marti, 19.03.2024
Ar fi interesant de cercetat destinele unor muzicieni marcate de cel mai sensibil, mai dificil, mai înşelător, mai frumos instrument - vocea. Un instrument ce nu îţi promite întotdeauna succesul imediat, pe viaţă, chiar dacă ai talent uriaş, exersezi în fiecare zi cât este nevoie şi norocul e de partea ta în clipa/ clipele esenţiale. Un instrument prevăzut încă din faza „proiectării” cu senzorul ce dezvăluie exact configuraţia psihică, arhitectura umană a interpretului. Elena Moşuc este un caz plin de învăţăminte.
S-ar putea spune că două perioade importante din viaţa sa au trecut sub semne contradictorii. Doar bunicii i-au vegheat anii copilăriei. Duminicile începeau la biserica mănăstirii Frumoasa. Acolo s-a format rezonanţa naturală a copilului cu muzica, în general, cu melodiile de o frumuseţe reculeasă ale slujbei. De acolo s-a înălţat prima oară şi în anii ce au urmat vocea îngerească. În curtea fostului Liceu Pedagogic mi-a povestit Elena Moşuc despre anii de elevă, într-una din clasele Şcolii generale „Gheorghe Asachi” am privit-o vorbind cu copiii, cântându-le, la fel ca în anii cât a fost învăţătoare.
Dar vocea limpede, ingenuă, frumoasă avea calităţi ce trebuiau scoase la lumină. Visul Elenei Moşuc de a deveni cântăreţ profesionist a fost nutrit o vreme şi de lecţiile cu basul Gheorghe Popa. Artistul de mare prestigiu al Operei Naţionale Române din Iaşi avea calităţi vocale şi scenice native, excepţional dezvoltate în timp, dar primul public i-au fost, şi lui, elevii unei şcoli din Bucureşti, unde a predat geografia. Vocaţia de muzician s-a dovedit mai puternică, studiul detaliat şi pasionat, exerciţiile permanente de întreţinere a vocii (chiar la vârsta senectuţii, după terminarea spectacolelor, pe scena lipsită de decoruri, în faţa sălii goale a Teatrului Naţional din Iaşi), modestia ca om şi viaţa echilibrată fiind modele preluate de Elena Moşuc.
Dar calităţile, studiul, pasiunea, vocaţia unui tânăr nu sunt întodeauna observate de profesorii examinatori. Dezavantajată şi de numărul foarte mic de locuri la Conservatoarele din ţară până în 1989, Elena Moşuc nu a urmat câţiva ani, cum ar fi meritat, studiile într-un institut de învăţământ muzical superior. Norocul a adus-o, în sfârşit, pe linia succesului în 1990. Cum mi-a povestit şi în prezenţa microfonului, a camerelor de luat vederi, s-a prezentat la Concursul internaţional de la München organizat de Televiziunea Germană ARD mai mult pentru a trăi experienţa unei mari competiţii, gândul unui premiu fiind prea îndrăzneţ. Dar atunci i s-a acordat premiul I la secţiunea „canto”. Revăzând la diferite intervale de timp înregistrarea din gala câştigătorilor (dirijor a fost renumitul Colin Davis), am admirat de fiecare dată siguranţa, forţa bine stăpânită, mlădierea şi frumuseţea vocii în toate registrele, stăpânirea de sine într-un context atât de important. Imediat Elena Moşuc a fost angajată în corul Teatrului liric din Zürich, instituţie care i-a prilejuit câteva apariţii ca Regină a Nopţii din opera Flautul fermecat de Mozart. A fost rolul care i-a deschis drumul pavat cu succese. Rezist tentaţiei de a selecta dintr-un lung şir de împliniri artistice întâmplate pe toate scenele prestigioase ale Europei, în America de Nord, în Japonia, în săli renumite de recital, în studiouri de înregistrare, pentru a sublinia calităţi mai mult sau mai puţin comentate.
