: enorm de multe didascalii, astfel încât un regizor care s-ar apleca asupra textelor să aibă ce demonta… Pentru că, se ştie, orice reprezentaţie teatrală contemporană are la bază un text curăţat de didascaliile autorului şi montat în grilă proprie. Prin urmare, singura miză ar fi aceea că scriitorul îşi imaginează în acelaşi timp cum ar arăta propriile creaţii la teatru. Sub acest aspect, comedia Lift în mişcare e complet savuroasă, cu condiţia ca modalitatea de punere în scenă să lucreze la dinamizarea dramatizării. Textul este actual pentru că pune accent pe ruperea convenţiei teatrale, pe inversarea ori amestecarea rolurilor actor-spectator, actor-personaj, regizor-actor, regizor-personaj. Actorii sunt prezenţi în primul rând al sălii, în forma unui Cor al spectatorilor (personaj), actorul îşi reia postura de actor, după ce şi-a asumat-o pe cea de personaj (de exemplu, Primul actor), regizorul este personaj în spectacol etc. Un melanj cu reminiscenţe din Luigi Pirandello, numai că subiectul este actualizat: ”Ah! Oh! Ce crimă! Ce durere!” - trăim o viaţă absurdă într-o lume absurdă ACUM: ”De ce naiba îl tragi de limbă/ Ca să nu se sufoce/ A, deci trăieşte?/ Nu./ Păi, atunci, de ce îl mai tragi de limbă?/ Asta-i procedura./ Chiar şi când omul a murit?/ Nu, doar atunci când trăieşte./ Păi, tocmai ai spus că a murit!/ Da, a murit.”

Deşi bazată pe repetiţie (sunt repetate pasaje întregi, după care se revine cu succinte adăugiri şi tot aşa), reuşeşte să fie pusă în valoare prin crearea suspansului şi prin întorsături bruşte, bizare de situaţie. Comicul este autentic, nu licenţios, iar rolul tânărului este jucat de atâtea ori, încât nu-mi imaginez altcumva decât ca cititorul/ spectatorul să se trezească, odată scenariul parcurs/ jucat, cu replicile învăţate pe de rost: „Mustaţa mi-e în regulă. Sprâncenele frumos arcuite. Buzele, bărbia… Cine îmi spunea că buzele mele şi bărbia, împreună, fac un cerc perfect?...”. Majoritatea personajelor trec prin rolul central, unele chiar de două ori, cu regizorul la vedere. La o privire mai atentă, sunt nişte personaje, într-un rol ce nu le aparţine, derulat cu intermitenţe, dar care şi-au găsit autorul (sic!). Fără îndoială, micul text central este cel mai apt a fi fructificat scenic.

Despre primul text prezent în volum am vorbit cu prilejul mai sus menţionat. Ultima comedie îi seamănă prin aluzii filosofice (într-un loc se face indirect referire chiar la Jaspers). În scenariul cu pricina mai găsim enunţuri rezemate dintr-o parte de posibile traduceri cu sens (convingerile care îşi au obârşia în imaginaţie reprezintă baza a tot ceea ce gândim), dar care, privite dintr-un alt unghi, se situează la limita absurdului - elucubraţiile visătorului temerar, Personajul Galben - ”nici raţiune n-ar exista fără credinţa în inorog, vasilisc, cal înaripat, elefanţi roz şi elefanţi galbeni”.

Cele trei scenarii reprezintă o combinaţie de înţelepciune à la Diogene, de comic absurd şi ironie, frizând cinismul şi grotescul; primul este ceva mai prozaic, uşor nehotărât pe alocuri în indicaţiile scenice, în timp ce celelalte două - foarte teatrale; toate suscită inteligenţa, simţul umorului şi imaginaţia cititorului. Aş asemăna satira lui Lucian Dan Teodorovici cu cea a lui Slawomir Mrozek, apoi disecând mai în adâncime - nici satirii antici nu par să fie prea străini de modalităţile dramaturgiei sale. Mai departe, uneori treceri de la parodie şi zeflemea (strecurată printre rânduri, nu împroşcată în pagini) la candoarea umorului deplin definesc o contradicţie interioară interesantă a stilului abordat. 

[Unu+unu (+unu…). Nişte comedii, autor: Lucian Dan Teodorovici, Editura Cartea Românească, 2014]

Dana Ţabrea este profesor, doctor în filosofie şi cronicar de artă teatrală 

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Dan CONSTANTIN

300 km autostradă pe an, 15 spitale, 4,6 milioane salarii peste medie

Iată ce s-ar putea face cu o mai bună colectare a TVA! Rezolvarea acestei probleme ar crea o sursă importantă de venit la buget, şi nu ar mai fi nevoie de creşterea impozitului pe venituri.

opinii

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

Ciprian IFTIMOAEI

Despre câteva lucruri interesante din Anuarul Statistic al Judeţului Iaşi ediţia 2021 (II)

În vreme ce, în Ucraina, obiective civile şi militare sunt făcute una cu pământul de invadatorii ruşi, în România zonelor metropolitane (polii de creştere economică) se lansează proiecte imobiliare pe bandă rulantă. 

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

Michael ASTNER

Mamaia şi „tataia”: O snoavă de prin tren

De la Vinţu de Jos până la Cluj am fost ba trei, ba patru persoane în compartiment. De la Cluj am rămas doar cu o „băbuţă” (aşa i-am zis eu în mintea mea, femeia, bine păstrată şi sprintenă, să tot fi avut cel mult 75 de ani) urcată (am înţeles dintr-o convorbire telefonică de-a ei) de la Deva (şi care mergea şi ea până la capăt, până la Iaşi, adică). 

Creşterea oraşului

arh. Ionel OANCEA

Creşterea oraşului

După reculul din anii postcomunişti, când falimentul industriei ieşene a distrus zeci de mii de locuri de muncă, dezvoltarea Iaşului a fost previzibilă. În fapt este marele pol de atracţie al regiunii Nord-Est şi unul dintre cele mai mari din ţară.

pulspulspuls

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

PULS

Băieţii de la cumătrie, supăraţi pe sponsorii lui Maia Sandu

Auzim prin zona băieţilor de la cumătrie că e mare agitaţie în zona acestora, cu tot sprijinul indirect de care beneficiază ei dinspre palatul cel roznovan, pe motiv că sunt prea şuntaţi de concurenţa pe bune care vine dinafara Iaşului cu bani tot mai mulţi de investit în cartiere întregi de blocuri.

Caricatura zilei

Cireșe, nu ruble

Editia PDF

Bancul zilei

Doi rechini : - Ce faci, ma? - Am fost bolnav... - Pai, ce-ai avut?  - Am mâncat un general rus si o saptamân (...)

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.