
„Vedeți ce s-a întâmplat la Chișinău”. Ultimele clipe pentru Limba latină? Reacții pertinente ale specialiștilor ieșeni

Veni, vidi, vici. Va mai învinge Limba latină în planurile-cadru propuse de Ministerul Educației? Au fost lansate în dezbatere publică noile planuri-cadru pentru liceu, iar una dintre cele mai controversate modificări vizează eliminarea Limbii latine ca disciplină obligatorie la filiera umanistă. Care sunt reacțiile specialiștilor ieșeni?
Latina rămâne doar în cadrul profilului teologic, fiind inclusă fie ca disciplină de specialitate la cultele romano-catolic și greco-catolic și ca disciplină opțională la cultul ortodox.
Concret, în cadrul planurilor-cadru propuse de Ministerul Educației, care ar urma să intre în vigoare în anul școlar 2026-2027, nu este prevăzută nicio oră de Limba latină la profilurile umaniste (filologie și științe sociale). Mai mult, materia nu poate fi nici măcar aleasă din oferta școlii, ceea ce înseamnă că liceenii de la aceste specializări nu vor mai studia deloc latina. Singura excepție o constituie profilul vocațional-teologic, unde Limba latină apare explicit doar la cultele romano-catolic și greco-catolic, în specializările teologie romano-catolică și ghid turism religios, cu o oră pe săptămână pentru toate clasele de liceu. Tot la profilul teologic, Limba latină poate fi aleasă ca disciplină opțională.
Urmăriți canalul „Ziarul de Iași” pe WhatsApp. Cele mai importante știri ale zilei sunt disponibile aici
Prin comparație, în actualele planuri-cadru aprobate în anul 2009, elevii de la filologie au o oră de Limba latină pe săptămână, în clasele IX, X și XII, și două ore pe săptămână în clasa a XI-a. La profilul științe sociale, latina este studiată în clasele a IX-a și a X-a, o oră pe săptămână.
Dacă schimbările vor fi aprobate, elevii care sunt acum în clasa a VII-a vor fi primii care le vor resimți, urmând să înceapă liceul conform noilor planuri-cadru, în anul școlar 2026-2027.
Fără latină la filologie și științe sociale
Eliminarea limbii latine din liceele cu filieră umanistă a stârnit îngrijorare în rândul profesorilor, universităților și instituțiilor culturale. Alla Apopei, profesor de limba latină la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iași și profesor metodist pentru limbile clasice atrage atenția asupra importanței fundamentale a limbii latine în educația elevilor.
„Nu putem afirma cu certitudine acum că Limba latină nu va mai fi disciplină obligatorie pentru elevii de liceu, deoarece Ministerul Educației a emis doar un proiect pentru planurile-cadru la liceu, care este pus în dezbatere publică până pe 6 martie, așa cum este firesc într-o țară democratică. Este o propunere care îi îngrijorează pe toți intelectualii din această țară, nu doar pe profesorii de limbă latină. Sunt reacții vehemente, după cum s-a văzut în presa, dar și pe mediile de socializare online, din partea universităților, instituțiilor de cultură, societății civile, jurnaliștilor etc. Ori eliminarea completă a Limbii latine de la aceste specializări ar însemna impunerea unui studiu lipsit de fundamentul său, limba latină reprezentând ancora educației umaniste, prin etimologia și înțelegerea sensurilor cuvintelor, a evoluției limbii române și a identității poporului nostru”, a declarat profesoara.
În plus, Alla Apopei avertizează că o astfel de măsură ar putea duce la confuzii identitare, așa cum s-a întâmplat în Republica Moldova, unde mulți tineri cred că vorbesc „limba moldovenească”, nu româna, din cauza influenței ruse și a lipsei studiului latinei în școli.
„O ruptură gravă de la tradițiile educaționale europene”
Prof. univ. dr. Eugen Munteanu de la Facultatea de Litere din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, consideră că această decizie ar fi o ruptură gravă de la tradițiile educaționale europene.
„Este o tragedie întreruperea legăturilor cu fundamentele culturii europene. E ceva de neimaginat, de neînțeles. Limba latină nu mai este vorbită ca o limbă vie, dar ea se află în infrastructura tuturor celorlalte limbi. Noi vorbim latinește fără să ne dăm seama, terminologiile științifice sunt în limba latină. Limba latină, în mod tradițional, pentru Europa, reprezintă garanția formării unui cetățean. În ceea ce privește națiunea română modernă, care e formată de 200 de ani, se bazează pe limba latină. Limba latină este limba maternă a Europei. Rupi legătura cu propria ta tradiție, îți pierzi propria identitate”, a precizat latinistul.
Specialiștii: „Limba latină este indispensabilă unui popor care vorbește o limbă romanică”
Tot profesoara de Limba latină de la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iași atrage atenția asupra faptului că eliminarea limbii latine din învățământul preuniversitar ar avea consecințe grave asupra culturii și educației din România.
„Studiul Limbii latine este indispensabil unui popor care vorbește o limbă romanică, care se trage din limba latină, unui popor cu rădăcini istorice în Antichitatea romană. Nu putem trăi doar în prezent, istoria vorbește pentru noi și face parte din identitatea noastră. Consecințele eliminării Limbii latine din programele școlare ar fi dezastruoase, în primul rând, pentru elevi, care ar fi lipsiți de o înțelegere profundă a fenomenelor care au stat la baza culturii și educației umaniste europene, dar și naționale”, a transmis Alla Apopei.
Un alt argument pentru păstrarea latinei în licee este contribuția sa la dezvoltarea gândirii critice. Alla Apopéi afirmă că „învățarea gramaticii Limbii latine este un exercițiu util pentru formarea unei gândiri profunde, care ajută tinerii în înțelegerea mecanismelor studierii facile a altor limbi romanice: italiana, spaniola, franceza, portugheza”. În plus, se pare că prin studierea latinei, elevii învață „să analizeze, să observe, să asocieze și să-și exprime corect gândurile”.
„Practic, traducând o frază din limba latină, exersăm gândirea critică, atât de necesară în lumea de astăzi, plină de fake-news. Latina este, în esență, matematica filologilor, disciplina care organizează mintea și oferă deschiderea spre un univers cultural pe care s-a clădit Europa în care trăim astăzi”, a declarat Alla Apopei.
Profesorul universitar Eugen Munteanu consideră că eliminarea disciplinei din programul elevilor ar duce spre crearea unor tineri ușor de manipulat, fără gândire proprie, asemănători unor roboți.
„Studiul limbii latine este în sine un exercițiu de cunoaștere și un exercițiu mental care nu poate fi înlocuit prin nimic altceva. Tendința actuală din învățământ duce la fabricarea de roboți, adică specializarea îngustă încă de la vârste fragede îl privează pe cetățean de gândirea proprie, de gândirea critică. Studiul limbii latine a fost mereu exercițiul mental pentru crearea unei gândiri critice. Altfel, această specializare îngustă duce la formarea de roboți și de sclavi, ușor de manipulat”, avertizează latinistul.
Limba latină, încă studiată în clasa a VII-a
În prezent, latina mai este studiată în clasa a VII-a ca „Elemente de limbă latină și civilizație romanică”, oferind elevilor o inițiere culturală în mitologia, cultura și civilizația romanică. Totuși, profesorii susțin că acest lucru nu este suficient și că limba latină trebuie să fie obligatorie la filiera umanistă.
„Planurile-cadru pentru gimnaziu au fost aprobate în 2016 și am reușit, cu argumente solide, aprobarea unei discipline noi, «Elemente de limbă latină și civilizație romanică», la clasa a VII-a, prin care se face o inițiere culturală a elevilor de gimnaziu în mitologia, cultura și civilizația Antichității Romei antice. Evident că această oră nu este suficientă pentru formarea unei educații umaniste, de aceea la liceu se merge pe specializări în vederea pregătirii pentru domeniile viitoarei cariere și educația capătă un contur mai nuanțat, aprofundat în conformitate cu nivelul de înțelegere al elevilor”, a adăugat Alla Apopei.
Prof. univ. dr. Eugen Munteanu propune o soluție de compromis, ca Limba latină să fie atât disciplină obligatorie în liceele cu filieră umanistă, cât și materie facultativă pentru celelalte specializări, întrucât susține că ar fi copii și părinți care ar opta pentru această limbă.
Publicitate și alte recomandări video