Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Vom cumpăra peste 1 an cele 16 autobuze SH pe care le aduce Unistil din Bârlad!

GALERIE
autobuzul scania
  • autobuzul scania
- +

Noua companie de transport (CTP) calcă pe urmele falimentarei RATP. Compania păstrează o relaţie strânsă de afaceri cu Vasile Puşcaşu, patronul „Unistil“. Astăzi vă arătăm cum, sub acoperirea unui contract de închiriere a 16 autobuze, se va ajunge, în final, la o vânzare mascată. Afacerea marca Puşcaşu - CTP se ridică la peste 400.000 euro. Primul pas a fost deja făcut ieri. Tot ieri, am contactat furnizorul lui Puşcaşu din Olanda care ne-a oferit un preţ de 22.000 euro/autobuz (inclusiv transport) pentru acelaşi model de autobuz, dar cu performanţe mai bune şi un an de fabricaţie mai recent. În final, Puşcaşu ar putea primi pe autobuzele sale rulate, care zac de peste un an în garaj, în jur de 26.000 euro/bucata.

Compania de Transport Public (CTP) vrea să cumpere „pe sub mână“ autobuze de la tradiţionalul partener de afaceri al societăţii din ultimii 11 ani, Vasile Puşcaşu. Cu­mătrul primarului Mihai Chirica s-a ţinut scai de fosta RATP până când regia a dat faliment. Puşcaşu a avut mereu uşa deschisă la operatorul de transport, fiind principalul furnizor de autobuze rulate. Tot­odată, el a încasat profituri semnificative după ce a gestionat, prin „Unistil“, mai multe trasee din Iaşi în baza unui contract de asociere încheiat cu RATP. Puşcaşu se chinuie de câţiva ani să „înnoiască“ parcul auto al CTP cu autobuze second-hand.

„Pentru mine nu este o afacere, un contract mai prost ca ăsta nu se poate face, dar nu am încotro“, a comentat ieri şeful „Unistil“.

CTP închiriază autobuze de la Puşcaşu, dar le poate şi cumpăra

CTP va închiria 16 autobuze de la „Unistil“, firmă patronată de Puşcaşu, marca Scania OmniCity CN230UB. Acelaşi tip de autobuz a fost licitat de către Puşcaşu în toamna anului 2015 la o licitaţie a municipalităţii, dar dezvăluirile „Zia­rului de Iaşi“ au dus la anularea intenţiei de achiziţie de către Primărie şi luarea deciziei de a cumpăra autobuze noi, respectiv cele 12 mijloace de transport care circulă astăzi pe străzile Iaşului.

Contractul actual va fi încheiat pe perioada unui an, dar cu posibilitatea ca CTP să achiziţioneze autobuzele, dacă îşi declară această intenţie în ultimele două luni ale contractului de închi­riere, conform unei condiţii speciale. Adunând preţul de închiriere şi costul de achiziţie per autobuz, rezultă un cost de circa 116.000 lei/bucată (circa 26.000 euro), fără TVA. Costul de închiriere este de 7.500 lei/autobuz/ lună.

„Până la sfârşitul perioadei de valabilitate a contractului de în­chiriere, dar nu mai devreme de 11 luni de derulare a contractului, achizitorul are posibilitatea de a opta pentru cumpă­rarea autobuzelor ce fac obiectul închirierii la preţul negociat de către părţile contractante fără a depăşi valoarea maximă de 26.000 lei/autobuz, exclusiv TVA“, se arată în modelul de contract care urmează să fie încheiat între CTP şi „Unistil“.

Mai mult, o altă condiţie specială prevede că „în cazul în care părţile contractante nu vor ajunge la un acord privind preţul unitar al autobuzelor în termenul de 30 zile (...), achizitorul are drep­tul de a opta pentru cum­părarea autobuzelor la va­loarea maximă menţionată la art. 13.2 (26.000 lei/autobuz, n.r.), în termen de 30 de zile de la eşuarea negocierilor“.

Astfel, la valoarea maximă, CTP ar urma să achiziţio­neze autobuzele contra unei sume totale de 416.000 lei. La această valoare se adaugă costurile totale de închiriere pe parcursul unui an (1.440.000 lei) şi rezultă o sumă de 1.856.000 lei (circa 412.000 euro), bani care ar putea fi utilizaţi de CTP pentru a intra, în final, în proprietatea autobuzelor rulate. Cu alte cuvinte, un preţ mediu de 116.000 lei/autobuz, respectiv aproape 26.000 euro.

De remarcat că firma lui Puşcaşu a licitat fix suma estimată de CTP pentru închiriere (1.440.000 lei), de parcă ar fi avut siguranţă că nu va mai participa nicio firmă la licitaţie.

„Oferta a fost făcută în ultima clipă, am un angajat specializat în acest sens, care a observat în SEAP că nu mai există alt ofertant“, a comentat Puşcaşu.

Ieri, am contactat firma Womy din Olanda prin intermediul căreia Puşcaşu a cumpărat autobuzele Scania fabricate în 2005. Ne-am prezentat drept o companie de transport din Suceava care vrea să furnizeze autorităţii locale autobuze Scania. După câteva e-mailuri, am fost sunaţi de către un re­pre­zentant al companiei care ne-a oferit spre vânzare acelaşi tip de autobuz, dar fabricat în 2006 şi cu performanţe ceva mai bune.

„Preţul este de 20.000 euro sau 22.000 euro, cu tot cu transport, pe autobuz“, ne-a spus reprezentantul companiei.

În contractul cu „Uni­stil“, cheltuielile CTP s-ar putea ridica, în final, cu tot cu TVA, la 2,2 milioane lei (circa 500.000 euro, adică în jur de 31.000 euro/autobuz.

„Autobuzele de la Womy sunt tot ale mele, toate au fost cumpărate de mine şi am 100.000 euro garanţie la ei. Nu am putut să le mai achit şi suta de mii a rămas cadou la ei. Am avut 30 de autobuze cumpărate, iar o parte au rămas în garanţie la ei. Ei pot să dea cu un preţ mai mic. Am renunţat să mă mai judec cu ei“, a spus Puşcaşu.

El a respins ideea unei „vânzări mascate“ a autobuzelor.

„Eu nu ţin să le vând la preţul ăsta, sunt maşini înmatri­culate, am achitat drumul, sunt puse afişaje, senzori, absolut tot. Eu vreau să le folosesc, că le ţin în garaj. Mai am 67 de autobuze care stau. Trebuie să le dau să producă aceste maşini că, de la an la an, valoarea lor scade. Maşinile le-am cumpărat cu 35.000 euro. Pentru mine nu este o afacere, un contract mai prost ca ăsta nu se poate face, dar nu am încotro“, a susţinut Puşcaşu.

Ieri-dimineaţă, directorul CTP, Cristian Stoica, a răspuns la telefon, în primă instanţă, pentru a ne comunica oferta financiară a „Uni­stil“. Ulterior, la alte apeluri telefo­nice, în care intenţia noastră era să-l întrebăm despre condiţiile speciale din contract, nu a mai răspuns.

Contradicţii între caietul de sarcini şi contractul-draft

O cerinţă ciudată în caietul de sarcini face referire la termenul pentru furnizarea autobuzelor. Potrivit documentului, cel puţin 10 autobuze trebuie aduse în 3 zile de la semnarea contractului. Însă, în modelul de contract, apar 5 zile. Adăugând perioada de 11 zile în care trebuie încheiat contractul, furnizorul ar fi avut la dis­poziţie maximum 16 zile pentru livrarea primelor 10 autobuze. Chiar şi aşa, termenul este extrem de mic şi nu a permis, practic, altor furnizori din ţară să participe la licitaţie. În consecinţă, „Unistil“, care a adus autobuzele Scania la Iaşi înainte de finalizarea licitaţiei, a fost singurul ofertant.

Mai mult, în contract se prevăd penalităţi pentru furnizorii care nu ar fi reuşit să respecte termenul de livrare a primelor 10 autobuze. Astfel, în cazul în care, ipotetic, un furnizor ar fi întârziat 10 zile livrarea acestor mijloace de transport, atunci ar fi trebuit să achite către CTP penalităţi de peste 13.000 euro. Şefii CTP invocă un caracter „urgent“ pentru a explica termenul scurt în sensul unui defi­cit de autobuze care trebuie acoperit pentru buna funcţionare a transportului public. 

Istoricul licitaţiei din toamna anului 2015

În august 2015, Primăria Iaşi a lansat o licitaţie pentru achiziţio­narea a 15 autobuze rulate pentru o suma de 1,6 milioane lei, respectiv circa 23.000 euro/autobuz. La procedură s-a prezentat un singur ofertant, desigur „Unistil“, dar cu o ofertă ciudată: peste 3 milioane lei, adică în jur de 45.000 euro/autobuz. Evident, licitaţia a fost anulată având în vedere că legea permitea autorităţii contractante să achiziţio­neze autobuze la un preţ cu maximum 10% mai mare faţă de estimarea proprie.

Ulterior, Primăria a solicitat Con­siliului Local, printr-un pro­iect de hotărâre introdus pe ultima sută de metri în plen, dubla­rea sumei iniţiale pentru achiziţia de autobuze. Practic, municipalitatea a ajustat preţul conform celui ofertat de „Unistil“ la licitaţia anterior anulată.

La acel mo­ment, „Ziarul de Iaşi“ a scris despre controversele din jurul acestei achiziţii. În ziua publicării articolului, care a coincis cu desfăşurarea şedinţei de CL, primarul Mihai Chirica s-a răzgândit şi a spus în plen că mu­nicipalitatea va cumpăra de acum doar autobuze noi. Ulterior, în 2016, au ajuns la Iaşi 12 autobuze noi, achiziţionate în urma a două licitaţii.

VEDEȚI ȘI:

16 autobuze care au circulat prin Bârlad ajung la Iași. Revine Unistil pe străzi!

Afacere de cumetrie: La Primărie se pune în scenă o măgărie pe bani publici

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri