ZdI TV Secretele „Şcolii din valiză” de la Iaşi: de vorbă cu coordonatorul proiectului
anunturi
Eurotrip
grandchef
anunturi
Bolta rece
anunturi

ZdI TV Secretele „Şcolii din valiză” de la Iaşi: de vorbă cu coordonatorul proiectului

GALERIE
madalina jije
  • madalina jije
- +

Mădălina Jije, Coordonator regional în cadrul proiectului de educaţie digitală „Şcoala din valiză”, realizat de Fundaţia World Vision România, a fost prezentă în studiol TV al Ziarului de Iaşi unde a discutat, alături de redactorul Andrei Mihai, despre problemele întâmpinate de profesorii din mediul rural în perioada pandemiei în ceea ce priveşte lecţiile online, despre cum a fost gândit proiectul în 2018 şi cum s-a transformat acesta în perioada pandemiei, dar şi despre ce trebuie să facă un cadru didactic pentru a primi sprijin în realizarea lecţiilor online.
 

Sunt șapte şcoli cuprinse în proiectul „Şcoala din valiză” în judeţul Iaşi, fundaţia fiind prezentă în 50 de şcoli din 17 judeţe din ţară. Au deja peste 13.000 de profesori cuprinşi în program la nivel naţional şi au beneficiat de lecţiile digitale realizate cu sprijinul fundaţiei aproximativ 17.000 de elevi, majoritatea din zone defavorizate.

Mădălina Jije a vorbit despre provocările întâmpinate în proiect, dar şi despre faptul că, oricât de nepregătiţi s-au simţit profesorii care au intrat în proiect, evoluţia şi adaptarea la digital au fost rapide atâta timp cât cadrele didactice au fost deschise la schimbare.
Despre nevoia de pregătire digitală a elevilor, dar şi a cadrelor didactice, despre realitatea din şcolile din mediul rural, dar şi despre cum a evoluat proiectul „Şcoala din valiză” realizat de World Vision România, aflaţi pe larg în cadrul emisiunii realizate de Ziarul de Iaşi.

TRANSCRIERE INTERVIU:

“Ziarul de Iaşi” utilizează cu titlu experimental serviciile unei companii care asigură transcrierea automată a fişierelor audio. Aceasta foloseşte elemente de inteligenţă artificială (reţele neuronale), reuşind o acurateţe de aproximativ 90 la sută. Recomandăm celor care nu au timp suficient pentru vizionare să citească transcrierea de mai jos pentru urmărirea ideilor principale. Textul transcrierii este însoţit de minutele desfăşurării interviului, astfel încât acesta poate fi urmărit selectiv, funcţie de conţinut.

[00:00:00:0] Buna ziua. Ne aflăm astăzi în studioul TV al Ziarului de Iași la o nouă întâlnire dedicată educației, iar alături de noi o avem pe Mădălina Jije, coordonator regional în cadrul proiectului de educație digitală “Școala din valiză”. Un proiect realizat de Fundația World Vision România. Nu știu... Cum v-ati alăturat dumneavoastră proiectului, și care a fost scopul inițial al proiectului în perioada pandemiei? Din câte am înțeles, a trebuit să faceți o schimbare a proiectului. Știu că inițial era gândit ca o modalitate prin care lecțiile să devină mai interactive, dar în perioada pandemiei s-a adaptat și s-a transformat în modul în care îl avem astăzi.

[00:00:47:47] Vă mulțumesc pentru invitație. Aș vrea să fac și o precizare. Noi le derulăm împreună cu Fundația Vodafone România, deci suntem doi parteneri în acest proiect. O să vă răspund la întrebarea dumneavoastră. Eu m-am alăturat în 2019 acestui proiect. Sunt foarte mândră de acest aspect. Pe perioada pandemiei cumva noi am ajuns să extindem acest proiect. Inițial am început în 2018 cu opt școli, iar pe perioada pandemiei a trebui să ajungem la 50 de școli pentru că așa ne propusesem inițial. A fost destul de greu pentru că așa cum spuneați și dumneavoastră proiectul nostru a fost gândit pentru lecțiile interactive la clasă și a trebuit să răspundem solicitărilor cadrelor didactice din mediul rural pentru a-i sprijini în școala online. Nu a fost deloc ușor. Noi ca echipă a trebuit să ne mobilizăm și cumva să ne adaptăm acestei situații, iar toate aceste abilități și competențe digitale să le însușim, astfel încât să putem fi mentori pentru profesorii din programul nostru.

[00:01:58:118] Spuneați că sunteți implicați în aproximativ 50 de școli.

Chiar 50 de școli.

Cred că 1300 de cadre didactice și 17.000 de elevi din câte am văzut în prezentarea proiectului la nivelul județului Iași. Cam care ar fi cifrele sau măcar orientativ la nivelul județului Iași?

[00:02:19:139] Suntem în șapte școli aproximativ 125 de cadre didactice și peste trei mii de elevi sunt înscriși în proiectul școala din valiză. Școlile provin din mediul rural. Pentru că proiectul nostru este cu precădere despre mediul rural și profesorul din mediul rural. Ne dorim să extindem numărul de școli și cumva să creștem și să facem și centre regionale așa cum ne-am propus inițial. Dar noi suntem în toată zona Moldovei. Suntem în șapte școli din județul Iași, nouă școli din județul Vaslui. Avem o școală și în Neamț și două în Bacău. Deci cumva ne-am extins mai mult.

[00:03:06:186] Vorbim de mai ales în ultimii doi ani, în perioada pandemiei, de lecții online de lecții digitale și cele mai multe cadre didactice au întâmpinat întrebarea asta: ce înseamnă crearea unei lecții digitale? Nu știu, puteți să mi spuneți cum se adaptează profesorii mai ales din mediul rural la proiectul dumneavoastră?

[00:03:30:210] Sigur că da. Profesorii din mediul rural nu sunt diferiți de cei din mediul urban. Avem tot felul de tipologii, de fapt toate tipologii ca în orice domeniu. Așa cum spuneam la început, de fapt trebuie să precizez acest aspect. Acest proiect conține trei componente. Partea aceasta de platformă o platformă școala din valiză punct ro care este o platformă de tip model on Learning Management System cel mai cunoscut din lume. Profesorii s-au adaptat destul de ușor la această modalitate de predare și de creare a lecțiilor interactive, dar a trebuit să avem un suport susținut și să îi formăm în permanență pas cu pas să fim alături de noi alături de ei și să le oferim sprijinul necesar. Cum arată o lecție interactivă să spunem așa sau cum arată o lecție în perioada pandemiei în platforma școala din valiză. Profesorii au fost trei numiți astfel încât să își creeze secțiuni din lecție prin teste în perioada de consolidare prin linkuri externe dacă au jocul vieții sau tot felul de videoclipuri și de asemenea sistemul de videoconferințe pe care puteau să îl integreze în platformă. Ceea ce este interesant la această platformă este faptul că momentul în care ei creează un test pot vedea rezultatele elevilor. Punctajul elevilor și la fel și elevul își poate vedea rezultatul în timp real fără vreo taraba și poate oferi și filme.

[00:05:03:303] Nu știu, comparativ cu o lecție clasică multe cadre didactice s-au speriat au reacționat negativ cel puțin în spațiul public la începutul pandemiei când era vorba de lecții online cât timp trebuie să aloci unei unei lecții pentru pregătirea unei anumite lecții și ce cunoștințe digitale ai nevoie pentru a realiza o astfel de lecție.

[00:05:27:327] Acum după cum am menționat sunt mai multe tipologii de cadre didactice astfel încât profesorii mai adaptați acestei erei digitale sunt mult mai rapizi. Cumva nu ar trebui să ți ia foarte mult timp pentru că tu ai deja o programă școlară doar trebuie să îți transmit conținutul de pe foaie în mediul online. Practic când platforma școala din valiză acest lucru îl poți face foarte ușor îți poți încărca PDF uri îți poți încărca Word uri îți poți încărca prezentări PowerPoint și cumva acest lucru nu este destul de greu pentru a forma și de a crea o lecție interactivă digitală pentru școală online. Cred că mai mult de 30 de minute nu ar trebui să ți ia.

[00:06:13:373] Pentru ca va....

[00:06:15:375] ...Găsi cineva cu abilități, pregătit pentru acest aspect. Dar, da, avem și profesori care au învățat un pic mai greu pentru că este destul de greu să te adaptezi din mers. Practic ne a luat prin surprindere pentru că nu suntem pregătiți digital vorbind iar partea aceasta de educație digitală cumva vine la pachet cu foarte multe provocări pentru fiecare dintre noi. Dacă unii profesori nu știau să dea un click sau să deschidă un word sau să umble pe un calculator acum a trebuit sau au trebuit să învețe foarte repede.

[00:06:50:410] Am înțeles că proiectul a ajuns la un nou stadiu de maturitate să zicem nu o să mai faceți același lucru ca până acum să vă axat în general pe consolidarea proiectului și pe crearea unei biblioteci digitale de cursuri. Din câte am înțeles sunt peste 7.000 de săptămâni de cursuri 

[00:07:11:431] Realizate de profesorii noștri.

[00:07:14:434] Nu știam.. Cu acces la ele, profesorii din... care nu sunt parte a proiectului sau e nevoie de...

[00:07:20:440] Circuit închis momentan. Au acces cadrele didactice din proiect prin taieri de conținut adică își împart conținutul cu ceilalți colegi în cadrul platformei școala timp banii însă nu i am avut și întâlniri tematice pe acest subiect prin care să reușim să evaluăm calitatea conținutului pe care ei îl creează cumva să găsim puncte comune între profesorii de aceeași disciplină să facă seri de lecții. Asta ne ar ajuta mult mai mult și pe noi dar și pe ei

[00:07:52:472] Și nu știu cum poate un profesor să se alăture proiectului. E dificil e nevoie de un stadiu de pregătire inițial sau pur și simplu se alătură colectivului pe care l ați realizat deja

[00:08:04:484] Nu zic că am făcut extinderea în mediul rural a fost un apel public. Școala trebuia să preia această inițiativă de a se înscrie s au înscris 203 școli au fost 203 aplicații noi am selectat doar 35 de școli pentru că așa a fost targetul nostru momentul în care școala aderă la școala din valiză punct ro și școala își selectează o echipă de profesori din care să facă parte din echipa de implementare a acestui proiect vor fi toți profesorii din școală sau pot fi %30 50 sau chiar sută la sută așa cum am menționat. Acești profesori care intră în programul școala din valiză și își asumă această responsabilitate de a face de a deveni creatori de conținut în cadrul programului va participa la toate trainingurile de formare va lua parte la toate sesiunile acestea de informare practici și de. Înaintea pandemiei aveam și sesiunile fizic alea erau cele mai interesante pentru că profesorul chiar se deschideau și spuneau exact punctele cele mai dureroase să spun așa. Dar dacă ieși din exterior și nu ieși din mediul rural momentan nu poți adera la comunitatea școala din valiză.

[00:09:22:562] Vorbim de lecții digitale de lecții online dar nu știu mulți profesori au rămas în același mod de predare ca la catedră cel clasic care este marea schimbare de fapt în aceste lecții digitale. Cu ce vine nou în predare.

[00:09:42:582] Am o să vă răspund cu câteva exemple practice pe care le am le am trăit fizic la școală. Modul în care interactivitatea aceasta schimbă schimbă percepția copilului față de lecții și față de materie. Exemplu dacă percepe Matematica Matematică este destul de greu la orice ciclu chiar și primar gimnazial. Chiar și acum de exemplu pentru mine am participat la o lecție interactivă unde profesorul și a creat jumătate de lecție. În fapt cum școala din valiză prin conținut interactiv adică un joc cu tema fiind efracție de exemplu și a creat un joc legi cu Formula 1 copiii trebuiau să rezolve cu cât rezolvau mai repede cu atât tudta intrau în cursă și cumva a fost o competiție pozitivă pentru că nici un copil nu a luat note sub 5 chiar dacă a ajuns ultimul. El a reușit să rezolve și am văzut bucuria aceasta și modul în care se schimbă lucrurile. Copilul nu mai percepe rigiditate acesta a sistemului și a modului tradițional de predare și cumva nu se simte lezat pentru că unii copii percep mai ușor anumite materii alți copii mai greu

[00:10:58:658] Vorbim de o am vorbit până acum de aptitudinile digitale ale profesorilor. Vorbim însă de faptul că cel puțin elevii din mediul urban sunt nativ digital. Umblă foarte ușor pe pe dispozitive care e realitatea de fapt din mediul rural sau au fost multe zone unde copiii nu au putut intra la lecțiile online din cauză că nu aveau un dispozitiv și au fost destul de multe cazuri în care nu știau nici să lucreze pe dispozitivele primite de la Ministerul Educației sau de la primării.

