Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Săptămâna trecută, presa românească formală şi informală ne-a umplut de “Breaking News” despre un Proiect de infrastructură uriaş: Americanii vor construi o cale ferată şi o autostradă din Portul Constanţa în Gdansk, respectiv că Americanii leagă Marea Neagră de Baltică, prin autostrada şi calea ferată Constanţa-Gdansk.
“Influencerii” au umplut şi ei Facebook-ul românesc de hărţi precum cea de mai jos, explicând cum că americanii vor construi o autostradă şi o cale ferată între Gdansk şi Constanţa, prin Ucraina şi apoi prin Moldova.
Înainte de a intra în detaliile reale şi oficiale ale ştirii, nu pot să nu mă întreb cum îşi poate cineva închipui că strategia militară a NATO este să se bazeze pe deplasarea rapidă a trupelor în lungul flancului estic printr-o ţară non-NATO şi ex-URSS ca Ucraina?
La fel, nu pot să nu mă întreb cum îşi poate închipui cineva că SUA ar construi o cale ferată nouă în Europa, în condiţiile în care reţeaua feroviară din SUA geme de subfinanţare, de subdezvoltare şi de tehnologii de secol XIX, precum şine prinse în cuie pe linii magistrale, cu viteze medii de circulaţie similare ţărilor nedezvoltate, având în acelaşi timp fix zero kilometri de linie de mare viteză? Şi nu, Acela Express de pe Coasta de Est şi Brightline din Florida nu sunt trenuri de mare viteză, întrucât circulă la viteze maxime sub 200km/h, pe linii convenţionale.
În fapt, în SUA se fac mari presiuni din partea statelor ca Guvernul Federal să finanţeze construcţia de linii de mare viteză, similar National Interstate and Defense Highways Act, care a fondat în 1956 sistemul de autostrăzi federale americane. Există chiar o propunere legislativă pentru o finanţare federală de 240 de miliarde USD pentru trenuri de mare viteză. Şi asta pentru că puţinele iniţiative actuale de construcţie a trenuri de mare viteză în SUA sunt exclusiv private, dar în cele mai multe progresul este lent sau deloc.
Cum ar suna pentru americani, într-un asemenea context, ştirea că SUA nu construieşte căi ferate în SUA, ci în Europa?!
Înţeleg perfect nevoia de filo-occidentalism şi de filo-americanism într-o ţară ca România, care până nu foarte demult a fost în sfera de influenţă a Rusiei şi care este încă bântuită de fantoma PCR. Şi de dorinţa să vină cineva să ne dea ceva. La fel cum înţeleg şi contextul electoral şi frica de temele naţionaliste.
Numai că, noianul de ştiri despre cum “americanii ne vor construi”, este probabil una dintre cele mai crunte “plecări după fentă” pe care am văzut-o în presa românească. Pentru că, toate detaliile oficiale au fost disponibile încă de la momentul zero al anunţului. Iar comunicatele oficiale spun cu totul şi cu totul o altă poveste, care este oricum o veste foarte bună pentru România. (Mihai Alexandru Craciun)
Mihai Alexandru Craciun este fondatorul comunitatii online si al asociatiei "Construim Romania". Absolvent al Facultatii de Automatizari si Calculatoare din cadrul Politehnicii Bucuresti, actualmente consultant IT independent, Mihai Craciun este unul din cei mai activi membri din comunitatile online axate pe subiecte de infrastructura si s-a implicat in numeroase actiuni si initiative in promovarea transportului feroviar si retaurarea trenurilor istorice.
Cititi materialul integral pe contributors.ro
Cuvinte cheie: + autostrada, americana, Constanta, Gdansk
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Cum e să lucrezi într-o universitate (şi să participi la alegeri)
Ghici cine este blondina din acest tandem liberal indestructibil?
Publicitatea convenției matrimoniale și modificarea acesteia
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |