Cautatorii de chilipiruri aurite in gura reclamelor mincinoase

luni, 25 septembrie 2000, 23:00
4 MIN
 Cautatorii de chilipiruri aurite in gura reclamelor mincinoase

Instalarea de posturi telefonice digitale a adus pentru multi vrinceni si posibilitatea de a-si suna rudele din strainatate, fara a mai apela la centralista si a astepta uneori minute bune sa-i vina rindul. Pe linga aceasta insa li s-a dat si sansa, destul de costisitoare, de a-si satisface curiozitatea si a suna la liniile cu "89… ". In fiecare zi, in medie, doua persoane isi incarca facturile telefonice sunind nu atit la "liniile fierbinti" cit acolo unde, chipurile, li se daruiesc bijuterii, obiecte de uz casnic, cosmetice sau jucarii. In final, fiecare constata ca pretul platit pentru un asemenea obiect este de citeva ori mai mare decit in realitate.
Directorul Directiei de Telecomunicatii, Lucian Popescu, a precizat ca in prezent, in localitatile judetului unde sint instalate posturi telefonice digitale, apelarea liniilor "89… " a devenit un adevarat fenomen. Asa numitele "servicii cu valoare adaugata" (SVA) scot zilnic din buzunarele vrincenilor sute de mii de lei, bani care de cele mai multe ori sint imposibil de platit. "Cind spun linii «89… » nu ma refer numai la liniile erotice. Aceste numere sint apelate de cele mai multe ori de copiii curiosi sau de persoane care nu utilizeaza propriile posturi telefonice. Sint insa familii care suna la diverse concursuri televizate sau pentru a primi unele obiecte, fara a constientiza costul acestora", a spus Lucian Popescu. Pretul unui minut pe SVA poate ajunge chiar la 130.000 de lei, ceea ce inseamna aproape opt milioane de lei pe ora. Cum pentru inscrierea la aceste concursuri sint necesare, de regula, cam 15 minute, aceasta inseamna ca o singura apelare scoate din buzunarul abonatului cam doua milioane de lei.
Un "talisman" ajunge la 600.000 de lei
Mult mediatizatele "daruri" oferite "in schimbul unui singur apel telefonic" ajung sa coste, in final, de citeva ori mai mult decit pretul perceput in realitate pe piata. Un "talisman" sub forma de cruciulita placata cu aur incarca factura telefonica cu mai bine de 600.000 de lei, o caseta sau un CD isi scoate pretul de citeva ori, iar un ghiozdan cistigat in acest mod poate sa coste cit alte patru la un loc. "Nu vreau sa fac antireclama acestor servicii, dar cred ca in realitate oamenii nu stiu cit costa un asemenea apel telefonic. Nu putine au fost cazurile cind dupa primirea «cadoului» abonatii nostri au refuzat sa plateasca facturile, pe motiv ca sint prea mari iar obiectul nu reprezinta ceea ce-si imaginau ei ca este", a mai adaugat directorul Popescu.
Chiar inainte de inceperea anului scolar, mai multi parinti au apelat la aceste SVA pentru a-si procura ghizdane pentru copii lor. Surpriza a constituit-o nu atit calitatea indoielnica a acestora, cit valoarea acestor convorbiri.
Familiile nevoiase vad in aceste linii un mod de rotunjire a veniturilor
"Noi nu avem posibilitatea sa urmarim zilnic cit vorbeste un abonat si, in momentul in care constatam ca a depasit o anumita suma, ii restrictionam accesul pina cind discutam cu el. Avem cazuri cind abonatul este surprins de informatia noastra si constata ca un membru al familei a sunat la linia erotica, dar nu putine sint situatiile cind sintem apostrofati de abonatii nostri, fiind perfect constienti de ceea ce fac", a mai adaugat directorul DTC Vrancea.
Lucian Popescu a apreciat ca sint familii care au solicitat transferarea din sistemul analog in cel digital, numai pe considerentul ca asa isi vor putea rotunji veniturile. "Chiar din Marasesti am primit mai multe solicitari de instalare de posturi digitale, tocmai pentru ca oamenii cred ca sunind la diverse concursuri, veniturile lor vor creste substantial", mai spune directorul Popescu.
Statisticile arata ca numai in judetul nostru anul trecut s-a vorbit pe "89… " in valoare de 1,5 miliarde de lei, pe linga concursuri si liniile erotice, locuitorii Vrancei solicitind la aceste numere slujbe sau consultatii medicale.
Apelurile pot fi restrictionate cu parola
Conducerea RomTelecom Vrancea spune ca singura modalitate a abonatilor de a se apara de membrii familiei sau toti cei care pot suna la aceste numere este parolarea. Acest lucru este deosebit de simplu, fiind posibil numai pentru abonatii din sistemul digital, operatiunea necesitind introducerea parolei si restrictionara. Pot fi interzise apelurile atit la costisitoarele linii "89… " cit si la international sau interurban. Desi este gratuita aceasta operatiune, nu este folosita decit de foarte putini vrinceni, chiar daca informatii in acest sens au fost furnizate fiecarui abonat, in nenumarate rinduri.
Sefii RomTelecom spun ca aceasta este singura modalitate prin care ii pot ajuta pe abonati, plata facturilor fiind obligatorie indiferent de regretele ulterioare. (Elena CRISTIAN)

Comentarii