anunturi
grandchef
Bolta rece
Iasi Tv Life
TeleM
Impact FM regional

Comunicat de presă

Ziua mondială a orașelor – analize, soluții și provocări urbane în societatea contemporană (P)

GALERIE
gavrila camelia
  • gavrila camelia
- +

Ziua de 31 octombrie a fost desemnată Ziua Mondială a orașelor, cu scop principal de a promova interesul comunității internaționale în ceea ce privește procesul complex al urbanizării,cu toate implicațiile și provocările firești. De asemenea, această zi a fost numită astfel și pentru a oferi contexte de cooperare între state în identificarea unor oportunități importante pentru a face față dificultăților pe care le întâmpină comunitățile urbane și pentru a conduce, în final, la o dezvoltare durabilă, sustenabilă în întreaga lume.

Această valoare simbolicăa fost stabilită la data de 27 decembrie 2013, de către Adunarea Generală a ONU, prin rezoluție, prin care s-a decis „ca ziua de 31 octombrie să fie sărbătorită, începând din 2014, drept Ziua mondială a orașelor, invitând statele lumii, sistemul ONU, în special Programul Națiunilor Unite pentru Așezări Umane (ONU-Habitat), organizațiile internaționale relevante, societatea civilă şi părţile interesate să observe și să crească gradul de conștientizare a zilei.”, în relație cu tema urbanizării.
 
În contextul Uniunii Europene, este de remarcat faptul că orașele se confruntă cu schimbări demografice diferite, cum ar fi îmbătrânirea populației, reducerea drastică a ariei orașelor sau procese intense de suburbanizare, aspecte dublate de slăbirea legăturilor între creșterea economică, ocuparea forței de muncă și progresul social, diferențele tot mai mari între veniturile diferitelor categorii sociale, scăderea nivelului de viață al populației sărace, dezechilibre ale economiei orașelor,extinderea necontrolată a aglomerărilor urbane etc.
 
Pentru a putea răspunde într-un mod pozitiv acestor provocări, UE recomandă ca „orașele de mâine” să analizeze unele măsuri și posibile soluții:
 
 Adoptarea unui model holistic de dezvoltare urbană durabilă;
 
 Adaptarea sistemelor de guvernanță la noile circumstanțe și considerarea atentă a diferitelor dimensiuni teritoriale (de exemplu supra-urbane precum și infra-urbane) și a implicațiilor temporale actuale;
 
 Necesitatea unei coordonări în plan orizontal și vertical, astfel încât orașele să conlucreze cu alte niveluri de guvernanță și să își consolideze cooperarea și crearea de rețele cu alte orașe sau comunități apropiate,  pentru a partaja investițiile și serviciile necesare la scară teritorială mai largă;
 
 În contextul legăturilor slăbite între creșterea economică și progresul social, inovarea socială reprezintă o ocazie de a mări spațiul public de implicare civică, iar creativitatea, coeziunea, programele orientate spre incluziune sunt soluții necesare în zonele urbane afectate.
 
Revenind pe plan local, orașul Iași este unul dintre cele mai mari din Moldova, timp de trei secole a fost capitala Principatului Moldovei, dar și capitală temporară a României, în contextul Primului Război Mondial. Orașul nostru deține un semnificativ tezaur simbolic, istoric, spiritual, cultural, educațional, în mod deosebit prin obiectivele turistice, muzee, casele memoriale importante, biserici și mănăstiri, fiind „prin sine însuşi un muzeu național.” (Nicolae Iorga)
 
Mai mult decât atât, prestigioasele universități au un rol major în dinamica și evoluția orașului, acesta au devenitun reper cultural și academic esențial pentru miile de studenți care doresc să performeze și să se dezvolte profesional.
 
Cu siguranță, fiecare oraș are povestea proprie, cu semnificații profunde prin care își transmite „personalitatea” și identitatea, de fapt conturul unui destin care îl deosebește de celelalte centre urbane. Orașul Iași este, însă, un topos unic, marcat de o bogată istorie, denumit „leagănul Unirii”, datorită multiplelor mișcări culturale și politice, care au influențat decisiv istoria țării.
 
Numeroase evenimente culturale de referință inițiate în Iași înnobilează istoria acestuia: aici a apărut  primul ziar tipărit pe teritoriul Principatelor Române (Courrier de Moldavie), iar Albina Românească este prima publicație în limba română din Moldova, aici s-au edificat treptat prima bibliotecă publică din Moldova (Biblioteca Societății de Medici și Naturaliști din Iași), primul muzeu de istorie naturală din România (Muzeul de Istorie Naturală din Iași), primul Teatru Național din România (sub conducerea unor nume celebre – Costache Negruzzi, Vasile Alecsandri și Mihail Kogălniceanu ), prima universitate română (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”), primul Teatru Evreiesc din lume, înființat de Avram Goldfaden. Nu putem vorbi de Iași fără să amintim gruparea Junimea, revista Convorbiri Literare, fără să evocăm spiritul critic maiorescian și anvergura lui intelectuală, epoca marilor clasici, opera și destinul ultimului mare romantic al Europei, Mihai Eminescu, pentru că Iașul este orașul marilor idei și al marilor zidiri...
 
