marti, 19.03.2024
Pe termen scurt, nu sunt soluţii pentru creşterea conectivităţii rutiere a aerogării. Singura posibilitate de înlăturare a blocajelor pe unicul drum de acces este reducerea numărului de maşini şi utilizarea transportului public, respectiv a autobuzului 50.
Duminica trecută, un vârf de trafic a concentrat într-un interval de numai două ore 10 avioane sosite pe aeroport şi 6 decolări. S-a întâmplat între orele 12 şi 14, timp în care cele două terminale de pasageri, T2 şi T3, au făcut faţă unui val de peste 1.000 de pasageri. Aglomeraţia s-a risipit până seara, dar acesta a fost primul avertisment serios pentru un an care se anunţă foarte dinamic pentru industria aviatică, în ciuda scumpirii consistente a biletelor de călătorie.
Cititi si: Până la sfârşitul lunii, Aeroportul Iaşi va fi cu 50 la sută mai aglomerat. Va putea face faţă? Terminalul 4 e în construcţie
Se va repeta situaţia şi duminica aceasta? – pentru că programul este practic identic cu cel de acum o săptămână. Cei de la aeroport recomandă pasagerilor celor zece curse care apar pe programul de zbor în cele două ore de la amiază (12-14) să vină cu trei ore înainte, pentru preîntâmpinarea oricăror probleme.
Parcarea este arhiplină, deşi tarifele s-au dublat. Astfel, pentru cele doar 314 locuri – câte sunt acum, înainte de extinderea prevăzută odată cu finalizarea construirii T4 – staţionarea costă acum 5 lei/oră pentru primele 6 ore. Dacă aţi lăsat maşina în parcare între 6 şi 12 ore, veţi plăti 45 de lei, iar dacă durata este între 12 şi 24 de ore, 60 de lei. Următoarele 24 de ore costă 50 de lei. Unele voci susţin că, dimpotrivă, ar trebui ca preţul să crească pe oră, nu să scadă, cu cât maşinile stau mai mult în parcarea aerogării.
Pe traseul Gara Mare, Piaţa Unirii, Tg. Cucu, Aeroport şi retur circulă autobuzul 50. Este un mijloc de transport pe sens, respectiv unul de rezervă pentru situaţii neprevăzute – precum cea de duminica trecută sau de joi, când mijlocul de transport a fost prins în coada de maşini de pe drumul spre aeroport.
Cititi si: Aeroporturile din Moldova, pe creştere, iar celelalte, în recuperare
Ceea ce este curios e că aceste autobuze merg mai mult goale. De exemplu, joi, când coada la intrarea în incinta aerogării era de „doar” 30 de autovehicule aproximativ, numai 7 pasageri se aflau în autobuz. Biletul de călătorie are costul Zonei A, adică 3 lei, ca în oraş.
Dacă şefii aeroportului cer ca aceste curse să fie la intervale regulate, cei de la Compania de Transport Public spun că vor pune mai multe autobuze pe linia 50 atunci când situaţia o va impune. Directorul CTP, Cristian Stoica, ne-a spus că, în actualele condiţii în care pasagerii par să fugă de autobuz, intenţia e de înlocuire a maşinilor mari cu minibuze, care s-ar putea strecura mai uşor prin căile aglomerate de acces şi, totodată, să întoarcă mai rapid la capetele de linie. Întrebat dacă nu ar fi posibilă prelungirea liniei 49 (Tg. Cucu - Roua), o altă propunere a celor de la aeroport, directorul CTP ne-a spus că nu ar trebui amestecaţi localnicii cu pasagerii care vin sau pleacă cu trolerele după ei.
Cititi si: Al doilea drum spre Aeroportul Iaşi, prin Rediu Aldei: care este stadiul proiectului? Bonus: drum cu patru benzi între Aroneanu şi Moara de Vânt
Propunerile conducerii aeroportului s-au îndreptat şi spre Primăria Iaşi. Purtătorul de cuvânt ne-a explicat că cei de la Servicii Publice nu pot ridica maşinile aparent abandonate în parcarea aerogării fără parcurgerea unei proceduri. Parcarea nu este domeniu public, astfel că proprietarii acestor autovehicule trebuie mai întâi găsiţi şi somaţi să-şi ia maşinile „uitate” acolo. Abia în lipsa unui răspuns se poate interveni, ne-a spus Sebastian Buraga.
Pot fi folosite parcările din zona Ciric? Cu siguranţă, pentru că sunt deschise pentru toată lumea, a fost răspunsul primit. Dar soluţia e una de avarie, pentru că acolo până la terminalele de pasageri sunt măcar 2 km şi, spre deosebire de parcările improvizate pe tăpşanele din jurul Aeroportului Otopeni de unde pasagerii sunt preluaţi în microbuze, la Iaşi nu există o modalitate de transport.
Rezolvarea situaţiei va veni odată cu finalizarea celorlalte căi de acces spre Aeroport, respectiv dinspre Aroneanu şi dinspre Tătăraşi, crede purtătorul de cuvânt al Primăriei Iaşi. Dar în ambele proiecte abia se lucrează la documentaţiile tehnice, drumul spre Tătăraşi fiind acum cel de acces în şantierul terminalului de pasageri T4.
Cititi si: O altă faţă a aglomeraţiei spre Aeroportul Iaşi. Drumul plin de maşini, autobuzul, gol
Prin urmare, opţiunea sosirii cu autobuzul 50 rămâne cea mai la îndemână. Atât directorul Aeroportului, Romeo Vatră, cât şi cel al CTP, Cristian Stoica, ne-au spus că repetă continuu apelurile şi campaniile în favoarea folosirii transportului public în locul curselor individuale cu taxiul sau cu maşina personală.
Lipsa investiţiilor în ultimii ani în infrastructura aeroportuară îşi face simţite efectele, iar ambuteiajele spre aerogară au debutat încă înainte de sezonul estival. De toate acestea trebuie să ţineţi seama la modul cel mai serios atunci când trebuie să ajungeţi la Aeroport ca să luaţi avionul.
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Interviu ZdI TV - Bilanț la Tomești: ce s-a construit și ce urmează
Câteva observaţii din dronă asupra întâmplărilor nefericite de la Vniversitate
Ce relații comerciale mai are Iașul cu Rusia. S-a redus diferența dintre importuri și exporturi
Pasionații de programare și hardware se pot înscrie la concursul național iTEC
Fiscul vrea să-i scoată la mezat bunurile unei femei care a avut un atelier de confecții
Peisagiștii evită să participe la o licitație a Primăriei pentru finalizarea unor „părculețe”
FOTBAL Leo, trezeşte-te, că nenoroceşti fotbalul ieşean! Cine-i arată lui Grozavu bârna din ochi?
Lista celor 10 finaliști pentru Premiul Național pentru Proză „Ziarul de Iași” 2024
In memoriam Paulică Răileanu, un reputat profesor al Politehnicii ieșene
Lista școlilor unde pot începe lucrări: Primăria a semnat opt contracte
Bosch va monta pe tramvaiele din Iași sisteme „inteligente” pentru evitarea accidentelor
O tânără din Iaşi, designer pentru celebrul brand adidas. A absolvit London College of Fashion
Proiectul A8 a ajuns „bătaia de joc a Guvernului Ciolacu/Ciucă”
O hoaţă a atacat o femeie chiar dacă era însoţită de un bărbat
NATO, confruntarea Vestului cu Rusia, ambițiile lui Klaus Iohannis
„D-ale noastre, ale studenţilor”. Tableta de duminică: astăzi, despre „gen”, „deci” şi „fără deci”!
VIDEO Dronele ucrainene au pătruns 1.000 de km în Rusia și au aruncat în aer două rafinării
VIDEO Un român este cel care a dat ”voce” deșertului Arrakis în superproducția Dune 2. Cine este
Duelul reftorilor sau cum reftorul Tudorel a întins floreta iar reftorul Caşcaval i-a luat maul
VIDEO Explozie puternică la o rafinărie din Rusia lovită de drone ucrainene
Anual, la nivel mondial, 1 milion de persoane mor din cauza poluării atmosferice
VIDEO Meciul Alcaraz – Zverev de la Indian Wells, întrerupt din cauza unui roi de albine
Substanţă cancerigenă, descoperită în unele produse împotriva acneei
Băieții născuți din mame obeze au șanse mari să devină și ei supraponderali
Roşia Montană: aspecte mai puţin înţelese şi complexul resurselor
Cosmin PAȘCAAlianţa PSD-PNL, mai puternică decât Putin? |
Briscan ZARABunici obraznici |
Cristina DANILOVNoi, femeile |
Nichita DANILOVÎntre artă şi credinţă |