Boierii asociatiilor ramin fara mosii

marți, 04 septembrie 2001, 23:00
4 MIN
 Boierii asociatiilor ramin fara mosii

Guvernul s-a hotarit sa puna piciorul in prag in ceea ce priveste asociatiile de bloc. Exasperat de plingerile sosite din teritoriu, Executivul a decis sa faca ordine in privinta administratorilor, printr-o recenta ordonanta care a aparut in Monitorul Oficial din 1 septembrie.
Practic, asociatiile de locatari sint obligate sa se transforme in asociatii de proprietari in termen de un an. Mai mult, primariile vor putea sa le controleze activitatea, cel putin din punctul de vedere al gestionarii fondurilor incasate de la locatari. Pentru a fi administrator la o asociatie, o persoana va trebui de acum inainte sa posede o pregatire speciala si sa obtina un atestat in urma unui examen sustinut in fata unei comisii de specialisti.
Doleanta multora dintre primari a fost in sfirsit ascultata – Guvernul a adoptat recent o hotarire care da dreptul consiliilor locale sa organizeze controale financiar-contabile asupra asociatiilor de proprietari. Aparuta in Monitorul Oficial din 1 septembrie, Ordonanta
"privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari" obliga practic locatarii din blocuri sa se organizeze dupa litera Legii 114 a locuintei. Guvernul da in acest sens si un termen actualelor asociatii de locatari – un an. "Asociatiile de locatari existente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante in cladirile ale caror apartamente au fost dobindite in proprietate in conditiile legii, si care nu au fost reorganizate potrivit prevederilor Legii nr.114/1996, sint recunoscute ca asociatii de proprietari. Acestea au obligatia ca, in termen de 12 luni de de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante, sa se reorganizeze potrivit prevederilor legale, prin adoptarea de catre adunarea generala a proprietarilor a acordului de asociere si a statutului propriu", se arata in actul normativ amintit.
Chiar consiliile locale vor sprijini activitatea asociatiilor de locatari, prin crearea in cadrul aparatului propriu, a unui compartiment specializat. Viitorul organism, care le va "sprijini si indruma" pe acestea, va fi compus din specialisti in domeniul financiar-contabil si al legislatiei muncii.
Amenzi usturatoare pentru "lenesi"
Noua ordonanta de guvern accentueaza obligatiile asociatiilor legate de intretinerea si repararea constructiilor si a instalatiilor. Mai mult, "neluarea de catre asociatia de proprietari a masurilor necesare pentru repararea si mentinerea in stare de siguranta in exploatare a cladirii pe toata durata exstentei acesteia", constituie contraventie potrivit recentului act normativ. Tot contraventie este considerata neasigurarea activitatilor edilitar-gospodaresti si a functionarii in bune conditii a instalatiilor cladirii, ca si "neexecutarea de catre proprietar a lucrarilor de intretinere, reparatii sau inlocuire a elementelor de constructii si instalatii aflate in folosinta exclusiva a acestuia, daca este de natura sa aduca prejudicii celorlati proprietari sau chiriasi". Cit despre amenzile la care se expun cei in cauza, fie administratori, fie simpli proprietari, acestea pot varia intre 2 milioane si 20 milioane de lei.
Nici schimbarea destinatiei locuintei fara autorizatiile sau aprobarile legale nu poate fi facuta fara expunerea la "riscuri" de aceeasi natura, care pot urca pina 10 milioane de lei. Noua ordonanta prevede, de asemenea, ca nici o tranzactie imobiliara sa nu se poata face fara ca vinzatorul apartamentului sa faca dovada achitarii la zi a cheltuielilor ce-i revin in cadrul asociatiei. Notarii publici care notifica astfel de contracte fara a lua in calcul aceste prevederi, risca si ei amenzi cuprinse intre 25 si 50 milioane de lei.
Administratorii vor da "examen"
In termenii noului act normativ, administrarea unei asociatii de proprietari poate fi realizata numai de persoane fizice angajate in conditiile legii ori de persoane juridice specializate. Constituirea asociatiilor se poate face pe tronsoane sau scari, prin hotarirea adunarii generale si acordul expres al coproprietarilor cu privire la delimitarea efectiva a partilor de proprietate comuna, precum si la drepturile si obligatiile care le revin.
In ceea ce-l priveste pe administrator, el va trebui sa fie atestat pentru a indeplini aceasta functie de o comisie formata din specialisti financiar- contabili si in legislatia muncii. Comisia, formata din 5 membri, este constituita de Consiliul Local prin hotarire. Un administrator de imobil poate cumula si functia de contabil doar daca are pregatire de specialitate. "Candidatii pentru functia de administrator vor trebui sa prezinte garantii morale, sa aiba capacitate profesionala, sa fie buni gospodari si sa nu aiba cazier", suna litera legii. Cel care ia decizii asupra angajarii administratorului si a contabilului poate fi de acum doar Comitetul Executiv al asociatiei. Acest lucru va trebui facut cit se poate de legal, adica fie pe baza de contract de munca, fie de conventie civila pe perioada determinata. Cit despre salarii, indemnizatii sau eventuale premii acordate personalului incadrat, doar adunarea generala a proprietarilor poate lua hotariri.
Vin si normele de aplicare
Desi ordonanta asteapta norme de aplicare ce vor fi elaborate in termen de 30 de zile de Guvern, este deja sigur ca ea va stirni aproape o revolutie in mica lume a administratorilor de bloc. In Focsani cel putin, noile prevederi legale satisfac probabil autoritatile locale, care de multe ori s-au plins de faptul ca nu pot controla in nici un fel asociatiile, si mai ales modul in care acestea isi gestioneaza fondurile. Momentan, in municipiu functioneaza mai mult de 500 de asociatii, din care prea putine au reusit sa se transforme, conform Legii 114, in asociatii de proprietari. "Este o debandada totala cu aceste asociatii de locatari. Multi oameni vin la Primarie sa-si reclame administratorii, insa noi nu avem cadrul juridic prin care sa-i chemam la ordin", a sunat vesnicul argument al primarului Decebal Bacinschi. (Lidia GROSEI)

Comentarii