Abecedarul sefului de bloc

miercuri, 30 ianuarie 2002, 00:00
4 MIN
 Abecedarul sefului de bloc

Procesul de transformare a asociatiilor de locatari in asociatii de proprietari pare in sfirsit sa demareze in forta la Focsani. Primarul Decebal Bacinschi a prezentat ieri un ghid scos de municipalitate pentru administratorii care vor trebui sa urgenteze transformarea asociatiilor in persoane juridice, conform O.U 85/2001. Seful executivului local spune ca s-au facut demersuri pentru simplificarea procedurilor si mai ales pentru un cost mai redus al documentatiei necesare constituirii. "Conform prevederilor legale, pina in septembrie toate asociatiile de locatari trebuie sa se reorganizeze ca persoane juridice. Pentru ca toti administratorii au ridicat problema sumelor mari pe care trebuie sa le le achite pentru transformarea in asociatii de proprietari, o comisie a Primariei a verificat toate actele necesare pentru constituire, si le-a eliminat pe cele inutile. Am conceput de asemenea, un formular-cadru pentru administratori astfel incit ei sa stie ce au de facut", a declarat Bacinschi.
Potrivit afirmatiei primarului municipiului, de la aproximativ 1,5 milioane, suma necesara inregistrarii unei asociatii ca persoana juridica a scazut pina la aproximativ 180.000 de lei. Costul include o taxa judiciara de timbru de 150.000 lei care se achita la Trezorerie, un alt timbru judiciar de 3000 lei si o taxa de 26.000 de lei platita la Primarie. Primarul Bacinschi a precizat ca procesul complex de transformare a celor 485 de asociatii din Focsani va decurge in mai multe etape. Astfel, toti administratorii vor fi convocati la Primarie in mai multe transe datorita numarului mare, pentru a fi instruiti asupra procedurilor de reorganizare. Ulterior, acestia vor trebui sa depuna documentatia necesara la Judecatorie si Finante pentru a obtine calitatea de asociatie de proprietari. Abia apoi Primaria va organiza cursuri de specialitate pentru administratorii alesi dar si pentru alte persoane care doresc sa obtina un atestat, cursuri care sint gratuite. De altfel, atestarea se va produce numai dupa un examen in fata comisiei de specialitate din cadrul municipalitatii. "Asociatiile ai caror administratori nu trec acest examen vor trebui sa organizeze din nou alegeri pentru desemnarea unui alt reprezentant", a spus seful executivului local, care a nominalizat chiar angajatii Primariei care se vor ocupa indeaproape cu supravegherea acestui proces.
In alta ordine de idei, Bacinschi a declarat ca doreste transformarea asociatiilor in temeiul OU 85/2001 si pentru a se putea trece la verificarea lor din punct de vedere financiar-contabil. "Am cerut persoanelor specializate din Primarie sa prezinte un grafic pe o perioada cit mai scurta cu verificarile cu controalele care se vor face la imediat dupa constituirea lor in asociatii de proprietari. Vom merge in primul rind la acelea unde au existat foarte multe reclamatii din partea cetatenilor", a mai specificat Bacinschi.
Cum se face o asociatie de proprietari
Ghidul editat de Primaria Focsani specifica foarte clar care sint etapele constituirii sau reorganizarii unei asociatii de proprietari. Astfel, in primul rind trebuie convocata adunarea generala a proprietarilor, cu 10 zile inainte de data desfasurarii propriu-zise, prin afisare la avizier. In cadrul adunarii generale se va dezbate si aproba statutul asociatiei, al carui model-tip va fi de asemenea pus la dispozitia administratorilor de catre municipalitate. Va fi aprobat de asemenea acordul de asociere prin semnarea de catre proprietari a unui tabel, in doua exemplare originale. In cadrul aceleeasi sedinte vor fi alese organele de conducere ale asociatiei: comitetul executiv, format din 3-11 membri, dintre care se aleg presedintele, vicepresedintele, secretarul si trezorierul. Tot acum va fi aleasa comisia de cenzori si administratorul, care poate fi persoana fizica sau persoana juridica atestata, si persoana care se va ocupa de inregistrarea asciatiei de proprietari. Cu ocazia adunarii, care este valabila numai daca cel putin jumatate plus unul din proprietari sint prezenti, se va intocmi procesul verbal, semnat de toti cei alesi in structurile de conducere.
Inregistrarea asociatiei de proprietari se face pe baza unui dosar care trebuie sa cuprinda mai multe documente. La el va fi atasata cererea tip pentru dobindirea personalitatii juridice, procesul verbal al adunarii generale de constituire, statutul in doua exemplare, acordul de asociere si tabelele cu semnaturile in original, copii dupa actele de proprietate ale locatarilor, copie dupa dupa anuntul de convocare al adunarii generale de constituire, taxa judiciara de timbru in valoare de 150.000 de lei si timbrul judiciar de 3000 de lei. Persoana desemnata de asociatie va prezenta dosarul la Primaria Focsani, la camera 16, pentru inregistrare in evidenta si acordarea unui numar asociatiei de proprietari. Dosarul va trebui apoi sa ajunga la Judecatorie, mai exact la judecatorul Costica Dita, pentru a fi obtinuta hotarirea de constituire. Ulterior, pentru inregistrarea fiscala a asociatiei, se va merge la Directia de Finante, Ghiseul de Inregistrare Fiscala, unde va fi completata o declaratie care se va depune impreuna cu hotarirea judecatoreasca si cu o taxa de timbru fiscal in valoare de 26.000 de lei, platita la Primarie. Astfel, procedura este finalizata, asociatia de proprietari fiind legal constituita. (Lidia GROSEI)

Comentarii