Secretul „Puiului galben”: producătorii ieșeni explică pas cu pas metoda. „Nu e nimic nesănătos”. Ce spun autorităţile sanitare locale?
Scandalul “Puiului vopsit” a stârnit un val de reactii critice din partea marilor (...)
citeste totvineri, 29.03.2024
Deşi nu pare, un rol major în producerea accidentelor rutiere din judeţ îl are vopseaua de calitate foarte proastă folosită la marcarea benzilor de circulaţie. Vara, şoferii se mai descurcă, deoarece carosabilul este uscat şi vizibil. Însă, la venirea toamnei, şoselele ude fac ca şoferii să conducă adesea „pe ghicite“. Ca să nu mai spunem că, la Iaşi, delimitarea marginilor şoselelor practic nu există. Cele mai cunoscute drumuri de acest gen sunt DE 583, către Târgu Frumos şi Roman, DN 24 către Sculeni dar şi către Vaslui, DN 28 către Răducăneni, dar şi drumul judeţean spre Grajduri, recent modernizat. Una dintre condiţiile marcării unui drum este obligaţia folosirii unei vopsele speciale, reflectorizante. Cea de pe drumurile din Iaşi parcă este diluată, dau din aceea folosită la vopsirea gardurilor ori lemnului: mată complet. În schimb, şoferii ieşeni au remarcat că pe drumurile din vestul României situaţia se schimbă: şoselele ude contrastează puternic cu marcajele albe, reflectorizante. De ce nu se poate şi în Moldova? Care este secretul acestei vopsele şi cât costă, ţinând seama că ieşenii îşi pierd viaţa în accidente rutiere, precum cel în care a murit o studentă din Cârlig zilele trecute? Accidente în care nimeni nu spune că o cauză a fost şi lipsa sau marcajul prost realizat pe drumurile judeţului?
În Iaşi există două drumuri arhicunoscute de către cei care au carnet de conducere, dar şi extrem de circulate: DN 28 care duce către Târgu Frumos - Roman, şi care vine dinpre Albiţa şi Tomeşti, şi DN 24, care vine dinspre Vaslui şi Bucium şi merge spre Cârlig, Vulturi şi Vama Sculeni. Cele două două drumuri sunt mereu pe harta accidentelor, atât în privinţa numărului mare cât şi a gravităţii lor. Pe DN 24, spre Sculeni, ultimul accident groaznic a avut loc în urmă cu câteva zile, atunci când şoferiţa unui autoturism Hyundai, în vârstă de 20 de ani, în timp ce circula dinspre Vânători către Iaşi, a pierdut controlul volanului şi a pătruns pe contrasens. Autoturismul a fost izbit lateral de un Volkswagen care circula din sensul opus. Accidentul a avut loc în curba periculoasă aflată în zona Pensiunii Carolina. Pasagerul din dreapta şoferiţei din Hyundai, o studentă în vârstă de 21 de ani, şi-a pierdut viaţa pe loc. Nu ştim în ce măsură marcajul axial, inexisten în zonă, ar fi salvat viaţa fetei, deoarece tânăra circula cu viteză, spun poliţiştii. Însă, mulţi şoferi care trec pe acest sector de drum spun că, atunci când şofează pe acolo, au emoţii groaznice.
Şofer: „În curbe nu ştii care e banda ta“
„Noaptea, strada nu se vede deloc. Pe multe porţiuni nu există marcaj, pe altele da, însă abia se distinge ziua, darămite noaptea. În curbe, nu ştiu care este banda mea, şi nu de puţine ori a fost cât pe ce să intru în şanţ, atunci când mă apropiam prea mult de marginea străzii“, ne-a spus un localnic din Vânători. Aceeaşi situaţie este şi pe drumul european către Târgu Frumos şi Roman: pe kilometri întregi, linia dintre sensuri apare şi apoi dispare.
Cea existentă este o vopsea greu de văzut noaptea, spălăcită, nicidecum la standardele folosite în Uniunea Europeană. „Am mers zilele acestea, dupa ora 18, de la Iaşi la Braşov. Domnule, mi-era frică să merg cu 50-60 la oră pe drum european. Eram şi cu fetiţa în maşină şi mă temeam că ies în decor, sau pe contrasens. Nu se poate aşa ceva: nu se vede absolut niciun marcaj noaptea, nici în dreapta, nici în stânga, nici cel de delimitare a sensurilor, nimic. Iar unde era ud de la burniţă chiar nu mai vedeai nimic. Când venea câte o maşină din faţă, şi mai era şi unul din ăsta cu farurile prost reglate, îmi venea să opresc efectiv, să nu ies de pe şosea pe câmp, sau să ajung pe contrasens. Am zis că aşa e noaptea, ce să fac? Dar nu e deloc aşa. Şi mi-am dat seama imediat ce am ajuns în Ardeal. Cum am trecut de Târgu Secuiesc, spre Miercurea Ciuc şi spre Braşov, gata, linii clare, reflectorizante, mergeam fără nici o frică şi cu 100 la oră. Cum acolo se poate şi aici nu? Asta ar trebui să-i întrebaţi pe şefii de la Drumuri din Moldova şi din Iaşi!“, ne-a scris un ieşean nemulţumit pe adresa redacţiei „Ziarului de Iaşi“.
