Profil suplimentul "Iasul in AFACERI"

Veronica Dascălu – între spiritul de comerciant şi design-ul vestimentar

Zenna - rochiile unicat de pe Cuza Vodă

joi, 28 aprilie 2016, 15:23
4 MIN

Povestea atelierului de creaţii vestimentare la comandă Zenna ţine mai puţin de glamour şi poate fi descrisă într-o mai mare măsură ca pe o luptă continuă în a atrage clienţii şi de a rămâne relevant într-o piaţă foarte concurenţială. Veronica Dascălu a moştenit din familie spiritul de comerciant şi a învăţat de la zero o meserie pentru care nu se pregătise. A părăsit Republica Moldova pentru a urma liceul la Iaşi şi, mai apoi, Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor. Când a pornit la drum n-a avut un plan de afaceri foarte bine stabilit, iar succesul l-a obţinut după nişte ani în care a pus mai presus de profit propria pasiune.

Părinţii Veronicăi Dascălu se ocupă la Chişinău cu comerţul cu haine, un tip de business cu care practic a crescut acasă. S-a gândit ca pentru început să îşi deschidă un magazin în care să închirieze rochii de mireasă, ştiind că acest tip de activitate avea mare căutare în Moldova. După câteva luni a observat că la Iaşi nimeni nu vrea să închirieze, ci doar să cum­pere.

Am stat şase luni singură în ma­gazin. Şi mai puteam să fi stat aşa mult şi bine. Într-o zi, când a intrat o doamnă pe uşa magazinului m-a întrebat dacă nu facem rochii la comandă. Nu aveam habar de croitorie şi nici măcar nu aveam maşină de cusut. Dar am zis da, iar prima rochie livrată a fost făcută cu ajutorul unei croitorese pe care am găsit-o la mica publicitate”, îşi aminteşte proprietara afacerii Zenna. Cu primul client mulţumit la activ, au urmat şi alte solicitări pentru rochii de ocazie, comenzi pentru cele de mireasă urmând a fi onorate după circa un an de activitate.

Fără o şcoală de specialitate, Veronica Dascălu a reuşit ca într-un an să în­veţe de una singură croitorie şi no­ţiu­nile de design vestimentar de care avea ne­voie pentru a merge mai departe. A început să cumpere rochii din Spania doar pentru a le desface şi a le afla „se­cretele”. 

Liniile, detaliile mă in­te­re­sau. Cu timpul, produsele au început să fie din ce în ce mai bune. Nici nu ne făceam reclamă, iar asta însemna un flux mai mic de clienţi, deci şi timp mai mult pentru a învăţa. Acum putem prelua comenzi indiferent de corp, material sau model”. Con­curenţa, spune fon­­da­toar­ea Zenna, comercializează în general rochii în serie, după propriile modele, şi nu îşi asumă riscul să accepte orice idee ar putea avea o clientă. „Prefer să îmi asum pierderi, doar să mă con­ving dacă se poate sau nu face. Şi, evident, asumându-ţi şi riscuri, se poate. În primii trei ani de activitate abia dacă reuşeam să acopăr cheltuielile atelierului, investeam din casă bani în afacerea mea. Chiar dacă ieşeam în pierdere, ştiam că asta îmi doresc. Şi nu a fost în zadar, astăzi pot vorbi chiar şi de un profit”, arată Veronica Dascălu.

 

Reclama: „din om în om”

 

Nelucrând produse de serie, clientele Zenna sunt mulţumite de faptul că li se oferă siguranţa de a merge la un eveniment fără teama de a întâlni o doamnă cu acelaşi model de rochie. „Dacă se întâmplă să primim o solicitare de rochie la comandă pe un model asemănător executat pentru o altă clientă, atunci întrebăm la ce eveniment va merge cu a­ceasta, în ce loc şi în ce dată.

Atelierul Zenna are acum 10 angajaţi, iar în sezonul nunţilor personalul se dublează prin colaboratori. În general, viitoarele mirese dau comenzi pentru rochii cu cel puţin două-trei luni îna­in­tea evenimentului, însă apar tot timpul şi urgenţe. „Încercăm să nu refuzăm pe nimeni, dar sunt şi situaţii vara, când cei plecaţi la muncă în străinătate vin să îşi facă nunta în ţară. Atunci e clar că nici o mireasă nu poate să vină din timp la probe sau să dea comanda. Lucrăm prin e-mail: primim fotografii, măsurile, modelul, stabilim împreună materialele. Când ajung în România avem circa 80% din rochie gata.” Deşi s-a bazat foarte mult pe reclama „din om în om”, în ultima perioadă Zenna a început să des­făşo­are şi campanii de publicitate, în primul rând din necesitatea de a atrage clienţi şi în „extrasezon”, dar şi în încercarea de a crea obiş­nuinţa ca doamnele să dea comenzile cu suficient timp înainte.

Cele mai dificile momente pentru Veronica Dascălu au fost acelea când au apărut primii clienţi nemulţumiţi, lucru care a fost extrem de greu de acceptat. „Clientele vin cu un model anume în minte, doar că se raportează la persoanele care au mărimile celor care pozează pentru reviste. {i uneori nu li se potrivesc şi nici nu vor să accepte – foarte rar, e drept – să-şi schimbe ideea.

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii