VIAȚA DE ASOCIAȚIE (36) Veniturile şi cheltuielile asociaţiei. Evidența veniturilor și cheltuielilor
Administratorul de condominiu organizează și conduce contabilitatea în partidă simplă a veniturilor și cheltuielilor asociației de proprietari, cu excepția cazurilor în care asociația nu are angajat un contabil cu studiile corespunzătoare. (art. 74 (1) din lege)
Excedente și debite
a. dacă, din calcule, rezultă că există un excedent „în sensul că sumele încasate depășesc în valoare totalul cheltuielilor, aceste sume trebuie regularizate prin lista de plată aferentă lunii următoare sau rambursate proprietarilor îndreptățiți în maximum 30 de zile de la constatarea acestora”. (art. 74 (2) din lege)
b. dacă, din calcule rezultă un debit față de sumele încasate „acesta trebuie acoperit de cei în drept în termen de 30 de zile de la constatare”. (art. 74 (3) din lege)
Penalitățile
La majoritatea asociațiilor de proprietari, există unul sau mai mulți restanțieri la plata obligațiilor față de asociație. Când apare un restanțier, comitetul executiv trebuie să analizeze, temeinic, cauzele debitului și să decidă, în mod legal, dar fără a neglija și aspectul social al problemei.
Definiție – (https://legeaz.net/dictionar-juridic/penalitate )- Penalitatea este „suma de bani sau orice valoare patrimonială pe care părțile o pot stabili ca sancțiune în sarcina debitorului pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare din culpă a oricărei obligații”.
Regula generală
Conform art. 77 (2) din lege „termenul de plată a cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari, afișate pe lista lunară de plată, este de maximum 30 de zile calendaristice de la data afișării”.
Stabilirea penalităților
Adunarea generală stabilește sistemul de penalizări pentru restanțele la plata cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari. (art. 53 lit. j din lege)
Cazuri particulare
Este posibil, ca din motive obiective, cauzate de forța majoră, situații medicale deosebite, alte motive temeinic justificate, să nu se poată achita, în termenul de 30 de zile, obligația de plată dată în sarcina proprietarului. Pentru rezolvarea unor asemenea situații, adunarea generală, poate să aprobe scutirea de la plata penalităților.
Durata și condițiile de scutire pot fi stabilite, cu acordul adunării generale, de către comitetul executiv. Soluționarea cazurilor sociale presupune mult tact, înțelegere și chiar sprijin din partea asociației și a autorităților locale. În aceste cazuri se recomandă:
• să se aplice măsuri cu caracter social la nivel de asociație, în limita competențelor și puterii ei financiare;
• să se ia legătura cu autoritățile locale pentru efectuarea unei anchete sociale care să lămurească, pe cât posibil, situația existentă și eventuale soluții;
• să se identifice ONG-uri activ implicate în activități de caritate;
• să se propună celui/celor în cauză să găsească soluții alternative (schimbarea locuinței, identificarea de spații cu costuri suportabile);
Cuantumul penalităților
Stabilirea cuantumului penalităților este de competența adunării generale, care are dreptul, conform art. 77 (1) din lege, să „stabilească un sistem propriu de penalități pentru orice sumă cu titlu de restanță”. Nivelul maxim până la care se poate calcula procentul de penalizare este de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere, fără ca suma penalităților să depășească suma la care s-au aplicat.
Pentru cei interesați, le aducem la cunoștință faptul că Editura CDIP – București a lansat volumul I din lucrarea Cartea asociației de proprietari. Pentru detalii contactați editura la tel. 0771.785.577 – Marius Gheorghiu
Cei care doresc să ni se adreseze cu teme referitoare la specificul rubricii o pot face
Adresa poștală: b-dul. N. Iorga nr. 35, bl. N1, parter, Iași
E-mail: redactie@ziaruldeiasi.ro; claudiu.raus@ziaruldeiasi.ro
Publicitate și alte recomandări video