[00:11:33:693] Ideea este următoarea generațiile chiar sunt native digital adică chiar putem vorbi despre acest aspect. Din păcate în mediul rural gradul de vulnerabilitate este destul de ridicat și într adevăr în familiile cu foarte mulți copii foarte mulți au fost nevoiți să împartă un singur telefon pentru a intra orele înainte. Ori a face școală online de pe telefon. Nu văd niciun niciun sens. Sunt copii care da nu știu să utilizeze sau nu au știut să utilizeze inițial tabletele primite. După cum ați menționat dumneavoastră dar nativi digitali fiind au învățat foarte repede și avem copii din mediul rural care chiar își învață proprii profesori și chiar îi susțin îi susțin în acest demers. Nu i am noi am încercat să susținem prin proiectul școala din valiză prin împrumutul acestor tablete din nouă din valiză să le oferim acasă copiilor și cartele cu internet pentru că zonele fiind atât de defavorizate și chiar și relieful împiedică puterea de semnal. Chiar dacă nu am fi încercat să facem ceva legat de internet dar. Cum să mă mut copiii. Copiii sunt nativi digital

[00:12:53:773] Și se adaptează

[00:12:54:774] Foarte... se adaptează foarte ușor

[00:12:57:777] Pentru cei care nu nu știu. Proiectul presupunea inițial o valiză cu 30 de dispozitive digitale 30 de tablete.

[00:13:06:786] Dacă nu mă înșel așa este gândit proiectul deci chiar o valiză o valiză mobilă cu roți dotată cu 30 de tablete un laptop și cartele cu internet

[00:13:16:796] Tablete care au ajuns în perioada pandemiei la copii acolo acolo

[00:13:21:801] Unde a fost nevoie.

[00:13:22:802] Da nu știu cât de pregătiți îi agăsit pe profesori pandemia. Ok vorbim de abilitatea de a preda o lecție sau de a concepe o lecție dar nu. Lucrurile s au schimbat în perioada pandemiei ar fi nevoie de cursuri de pregătire specială pentru pentru profesori. Nu vorbim neapărat de de predare online. Să sperăm că lucrurile să se schimbe într un an sau doi și o să revenim la la predarea clasică. Dar în ceea ce privește realizarea lecțiilor digitale e nevoie de alte aptitudini pedagogice.

[00:14:03:843] Da este nevoie și noi căutăm prin proiectul nostru să aducem cât mai multă mai multă formare și consolidare în această direcție. Profesorii ne au spus că au nevoie și de ateliere de dezvoltare și inteligență emoțională pentru că în mediul rural practic volumul de emoții este mult mai mare pentru că copilul vine de acasă cu un nivel de vulnerabilitate profesorul vine cu un nivel de presiune să zic așa și au nevoie și de aceste cursuri. Dar pe partea de formare profesională să zic pe partea de formare digitală profesorii au nevoie continuă de formare. Dacă îi învățăm acum să folosească un un powerpoint nu înseamnă că s a terminat acest proces. Eu văd ca fiind și noi vedem ca echipă de proiect vedem un proces pe termen lung chiar dacă se termină școala online acest proces trebuie să continue pentru că viitorul este chiar tehnologia și trebuie să ne adaptăm acestei acestei era să zic așa.

[00:15:07:907] Deci nu e nu este neapărat nevoie de o lecție de curs la facultate cât de disponibilitate din partea cadrului didactic să învețe în permanență să se adapteze noilor tehnologii și să le aplice pe cât posibil la clasă. Da da în cazul cadrelor didactice mai în vârstă pentru că la începutul pandemiei acolo a fost rezistență pentru pentru lecțiile online. Bănuiesc că aveți și astfel de cadre didactice în proiect. Cât de greu sau s au adaptat. A fost nevoie de mai mult efort în cazul acestor profesori sau au fiind dispuși să se alături să se alăture programului au fost foarte deschiși și s au descurcat bine.

[00:15:56:956] Avem avem foarte mulți învățători în cadrul proiectului și așa cum spuneți dumneavoastră un pic mai înaintați în vârstă dar asta nu i a împiedicat să să și dezvolte acest potențial. Chiar am rămas foarte surprinsă de un domn învățător. Cred că de la școala gimnazială încolo ești în vârstă de aproape 70 de ani care m a sunat într o dimineață să mi zică domnișoară astăzi vreau să fac un test platform. Ajutați mă. Deci am zis că o să pierd toată ziua cu dumnealui dar nu nu a fost așa a prins chiar de la prima de la primul primul contact și chiar a reușit să i învețe și pe restul colegilor chiar mai tineri decât dumnealui. Avem și profesori care dau un pic mai greu dar nu opun rezistență ci în momentul în care ca persoană nu opui rezistență lucrurile te deschis lucrurile încep să

[00:16:51:1011] Cred că ăsta e secretul. De fapt nu nu ține neapărat de cât de deconectat ești la tehnologie și la

[00:16:59:1019] Ține foarte mult de ceea ce vrei să faci și cum ești tu construit ca om. Dar foarte mulți profesori și învățători din mediul rural sunt foarte atașați de copiii. Și de comunitate în general. Drept urmare fac fac aceste eforturi pentru a fi cât mai aproape de aproape de ei.