„Acum ne apucăm de vopsit“
Ieri, Asociaţia pentru Protecţia Rutieră „Worldstreet“ a notificat conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Iaşi să marcheze din nou porţiunea de drum, cea existentă fiind abia vizibilă. „Ca urmare a accidentelor numeroase care au avut loc pe DN 24, care face legătura bulevardului CA Rosetti cu localitatea Vulturi, Asociaţia Worldstreet notifică conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi să efectueze de urgenţă refacerea marcajului acestui sector de drum. Porţiunea de drum de la ieşirea din Iaşi, către localităţile Cârlig şi Vulturi, nu a fost marcată de mai mulţi ani de zile şi a devenit un pericol real pentru şoferii care tranzitează zona. Pe timp de noapte, şoferii trebuie să reducă foarte mult regimul de viteză pe acest sector de drum deoarece marginile drumului nu se disting. De asemenea, pe acest sector de drum sunt o serie de curbe periculoase, iar axul drumului trebuie «ghicit» de către participanţii la trafic, mărind foarte mult riscul de a intra pe sensul opus de mers. Un pericol la fel mare pe acest drum îl constituie ceaţa pe timpul nopţii. Acest fenomen, pe timp de noapte, combinat cu umezeala de pe şosea, creează şoferilor care circulă pe acest drum o senzaţie de orbire şi stres, care poate duce la iminenţa producerii unor accidente rutiere“, au scris reprezentanţii Asociaţiei „Worldstreet“ în solicitarea către DRDP Iaşi.
Ca urmare a acestei solicitări, instituţia le-a răspuns că vor începe lucrările astăzi, 8 decembrie. „Licitaţia pentru efectuarea de marcaje rutiere pe drumurile naţioănale din judeţul Iaşi este organizată de către CNAIR SA, iar de aproximativ doi ani de zile este în faza de soluţionare a contestaţiilor, urmându-şi cursul în instanţă. În vederea asigurării unor condiţii de trafic în condiţii de siguranţă pe sectorul de drum menţionat, DRDP Iaşi a demarat achiziţia în regim de urgenţă, prin încredinţare directă a serviciilor de refacere a marcajelor rutiere pe DN 24, de la ieşirea din municipiul Iaşi, până la intersecţia cu DN 24C, pe raza localităţii Vulturi, comuna Popricani, judeţul Iaşi. Conform planificării realizate de comun acord cu prestatorul de servicii SC Vesta SRL, lucrările vor fi efectuate în ziua de 8 decembrie 2017, în funcţie şi de condiţiile meteo“, au precizat reprezentanţii DRDP Iaşi.
Curbe periculoase fără marcaje
Culmea este că pe tronsonul de drum de pe DN 24 între Iaşi şi localitatea Vulturi, sensul giratoriu către Popricani, au fost executate recent lucrări de marcare. Potrivit unui angajat al DRDP Iaşi, instituţia a executat marcarea drumului în urmă cu o lună. Ieri, jurnaliştii de la „Ziarul de Iaşi“ au mers pe drumul respectiv: acolo, ca şofer, îţi poţi pune mâinile în cap. Marcajul pare a fi făcut în urmă cu câţiva ani: vopseaua nu este reflectorizantă şi pare a fi o soluţie normală, pentru vopsit gardurile.
De asemenea, în curbe, marcajul a dispărut, fiind şters cu desăvârşire. Directorul DRDP Iaşi a precizat că instituţia pe care o conduce a cumpărat recent un utilaj folosit la marcarea drumurilor. „La momentul de faţă, la nivelul CNAIR se află în faza de finalizare procedura de achiziţionare a unor utilaje de marcare a carosabilului, urmând ca acestea să fie distribuite căte unul, pentru fiecare DRDP din ţară. Iniţiativa are drept scop efectuarea lucrărilor în regie proprie, tocmai pe fondul procedurilor birocratice greoaie cauzate de contestaţiile la licitaţii“, a precizat Ovidiu Laicu, directorul DRDP Iaşi.
Cuvinte cheie: + strada, marcaje, Iasi, accidente, autoritati
© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.
Ciucă se gândește la o confruntare cu Ciolacu la alegerile prezidențiale
Miroslava – comuna cea mai mare și cea mai bogată din regiune. Încotro? (P)
Gamificarea: o aventură magică la școala primară Lorelay! (P)
Este videochatul o nouă cale către independența financiară a fetelor? (P)
Dealer de droguri cu sute de comenzi, iertat de judecători: „A făcut progrese în plan spiritual”
Lovitură în Podu Roş: trei tineri au jefuit maşina de îngheţată. O greşeală minora a şoferului
Temperaturi de vară la început de aprilie. 28 de grade Celsius la Iași
Grindeanu: Contractul pentru încă un lot din secţiunea montana a A8 intră în licitaţie
Premierul anunţă că “nu este oportun ca magazinele să fie închise în weekend”
O capsulă cu senzori ar putea fi o alternativă la endoscopie
Ce pot indica modificările patologice ale examenului de urină? (P)
Moştenirea toxică ce o vor lăsa rectorii ajunşi la al treilea sau al patrulea mandat
Calcule matematice: am putea avea o premieră la locale la Iaşi de ne va durea mintea
Virusul HIV a fost eliminat din celule, deocamdată, în laborator
Pacient de 22 de ani cu limfagiom chistic de mezocolon, operat cu succes la Arcadia
Ultimele calcule privind posibilitatea ca Iaşul să prindă un post de europarlamentar
“Extraordinara poveste a lui Peter Schlemhil” de Adelbert von Chamisso
Pavel LUCESCUCine profită de madam Şoşoacă |
Alexandru CĂLINESCUDistrugerea statuilor |
pr. Constantin STURZUDe ce este atât de aspru Postul Mare? |
Codrin Liviu CUȚITARURoboţi |
Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă? |