Anunturi de Mica Publicitate
Abonament la editia electronica
Iasi Tv Life
TeleM
TVR Iasi Telejurnal
Abonament la editia tiparita

vineri, 29.03.2024

Propunere interesantă a Primăriei

Schimbare radicală. Cum trebuie să arate mașina pentru a face taxi la Iași?

GALERIE
taxi
  • taxi
- +

Măsura ar urma să fie implementată din acest an şi se referă la licenţele noi. Se urmăreşte ca autovehiculele electrice să ajungă la 30% din parcul auto de taximetrie. Numărul licenţelor ar urma să crească până la 2.200, cu 500 mai multe decât în prezent. Actualele licenţe nu vor mai fi prelungite în anul 2023, urmând să fie atribuite după o nouă procedură.

Municipalitatea pregăteşte modificări radicale în ceea ce priveşte autorizarea activităţii de taximetrie din oraş. O primă veste pentru taximetrişti este că numărul de autorizaţii va creşte cu până la 30%. În schimb, începând cu acest an, vor fi atribuite autorizaţii doar în anumite condiţii, iar principalul criteriu ţine de ponderea autovehiculelor electrice în parcul auto total: Primăria vrea ca minim 30% dintre taxiurile de la stradă să fie electrice.

„Valabilitatea actualelor autorizaţii taxi nu se mai prelungeşte în anul 2023, urmând ca acestea să fie atribuite în cadrul unei noi proceduri“, se arată într-un proiect de hotărâre lansat în consultare publică de către Primărie.

Potrivit documentului, în prezent sunt 1.693 de autorizaţii valabile, iar numărul acestora va creşte până la maxim 2.200 de avize. Modificările propuse de Primărie au la bază un studiu de specialitate realizat de profesori de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi“.

Care sunt criteriile pentru atribuirea unei autorizaţii

Scopul general al Primăriei prin noile reglementări vizează reducerea gradului de poluare în oraş prin promovarea transportului ecologic, se mai arată în proiectul de hotărâre. În acest sens, municipalitatea a iniţiat un nou regulament care stabileşte criteriile pentru acordarea autorizaţiilor de taxi. Criteriile ţin de vechimea autovehiculului (limitele sunt: maximum 1 an - 20 puncte, de la 4 la 5 ani - 2 puncte), clasificare conform normelor de poluare Euro (electrice - 100 puncte, Euro 6 - 10 puncte), vechime neîntreruptă în regim de taxi (0,5 puncte/an), gradul de protecţie a pasagerilor (10 puncte - 6 airbaguri, 0 puncte - un airbag), efortul investiţional al transportatorului (6 puncte - maşină în proprietate, 4 puncte - leasing), dotări suplimentare (câte 5 puncte pentru aer condiţionat, POS, GPS şi câte 2 puncte pentru perete despărţitor şofer - clienţi) şi, nu în ultimul rând, volumul portbagajului util.

„În cazul disponibilizării unor autorizaţii taxi sau în cazul suplimentării numărului de autorizaţii taxi se declanşează procedura de atribuire a acestora, procedură la care au prioritate transportatorii autorizaţi înscrişi în listele de aşteptare“, se mai precizează în proiectul de hotărâre.

Odată ce va fi aprobată o astfel de hotărâre, care prevede şi ca numărul maxim de autorizaţii să poată ajunge la 2.200, Primăria va putea acorda în plus faţă de ceea ce există în Iaşi încă 500 de avize, dar cu respectarea noilor proceduri.

Decizia de a suplimenta numărul de taxi-uri vine şi în contextul în care, dintre oraşele mari ale ţării, Iaşul are cel mai mic număr de maşini în regim taxi raportat la numărul de locuitori.

Cum arată parcul auto actual al firmelor de taxi

Studiul a inventariat situaţia fiecărui autoturism cu autorizaţie taxi. Dintre cele 1.693 de autovehicule, doar un singur autoturism este electric, iar alte trei sunt hibride. Celelalte taxi-uri au norma de poluare Euro 4 (294 autoturisme), Euro 5 (772) şi Euro 6 (653). După vechime, 862 de autovehicule au anul de fabricaţie după 2015, iar restul în perioada 2008 - 2014.