Dincolo de aceste valențe și semnificații, trebuie să analizăm și provocările contemporaneității – orașul nostru se confruntă cu multiple și diverse probleme care întârzie sau relativizează drumul dezvoltării europene. Dezvoltarea urbei noastre nu are consecvența dorită, o viziune a devenirii în timp sau fundamentul unei logici urbane adecvate. Prin urmare, dificultățile majore sunt legate fatal de traficul îngreunat, de o dezvoltare urbană asimetrică, haotică, de riscurile unui mediu nesănătos, sub semnul poluării, se adaugă infrastructura rutieră precară, parcări insuficiente, nevoia de parcuri, de zone destinate sportului și timpului de răgaz, de recreere și divertisment.
 
Pentru ca un oraș să crească în mod inteligent și sustenabil e nevoie de o administrație deschisă, transparentă și colaborativă cu celelalte orașe, ne dorim un demers echilibrat  între atragerea de investitori, parteneriate de tip public-privat, proiecte urbane ample finanțate la nivel guvernamental și expertiză la nivel de comunitate.
 
De asemenea, orașul Iași trebuie să își îndeplinească, prin demersuri concrete și viabile, funcțiile urbane primordiale: cea economică, educațională, culturală, administrativă și politică pentru a conduce, în final, la o dezvoltare armonioasă și durabilă a orașului și a zonei metropolitane. Dincolo de o anume dezvoltare arhitecturală inspirată, de frumusețea tradițională a orașului nostru, regăsim încă suficiente contraste, mai avem pași până la o definire ca oraș inteligent, adevărat smart city sau oraș modern european. De aceea, este nevoie de inspirație, de comunicare și munca serioasă a administrației, în sensul unor accente, prioritizări și, apoi, al căutării drumului spre rezolvarea unor disfuncții și întârzieri. 
 
Orașul nostru merită șansa unei reconfigurări care să ne apropie de un spațiu modern, dinamic, mereu romantic și cultural, dar aflat în matricea timpului actual.
 
 
Deputat PSD de Iași
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
VICEPREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT

© Drepturi de Autor (Copyright) - Acest articol este proprietatea Ziarul de Iasi (www.ziaruldeiasi.ro) si este protejat de Legea dreptului de autor si drepturilor conexe (8/1996). Preluarea acestui articol se poate face, potrivit reglementarilor in vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere, urmate obligatoriu de un link directionat catre acest articol! Orice incalcare a acestor prevederi va fi supusa procedurilor pentru intrarea in legalitate si recuperarea daunelor.

Ultima ora

editorial

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

Cosmin PAȘCA

Un profesor universitar explică de ce Iaşul nu merită autostradă

A se observa formularea în context a profesorului: autostrada „este un mijloc ca EU să ajung undeva”. Cu alte cuvinte, pentru Bulai şoseaua rapidă are un singur sens, spre Iaşi. Oraşul e văzut ca o grădină zoologică, oamenii stau aici într-un ţarc, din care n-au voie să iasă. Pot fi însă vizitaţi, ideal când începe bâlciul de Sfânta Parascheva.

opinii

New York şi Alabama. Un circuit epic

Codrin Liviu CUȚITARU

New York şi Alabama. Un circuit epic

Prin povestirile lui, Capote a avut, în mod evident, o influenţă hotărâtoare asupra a ceea ce s-a numit proza minimalistă americană din ultima jumătate a secolului XX. Acest tip de epic se concentrează pe frânturi din existenţa imediată, pe care le explorează nesofisticat şi totuşi artistic. Viziunea naratorului minimalist e pragmatică, evitând, din start, construcţiile monumentale ale romanului tradiţional, căutarea adevărurilor majore ale lumii sau elucidarea codurilor absconse şi derutante din istorie.

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

George ŢURCĂNAŞU

Miticilectualii ca Alfred Bulai şi disursul discriminatoriu la adresa moldovenilor

Când ai într-o regiune devenită fundătură prin proiectarea şi construcţia statului naţional, respectiv o aglomeraţie urbană de 400-450 mii de locuitori, ce ar fi singura capabilă să gestioneze fluxuri importante la nivel regional şi să polarizeze cât de cât regiunea, atât cât să-i creeze o minimă stabilitate şi coeziune teritorială, nu o izolezi din cauză că nu i-ar fi Bucureştiului de folos nu ştiu ce autostradă, ci faci eforturi să o deschizi către lume.

Întâmplările lui Nobel (I)

Bogdan ILIESCU

Întâmplările lui Nobel (I)

„All things are ready, if our mind be so.” (Toate lucrurile sunt pregătite, dacă şi mintea noastra este.) - William Shakespeare, Henry V

pulspulspuls

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Iarăşi s-a făcut mişto de pârlipca lui Tudorel din Sărărie. Iată cu ce ocazie!

Două vorbe mai relaxate pe astăzi, dacă tot e joi, despre unul din evenimentele notabile care au loc în aceste zile în târg, stimaţi telespectatori şi drăguţe telespectatoriţe: selecta adunarea arhitecţilor de pe tot rotogolul ţării şi, de ce nu, chiar al Evropii şi al planetei. 

Caricatura zilei

Băsescu a pocnit, de data asta, o mașină

Editia PDF

Bancul zilei

La farmacie: - Un prezervativ, va rog. - Doar unul? - Da. Incerc sa ma las.

Linkuri sponsorizate

Parteneri

Alte publicatii

    Fotografia zilei

    Intrebarea zilei

    Implementarea benzii unice pentru mijloacele de transport în comun pe toată lungimea șoselei Nicolina, o apreciați ca fiind benefică fluidizării traficului din zonă?

    vezi raspunsuri

    Copyright 2006-2020 © Ziaruldeiasi.ro Toate drepturile rezervate.