[00:17:15:1035] Mă bucur că ați amintit de un exemplu concret. Chiar asta voiam să vă rog să îmi dați câteva exemple de bună practică să zicem în mediul școlar de oameni care au fost de acord inclusiv la vârste înaintate să facă o schimbare și să nu știu dacă mai aveți un alt exemplu pe lângă domnul învățător de la de la Golești. De o schimbare din asta radicală

[00:17:43:1063] Tudta o școală din județul Vaslui. Niciodată Todirești o învățătoare foarte simpatică mie doamna Lenuța bărbos o cu care țin legătura în cadrul acestui proiect ea fiind coordonatoarea echipei de implementare din școală predă la ciclul primar și este foarte foarte foarte adaptată digital. Mi se răspunde imediat ci imediat în ceea ce privește solicitările legate de proiect dar răspunde pozitiv la toate sesiunile de formare dacă este prezent în toate sesiunile de formare și. Oferă și feedback. Uite aici m am descurcat aici nu am reușit dar voi reuși și asta mă ne motivează pe noi ca echipă să spunem băiete lucrurile chiar merg și putem face din oamenii aceștia să o roată știi o roată care să meargă în permanență și să fie

[00:18:39:1119] Deci ca un sfat general pentru cei care se află deja în proiect pentru a fi un exemplu să zicem să fie motivați să pună întrebări să vă pună cumva la treabă pentru că de multe ori avem avem tendința să nu punem întrebări chiar dacă să nu deranjăm exact și nu știu să își dorească să facă o schimbare. Am pregătit și câteva mituri așa pe care o să vă rog să le demontat sau să le confirmați. Pe scurt lecțiile online le distrag atenția elevilor și i îndepărtează de la cărți considerându le pe acestea învechite.

[00:19:20:1160] O să dezmint pentru că dacă mergeți în Cărturești sau în orice altă librărie este plin de copii și chiar generația Z.

[00:19:30:1170] Aproape jumătate din elevii din satele sărace nu au făcut ore online.

[00:19:35:1175] Așa este aici. Din păcate nu am cum să dezmint. Situația este. Asta e realitatea practică

[00:19:43:1183] Și nu vorbim neapărat de noi doar de lipsa dispozitivelor ci și de lipsa semnalului

[00:19:49:1189] Lipsa semnalului lipsa internetului situația din familie. Mulți copii pleacă de acasă la școală pentru a avea un spațiu sigur și de a fuma în liniște ori în perioada școlii online. Aceasta lipsește. Ei au casele foarte mici foarte mulți frați

[00:20:09:1209] Sunt încă elevi în mediul rural care nu au văzut sau nu au lucrat niciodată. Inclusiv acum după doi ani de pandemie pe un dispozitiv digital.

[00:20:20:1220] Care nu au lucrat nimic pedagogic.

[00:20:24:1224] Da sunt sunt inca sunt chiar daca s au depus eforturi.

[00:20:29:1229] Da pentru că educația aceasta pleacă și din familie pleacă și din cheia fiind profesorul la școală practic adică mai mulți factori care generează asta

[00:20:42:1242] Aici din punctul dumneavoastră de vedere educația digitală va fi necesară fiecărei persoane.

[00:20:48:1248] Pe viitor nu va fi necesară pe viitor. Dacă ne uităm pe piața muncii de exemplu în orice job unde te duci se cer competențe digitale de utilizare a calculatorului. Deja dacă vii și spui că știu să folosesc pachetul Office deja ai un punct în plus o bilă albă. Apoi dacă spui deja știu să folosesc și o platformă educațională știu ce înseamnă conținut didactic știu ce înseamnă conținut pedagogic știu ce înseamnă să redacteze un text corect. Știu să folosesc toate toate aceste instrumente deja pe piața muncii ești văzut altfel

[00:21:24:1284] Decalajul dintre elevii din mediul rural și cei din din mediul urban este de câțiva ani în ceea ce privește cunoștințele și mai ales cunoștințele digitale.

