Creditul de 86 milioane euro pentru Iasi: Timp de gindire doua saptamini

marți, 23 mai 2006, 01:12
4 MIN
 Creditul de 86 milioane euro pentru Iasi: Timp de gindire doua saptamini

Dezbaterea imprumutului de 3.000 miliarde lei, pentru investitii in infrastructura orasului, a fost aminata. Alesii locali ai Aliantei DA au solicitat dezbaterea imprumutului intr-o sedinta extraordinara programata peste doua saptamini. Tot atunci va fi analizat si acordul de prefinantare pentru liniile de tramvai care prevede contractarea unui imprumut de 15 milioane de euro de la BERD. „Vrem sa avem posibilitatea de a analiza bine proiectele propuse si sa luam o decizie pentru realizarea lor”, a explicat la inceputul sedintei consilierul democrat Constantin Axinia. Propunerea a fost validata de toti ceilalti consilieri. Astfel, proiectul care a dus la cele mai aprige discutii a fost cel care stabilea redeventele datorate de societatile Primariei la bugetul local. In sedinta de ieri s-au aprobat si sporurile politistilor comunitari, bilantul pe 2005 al RATP si s-a alocat un spatiu in Nicolina pentru noua sectie VI de Politie.
Seful RATP l-a infruntat pe primar
Sedinta de ieri a Consiliului Local (CL) se anunta a fi foarte dezbatuta. Cele mai importante proiecte au fost insa aminate pentru o data ulterioara. De aceea, dezbaterea celor aproximativ 60 de proiecte ramase a durat mai putin de doua ore. Majoritatea proiectelor au fost votate de alesii locali fara prea multe probleme. Proiectul care a incins cel mai mult spiritele a fost cel referitor la stabilirea noilor redevente ce trebuie achitate la bugetul local de societatile din subordinea CL. „Ii obligam sa ridice preturile. Propun sa fie scutiti de redevente in acest an. Principalele servicii publice au pierderi foarte mari care provin din datoriile istorice ale Primariei catre ele. Din cauza datoriilor s-au acumulat majorari si penalitati”, a comentat consilierul democrat Tiberiu Brailean. Propunerea de scutire de la plata redeventei a fost refuzata categoric de primar. Acesta a insistat ca redeventele sa fie stabilite in sedinta de ieri. „Trebuie sa le votam. Facem o compensare. Sint calculate special sa stergem datoriile istorice. E o chestiune de contabilitate”, a explicat Nichita. Primarul a fost contrat chiar si de unul din directorii sai. Astfel, Maricel Gherca, seful RATP, a afirmat ca pentru regie redeventa se va regasi la cheltuieli, si implicit la pierderi. „Pentru mine este o alta cheltuiala care reprezinta 20% din incasarile regiei din transport”, a precizat Gherca. Reactia primarului nu a intirziat sa apara in timpul sedintei, dar si dupa, cind directorul RATP a fost chemat pentru aproximativ doua ore la raport in cabinetul primarului. „Nu vad inca o strategie la RATP. Se merge tot pe banii care trebuie sa vina de la CL. Se doreste ca bugetul local sa fie secatuit pentru ineficienta RATP. O sa reanalizez datoriile catre RATP”, a completat Nichita. Pina la urma, proiectul de stabilire a redeventelor a trecut cu abtinerea a 11 consilieri locali. Astfel, RATP urmeaza sa achite o redeventa lunara de 5,7 miliarde lei, iar CET de 12 miliarde lei pe luna. Practic, societatile din subordinea Primariei vor trebui sa achite lunar un fel de chirie pentru ca folosesc domeniul public al Iasului. Intentia Primariei este ca aceste sume sa compenseze datoriile pe care CL le are catre societati, sub forma de subventii, datorii acumulate in ultimii ani.
Consilierii au aflat de pierderea de 85 miliarde lei a RATP
Aceeasi dezbatere aprinsa a iscat si bilantul pe 2005 al RATP. Astfel, pierderile de 85 miliarde lei au readus in discutie restantele financiare ale Primariei catre regie. In acest moment, Primaria datoreaza regiei in contul subventiilor 86 miliarde lei, din care peste 71 miliarde lei de inainte de 2005. „Daca i-am fi ajutat la timp, regia ar fi mers pe profit acum. Propun sa le platim ratele la autobuze pina ei isi vor putea achita datoriile de 8 miliarde lei la E.ON. Sa nu se mai adune alte penalitati”, a adaugat Brailean. Pe linga datoriile Primariei, sefii RATP au motivat pierderile inregistrate prin neaplicarea planului de transport prin care traseele RATP erau ferite de concurenta privatilor, acordarea de libere pentru pensionari decontate la 300.000 lei, in conditiile in care un abonament pe toate liniile costa 930.000 lei sau practicarea unui pret social al calatoriei, departe de costurile reale, dar comparabil cu cel al privatilor. In sedinta de ieri s-a discutat si despre propunerea unor investitori privati de a amenaja o parcare subterana in Piata Unirii. Nichita a respins ideea, dar a propus alte zone pentru astfel de parcari subterane.
Imprumutul de 3.000 miliarde lei va fi discutat peste doua saptamini
Politistii comunitari vor primi salarii mai mari. Alesii locali au votat in unanimitate sporuri salariale suplimentare. Astfel, politistii comunitari vor primi 5 sporuri noi, sporul de risc de pina la 30%, sporul de arma de 15%, sporul de misiune permanenta de 25%, sporul pentru trupele de interventii de 10% si sporul de radiatii de 10%.
Consilierii locali se vor intilni special pentru analizarea celor sase proiecte propuse de primar pentru o linie de credit. Imprumutul urias de 86 milioane euro presupune investitii in general in infrastructura. Astfel, 33 milioane euro ar urma sa fie utilizati pentru reabilitarea a 31 km de sina de tramvai, 22 milioane de euro pentru modernizarea a 54 km de strazi, 11 milioane euro pentru pasarela Octav Bancila, 10 milioane de euro pentru ridicarea a 224 de locuinte sociale. Restul imprumutului ar urma sa fie utilizat pentru cofinantarea depozitului ecologic, 7,5 milioane de euro si pentru implementarea unui sistem informatic in Primarie estimat la 2,5 milioane euro.

Comentarii