„Se remarcă că structura auto cu destinaţie de transport persoane în regim de taxi este una omogenă, cu doar 12% mai vechi de 10 ani. 37% din totalul parcului este cu normă de poluare Euro 6 şi 43,7% cu norma Euro 5“, se arată în studiul citat.

Proiectul de hotărâre prevede în special faptul că, din 2020, autorizaţiile de taxi vor fi acordate exclusiv pentru „autovehicule electrice până când întregul parc de autovehicule electrice va avea o pondere de minim 30% din totalul autoturismelor autorizate, respectiv 660 autorizaţii taxi“.

Excepţie fac două situaţii: se va oferi un număr limitat de autorizaţii şi pentru autovehicule adaptate transportului persoanelor cu handicap şi autovehicule istorice (cu o vechime de cel puţin 30 de ani, iar maşina este atestată ca vehicul istoric).

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Cine profită de madam Şoşoacă

Pavel LUCESCU

Cine profită de madam Şoşoacă

Campania care urmează la Iaşi nu trebuie să devină un circ de tip Şoşoacă, decât dacă vrem să ne batem joc de viitorul acestui oraş. Nu vreau să spun că madam SOS România ar trebui ignorată, ci că n-ar fi rău dacă am încerca să înţelegem mai mult ce are în cap când vine vorba de viitorul oraşului şi mai puţin ce vrea ea să ne vândă, adică scandal.

opinii

Distrugerea statuilor

Alexandru CĂLINESCU

Distrugerea statuilor

Frenezia negatoare woke e urmarea obscurantismului, a fanatismului şi a inculturii. Ideologii woke au cale liberă în mass-media, au pătruns în universităţi şi în şcoli. Acţiunile lor n-au nimic comun cu adevărul istoric. Ei pretind că fac dreptate celor ai căror strămoşi au fost umiliţi şi exploataţi, în realitate manipulează istoria şi adâncesc fracturile sociale.

De ce este atât de aspru Postul Mare?

pr. Constantin STURZU

De ce este atât de aspru Postul Mare?

Faţă de celelalte posturi de peste an, Postul Mare (care precede Sfintele Paşti) este considerat unul aspru, atât din punct de vedere alimentar, cât şi din alte puncte de vedere. De ce este – sau ni se pare a fi – Postul Mare atât de aspru? De ce, în genere, ne este atât de greu să postim? Din mulţimea de posibile răspunsuri, să reflectăm azi la trei dintre ele.

Roboţi

Codrin Liviu CUȚITARU

Roboţi

Robotul a trecut, treptat, de la „plimbarea” convulsivă pe coridoarele Universităţii, la alergarea „profesionistă”. Se arăta capabil să sară şi peste obstacole, plăcerea sa supremă fiind „să evite” deliberat, în viteză, femeile de serviciu îngenuncheate pe ciment şi prinse în efortul răzuirii gumelor de mestecat aruncate iresponsabil. Îngrijitoarele se speriau îngrozitor şi ţipau injurios după Robogică (foarte des îl numeau „pocitania dracului”!).

pulspulspuls

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister la liberalii ieşeni: cine va primi de la Bucale pâinea şi cuţitul listelor din toamnă?

Un mare mister tace şi face pe piaţa politichiei locale în această perioadă, stimaţi electori: cine va face listele de candidaturi de la parlamentarele din toamnă la liberalii ieşeni? 

Caricatura zilei

La reciclat pet-uri și doze

Când Sistemul Garantie Colectare te pune pe gânduri

Cumpara editia digitala

Vremea in Iasi

Curs valutar

Parteneri

Intrebarea zilei

Vladimir Putin, presedintele Federatiei Ruse, a declarant intr-un interviu dat jurnalistului american Tucker Carlson ca nu va ataca niciun stat NATO. Credeti ca isi va respecta cuvantul dat?

vezi raspunsuri