[00:21:38:1298] N-aș spune asta nu aș spune asta chiar este un mit. Aș putea menționa decalajul este dar dacă ne referim la tipul acesta de vulnerabilitate economico socială dar nivelul de 2 este ține și de valute din activitate digitală există deci Nash este un

[00:22:01:1321] Mit deci un decalaj care poate fi rapid recuperat doar poate

[00:22:05:1325] Fi rapid recuperat pentru că avem copii cu potențial în mediul rural.

[00:22:10:1330] Mult potențial și ultima întrebare sau Ultimul mit pentru realizarea unei lecții online este nevoie de aptitudini speciale.

[00:22:21:1341] Nu neapărat aptitudini speciale. V-am zis, trebuie să fii determinat să îți placă ceea ce faci, să fii pentru copii, pentru acest act didactic. Să-ți iubești meseria. Urmărisem la un moment dat un podcast, "I love my job", "Să-ți iubești jobul". Cred că asta este ideea și în școala online. Practic te adaptezi.

[00:22:47:1367] Deci pentru profesorii care încă nu au gândit lecții online, dar și-ar dori să facă acest lucru. Nu e nevoie decât de determinare și de dorință...

[00:22:57:1377] Mare... și dorință practică

[00:22:59:1379] ...De a învăța. Vă mulțumesc doamnă Mădălina Jije pentru prezența în studioul TV al Ziarului de Iași. Numele meu este Andrei Mihai și vă mulțumesc pentru atenție.

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Politica nu este o luptă între Bine şi Rău, ci una pentru putere şi resurse

Alexandru LĂZESCU

Politica nu este o luptă între Bine şi Rău, ci una pentru putere şi resurse

Deşi în plan emoţional sunt de înţeles dezamăgirile privind formarea noii alianţe de guvernare PNL-PSD şi comportamentul lui Iohannis, acestea sunt expresia unei viziuni idilice asupra politicii, fără nici o legătură cu realitatea.

Filmuletul zilei

opinii

Curcubeul experimental al lui Robert Şerban

Nichita DANILOV

Curcubeul experimental al lui Robert Şerban

Citit cap-coadă, poemul lui Robert Şerban e cât se poate de coerent. Imaginile se leagă între ele, ideile sunt duse până la capăt. Aproape nimic nu e lăsat la voia întâmplării. Şi faptul acesta e de-a dreptul fascinat. Oare de ce dadaiştii nu alegeau o temă? De ce scrisul lor e disparat, alcătuit din unghiuri, cercuri şi linii frânte ce par a nu avea prea multe puncte comune cu realitatea?? Hazardul poate fi provocat şi apelând la logică şi raţiune. La inspiraţie poetică.

Evenimente demografice - IV. Divorţialitatea

Ciprian IFTIMOAEI

Evenimente demografice - IV. Divorţialitatea

Articolul din această săptămână încheie seria dedicată evenimentelor demografice (natalitatea, mortalitatea, nupţialitatea şi divorţialitatea) analizate pe baza statisticilor oficiale, relevante la nivel naţional şi pentru judeţul Iaşi. În luna martie 2021 s-a înregistrat cel mai mare număr de divorţuri din perioada ianuarie 2020 - septembrie 2021: 2702 divorţuri, iar trendul a rămas constant, cu peste 2000 de separări de cupluri, până în iunie 2021.

Aydan Özoğuz sau diversificarea diversităţii

Michael ASTNER

Aydan Özoğuz sau diversificarea diversităţii

În loc de motto: Să luptăm pentru pace până nu mai rămâne piatră peste piatră!

pulspulspuls

Scenarii cu privire la desemnarea noului viceprimar din partea partidoiului la noi în târg

Scenarii cu privire la desemnarea noului viceprimar din partea partidoiului la noi în târg

Aventurile consilierului Balalaicu de la partidoiul ieşean, care caută un post bun pe la vreun minister, dar, desigur, s-ar mulţumi şi cu ceva pe plan local, dar care musai să producă caşcaval, aventuri pe care le-am povestit aici la gazetă exclusiv din dorinţa de a arăta cum merg lucrurile în politichia ieşeană, au stârnit un interes neaşteptat în rândul cititorilor noştri şi nu numai. 

Caricatura zilei

Moș Nicoale & Co

Editia PDF

Bancul zilei

- "Pentru o digestie buna beau bere. Daca nu am pofta de mâncare, beau vin alb. Daca am tensiunea scazuta, beau vin ros (...)

Parteneri

Alte publicatii

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.