Elena Moşuc impresionează datorită muzicalităţii naturale, datorită fluenţei şi căldurii vocii intonând o melodie aşa cum ţi-ar destăinui, în momente confesive, amintiri şi impresii din întâmplări de zi cu zi. Harul de a cânta, cu care s-a născut, a fost şlefuit, bineînţeles, de profesorii pe care s-a învrednicit să-i asculte - trebuie subliniat meritul doamnei Adriana Severin, fostă solistă a Operei Naţionale din Iaşi. Ascultând-o pe Elena Moşuc interpretând cântece de Tiberiu Brediceanu, Achim Stoia, lieduri de George Enescu, lucrarea vocal-simfonică Stabat Mater de Giovanni Brunetti, melodii şi arii din opere de compozitori francezi, arii de Mozart (sub bagheta mult regretatului Camil Marinescu), partiturile de operă compuse de Donizetti, Verdi, Puccini - convinge, farmecă modul direct de comunicare, căldura vocii. Aceste calităţi disimulează tehnica, rigorile studiului migălos, rezultatul sonor-muzical-expresiv rămânând definitoriu. Ascultătorul cultivat apreciază, desigur, acrobaţiile vocale dacă sunt „asigurate” cu „plasa” muzicalităţii şi a tehnicii. Pentru Elena Moşuc sunetele în registrul acut şi supra-acut nu au fost niciodată argumentul orgolios al cântăreţului că poate să ajungă la înălţimile ameţitoare ale ambitusului vocal. Sigur, vocea i-a permis să ajungă acolo, dar sunetul a rămas întotdeauna curat intonaţional, cristalin, învelit în miere.
Discurile audio, dvd-urile, apariţiile în programele postului tv Mezzo sunt documente fără preţ ale unei evoluţii muzical-artistice excepţionale, evoluţie urmărită de publicul ieşean mult prea sporadic. În câteva spectacole de operă a apărut, însă, din păcate, publicul oraşului ei natal a ascultat-o ca protagonistă numai de trei ori în trei decenii: cu prilejul concertului susţinut la Filarmonică împreună cu Orchestra Operei Naţionale dirijată de maestrul Corneliu Calistru, în timpul recitalului pe care l-am organizat la TVR Iaşi, însoţită de pianista Gabriela Lipceanu, pe parcursul concertului găzduit de Opera Naţională Română, care a cuprins cântece din folclorul portughez interpretate împreună cu Gonçalo Salgueiro şi formaţia sa. Este foarte puţin. După acel concert din 14 septembrie 2014, Elena Moşuc nu a mai fost invitată să cânte la Iaşi...
Rândurile de faţă sunt un omagiu pentru cele trei decenii de succes în activitatea scenică, o invitaţie de a-i urmări înregistrările audio-video. Toate sunt momente artistice de mare calitate.
Alex Vasiliu este jurnalist, muzicolog şi profesor
Cuvinte cheie:
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Cârnaţii din topor vor fi protejaţi în UE. Urmează ”Carnea afumată la garniţă din Vâlcea”
Trump incapabil să garanteze plata celor 454 de milioane de dolari pentru fraudă (avocaţi)
Diana Șoșoacă spune că a fost filmată la duș: "Dacă nu-mi dau demisia vor da filmări intime"
Produse din hârtie: Esențiale în igiena și confortul zilnic (P)
Numărul trei din Hamas a fost ucis de o operaţiune israeliană, afirmă SUA
Idei de cadouri pentru cei dragi - Cum să îi surprinzi plăcut! (P)
Revine zăpada la Iaşi: Lapoviță sau ninsoare în mare parte din țară, până joi seară
Fosta actriţă porno Stormy Daniels îşi prezintă versiunea privind relaţia cu Trump
Medic: Să nu uităm că accidentul vascular cerebral se poate face şi la copii
Prognoza meteo: Ne aşteaptă un început de aprilie mai călduros decât normalul termic
Dan Voiculescu șantajează PSD-PNL cu candidatura lui Piedone la Primăria Capitalei
Iubitul Arynei Sabalenka, Konstantin Koltsov, a murit la vârsta de 42 de ani
Azi, Simona Halep revine pe teren. De la ce oră ar putea începe partida
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |