Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

Volkswagen la Iaşi sau metrou la Cluj?

GALERIE
cosmin pasca
  • cosmin pasca
- +

La Craiova (Ford) şi Piteşti (Renault) nu se trăieşte mai fain decât în Iaşi, pentru că Iaşul încă atrage oameni mai faini. Dar, pentru că nu avem habar să ne “vindem marfa”, vezi declaraţiile lui Popa şi Chirica, pierdem pe an ce trece competiţia cu cei care “îşi fac singuri”.

Consiliul Judeţean Cluj vrea să-şi contruiască singur, din fonduri europene, spitalul regional. Să sară peste mijlocirea Guvernului PSD, care în ultimele luni a transmis mesaje contradictorii privind finanţarea proiectului. Primăria din Cluj vrea ca ministerul Transporturilor să permită oraşului să înceapă proiectul centurii metopolitane. Tot Primăria Cluj a intrat în linie dreaptă cu studiul de prefezabilitate la primul metrou din provincie. Aşadar, “Clujul îşi face singur spital regional”, “Clujul îşi face singur şosea de centură”, “Clujul îşi face linie de metrou”. Nici pe departe. Clujul îşi face în mod inteligent şi gratis reclamă. Le transmite potenţialilor investitori, potenţialilor studenţi şi altor categorii de profesionişti care iau în calcul să se mute “pe Someş“ că oraşul/judeţul a atins un grad suficient de autonomie pentru a se descurca singur. Că se pot muta într-un “stat în stat”, mai dezvoltat decât statul numit România. Asta nu înseamnă că expresia “Clujul îşi face singur” nu are un dram de adevăr. Când a transmis scrisoarea către ministerul Transporturilor privind şoseaua de centură, Emil Boc a precizat că se referă strict la studiul de fezabilitate privind traficul prin oraş.“Ştim să facem licitaţii. Nu am mai avut unele de o asemenea anvergură, dar sunt convins că am putea să o ducem la capăt”, spunea Boc. Cu alte cuvinte, vrem să învăţăm să lucrăm cu proiecte mari, ca să nu mai depindem de Bucureşti.

Altfel, să nu avem vreun dubiu că atunci când se va trece la finanţarea propriu-zisă a spitalului, şoselei de centură sau metroului (?), grosul banilor vor veni de la Bucureşti sau prin mijlocirea Bucureştiului. De fapt, nici “Alianţa Vestului” (Cluj, Timişoara, Oradea, Arad) nu are vreo şansă să atragă direct bani de la Bruxelles, cel puţin nu în acest exerciţiu bugetar (vezi o analiză Transilvania Reporter). Dar contează mai puţin: ştirea a făcut înconjurul ţării, potenţialii investitori/studenţi/profesionişti au dat "like".

De câteva zile circulă informaţia că Vokswagen caută teren pentru o investiţie de un miliard de euro prin sud-estul Europei, şi, de nicăieri, “pe surse”, a apărut Iaşul ca posibil destinatar. Cum a reacţionat şeful CJ? „Orice investitor se va duce către Piteşti, Argeş, nu va veni către Iaşi. Nouă trebuie să ne iasă din cap că avem mulţi specialişti. De câţiva ani s-a diminuat pregătirea profesională la noi în judeţ”, a spus Maricel Popa. El a precizat că se va duce “EL” să vorbească la Guvern, să facă nişte învârteli ca fosta platformă de la Fortus să intre în proprietatea CJ şi că lipsa autostrăzii nu este un dezavantaj. Aţi înţeles ceva? De partea cealaltă, primarul Chirica a spus că, din contră, lipsa autostrăzii e principalul impediment şi … a ajuns să vorbească tot despre Fortus. “Dacă nu este compania (Vokswagen – n.r.) prea pretenţioasă, le propunem cele 23 de hectare de la Fortus. Îmi vine să plâng când văd ce este acolo, sunt 15.000 de metri pătraţi de hale! În loc să se favorizeze utilizarea platformelor industriale se favorizează greenfield-ul, şi nu mi se pare corect”.

Investiţia Volkswagen de la Iaşi – care probabil nu va fi realizată în România – a însemnat, în primul rând, o oportunitate pentru autorităţile locale să-şi “vândă marfa”. Ce au înţeles potenţialii investitori/studenţi/profesionişti care analizau posibilitatea să vină la Iaşi? Că aici nu găseşti mulţi profesionişti, învăţământul tehnic scârţâie, deciziile se iau prin “pile” politice la centru, investiţiile greenfield nu sunt de dorit, unii investitori sunt cam pretenţioşi, autostrada ba e necesară, ba chiar deloc, şi că există un teren de la un aşa-zis Fortus pe care se bate CJ cu Primăria.

Am mai scris şi cu alte ocazii. Dezvoltarea unui oraş/judeţ nu ţine neapărat de atragerea unui investitor gigant, mai ales dacă acesta se ocupă de asamblare, ci de atragerea resurselor umane. La Craiova (Ford) şi Piteşti (Renault) nu se trăieşte mai fain decât în Iaşi, pentru că centrul nostru universitar încă atrage oameni mai faini. Dar, pentru că nu avem habar să ne “vindem marfa”, vezi declaraţiile lui Popa şi Chirica, pierdem pe an ce trece competiţia cu cei care “îşi fac singuri”.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dan CONSTANTIN

Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat

Dacă distinsul profesor „X” sau remarcabilul „Z” au putut să treacă peste lege, eu de ce nu aş putea?

opinii

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

George ŢURCĂNAŞU

Despre discursul regionalist din Moldova (II)

Delestaţi de centru şi captivi între statalismul teritoriului post-sovietic de la est de Prut şi desconsiderarea de la nivelul Bucureştiului, moldovenii din România aleg soluţia cea mai simplă: ştergerea sau renunţarea la identitate. Exemplele sunt multiple şi deseori invocate în scrieri mai vechi, de la divergenţele teritoriale bucovineană (în plin nucleu statal al Moldovei), vrânceană şi gălăţeană, la tendinţele actuale ale tinerilor de a migra pentru studii spre centrele universitare externe Moldovei, deseori mai prost cotate decât Iaşul în sistemul universitar. În aceste condiţii, să nu înţelegi necesitatea unor mişcări care militează pentru scoaterea Moldovei din izolarea impusă de către centru e cam prea mult!

Spărgătoarea de coduri

Bogdan ILIESCU

Spărgătoarea de coduri

Viaţa unui copil de acum 40 de ani (şi aproape sigur şi înainte) era absolut fascinantă pentru că era înmuiată din plin în toată istoria omenirii şi în tot ce avea mai valoros, adunat până atunci, în cărţi. Da, lucrurile alea cu un aer prozaic, mărturia perpetuă a unei invenţii seculare, care, prin natura lor de a păstra scris orice gând pe care i-l încredinţai, obligau la multă atenţie, şi mare responsabilitate şi scriitorul, şi cititorul.

pulspulspuls

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea

Dacă tot v-am servit ieri aicea niscai aritmetică electorală de Bahlui, haideţi să continuăm şi azi cu olecuţă de analiză matematică plus geometrie diferenţială tot pe tema asta incitantă! Nu de alta, dar acuşi încep iar simulările de alegeri, şi măcar să fim pregătiţi.

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri